Gå til innhold

Men Rygge Fly er ikke kjedelig...

Anbefalte innlegg

Omtrent klokken 13:30 lettet jeg fra Rw one-two på Rygge for såkalt flight training in area north, med litt frisk bris fra sørvest og disig horisont med kraftig fortykning langs Glomma fra Skiptvedt og nedover.

En obligatorisk runde over tunet hjemme i 1000 fot AGL, mens Plutt hopper opp og ned og veiver med armene da den gromme fader gjør noen nonsjalante bevegelser med vingene før han klatrer til 3000 fot og forsvinner i horisonten.

Én time i luften kunne ikke erstattes med fjorten dager i Karibien, det er min oppriktige mening. Livet begynner når hjulene forlater betongen.

Lima Oskar Hotel, request transition...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139000-men-rygge-fly-er-ikke-kjedelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ikke ha lest gamle Biggles-bøker, vel? Eller det kvinnelige motstykket: Worrals.

"Franskekysten lå i dypt mørke under dem" og så kommer en Henkel sakte stigende opp...

Det er ikke det at jeg ikke misunner deg, men. Våge ville jeg aldri.

Jeg har bare lest Worrals, trodde ikke noen andre husket dem. Har flere i serien i en eske i kjelleren.

Skulle ikke ha lest gamle Biggles-bøker, vel? Eller det kvinnelige motstykket: Worrals.

"Franskekysten lå i dypt mørke under dem" og så kommer en Henkel sakte stigende opp...

Det er ikke det at jeg ikke misunner deg, men. Våge ville jeg aldri.

Nah, har alltid hatt flydilla, og har ikke tid til å lese kjedelige røverromaner. Skal jeg lese noe, så er det faglitteratur.

Og - dette er ikke farlig! Jeg risikerer livet i langt større grad på E6 mellom Oslo og Svinesund enn hva jeg gjør bak yoke'en i en PA 28.

Det er mange som hevder at de ikke tør pga. høydeskrekk, men tro meg, høyden tenker du ikke på der oppe. Du har ingen referansepunkter som kan skremme deg.

Min gamle mor på over sytti lukker øynene når kjører bil over Svinesundbroen, men hun filmet ut av vinduet på Cherocee'en som en erfaren fotograf da hun var med opp i fjor sommer.

Bli med opp, så skjønner du snart hvorfor fuglene synger.

Flott! Kult med luft. Jeg er forøvrig enig i denne rangeringen din i ett annet innlegg her også. Ellers er vi stort sett uenig siden innleggene dine stort sett er etnisk motivert propaganda på linje med muslimsk fundamentalisme.

Fa'n for et kjedelig migsted dette har blitt. Kan det reddes?

Flott! Kult med luft. Jeg er forøvrig enig i denne rangeringen din i ett annet innlegg her også. Ellers er vi stort sett uenig siden innleggene dine stort sett er etnisk motivert propaganda på linje med muslimsk fundamentalisme.

Rart hvor dårlig man blir til å ståkke, eller skal man si stokke, ordene i bedugget tilstand.

Annonse

Det er mye mulig, men har du tenkt på den hvite, privatansatte middelklasses fremtidige skjebne?

Da folketrygden ble innført i 1967, sto det nesten fire yrkesaktive bak hver pensjonist. Om 50 år vil det bare være halvannen yrkesaktiv for hver pensjonist. I dag er vi vel et sted midt imellom.

I tillegg har vi selvsagt den eksplosive veksten i antall offentlig ansatte og tilstrømningen av fremmedkulturelle som belaster våre sosialbudsjetter med store beløp.

Den hvite, privatansatte middelklasse er altså i ferd med å bli stadig mindre - nærmest marginal- samtidig som deres økonomiske betydning blir tilsvarende større. Denne lille gruppen av mennesker bærer oppe kjernen i hele vår sosiale struktur, det økonomiske fundament for vår velferdsstat.

Deres samfunnsmessige betydning vil etterhvert bli vanskelig å gi sitt motstykke i maktforhold, dels fordi de blir færre, men også dels fordi deres betydning tilsløres og deres motiver mistenkeliggjøres av det store flertall "stønadsmottakere", som jo selvsagt er avhengig av denne middelklassen.

De politiske kanaler domineres jo fullstendig av "mottakersiden" allerede, nå mange steder supplert med nye mottakere fra andre land.

