Gå til innhold

Til alle dere som liker å lese

Gjest 2 spørsmål fra en forfatter

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg kom over denne siden ved en tilfeldighet, og tenkte at jeg kunne benytte anledningen til å stille disse to spørsmålene.

Jeg har gitt ut en del bøker tidligere, og alle disse har vært moderne skjønnlitteratur. Nå har jeg lyst til å skrive en roman som tar plass i tidsrommet før bilene og de elektriske lysene kom. Mitt første spørsmål er: Synes leserne det er stemning over slike bøker, eller foretrekker dere bøker fra den moderne tid?

Mitt andre sprøsmål er: Synes leserne det er tungt å lese tekster som er skrevet i De-form, eller bidrar dette til stemning?

Jeg er svært takknemlig for deres synspunkter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138198-til-alle-dere-som-liker-%C3%A5-lese/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker histotriske romaner og jeg liker moderne romaner. Av og til er det greit med De-form, andre ganger er det ikke.

En god bok er en godt skrevet bok uavhengig av konteksten.

Derfor er det umulig å si at jeg foretreker det ene fremfor det andre, det finnes nemnlig sinnsykt mange uinteresseante og til dels dårlige bøker i alle kategorier.

Og dessuten. Å skrive en bok utifra hva du tror leseren vil ha høres for meg å være et feil utganspunkt. Trodde man skrev fordi kan ønsket å skrive jeg og hadde noe å si?

Så hvorfor ikke skrive en bok som du har lyst til å skrive?

Jeg liker histotriske romaner og jeg liker moderne romaner. Av og til er det greit med De-form, andre ganger er det ikke.

En god bok er en godt skrevet bok uavhengig av konteksten.

Derfor er det umulig å si at jeg foretreker det ene fremfor det andre, det finnes nemnlig sinnsykt mange uinteresseante og til dels dårlige bøker i alle kategorier.

Og dessuten. Å skrive en bok utifra hva du tror leseren vil ha høres for meg å være et feil utganspunkt. Trodde man skrev fordi kan ønsket å skrive jeg og hadde noe å si?

Så hvorfor ikke skrive en bok som du har lyst til å skrive?

En stor del av prosessen består i å drøfte problemstillinger (som f.eks bruk av De-form) med forlegger og andre involverte, og det er nødvendig å ta hensyn til lesernes synspunkter. Jeg finner det derfor interessant å høre hva folk tenker om saken for å ta de rette avgjørelsene.

Hvis du tror det bare er å skrive en bok som man har lyst til å skrive, så tar du feil. Forfattere må være fleksible, og under bearbeidelsen av et manuskript må man være i stand til å frigjøre seg fra egne oppfatninger for å skape et best mulig produkt. De bøkene som utgis i dag har vært igjennom en prosess som ofte tar flere år fra forfatteren legger frem sitt første utkast og til boken er klargjort for trykking.

For meg er spørsmålene du stiller irrelevante. Det som betyr noe for meg som leser, er om en tekst kan betegnes som kunst eller ikke. Da er tidsrommet handlingen foregår i og bruk av De-form uvedkommende (dvs. teksten kan være både kunst og ikke-kunst med disse egenskapene). Hva som gjør en tekst til kunst, er selvsagt en annen diskusjon.

Annonse

Mitt/våre svar er kanskje ikke så representative, men jeg skal svare siden du spør :)

Ja, jeg liker bøker fra tidligere tider. To av mine favorittbøker har handling som er fra henholdsvis 1800-tallet og 1930-tallet. Det som gjør dem gode er innholdet, fordi livsbetingelsene var annerledes på den tiden. Bøkene handler om folk som har trosset sin tids "moral", og allikevel evnet å leve et lykkelig liv.

Nå kom jeg på en utrolig bra bok til: fra begynnelsen av 1900-tallet. Basert på sann historie. Bra bok.

De-form er helt fint så lenge det står i stil med handling/tid/miljø.

Mitt/våre svar er kanskje ikke så representative, men jeg skal svare siden du spør :)

Ja, jeg liker bøker fra tidligere tider. To av mine favorittbøker har handling som er fra henholdsvis 1800-tallet og 1930-tallet. Det som gjør dem gode er innholdet, fordi livsbetingelsene var annerledes på den tiden. Bøkene handler om folk som har trosset sin tids "moral", og allikevel evnet å leve et lykkelig liv.

Nå kom jeg på en utrolig bra bok til: fra begynnelsen av 1900-tallet. Basert på sann historie. Bra bok.

De-form er helt fint så lenge det står i stil med handling/tid/miljø.

Takk for svar!

Hva er tiltlene på de to favorittbøkene du nevner?

"Et annet liv" Isabell Miller.

"Carol" Patricia Highsmith

Den triste: "Brev til Marie" Regina Déforges.

Brev til Marie... en roman om to overklassekvinner som lever som naboer og innleder et forhold, stemmer det? Hvis det er den samme boken, så leste jeg den for mange år siden. Jeg likte den.

Det er mulig jeg prøver meg på de to du nevnte :)

Brev til Marie... en roman om to overklassekvinner som lever som naboer og innleder et forhold, stemmer det? Hvis det er den samme boken, så leste jeg den for mange år siden. Jeg likte den.

Det er mulig jeg prøver meg på de to du nevnte :)

Forhold og forhold - det blir vel et definisjonsspørsmål :)

Ja, det er den boken.

De to andre anbefales. "Et annet liv" er basert på en sann historie. Hvis du skal lese Carol, så anbefaler jeg deg å ikke lese omtalen først. Sett bare i gang på side 1.

Mvh

Annonse

Forhold og forhold - det blir vel et definisjonsspørsmål :)

Ja, det er den boken.

De to andre anbefales. "Et annet liv" er basert på en sann historie. Hvis du skal lese Carol, så anbefaler jeg deg å ikke lese omtalen først. Sett bare i gang på side 1.

Mvh

Ja, det er helt ufattelig hvordan de klarer å ødelegge bøkene med omtalene sine. Noen ganger er hele sluttpoenget røpt på baksiden av boken - herregud!

Takk for anbefalinger, og ha en herlig lørdagskveld :)

Gjest hils martha & maud

En stor del av prosessen består i å drøfte problemstillinger (som f.eks bruk av De-form) med forlegger og andre involverte, og det er nødvendig å ta hensyn til lesernes synspunkter. Jeg finner det derfor interessant å høre hva folk tenker om saken for å ta de rette avgjørelsene.

Hvis du tror det bare er å skrive en bok som man har lyst til å skrive, så tar du feil. Forfattere må være fleksible, og under bearbeidelsen av et manuskript må man være i stand til å frigjøre seg fra egne oppfatninger for å skape et best mulig produkt. De bøkene som utgis i dag har vært igjennom en prosess som ofte tar flere år fra forfatteren legger frem sitt første utkast og til boken er klargjort for trykking.

Er det deg, Ari?

Gjest leseløve

Jeg leser mye av både bøker og serier, og liker best å lese bøker som omhandler den moderne nåtiden.

Slektsintriger, krangler og faenskap er god underholdening.Gjerne med noen ukjente barn her og der, som dukker uventet opp etter noen år.

Er det deg, Ari?

Jepp, jeg tror det er Ari, han har vært innpå her flere ganger før(bl.a. og forsvart monarkiet) og kan karakteriseres som fast doler nå; )

Har du fyra opp i skrivestua no då Ari?

Jeg foreslår at du begynner å skrive kjerringserier, det sluker vi kvinner rått og du kan tjener store penger der.Men ikke ta med homseri, lov det, sånt liker ikke damene vettø!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...