Gå til innhold

tror du på modernitet i Islam?

Anbefalte innlegg

Gjest tocarryyouhome

Moderat islam er løsningen og militant islam er problemet.

Det kan være vanskelig å skille mellom de to spessielt i vesten. Hvordan skiller man mellom en "falsk" moderat og en ekte moderat (referer til intervjuer vg har hatt undercover med imamer)

En må gjøre resarch i private og offentlige dokumenter , internet og skriftlige ,innenlandsk og utenlandsk ,hos et individ eller en intituion.Denne type resarch gjør man hos inntelektuelle , imamer og aktivister.

Det er nødvendig å stille disse spørsmålene både hos de som ikke har lagt slike "Spor" fra seg og hos de som har.

1.VOLD støtter du eller fordømmer du Palestinere , folk fra kashmir eller chechenere som gir opp livene sine for å drepe sivile fra fiendens side?.Vil du fordømme med navt organisasjoner som Hamas , hizbullah ,islamic jihad , Hamas , Al qaida etc

2.MODERNITET

skal muslimske kvinner ha de samme rettigheter som menn?

feks i spørsmål om hvor mye man skal arve eller hvor mye vitnemålet til kvinner i rettsaler skal bety.

Er Jihad (en form for krigføring) akseptabelt i dagens verden? aksepterer du andres religioners rett til å eksistere? Har muslimer noe å lære fra vesten?

3 SEKULARITET

skal ikke-mulimer ha helt like rettigheter som muslimer?

kan muslimer konvertere til andre religioner? kan muslimske kvinner gifte seg med ikke-muslimer? ( om du bor der )aksepterer du lovene til majoriten av ikke-muslimske land og gir du uten reservasjon din troskap til dette landet?.

når islamske skikker er i strid med lovgivningen i et sekulært land som feks det å dekke til ansiktet når bildet til førerkortet skal bli tatt hva skal komme først

4 FORSVAR MOT MILITANT ISLAM

aksepterer du ekstra forsvars midler for å kjempe mot militant islam selv om det går ut over deg/dere selv? (feks fly sikkerhet)

er du enig i at instituioner beskyldt for å støtte terrorisme skal bli stengt?

5 SELVKRITIKK

aksepterer du at militant islam var skyld i angrepene mot USA september 11?

6 MÅL I VESTEN

aksepterer du/dere at for det meste er vestlige land kristne eller sekulære eller er det ønskelig at landet blir i majoritet muslimsk styrt av islamske lover?

En enslig svar betyr ikke at man er militant islamist ( masse ikke-muslimer tror USA sto bak september 11 angrepene) men disse spørsmålene er etter min mening en god start på veien til å skille fiende fra venn

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133830-tror-du-p%C3%A5-modernitet-i-islam/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarene her vil nok helt klart skille mellom "falske moderate muslimer" og "ekte moderate muslimer".

Det som ville vært svært interessant er hvordan fordelingen av svarene ville være - både %-vis, og fordelt innenfor ulike geografiske områder/land.

Vil det f.eks være stor forskjell blant muslimer i Norge, Frankrike, London, USA, Iran og Pakistan mm?

Interessante spørsmål, som man med fordel kan spørre ikke-muslimer også.

For eksempel - etter det jeg husker mener et flertall av (kristne) kanadiere at USA har en stod del av skylden for WTC tragedien (pga USAs fremferd i andre land).

Videre, man kunne spørre "folket" (f. eks. i (kristne) Latin-Amerika) hva de mener om den påståtte "Krigen mot Terror".

Med vennlig hilsen

Interessante spørsmål, som man med fordel kan spørre ikke-muslimer også.

For eksempel - etter det jeg husker mener et flertall av (kristne) kanadiere at USA har en stod del av skylden for WTC tragedien (pga USAs fremferd i andre land).

Videre, man kunne spørre "folket" (f. eks. i (kristne) Latin-Amerika) hva de mener om den påståtte "Krigen mot Terror".

Med vennlig hilsen

Hva har dette med modernitet i Islam å gjøre?

Eller er det et forsøk på å starte en ny tråd om noe helt annet?

Hva har dette med modernitet i Islam å gjøre?

Eller er det et forsøk på å starte en ny tråd om noe helt annet?

Du skriver: "Hva har dette med modernitet i Islam å gjøre?"

At spørsmålene ikke viser at "vedkommende nødvendigvis er fundamentalistisk muslim", hvis store deler av verdens (ikke-muslimske) befolkning er enig i dem.

Annonse

Du skriver: "Hva har dette med modernitet i Islam å gjøre?"

At spørsmålene ikke viser at "vedkommende nødvendigvis er fundamentalistisk muslim", hvis store deler av verdens (ikke-muslimske) befolkning er enig i dem.

Jeg oppfattet det som at disse spørsmålene kunne benyttes for å skille mellom "falske" moderate muslimer og "ekte" moderate muslimer.

Og da ser jeg ingen grunn til at spørsmålene skal stilles til andre enn muslimer?

Jeg oppfattet det som at disse spørsmålene kunne benyttes for å skille mellom "falske" moderate muslimer og "ekte" moderate muslimer.

Og da ser jeg ingen grunn til at spørsmålene skal stilles til andre enn muslimer?

Poenget er jo at spørsmålene ikke "avdekker" det som påstås.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...