Gå til innhold

Etisk forsvarlig å si nei til aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest kjentukjent
Skrevet

Det er vanskelig når man kommer i så fastlåste situasjoner, og i tillegg er belastet med sykdom. Jeg ville klaget til fylkeslegen. Deretter funnet en flink advokat.

Klage over hva? At det ikke finnes kompetanse på norske sykehus fordi politikerne ikke prioriterer penger til forskning og stillinger?

(Vet jeg er litt slem nå, men har ingen tro på at klage til fylkeslegen hjelper. Til det har etterhvert for mange personer vært inne i dette uten at det har hjulpet.)

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

42

• Flows

33

• En_Mamma

23

• Mr Kahn

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har oppdaget det ja. De har glemt hva livskvalitet er og at det er den som er viktig for de fleste.

Jeg kan forstå at det kan ligge masse bitterhet bak egne erfaringer, men totalt sett har vi et av verdens beste syke og trygdeordninger.

Klasseskille hva helse angår er mye større i land hvor helsespm. finansieres via andre ordninger som f.eks forsikringer. Jmfør usa.

mvh

Skrevet

Ja, vi må prioritere. Men da kan vi prioritere bort alle de som har influensa og brukne armer og bruke pengene på de som virkelig trenger det.

Livkvalitet betyr alt.

De som har influensa prioriteres bort, det dør VELDIG mange av influensa i Norge hvert år. Siste år også flere barn.

mvh

Skrevet

Har det vært forsøkt med morfinpumpe?

mvh

Det er nesten umulig å få, man kan bli narkoman.

Gjest kjentukjent
Skrevet

"Samfunnsøkonomiske hensyn skal styre prioriteringene...!

Og dette er riktig. Vi vil jo at helsevesenet skal styres og at pengene går til det vi syns er viktig. Deretter må vi gå i oss selv og sjekke om vi stemmer på partier som vil bruke mer penger på helsevesenet -

"Av samme grunn kan visstnok ikke pasientgrupper som ikke er yrkesaktive eller under attføring tilbys utredning i utlandet, i hvertfall ikke uten særskilt behandling hos RTV . "

Det visste jeg ikke! Sånne ting skulle folk visst syns jeg! Hvor har du det fra?

Samfunnsøkonomiske hensyn innebærer normalt at de behandlingene som gir størt tilbakebetaling i penger til samfunnet skal prioriteres. Derfor skal en ung snekker med vondt i kneet prioriteres (fordi han etter kort tid er tilbake i jobb igjen og betaler skatt) fremfor en ms pasient som bare har noen måneder igjen å leve. Vil vi ha det slik?

Skrevet

Jeg kan forstå at det kan ligge masse bitterhet bak egne erfaringer, men totalt sett har vi et av verdens beste syke og trygdeordninger.

Klasseskille hva helse angår er mye større i land hvor helsespm. finansieres via andre ordninger som f.eks forsikringer. Jmfør usa.

mvh

Jeg vet at vi har verdens beste helsevesen, men det hjelper ikke når man bortprioriterer ressursvake grupper. Alle er mennesker og alle ønsker en god livskvaliltet.

Skrevet

I følge våre opplysninger gjelder dette i utgangspunktet selv om det ikke finnes behandlingsmuligheter i Norge. (En annen ting er at det etter min mening er liten grunn til å skille mellom yrkesaktive og andre på dette området. Alvorlighetsgrad (prognose og grad av lidelse) bør være mer vesentlige argumenter.)

Helt enig i at det ikke skal skilles mellom yrkesaktive og ikke yrkesaktive, ingen er mer verdt enn andre.

Jeg tror jevnt over de fleste nordmenn deler dette synet.

mvh

Gjest kjentukjent
Skrevet

Har det vært forsøkt med morfinpumpe?

mvh

Tåler ikke vanlig morfin, og smertelegen vil heller ikke innoperere epidural pumpe, synes ikke det er nødvendig... Fastlegen er blitt beskyldt for å vill "pushe" medikamenter da han prøvde å påvirke sykehuset til å gjøre mer.

Skrevet

Samfunnsøkonomiske hensyn innebærer normalt at de behandlingene som gir størt tilbakebetaling i penger til samfunnet skal prioriteres. Derfor skal en ung snekker med vondt i kneet prioriteres (fordi han etter kort tid er tilbake i jobb igjen og betaler skatt) fremfor en ms pasient som bare har noen måneder igjen å leve. Vil vi ha det slik?

