Gå til innhold

Bio Crom og godtesyk?


Gjest candygirl

Anbefalte innlegg

Gjest candygirl

Kjøpte i dag bio crom, for mitt store sjokolade behov, men om det funker er eg heller litt skeptisk til. Er det mange som har gode erfaringer med dette? Og kva tid på dagen skal ein helst ta pilla? Funker det betre viss ein tar meir ein 1 pille? Er det nokon som har nokon andre råd mot sukker hunger? (har prøvd å eta frukt eller vanlig mat når eg kjenner eg har lyst på noko søtt, men det funker ikkje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også veldig glad i sjokolade (og andre søtsaker) og må liksom ha min «dose» hver dag. Det eneste som jeg syns hjelper er faktisk å holde meg helt unna søtsaker. Det jeg mener med det er at jeg tar meg selv i nakken og tvinger meg over en ukes tid å unngå søtt totalt. Da forsvinner faktisk hungeren etter søtt, og det smaker ikke så godt lenger hvis jeg plutselig skulle falle for fristelsen. Når jeg sier at jeg holder meg helt unna søtt, så mener jeg syltetøy på brødskiva også. Hvis jeg starter dagen med en brødskive med syltetøy, har jeg garantert lyst på søtt senere på dagen. Det høres litt tøft ut kanskje, men hvis lysten på søtt blir borte, så er det jo ikke vanskelig å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i sjokolade (og andre søtsaker) og må liksom ha min «dose» hver dag. Det eneste som jeg syns hjelper er faktisk å holde meg helt unna søtsaker. Det jeg mener med det er at jeg tar meg selv i nakken og tvinger meg over en ukes tid å unngå søtt totalt. Da forsvinner faktisk hungeren etter søtt, og det smaker ikke så godt lenger hvis jeg plutselig skulle falle for fristelsen. Når jeg sier at jeg holder meg helt unna søtt, så mener jeg syltetøy på brødskiva også. Hvis jeg starter dagen med en brødskive med syltetøy, har jeg garantert lyst på søtt senere på dagen. Det høres litt tøft ut kanskje, men hvis lysten på søtt blir borte, så er det jo ikke vanskelig å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset

Jeg er også veldig glad i sjokolade (og andre søtsaker) og må liksom ha min «dose» hver dag. Det eneste som jeg syns hjelper er faktisk å holde meg helt unna søtsaker. Det jeg mener med det er at jeg tar meg selv i nakken og tvinger meg over en ukes tid å unngå søtt totalt. Da forsvinner faktisk hungeren etter søtt, og det smaker ikke så godt lenger hvis jeg plutselig skulle falle for fristelsen. Når jeg sier at jeg holder meg helt unna søtt, så mener jeg syltetøy på brødskiva også. Hvis jeg starter dagen med en brødskive med syltetøy, har jeg garantert lyst på søtt senere på dagen. Det høres litt tøft ut kanskje, men hvis lysten på søtt blir borte, så er det jo ikke vanskelig å holde seg unna.

Kjære Sara-rusk.

Dette var spennende lesing.

Etter min erfaring kan også søtspising være en uvane som det tar tid å kvitte seg med. Med andre ord en mild form for avhengighet som kan gi abstinenser hvis du slutter brått å spise søtt. Noen synes går lettere å erstatte søtt med roseiner og honning i første omgang og deretter kutte helt ut søtsaker. Det skal være gjort forsøk med 2 år gamle barn som hver dag fikk velge fritt mellom ulike matvarer i små skåler til måltidene. Uten sukker klarte barna selv å velge ut et balansert kosthold, men når de fikk en skål med søtsaker begynte de å tømme denne først. Det kan derfor se ut som om vi har en innebygget trang til søtt. Når man tenker på at søtsaker er hovedårsaken til tannråte og medvirkende årsak til blant annet overvekt og sukkersyke bør det absolutt gjøres en innsats for å redusere inntaket av søtsaker.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset

Kjære candygirl.

