Gå til innhold

Kantinejobb - gi meg et verst-som-kan-skje-scenario

Anbefalte innlegg

Jeg starter i ny jobb imorgen, kantinejobb med eneansvaret for lunsj (ikke varm, men brød, pålegg osv) til 60-80 personer.

Under intervjuet fikk jeg minst et par ganger høre at jobben ikke var noen dans på roser, og jeg spurte selvfølgelig etter hva som skulle gjøres når osv.

Jeg håper og tror at det gjelder at man må stå på og jobbe raskt og effektivt de 3 timene en er på jobb, og det er jeg selvfølgelig klar for å gjøre.

Selv om jeg gleder meg til å starte, har jeg hele tiden tvilen i bakhodet; hva mente de _egentlig_ med at jobben ikke var noen dans på roser? Hva vil være verste-som-kan-skje-scenario?

Nå får jeg opplæring noen dager, og så overtar jeg hvis alt går som det skal mht. kontrakt osv.

Noen som jobber/har jobbet i kantine, og som kan komme med noen råd, erfaringer e.l.?

Fortsetter under...

Gjest Geddo

Jeg har jobbet i en kantine der ca like mange skulle spise som det du sier 60-80 stk...

Det at det ikke er noen dans på roser, er at det kommer folk konstant inn og skal ha noe å spise eller drikke.....Det er hektisk og ikke mye tid til pause...

Noen kommer før jobb, andre kommer inn og skal ha seg en røyk og en rask matbit osv....

Der jeg var, kom det selgere som i tillegg til de 80, skulle ha rundstykker, gjerne ti på en gang....

Og så var det en annen avdeling i samme bransje som bestilte lunsj og kom og hentet den til et bestemt klokkeslett....

Du verden for et kjør, jeg jobbet ræven av meg, kom på jobb klokken åtte og gikk halv fire, jobbet i ett sett, ikke mange dagene jeg hadde hatt tid til lunsj....

Men jeg koste meg, jeg likte å ha det slik,hektisk, og tiden gikk fort.....

Råd til deg: Vær vennlig, vær effektiv og oppstår det situasjoner som f eks at kaffen går tom, så ikke få panikk av den grunn( det fikk jeg, det var en ti liters kanne og ti som ventet på påfyll) bare fortell rolig at ny kaffe kommer snart.....

Ellers får du opplæring i hvordan tilberede maten så den ser lekker ut( veldig viktig )....og hvordan lage den raskt, det er ganske viktig det og, lage maten raskt slik at folk slipper å vente i lunsjen sin....

Og ikke minst HYGIENE, veeeeldig viktig, både din egen hygiene og hygienen der du tilbereder mat.... Ikke la rester av pålegg og salat ligge og slenge etter du er ferdig med en del av matlagingen, gjør deg ferdig med rundstykkene f eks, pakk inn alt pålegget og legg det i kjøleskapet, før du begynner på eventuelt varm mat.....

Da ser det rent og fint ut, og de som kommer forbi ser at du gjør deg flid med både mat og hygiene,,,,

Jepp, det var vel alt fra meg om kantinejobb:)

Lykke til

Jeg har jobbet i en kantine der ca like mange skulle spise som det du sier 60-80 stk...

Det at det ikke er noen dans på roser, er at det kommer folk konstant inn og skal ha noe å spise eller drikke.....Det er hektisk og ikke mye tid til pause...

Noen kommer før jobb, andre kommer inn og skal ha seg en røyk og en rask matbit osv....

Der jeg var, kom det selgere som i tillegg til de 80, skulle ha rundstykker, gjerne ti på en gang....

Og så var det en annen avdeling i samme bransje som bestilte lunsj og kom og hentet den til et bestemt klokkeslett....

Du verden for et kjør, jeg jobbet ræven av meg, kom på jobb klokken åtte og gikk halv fire, jobbet i ett sett, ikke mange dagene jeg hadde hatt tid til lunsj....

Men jeg koste meg, jeg likte å ha det slik,hektisk, og tiden gikk fort.....

Råd til deg: Vær vennlig, vær effektiv og oppstår det situasjoner som f eks at kaffen går tom, så ikke få panikk av den grunn( det fikk jeg, det var en ti liters kanne og ti som ventet på påfyll) bare fortell rolig at ny kaffe kommer snart.....

Ellers får du opplæring i hvordan tilberede maten så den ser lekker ut( veldig viktig )....og hvordan lage den raskt, det er ganske viktig det og, lage maten raskt slik at folk slipper å vente i lunsjen sin....