......

Nåvel..det jeg ønsker, er en faglig vurdering av hvordan dette vil utvikle seg.

«-Ellers er vi stort sett uenig siden innleggene dine stort sett er etnisk motivert propaganda på linje med muslimsk fundamentalisme.-»

Jeg får vel bare være takknemlig for at du «ser stort på det» da, og ikke lager VG-tilstander her på DOL. Jeg har ingenting i mot at folk er uenig med meg, men skal de diskutere, så foretrekker jeg at de holder seg til sak. Og som oftest har mine motstandere vanskelig for nettopp det, og tyr til personangrep og andre usakligheter isteden. Dette blir særlig godt synlig i Midtøsten-debattene.

Jeg ser heller ingen grunn til å «redde» DOL. Det er et behagelig klima her, og meningsutvekslingene er på et akseptabelt støynivå. Skulle en ønske seg noe mer, så er de andre debattsidene bare noen tastetrykk unna.

«-Ellers er vi stort sett uenig siden innleggene dine stort sett er etnisk motivert propaganda på linje med muslimsk fundamentalisme.-»

Jeg får vel bare være takknemlig for at du «ser stort på det» da, og ikke lager VG-tilstander her på DOL. Jeg har ingenting i mot at folk er uenig med meg, men skal de diskutere, så foretrekker jeg at de holder seg til sak. Og som oftest har mine motstandere vanskelig for nettopp det, og tyr til personangrep og andre usakligheter isteden. Dette blir særlig godt synlig i Midtøsten-debattene.

Jeg ser heller ingen grunn til å «redde» DOL. Det er et behagelig klima her, og meningsutvekslingene er på et akseptabelt støynivå. Skulle en ønske seg noe mer, så er de andre debattsidene bare noen tastetrykk unna.

Det har vært stilt her noen dager. Det har knapt nok vært innlegg som man har giddet å trykke på. Selv Kahns innlegg får liten respons.

Når det mest går i barnevogner og kakeoppskrifter, blir det selvsagt stusselig, men det er vel kanskje slik at majoriteten har slikt som hovedinteresse. Og da får man vel heller logge av og finne noe annet å gjøre.

Svarer den nye vognen til forventningene? Jeg kjørt bak noe slikt her i går, trolig med diesel, og mitt air-quality-system fikk mye å stelle med en stund, inntil jeg fikk flerra forbi.

En annen ting med det samme; Jeg blir så inni helvetes forbanna på folk som går på rulletrapper og rullebånd og plutselig slutter å gå. De har heller ikke lært at man skal stå til høyre og gå til venstre. Jaja...jeg blir bare så jævla irritert. Har du noen gode råd? Hvilke meldinger bør man dele ut i slike situasjoner?

Det har vært stilt her noen dager. Det har knapt nok vært innlegg som man har giddet å trykke på. Selv Kahns innlegg får liten respons.

Når det mest går i barnevogner og kakeoppskrifter, blir det selvsagt stusselig, men det er vel kanskje slik at majoriteten har slikt som hovedinteresse. Og da får man vel heller logge av og finne noe annet å gjøre.

Svarer den nye vognen til forventningene? Jeg kjørt bak noe slikt her i går, trolig med diesel, og mitt air-quality-system fikk mye å stelle med en stund, inntil jeg fikk flerra forbi.

En annen ting med det samme; Jeg blir så inni helvetes forbanna på folk som går på rulletrapper og rullebånd og plutselig slutter å gå. De har heller ikke lært at man skal stå til høyre og gå til venstre. Jaja...jeg blir bare så jævla irritert. Har du noen gode råd? Hvilke meldinger bør man dele ut i slike situasjoner?

Jeg tror - nei jeg VET - at det har skjedd en feil i posteringen din. Svaret til Jacob havnet hos meg, og det samme gjorde en annen kommentar også, som ikke hadde noe med innholdet i tråden å gjøre.

Forøvrig tar jeg stillheten som et sunnhetstegn, da jeg er vant til trusler og sjikane akkompagnert av partiske moderatorer på VG og Aftenposten som (rent politisk motivert) sletter og utestenger alle som ikke er mainstream, dvs. ortodosk marxist, nazist og jødehater.

