Gå til innhold

Etisk forsvarlig å si nei til aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Men det er ikke alle som er like ressurssterke og de har også krav på hjelp.

Ja, selvfølgelig.

Likevel; Jeg syns det ville være dypt tragisk hvis jeg fikk vite at et menneske fikk passiv eller aktiv dødshjelp grunnet manglende smertelindring, og at ikke engang fylkeslegen var informert om saken.

Fortsetter under...

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

42

• Flows

33

• En_Mamma

23

• Mr Kahn

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest kjentukjent

Ja det er et slit å lage en slik klage når man har det vanskelig. Men hvis man mener at alternativet er aktiv dødshjelp, da bør vel ingenting være uprøvet?

Det er også snakk om hva man skal prioritere å bruke energien på. Akkurat nå bruker vi energien på å ta vare på de gode minuttene og å holde ut resten av døgnet. Enhver klagesak er slitsom, og siden vi og de som forsøker å bistå oss, snarere tror at dette vil forverre og ikke forbedre situasjonen, velger vi å la det være.

Det syntes jeg hørtes litt spekulativt ut, slag er en av de to hyppigste dødsårsaker her i landet.

mvh

Jeg tror sunnaas er det eneste stedet hvor de får folk på beina igjen. Trening og atter trening hver dag, gir resultater for de fleste.

Jeg vet ikke om noen andre steder hvor slagpasienter får slik behandling. Men ingen kommer dit når de er gamle, man bør være mellom 20 og 50 år. Er man eldre får man ikke mange timers behandling hver dag og har ikke samme mulighet til å komme seg igjen.

Du er klar over at morfin er et stoff som nedsetter pustekvaliteten til folk og dermed dør de fortere. Det er bl.a en av de tingene man kaller passiv dødshjelp.

Dette stemmer ikke Dorhe, riktignok kan respirasjonen påvirkes, men det er doserelatert og individuelt.

Å aktivt gi preparater defineres ikke som passiv dødshjelp.

Passiv dødshjelp er å unnlate å gi eller å stanse virksom behandling.

Gir man praparater slik at pas. dør grenser vi til det motsatte, aktiv dødshjelp. I allefall dersom giveren vet eller burde vite at doseringen eller medikamentet kunne gi slike komplikasjoner.

mvh

Kan ikke se at det er spesielt å skille mellom det å diskutere prinsipper i et forum som dette, og det å forsøke å verne min ektefelle mot uhensiktsmessige tiltak.

Det er ikke slik at en mislykket klage kun er noe som ikke lykkes; like ofte kan den føre til forverret samarbeidsklima. Selv om vår tillit til enkelte fagpersoner etterhvert er svært liten, forandrer ikke det på det faktum at de må behandles med "silkehansker" for ikke å gå enda mer i lås enn de allerede er. Vi har dårlig erfaring med det motsatte... Vår fastlege sier at det som skjer i vår sak ofte opptrer der fagpersoner blir hjelpeløse fordi de ikke kommer frem til gode tiltak, og at de istedet for å være kreative utvikler aggresjon i forhold til pasienten og de pårørende.

Jeg skjønner godt den følelsen av å engste seg for samarbeidsklimaet i en vanskelig og ressurskrevende sak.

Likevel er det vanskelig å se at dere kan tape på det når situasjonen i utgangspunktet er så vanskelig at dere ønsker aktiv dødshjelp.

Gjest kjentukjent

Ja, selvfølgelig.

Likevel; Jeg syns det ville være dypt tragisk hvis jeg fikk vite at et menneske fikk passiv eller aktiv dødshjelp grunnet manglende smertelindring, og at ikke engang fylkeslegen var informert om saken.

Nå synes jeg du forsøker å presse det du tror er en god løsning på oss. Akkurat nå mener vi at det er nødvendig å beskytte de samarbeidsrelasjonene som er til sykehuset, ethvert tilløp til klager har hittil medført forverring.

Annonse

Ja, selvfølgelig.

Selvfølgelig er det tragisk, det burde absolutt ikke skje. Alle har krav på behandling som kan hjelpe dem, synes jeg da :o)

Det er også snakk om hva man skal prioritere å bruke energien på. Akkurat nå bruker vi energien på å ta vare på de gode minuttene og å holde ut resten av døgnet. Enhver klagesak er slitsom, og siden vi og de som forsøker å bistå oss, snarere tror at dette vil forverre og ikke forbedre situasjonen, velger vi å la det være.

Det er vanskelig å tenke seg at situasjonen kan bli verre enn den du beskriver.

I en slik situasjon tenker jeg at dere kunne ha god bruk for en dyktig advokat som kan hjelpe dere med dette.

Jeg tror sunnaas er det eneste stedet hvor de får folk på beina igjen. Trening og atter trening hver dag, gir resultater for de fleste.

Jeg vet ikke om noen andre steder hvor slagpasienter får slik behandling. Men ingen kommer dit når de er gamle, man bør være mellom 20 og 50 år. Er man eldre får man ikke mange timers behandling hver dag og har ikke samme mulighet til å komme seg igjen.

St.Olavs hospital (gamle RIT) i Trondheim har egen slagenhet og har vel kommet lengst i behandlingen av slagpasienter.

