Gå til innhold

Hvilken tittel får partneren til Ingrid Alexander?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• damedame

24

• Pappa Bjørn

15

• favn

7

• BMS!

5

Mest aktive i denne tråden

En konges ektefelle er dronning (lavere på "rangstigen", en dronning som ikke kan være regentens stedfortreder i konstitusjonelle sammenhenger,ref. kongens sykdom nå).

En dronning som regent, hennes mann vil få tittel prins/prinsgemal (også "lavere på rangstigen"). Denne prins(gemal) vil på samme måte som "kongens dronning" heller ikke ha mulighet til å "vikariere" for regenten i dennes fravær.

Ganske likestilt spør du meg. :-)

Syns jeg også.

Som jeg skulle skrevet det selv,men ikke fant ordene;-)

MVH

Selvsagt -- men her tar jeg opp et prinsipielt spørsmål. Full likestilliing ville innebære at en mannlig partner for HKH Ingrid Alexander ble "konge". For virkelig å slå fast at det gjelder likestilling.

Spørsmålet er ikke viktig i det hele tatt, verken prinsipielt eller konkret.

Men - hvorfor kaller du jenta Ingrid Alexander, et jente- og et guttenavn?

Hun har fått navnet Ingrid Alexandra, to jentenavn.

Gjest Likestilling 2004

En konges ektefelle er dronning (lavere på "rangstigen", en dronning som ikke kan være regentens stedfortreder i konstitusjonelle sammenhenger,ref. kongens sykdom nå).

En dronning som regent, hennes mann vil få tittel prins/prinsgemal (også "lavere på rangstigen"). Denne prins(gemal) vil på samme måte som "kongens dronning" heller ikke ha mulighet til å "vikariere" for regenten i dennes fravær.

Ganske likestilt spør du meg. :-)

Du ser altså ikke en asymmetri her?

Om en hvilken som helst kvinne kan bli dronning ved å gifte seg med en regent, burde vel en hvilken som helst mann kunne bli konge ved å gifte seg med en regent.

...med mindre det IKKE er likestilling, selvsagt.

Gjest språkfrik

Det du sier, medfører ganske enkelt ikke riktighet. Vi kan gi ordet "konge" den betydning vi vil... Ordet prest er "hankjønn" og kommer fra gresk der det entydig er et maskulinum.

Likefullt snakker vi ikke om "prestinner" i kirken. Vi har altså valgt å la ordet prest inkludere kvinner, ikke bare menn.

Ved å bevare at "konge" står over "dronning" er vi med på å reservere en tittel verdimessig bare for menn.

En naturlig følge av likestilling i monarkiet, ville være at en likestilte "dronning" og "konge".

Du heter ikke tilfeldigvis innimellom tristamento?

Annonse

Gjest Likestilling 2004

"Konge" går ikke over "dronning" i betydning regent - de er helt likestilte. Men det går over "dronning" i betydning "gift med regent". Problemet er at ordet dronning har to ulike betydninger. Her har fortiden lagt ut en skikkelig nøtt for oss.

Her tar du skammelig feil -- det er vi, i dag, som bestemmer betydningen av ord. Om en hadde bestemt at "konge" ikke skulle være mer eksklusivt enn "dronning", ville problemet vært løst.

Da ville nåværende dronning ha vært prinsesse... slik en fremtidig mann til Ingrid Alexandra, blir prins.

Gjest Likestilling 2004

Spørsmålet er ikke viktig i det hele tatt, verken prinsipielt eller konkret.

Men - hvorfor kaller du jenta Ingrid Alexander, et jente- og et guttenavn?

Hun har fått navnet Ingrid Alexandra, to jentenavn.

Det skyldes en skrivefeil. Jeg forstår at det var vanskelig for deg å forstå det, men jeg håper du har forstått det nå.

Kommunikasjon er viktig -- og det kreves faktisk en viss kompetanse for å kunne tolke skrivefeil.

Jeg mener selvsagt HKH Ingrid Alexandra.

Det skyldes en skrivefeil. Jeg forstår at det var vanskelig for deg å forstå det, men jeg håper du har forstått det nå.

Kommunikasjon er viktig -- og det kreves faktisk en viss kompetanse for å kunne tolke skrivefeil.

Skrivefeil kan alle gjøre.

Men det kan lett oppfattes som smakløs harselas når du gjentar jente-guttenavnet i det uendelige. Eller mangel på kompetanse?

Skrivefeil kan alle gjøre.

Men det kan lett oppfattes som smakløs harselas når du gjentar jente-guttenavnet i det uendelige. Eller mangel på kompetanse?

På seg selv kjenner man andre. Og jeg registrerer din attribuering...

Annonse

Det der er ingen skrivefeil! Ikke kom å ro med at du traff feil tast, for denne feilen kom ikke fra tastaturet, men hodet ditt.*L*

Gjest Bytter nick hver gang... ;o)

Det er mye lettere å holde seg til sak når man snakker med folk som ikke bytter nick hver gang de skriver under en ny tittel.

Hvorfor er du opptatt av bruken av "nick"? Hva med å konsentrere deg om *sak*...

Gjest Likestilling 2004

Det der er ingen skrivefeil! Ikke kom å ro med at du traff feil tast, for denne feilen kom ikke fra tastaturet, men hodet ditt.*L*

Ja, jeg har verbale vansker. Det er årsaken til mine mange språklige feil.

Hva er din "unnskyldning"?

Gjest ChiengMai

Selvsagt -- men her tar jeg opp et prinsipielt spørsmål. Full likestilliing ville innebære at en mannlig partner for HKH Ingrid Alexander ble "konge". For virkelig å slå fast at det gjelder likestilling.

Den tid den sorg sier nå jeg. For alt vi vet kan han bli president. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...