Gå til innhold

Fellesvaskeri - når folk ikke overholder tidene.

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla
Skrevet

Er en smule irritert kan man si.. Er hjemme i kveld for å vaske klær, har ikke fått vasket på lenge og har 11 vask. Har vaskeriet fra 19 - 22. Gikk ned for 10 5 minutter siden for å se om noen vasket, var ikke det da jeg kom hjem fra jobb.. Hender folk setter seg opp og ikke vasker.

Nå er det en idiot som har satt på en maskin som ikke kommer til å bli ferdig før 19.25. Dvs at jeg "mister" en vask.. dette har hendt så mange ganger, så har tenkt til å stoppe maskinen og ta ut tøyet, om det er skyllet eller ikke er ikke mitt problem. Er det mulig????

Det burde ikke være så jævla vanskelig å overholde vasketidene i et fellesvaskeri. Er opptatt hele uka, så folk sitter og venter på sin tur...

Hadde du tatt ut tøyet?

Skrevet

Ja, det hadde jeg. Det første året på universitetet bodde jeg på studenthybel og der var det fellesvaskeri, og det var faktisk ikke én eneste gang hvor jeg fikk den maskinen jeg hadde reservert, eller at folk lot klærne sine ligge i maskinen i timesvis etter at tiden var omme. I begynnelsen satt jeg gjerne og ventet, men etterhvert tok jeg bare ut klærne og la dem i en balje hvis det fantes en eller bare oppå maskinen. Hadde det vært sjeldent at slikt skjedde hadde jeg nok heller ventet litt, men ikke hvis det er gang på gang.

Gjest mallet
Skrevet

For å vinne 25 minutter og en av 11 vasker? Nei, det ville jeg ikke gjort.

Dersom vedkommende blokkerte hele/mesteparten av vasketiden min ville jeg tatt ut tøyet og om mulig gitt beskjed til denne personen slik at han fikk anledning til å ta seg av det halv-vaskede tøyet sitt.

Skrevet

Vi hadde vaskeri der vi bodde før, og dersom noen vasket på min tid tok jeg ut tøyet deres. Med mindre det bare var fem-ti min. igjen av vasken deres da. Opplevde en gang at ei kjerring tok ut tøyet mitt rett før det skulle sentrifugeres bare fordi hennes vasketid hadde begynt. Herregud, det var snakk om fem min. og der sto jeg med en haug klissvått tøy...

Skrevet

Ja, det hadde jeg. Det første året på universitetet bodde jeg på studenthybel og der var det fellesvaskeri, og det var faktisk ikke én eneste gang hvor jeg fikk den maskinen jeg hadde reservert, eller at folk lot klærne sine ligge i maskinen i timesvis etter at tiden var omme. I begynnelsen satt jeg gjerne og ventet, men etterhvert tok jeg bare ut klærne og la dem i en balje hvis det fantes en eller bare oppå maskinen. Hadde det vært sjeldent at slikt skjedde hadde jeg nok heller ventet litt, men ikke hvis det er gang på gang.

Jeg hadde IKKE lagt dem i en balje... Gulvet er bedre *hirrhirr*

Mener jeg og har fellesvask nå da, og en gang for lenge siden den gangen for lengesiden endte med at jeg ble nedsått av en som gjikk på skolen fordi jeg ikke ville vaske klærne hans... (han var fra somalia) *DENG* sa de...

Har ikke opplevd det nå da, men noen mennesker eier ikke tidssans eller respekt for andres klesvask!!

Gjest Pricilla
Skrevet

For å vinne 25 minutter og en av 11 vasker? Nei, det ville jeg ikke gjort.

Dersom vedkommende blokkerte hele/mesteparten av vasketiden min ville jeg tatt ut tøyet og om mulig gitt beskjed til denne personen slik at han fikk anledning til å ta seg av det halv-vaskede tøyet sitt.

Jeg vinner ikke 25 minutter, men en hel vask! En vask tar 1 time, strømmen stenges kl. 22. Jeg har en del jeg MÅ vaske i dag. Har ikke rent undertøy eller busker igjen..

Jeg har tre timer til disposisjon, når denne idioten bruker av min tid mister jeg altså en hel time... Jeg får bare tatt tre vask i dag, det sier seg selv.. Får ikke vaska 11 vask på tre timer - er kun en maskin. Vedkommende hadde ikke skrevet seg opp, ellers hadde jeg ringt på og bedt dem hente tøyet.