Alfaomega er rask mobilitet, pasientene mobiliseres allerede i løpet av første døgn. Dette i motsetning til eldre viten hvor pas. ble beordret til sengeleie.

mvh

Dette stemmer ikke Dorhe, riktignok kan respirasjonen påvirkes, men det er doserelatert og individuelt.

Å aktivt gi preparater defineres ikke som passiv dødshjelp.

Passiv dødshjelp er å unnlate å gi eller å stanse virksom behandling.

Gir man praparater slik at pas. dør grenser vi til det motsatte, aktiv dødshjelp. I allefall dersom giveren vet eller burde vite at doseringen eller medikamentet kunne gi slike komplikasjoner.

mvh

Men det blir gjort. Kjenner du ingen som jobber på gamlehjem?

De tok livet av bestefaren min, han var 46 år. Men det er mange år siden. Men jeg vet at det blir gjort nå også.

Totale summer på psykiatrien har vel økt betydelig de senere årene. En annen sak er at mye av ressursene legges til tiltak i kommunene, og at institusjonsplasser bygges ned i et mye større tempo enn hva som er forsvarlig.

Dessverre har psykiatri relativt lav status blant f.eks. leger slik at for få rekrutteres til spesialistutdannelsen.

Ja det siste du skriver stemmer, det kan se ut som det er en liten oppsving på gang med større fokus på biologiske forklaringsmodeller.

mvh

St.Olavs hospital (gamle RIT) i Trondheim har egen slagenhet og har vel kommet lengst i behandlingen av slagpasienter.

Alfaomega er rask mobilitet, pasientene mobiliseres allerede i løpet av første døgn. Dette i motsetning til eldre viten hvor pas. ble beordret til sengeleie.

mvh

Men det hjelper ikke å sende folk på gamlehjem uten rehabilitering fordi de har blitt for gamle. De får ganske en halvtimes behandling 3 ganger i uka og ingen blir bra av det.

Nå kjenner ikke jeg St Olav da, siden jeg bor i helse øst.

Men det blir gjort. Kjenner du ingen som jobber på gamlehjem?

De tok livet av bestefaren min, han var 46 år. Men det er mange år siden. Men jeg vet at det blir gjort nå også.

Viss det du nå sier, at de bevisst ga så store doser morfin at han døde, så bør saken anmeldes og etterforskes som straffbar. Aktiv dødshjelp er ikke tilatt etter norsk lov.

mvh

Annonse

Viss det du nå sier, at de bevisst ga så store doser morfin at han døde, så bør saken anmeldes og etterforskes som straffbar. Aktiv dødshjelp er ikke tilatt etter norsk lov.

mvh

Det blir regnet som passiv dødhjelp og jeg tror ikke det er noe man kan gjøre med det. Det er det helsepersonell som bestemmer og ikke pasienter og pårørende.

Takk for samtalen. Håper ikke det har blitt for sterk kost for deg å lese alle svarene. Du og din ektefelle er åpenbart i en veldig vanskelig situasjon og jeg håper at dere kan få den hjelpen dere trenger og få bedre dager fremover.

Nå må jeg legge meg, Trøtt etter 8.mars-toging, og rødvin på cafe. Håper du får sove denne natta.

Damen hadde ikke respirator men hun klare bare å få i seg en halv liter cola om dagen og hadde sultet i hjel etter kort tid. Hvis hun ikke var blitt kvalt før.

Og hun var alene nesten hele døgnet, Hjemmesykepleie som stakk innom tre ganger om dagen. Jeg synes det er forferdelig hvordan helsevesentet behandler alvorlig syke folk.

Ingen trenger og sulte ihjel, det finnes intravenøsbehandling og sondeernæring som kan brukes i slike tilfeller.

Viss ikke det gis, og det skjer ofte, er det passiv og ikke aktiv dødshjelp.

mvh

Det blir regnet som passiv dødhjelp og jeg tror ikke det er noe man kan gjøre med det. Det er det helsepersonell som bestemmer og ikke pasienter og pårørende.

Bestemmelser om passiv dødshjelp tas oftest i samråd mellom helsepersonell og pårørende.

Viss han døde slik som du har beskrevet det som følge av passiv dødshjelp, må han ha fått morfin for smertene, men dødd p.g.a annen ikke gitt behandling.

En ikke uvanlig sak, men selvsagt veldig trist, og i alt for ung alder.

mvh

Ingen trenger og sulte ihjel, det finnes intravenøsbehandling og sondeernæring som kan brukes i slike tilfeller.

Viss ikke det gis, og det skjer ofte, er det passiv og ikke aktiv dødshjelp.

mvh

Men det ble ikke gjort for damen ville ikke. Og vi har alle et valg når det gjelder slike ting og man skal respektere andres valg.

Bestemmelser om passiv dødshjelp tas oftest i samråd mellom helsepersonell og pårørende.

Viss han døde slik som du har beskrevet det som følge av passiv dødshjelp, må han ha fått morfin for smertene, men dødd p.g.a annen ikke gitt behandling.

En ikke uvanlig sak, men selvsagt veldig trist, og i alt for ung alder.

mvh

Det er innmari lenge siden, før min tid så jeg har bare hørt fortellingen om det fra tanta mi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...