Du kan gjerne ta tilskudd av krom (125 mikrogram) 2 ggr daglig den første uken og effekten kommer etter noen dager. Ikke alle har nytte av dette. Etter min erfaring kan også søtspising være en uvane som det tar tid å kvitte seg med. Med andre ord en mild form for avhengighet som kan gi abstinenser hvis du slutter brått å spise søtt. Noen synes går lettere å erstatte søtt med roseiner og honning i første omgang og deretter kutte helt ut søtsaker.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Sara-rusk.

Dette var spennende lesing.

Etter min erfaring kan også søtspising være en uvane som det tar tid å kvitte seg med. Med andre ord en mild form for avhengighet som kan gi abstinenser hvis du slutter brått å spise søtt. Noen synes går lettere å erstatte søtt med roseiner og honning i første omgang og deretter kutte helt ut søtsaker. Det skal være gjort forsøk med 2 år gamle barn som hver dag fikk velge fritt mellom ulike matvarer i små skåler til måltidene. Uten sukker klarte barna selv å velge ut et balansert kosthold, men når de fikk en skål med søtsaker begynte de å tømme denne først. Det kan derfor se ut som om vi har en innebygget trang til søtt. Når man tenker på at søtsaker er hovedårsaken til tannråte og medvirkende årsak til blant annet overvekt og sukkersyke bør det absolutt gjøres en innsats for å redusere inntaket av søtsaker.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

En "medfødt" avhengighet av søtt ?

Den gravide kvinnen spiser søtt noe over normalen i 9 mnd ?

Og - Eller også selv tilvendt et høyt inntak før graviditet ?

Er dette noen tanker som har en relasjon til "rusmidlet som til og med Statens Helsetilsyn eller indremisjonen har fordommer mot"

Men, nevn ordet amfetamin/ Ritalin/ Dexamin--selv om det blir brukt mot adhd -

da kommer pekefingeren inn.

Med spiserørsbrokk må man jo få ut av seg noe frustrasjon.

Hei - hei og takk for de gode råd du Stig gav meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 20 år senere...

Annonse

AnonymBruker
Gjest candygirl skrev (På 31.7.2000 den 12.25):

Kjøpte i dag bio crom, for mitt store sjokolade behov, men om det funker er eg heller litt skeptisk til. Er det mange som har gode erfaringer med dette? Og kva tid på dagen skal ein helst ta pilla? Funker det betre viss ein tar meir ein 1 pille? Er det nokon som har nokon andre råd mot sukker hunger? (har prøvd å eta frukt eller vanlig mat når eg kjenner eg har lyst på noko søtt, men det funker ikkje)

konsentrer deg om matvarer som stabiliserer blodsukkeret og holder det jevnt over tid. Ingen raske karbohydrater. Vips er godtesuget betraktelig redusert.

Anonymkode: 994c3...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsecarol skrev (2 timer siden):

Hei .Fikk anbefalt bio chrom 100ug 4 ganger daglig er det for mye?

Det er ingen fagperson her lenger, tråden er nesten 21 år gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker

Håper hun klarte det. Jeg sliter også nå med søtsuget. Vet at når man ikke spiser søtt, har man ikke lyst på søtt. Jeg skulle ha hørt om bio crom virket. Vil kanskje prøve det selv

Anonymkode: 7ddbe...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Håper hun klarte det. Jeg sliter også nå med søtsuget. Vet at når man ikke spiser søtt, har man ikke lyst på søtt. Jeg skulle ha hørt om bio crom virket. Vil kanskje prøve det selv

Anonymkode: 7ddbe...eca

Tråden er 21 år gammel. 😊 Men mot søtsug er det beste å kutte kraftig ned på karbohydrater. Vi begynte på lavkarbo for 3 uker siden (jeg spiste slik for 10-11 år siden også) og de første 3 dagene snakket mannen omtrent bare om sjokolade og kaker. Så forsvant søtsuget og ingen av oss har lyst på det lengre. Han var sånn som nesten ikke tålte at det lå sjokolade i skapet og måtte ha litt etter middagen hver dag. Nå er suget helt borte og vi får heller saltsug om det er noe kroppen vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...