Nå er det tatt ut, vått og godt var det - men det er f.. ikke mitt problem! Når folk vasker på min tid får de ta ansvaret sjøl... Nemlig!

Dette er absolutt ikke første gang dette skjer.. de andre gangene har jeg skrevet lapp og bedt dem overholde tida, og latt maskinen vaske ferdig, altså mistet en vask, men nå er tålmodigheten min slutt! Har ikke tid til å sette av flere kvelder i uka for å vaske, og når ejg først setter av en kveld må jeg vaske tre vask... Tre vask i uka på to er ikke mye.. Akkurat nå drukner vi i skittentøy, og flytter til helgen..

Gjest Pricilla
Skrevet

Vi hadde vaskeri der vi bodde før, og dersom noen vasket på min tid tok jeg ut tøyet deres. Med mindre det bare var fem-ti min. igjen av vasken deres da. Opplevde en gang at ei kjerring tok ut tøyet mitt rett før det skulle sentrifugeres bare fordi hennes vasketid hadde begynt. Herregud, det var snakk om fem min. og der sto jeg med en haug klissvått tøy...

Fem minutter kan jeg vente, men ikke 25 minutter.. da mister ejg en hel vask, fordi strømmen stenges kl. 22.

Skrevet

Jepp, og kastet det ned på gulvet.

Jeg går helt børre av slike ting :o)

Gjest Kurt Kubein
Skrevet

Go, go, Pricilla! Skyt dem, drep dem, lemlest dem, gjør klærne deres våte!

(Enig.)

Skrevet

Ja, gjett om jeg hadde!!! Det tøyet hadde jeg bare klasket ut på gulvet. Har du ikke tid og råd til å avse en vaskemaskin i DIN vasketid, så har du ikke. De som stjal maskinen, kunne ventet til oppsatt leilighets-eier dukket opp, også spurt deg da.

Har dere tavle med leilighetsnr. på? Da kunne faktisk vedkommende ha gått og ringt på døren din og spurt før de tok maskinen!

Der jeg bodde før, var det fellesvaskeri, og det hendte et par ganger at yngre beboere (ikke gamlinger, de vasket alltid på hverdager og ikke i helgene som oss yngre jobb-folk) kom og ringte på og spurte meg om å få låne en maskin i min vasketid. Det sa jeg stort sett ja til, med mindre jeg hadde samlet opp en slik haug som du har nå:-)

Skrevet

Jeg vinner ikke 25 minutter, men en hel vask! En vask tar 1 time, strømmen stenges kl. 22. Jeg har en del jeg MÅ vaske i dag. Har ikke rent undertøy eller busker igjen..

Jeg har tre timer til disposisjon, når denne idioten bruker av min tid mister jeg altså en hel time... Jeg får bare tatt tre vask i dag, det sier seg selv.. Får ikke vaska 11 vask på tre timer - er kun en maskin. Vedkommende hadde ikke skrevet seg opp, ellers hadde jeg ringt på og bedt dem hente tøyet.

Nå er det tatt ut, vått og godt var det - men det er f.. ikke mitt problem! Når folk vasker på min tid får de ta ansvaret sjøl... Nemlig!

Dette er absolutt ikke første gang dette skjer.. de andre gangene har jeg skrevet lapp og bedt dem overholde tida, og latt maskinen vaske ferdig, altså mistet en vask, men nå er tålmodigheten min slutt! Har ikke tid til å sette av flere kvelder i uka for å vaske, og når ejg først setter av en kveld må jeg vaske tre vask... Tre vask i uka på to er ikke mye.. Akkurat nå drukner vi i skittentøy, og flytter til helgen..

Hadde fellesvask der vi bodde som nygift (maaange år siden, ja...), men hele greia var mer til irritasjon enn glede (jf situasjon som du beskriver her), så vi gikk rett og slett over til å leie fra Thorn.

La slange over utslagsvasken slik slangen var en halv meter over toppen på maskina, og det gikk helt fint. MYE bedre enn å irritere seg over naboenes ignoranse. Ikke helt etter boka til forsikringsselskapene, men vasket bare når vi var hjemme og passet på at det ikke skjedde noe.

Vi skjønte etterhvert at leie via Thorn var mye dyrere enn å eie, så vi kjøpte ut maskina etter et år.

Men altså, siden du har så pass mye vask burde du vurdere egen maskin. Plass har man med litt kreativitet.