Og ikke minst HYGIENE, veeeeldig viktig, både din egen hygiene og hygienen der du tilbereder mat.... Ikke la rester av pålegg og salat ligge og slenge etter du er ferdig med en del av matlagingen, gjør deg ferdig med rundstykkene f eks, pakk inn alt pålegget og legg det i kjøleskapet, før du begynner på eventuelt varm mat.....

Da ser det rent og fint ut, og de som kommer forbi ser at du gjør deg flid med både mat og hygiene,,,,

Jepp, det var vel alt fra meg om kantinejobb:)

Lykke til

Takk for mange tips :)

Nå er denne jobben sånn at jeg forbereder i en-halvannen time, så spiser alle mellom elleve og tolv, og så rydder jeg bort etterpå, + vasking.

Sannsynligvis vil det bli travelt å etterfylle påleggsfat, kaffe osv. Men det skal jeg nok fikse. ;)

Må lage meg et slags effektivitetssystem, tenker jeg, for å få det hele gjennomført så raskt, effektivt og bra som mulig.

Og du har helt rett, hygiene og utseende har kjempemye å si!

..du.. har du fått opplæring..? Der burde du fått vite det meste! (hygiene, rutiner, mengder mat/pålegg, etc)

Joda, jeg skal ha opplæring imorgen, tirsdag og onsdag.

Så regner jeg med å lage meg et slags effektivitetssystem for å få alt unna så raskt, effektivt og bra som mulig.

Sannsynligvis er det det det dreier seg om, at mange skal ha mat på en gang, og at de blir jobbing hele tiden. Men det er jo helt ok, da går tiden fort. Det er tross alt snakk om en deltidsjobb på 3 timer pr.dag.

Jeg lurer vel mest på om det er noe "mellom linjene" som jeg ikke har fått med meg...men etter det jeg leser fra Geddo sitt svar, så er det som jeg tror.

Gjest Geddo

Takk for mange tips :)

Nå er denne jobben sånn at jeg forbereder i en-halvannen time, så spiser alle mellom elleve og tolv, og så rydder jeg bort etterpå, + vasking.

Sannsynligvis vil det bli travelt å etterfylle påleggsfat, kaffe osv. Men det skal jeg nok fikse. ;)

Må lage meg et slags effektivitetssystem, tenker jeg, for å få det hele gjennomført så raskt, effektivt og bra som mulig.

Og du har helt rett, hygiene og utseende har kjempemye å si!

Du kommer nok inn i en rutine som du og de som skal spise blir fornøyd med- går fint det.....

Spennende med ny jobb ;)

Annonse

Gjest malun

Jeg har jobbet i en slik kantine du skisserer (med fast spisetid og omlag samme antall mennesker), og det går helt greit så lenge du:

1) finner et effektivt system, og

2) ikke får panikk om noe blir forsinket eller mangler.

Får du til 1), minsker dessuten faren for 2) helt av seg selv. ;o)

Det går helt sikkert bra, du vil garantert merke en dramatisk økt lærings- og effektivitetskurve på de to-tre første dagene.

Lykke til - og gjør arbeidsdagen glad! ;o)

Jeg har jobbet i en slik kantine du skisserer (med fast spisetid og omlag samme antall mennesker), og det går helt greit så lenge du:

1) finner et effektivt system, og

2) ikke får panikk om noe blir forsinket eller mangler.

Får du til 1), minsker dessuten faren for 2) helt av seg selv. ;o)

Det går helt sikkert bra, du vil garantert merke en dramatisk økt lærings- og effektivitetskurve på de to-tre første dagene.

Lykke til - og gjør arbeidsdagen glad! ;o)

Takk for svar. :)

Etter første dag er det akkurat de to tipsene du skisserte her som svirrer rundt i hodet mitt. Idag var vi to på jobb, men jeg tror det skal være greit å lage et effektivitetssystem som gjør at det blir minst mulig stress.

Og det med å ikke stresse dersom noe mangler, er viktig. Det er jo bare å følge med, og så fylle på når det trengs. (får nå se hvordan det blir når jeg blir alene om jobben, da, men...)

Det var gøy idag, og jeg håper det fortsetter sånn. det virket som et veldig okay sted, men det kommer mye an på hvor mye jobb jeg lager meg selv (eller egentlig hvor lett jeg gjør det for meg selv).

Tror jeg lager meg et oppsett på papir først, og så pugger det inn i huet etterhvert ;) Så skal det nok gå greit :)

(akkurat nå verker ryggen, men det er nok mest vanen. Og å huske riktige arbeidsstillinger...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...