Gå til innhold

Schizofreni


Gjest Tetha

Anbefalte innlegg

Gjest Tetha

Er det "vanskelig" å få diagnosen schizofreni? Er det noe spesielt som kreves, eller er det en helhetsvurdering?

Vil man, på et tidlig stadium i sykdomsutvikligen, ofte diagnostisere andre liknende, men mildere, lidelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

spor1365380431

Hei!

En slik tilstand kan i en del tilfeller ta tid å oppdage fordi den utvikler seg langsomt(ikke alltid) og i tidlige stadier kan oppfattes som dep, angst, sosial fobi...Det er en høyt prioritert oppgave å oppdage utvikling av en slik tilstand tidlig fordi det er gode grunner til å tro at dette forbedrer forløpet av sykdommen. Hvis du tar kontakt med poliklinikken i din kommune vil de som oftest kunne henvise deg til noen som har kunnskap til å finne ut av det selv om det er tidlig i forløpet og de vil dermed også kunne fastslå om mistanken om schizofreni er ubegrunnet..Oppfordrer deg til å oppsøke hjelp for å få nærmere svar på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diary

Jeg har schizotyp lidelse..en "light" variant av schizofreni

Hva er schizotyp lidelse? Hva kjennetegner mennesker som har denne lidelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turklutariom

Hva er schizotyp lidelse? Hva kjennetegner mennesker som har denne lidelsen?

Kort fortalt:

Schizotyp personlighetsforstyrrelse er preget av eksentrisk adferd, bisarre ideer, grubling og nærpsykotiske episoder med kortvarige hallusinasjoner. Der foreligger en nær forbindelse til sykdommen schizofreni, og disse personene bør behandles med medisiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen ganger er diagnosen åpenbar og lett å stille.

Andre ganger kan en være i sterk tvil om diagnosen selv etter flere års observasjon.

Diagnosesystemene lister kriterier som må være oppfylt for at diagnosen skal kunne stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort fortalt:

Schizotyp personlighetsforstyrrelse er preget av eksentrisk adferd, bisarre ideer, grubling og nærpsykotiske episoder med kortvarige hallusinasjoner. Der foreligger en nær forbindelse til sykdommen schizofreni, og disse personene bør behandles med medisiner

Jeg er også schizotyp. Jeg hadde problemer med å ikke finne informasjon om temaet, men jegh r funnet noe. Det er på engelsk men håper det går bra:

Schizotypal Disorder:

A disorder characterized by eccentric behaviour and anomalies of thinking and affect which resemble those seen in schizophrenia, though no definite and characteristic schizophrenic anomalies have occurred at any stage. There is no dominant or typical disturbance, but any of the following may be present:

(a) inappropriate or constricted affect (the individual appears cold and aloof);

(B) behaviour or appearance that is odd, eccentric, or peculiar;

© poor rapport with others and a tendency to social withdrawal;

(d) odd beliefs or magical thinking, influencing behaviour and inconsistent with subcultural norms;

(e) suspiciousness or paranoid ideas;

(f) obsessive ruminations without inner resistance, often with dysmorphophobic, sexual or aggressive contents;

(g) unusual perceptual experiences including somatosensory (bodily) or other illusions, depersonalization or derealization;

(h) vague, circumstantial, metaphorical, overelaborate, or stereotyped thinking, manifested by odd speech or in other ways, without gross incoherence;

(i) occasional transient quasi-psychotic episodes with intense illusions, auditory or other hallucinations, and delusion-like ideas, usually occurring without external

provocation.

The disorder runs a chronic course with fluctuations of intensity. Occasionally it evolves into overt schizophrenia. There is no definite onset and its evolution and course are usually those of a personality disorder. It is more common in individuals related to schizophrenics and is believed to be part of the genetic "spectrum" of schizophrenia.

Diagnostic Guidelines

This diagnostic rubric is not recommended for general use because it is not clearly demarcated either from simple schizophrenia or from schizoid or paranoid personality disorders. If the term is used, three or four of the typical features listed above should have been present, continuously or episodically, for at least 2 years. The individual must never have met criteria for schizophrenia itself. A history of schizophrenia in a first-degree relative gives additional weight to the diagnosis but is not a prerequisite.

Includes:

* borderline schizophrenia

* latent schizophrenia

* latent schizophrenic reaction

* prepsychotic schizophrenia

* prodromal schizophrenia

* pseudoneurotic schizophrenia

* pseudopsychopathic schizophrenia

* schizotypal personality disorder

Excludes:

* Asperger's syndrome

* schizoid personality disorder

Medical Treatment

Antipsychotic Drugs

Antipsychotic medication is useful in patients with pronounced psychotic manifestations, particularly during stress. If psychosis persists, the possibility of a coexisting mental disorder must be considered, and psychiatric consultation is indicated.

to top

Psychosocial Treatment

Basic Principles

Schizotypal Personality Disorder involves more distortion of reality than does Schizoid Personality Disorder. The same psychotherapeutic principles apply.

The physician must exercise tact when exploring idiosyncratic belief systems during psychotherapy. The physician must also be able to help the patient with reality testing and differentiating fantasy from fact. In this respect, management techniques are similar to those used for patients with paranoid and borderline personality disorders and patients with psychotic disorders.

The various treatment considerations described for Narcissistic and Borderline Personality Disorders may provide useful information for the person treating patients with Schizoid and Schizotypal Personality Disorders as well.

Group Therapy

Patients with a schizotypal personality require a supportive group milieu, and there is no doubt as to the efficacy of the group experience for those patients.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Noen ganger er diagnosen åpenbar og lett å stille.

Andre ganger kan en være i sterk tvil om diagnosen selv etter flere års observasjon.

Diagnosesystemene lister kriterier som må være oppfylt for at diagnosen skal kunne stilles.

Jeg har fått diagnosen paranoid psykose. Kan du tenke deg grunner til at jeg ikke fikk paranoid schizofreni i stedet?

Det gikk ikke lang tid fra jeg var psykotisk til jeg fikk hjelp, kanskje bare noen måneder. Da kan det kanskje tenkes det var en begynnende schizofreni?

Behandlingen er nesten den samme, så det var vel ikke risikabelt å ikke gi meg en schizofrenidiagnose. Men jeg ser ikke helt hvorfor jeg ikke fikk noen schizofrenidiagnose likevel. Hva kan det egentlig bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...