Og det er jo også disse som sitter i styre og stell idag. Sågar i Norges største arbeiderorgansiasjon, der en gammel stalinist har blitt sluset inn under dekke av å være «sosialdemokrat».

Det lukter Gulag lang vei!

Jeg tror - nei jeg VET - at det har skjedd en feil i posteringen din. Svaret til Jacob havnet hos meg, og det samme gjorde en annen kommentar også, som ikke hadde noe med innholdet i tråden å gjøre.

Forøvrig tar jeg stillheten som et sunnhetstegn, da jeg er vant til trusler og sjikane akkompagnert av partiske moderatorer på VG og Aftenposten som (rent politisk motivert) sletter og utestenger alle som ikke er mainstream, dvs. ortodosk marxist, nazist og jødehater.

Og det er jo også disse som sitter i styre og stell idag. Sågar i Norges største arbeiderorgansiasjon, der en gammel stalinist har blitt sluset inn under dekke av å være «sosialdemokrat».

Det lukter Gulag lang vei!

Det er nok riktig adressat i disse innleggene, selv om de virker malplassert ut frå trådens opprinnelige innlegg.

Jeg har så lite å melde at jeg skriver litt i hytt og pine der det faller seg. Å starte en ny tråd for slikt, blir litt for svært.

Når vi er inne på dette med å la seg irritere, så irriterer det meg noe jævli at jeg ikke har fått ordna med flysertifikat. Jeg ser jo hva du skriver, og skjønner det jævli godt, men jeg har altså ikke plassert meg slik her i livet at jeg får oppleve akkurat slike flyveturer.

Det skulle jeg gjerne. Å sippe champagne på businessclass er jo hyggelig det også, men ikke helt det samme.

Hvor mye må jeg forresten ut med for å få føre et småfly på egenhånd?

Kakebakst, spoiler & rulletrapp.

Tramp hardt i rulletrappa, og si JA??? Pirk gjerne i knehasen til vedkommende. Det er faktisk vikeplikt for alle som kommer bakfra.

Nah, har alltid hatt flydilla, og har ikke tid til å lese kjedelige røverromaner. Skal jeg lese noe, så er det faglitteratur.

Og - dette er ikke farlig! Jeg risikerer livet i langt større grad på E6 mellom Oslo og Svinesund enn hva jeg gjør bak yoke'en i en PA 28.

Det er mange som hevder at de ikke tør pga. høydeskrekk, men tro meg, høyden tenker du ikke på der oppe. Du har ingen referansepunkter som kan skremme deg.

Min gamle mor på over sytti lukker øynene når kjører bil over Svinesundbroen, men hun filmet ut av vinduet på Cherocee'en som en erfaren fotograf da hun var med opp i fjor sommer.

Bli med opp, så skjønner du snart hvorfor fuglene synger.

Pappa og jeg loopet med Cesna'en han eide. Jeg styrte flyet selv, zikk-zakk og berg&dalbane. Bare 8 år. Storstas!

Annonse

Det er nok riktig adressat i disse innleggene, selv om de virker malplassert ut frå trådens opprinnelige innlegg.

Jeg har så lite å melde at jeg skriver litt i hytt og pine der det faller seg. Å starte en ny tråd for slikt, blir litt for svært.

Når vi er inne på dette med å la seg irritere, så irriterer det meg noe jævli at jeg ikke har fått ordna med flysertifikat. Jeg ser jo hva du skriver, og skjønner det jævli godt, men jeg har altså ikke plassert meg slik her i livet at jeg får oppleve akkurat slike flyveturer.

Det skulle jeg gjerne. Å sippe champagne på businessclass er jo hyggelig det også, men ikke helt det samme.

Hvor mye må jeg forresten ut med for å få føre et småfly på egenhånd?

Da snakker jeg selvsagt om prisen på et småfly-sertifikat. Har man god råd, og ikke minst god tid, så er ikke dette noe stort løft.

Et PLL-A koster idag ca 50- 60.000 kroner og kan i realiteten gjennomføres på ett år. De fleste bruker fra to til fem år, og tidsperspektivet synes å strekke seg med alderen.

Teorien går over ni moduler, og kan også tas som brevkurs. Den praktiske delen gjør du unna hos en lokal småflyklubb. Jeg sier i fra på forhånd: det er ei hælvetes papirmølle du skal igjennom, og legesjekken er mer enn å telle fingre og øyne.