Er det slik da? Finnes det noe argumentasjon/ bevis for at helsevesenet setter opp sine ventelister med et slikt utgangspunkt?

mvh

Gjest kjentukjent
Skrevet

mvh

Jeg tror også at vi i mange tilfeller har ett av verdens beste helsevesen. Men i de tilfeller hvor svært syke pasienter ikke gis den behandling som "alle" tror man ville fått i en tilsvarende situasjon, så brister en del av de forestillingene man har av hvordan vårt helsevesen fungerer.

Skrevet

Nei, det står på penger, Det finnes behandliger men staten har ikke råd og vilje.

Nei ikke alltid i disse tilfellene, det er også ulike oppfatninger av hva som er riktig behandling, og hva som er etisk forsvarlig.

Skrevet

De som har influensa prioriteres bort, det dør VELDIG mange av influensa i Norge hvert år. Siste år også flere barn.

mvh

Men det er mange ting som er mye vondere og verre enn influensa. Jeg tror ikke folk vet hvor ille det står til innen helsevesenet.

Jeg vet om folk som ligge lamme i leiligheten sin og ikke får nok mat engang. De kan ikke engang spise sjøl. De er avhengig av venners barmhjertighet når det passer vennene og det er ikke alltid hver dag.

Skrevet

Jeg vet at vi har verdens beste helsevesen, men det hjelper ikke når man bortprioriterer ressursvake grupper. Alle er mennesker og alle ønsker en god livskvaliltet.

Du har vel kanskje litt rett, den mest bort og nedprioriterte gruppen i helsevesenet de siste årene er uten tvil psykiatrien.

mvh

Skrevet

Ikke mye uprøvd fra vår side, men en del uprøvd fra helsevesenets side. Det sies at dette er en ikke ukjent situasjon for pasienter med sjeldne (ukjente) medisinske tilstander.

Du har ikke svart på spørsmål om fylkeslege og advokat?

Skrevet

Men det er mange ting som er mye vondere og verre enn influensa. Jeg tror ikke folk vet hvor ille det står til innen helsevesenet.

Jeg vet om folk som ligge lamme i leiligheten sin og ikke får nok mat engang. De kan ikke engang spise sjøl. De er avhengig av venners barmhjertighet når det passer vennene og det er ikke alltid hver dag.

Jeg synes ikke det er riktig og sette grupper opp mot hverandre, men noe mer meningsløst enn at barn dør kan jeg vanskelig se for meg.

mvh

Gjest kjentukjent
Skrevet

Er det slik da? Finnes det noe argumentasjon/ bevis for at helsevesenet setter opp sine ventelister med et slikt utgangspunkt?

mvh

Det finnes etterhvert mange eksempler på at disse prinsippene skal følges:

- frikjøp fra operasjonskøer for ortopediske pasienter som er yrkesaktive

- krav om yrkesdeltakelse på enkelte av de beste rehabiliteringsinstitusjonene

- prioritering innen de enkelte helseforetak basert på hvor mye inntekter som kommer tilbake til samfunnet ved behandling av enkelte sykdommer

Skrevet

Nei ikke alltid i disse tilfellene, det er også ulike oppfatninger av hva som er riktig behandling, og hva som er etisk forsvarlig.

Men det går da an å prøve å finne en behandlig som gir høyere livskvalitet. Det å blir gitt opp av helsevesenet og vente på døden er umenneskelig for endel mennesker.

Skrevet

Jeg tror også at vi i mange tilfeller har ett av verdens beste helsevesen. Men i de tilfeller hvor svært syke pasienter ikke gis den behandling som "alle" tror man ville fått i en tilsvarende situasjon, så brister en del av de forestillingene man har av hvordan vårt helsevesen fungerer.

Ja det forstår jeg, hvert tilfelle er ett for mye.

mvh

Skrevet

Du har vel kanskje litt rett, den mest bort og nedprioriterte gruppen i helsevesenet de siste årene er uten tvil psykiatrien.

mvh

Ja, nå var det på nyhetene igjen. Alvorlig psyke mennesker får ikke den hjelpen de trenger. Jeg synes det er for ille.

Skrevet

Klage over hva? At det ikke finnes kompetanse på norske sykehus fordi politikerne ikke prioriterer penger til forskning og stillinger?

(Vet jeg er litt slem nå, men har ingen tro på at klage til fylkeslegen hjelper. Til det har etterhvert for mange personer vært inne i dette uten at det har hjulpet.)

Jeg syns det er veldig spesielt at du ikke vil skrive til fylkeslegen fordi du ikke har "tro på det", når alternativet du etterlyser er aktiv dødshjelp?!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...