Etter bestått teoriprøve for Luftfartstilsynet samt prøve i radiotelefoni for Post- og Teletilsynet kan du fly solo etter ca 25 timer, pluss-minus, avhengig av hvordan du ligger an i programmet for den praktiske delen.

G.A.P. er alfa og omega!

Pappa og jeg loopet med Cesna'en han eide. Jeg styrte flyet selv, zikk-zakk og berg&dalbane. Bare 8 år. Storstas!

Modig gjort. Selv ville jeg betenkt meg hundre ganger før jeg ga meg ut på snittflyging med en slik maskin. Det er ikke _så_ lenge siden det datt ned en slik maskin i Trondhjemsfjorden pga. ukontrollert spinn, sannsynligvis fremprovosert i for lav høyde.

G.A.P. er alfa og omega.

Gjest jacob (som ikke tør fortelle åssen bil han har skaffet seg)

Det er mye mulig, men har du tenkt på den hvite, privatansatte middelklasses fremtidige skjebne?

Da folketrygden ble innført i 1967, sto det nesten fire yrkesaktive bak hver pensjonist. Om 50 år vil det bare være halvannen yrkesaktiv for hver pensjonist. I dag er vi vel et sted midt imellom.

I tillegg har vi selvsagt den eksplosive veksten i antall offentlig ansatte og tilstrømningen av fremmedkulturelle som belaster våre sosialbudsjetter med store beløp.

Den hvite, privatansatte middelklasse er altså i ferd med å bli stadig mindre - nærmest marginal- samtidig som deres økonomiske betydning blir tilsvarende større. Denne lille gruppen av mennesker bærer oppe kjernen i hele vår sosiale struktur, det økonomiske fundament for vår velferdsstat.

Deres samfunnsmessige betydning vil etterhvert bli vanskelig å gi sitt motstykke i maktforhold, dels fordi de blir færre, men også dels fordi deres betydning tilsløres og deres motiver mistenkeliggjøres av det store flertall "stønadsmottakere", som jo selvsagt er avhengig av denne middelklassen.

De politiske kanaler domineres jo fullstendig av "mottakersiden" allerede, nå mange steder supplert med nye mottakere fra andre land.

......

Nåvel..det jeg ønsker, er en faglig vurdering av hvordan dette vil utvikle seg.

Jeg begynte på et lengere svar på dette innlegget for noen dager siden, men jeg ble avbrutt av et besøk. Det var hyggelig nok der temaet var øl og fotball.

Nuvel, jeg har ikke kapasitet til å gjenta bedriften til tross for at forrige arbeid ikke ble postet, men konklusjonen kuliminerer som kjent i forfallsbegrepet der strukturert kaos og individualisme er et kjennetegn ved moderniteten.

Dette betyr at kollektivtenkingen er i ferd med å bryte sammen - og da også middelklassebegrepet som er et kollektivt orientert begrep tilpasset sin tid; gjenreising og industrialisering.

Vi snakker om svune tider der folk var så like at man kunne klassifisere store arbeidstakermengder med ett ord.

I dag tror jeg det er mer rett å snakke om differensiering, individualisering, informasjonssamfunn, homofilisering, globalisering og kaos. Velferdsordningene er i ferd med å bryte sammen fordi tunge ordninger og institusjoner ikke holder tritt

med utviklingen og fordi folk i større grad enn før tenker på seg selv.

Det er et par sjeleige strukturelle trekk ved folk i dag som er vesensforskjellig fra før: det ene er at de relativt få som er ute etter melke velferdsordninger i dag er relativt sett mye dyrere å holde i live enn før. Det andre er at den arbeidsføre delen av min generasjon tar en høyrere risko en generasjonen som oppfostret oss. Velferdsordninger er utinteressante all den tid vi aldri har hatt behov for dem. Vi er derfor, helt ubevisst naturligvis, ikke interessert i å vedlikeholde velferdsordninger fordi vi mangler erfaringsgrunnlag. I stedet bygger vi opp under et risikosamfunn der den aggregerte fallhøyden bygges større og større. Smellen kan bli enorm og nøden stor. Utfallet blir naturligvis borgerkrig, unntakstilstand, terror og hateri. Oppvoksende generasjon er ikke i stand til å løse utfordringer kollektivt.

jaja......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...