Gjest landsbygdas folk
Skrevet

Takk for innlegget, det får meg til å innse hvor heldig jeg er som bor på landsbygda i engen enebolig - med kun meg som bruker vaskemaskinen. Det hender jeg blir irritert over meg selv at jeg er sen med å ta ut tøyet og henge det opp, men det er heldigvis ingen som pælmer det på gulvet av den grunn.

;-))

Skrevet

Ikke irriter deg over slikt. Bare ta ut tøyet, legg det i en balje (ikke vits i å lage surere stemning enn nødvendig) og bruk din egen vasketid.

Vi deler forøvrig 4 maskiner med mange andre familier, og har ikke faste vasketider. Heldigvsi. Det er altid noe ledig, enten med en gang eller om en time.

Gjest Pricilla
Skrevet

Hadde fellesvask der vi bodde som nygift (maaange år siden, ja...), men hele greia var mer til irritasjon enn glede (jf situasjon som du beskriver her), så vi gikk rett og slett over til å leie fra Thorn.

La slange over utslagsvasken slik slangen var en halv meter over toppen på maskina, og det gikk helt fint. MYE bedre enn å irritere seg over naboenes ignoranse. Ikke helt etter boka til forsikringsselskapene, men vasket bare når vi var hjemme og passet på at det ikke skjedde noe.

Vi skjønte etterhvert at leie via Thorn var mye dyrere enn å eie, så vi kjøpte ut maskina etter et år.

Men altså, siden du har så pass mye vask burde du vurdere egen maskin. Plass har man med litt kreativitet.

skal kjøpe egen maskin. Flytter i helga, og der er det nytt bad med opplegg for vaskemaskin, så det blir ikke noe problem.

Har stort sett gått greit i vakseriet her da, men har også vært en del fordinkelser... Vasker jeg på 40 grader går det greit med fem min. over tida, men ikke på 60 grader.

Gjest Pricilla
Skrevet

Ja, gjett om jeg hadde!!! Det tøyet hadde jeg bare klasket ut på gulvet. Har du ikke tid og råd til å avse en vaskemaskin i DIN vasketid, så har du ikke. De som stjal maskinen, kunne ventet til oppsatt leilighets-eier dukket opp, også spurt deg da.

Har dere tavle med leilighetsnr. på? Da kunne faktisk vedkommende ha gått og ringt på døren din og spurt før de tok maskinen!

Der jeg bodde før, var det fellesvaskeri, og det hendte et par ganger at yngre beboere (ikke gamlinger, de vasket alltid på hverdager og ikke i helgene som oss yngre jobb-folk) kom og ringte på og spurte meg om å få låne en maskin i min vasketid. Det sa jeg stort sett ja til, med mindre jeg hadde samlet opp en slik haug som du har nå:-)

Vi har bare tabell med tidene og datoene vi skriver oss opp på... Alle sjekker listene før man setter på en maskin, men altså ikke denne tullingen her.. kjipt for dem, for tror det var en overmadrass av noe slag, og den var ikke bare litt våt.. Og full av såpe..

Gjest Pricilla
Skrevet

Takk for innlegget, det får meg til å innse hvor heldig jeg er som bor på landsbygda i engen enebolig - med kun meg som bruker vaskemaskinen. Det hender jeg blir irritert over meg selv at jeg er sen med å ta ut tøyet og henge det opp, men det er heldigvis ingen som pælmer det på gulvet av den grunn.

;-))

Flytter til helga vi, og skl ikke bo i blokk.. Får egen inngang, egen hageflekk, lydisolert og egen vaskemaskin. Bør ikke være bonde for å ha det skjønner du! ; )

Smak og behag..

Gjest bebba
Skrevet

;-))

Ja tenk så heldig du er med kuene som naboer. Aldri noen stemmer å irritere seg over. Aldri noen som ser innom vinduene dine. Aldri noen som sier god dag når du henter avisen. Aldri bildur utenfor når naboen kommer hjem. Nei lykken må være å bo i enebolig på landsbygda, alle andre er dønn ulykkelige.

Gjest togli
Skrevet

Ja tenk så heldig du er med kuene som naboer. Aldri noen stemmer å irritere seg over. Aldri noen som ser innom vinduene dine. Aldri noen som sier god dag når du henter avisen. Aldri bildur utenfor når naboen kommer hjem. Nei lykken må være å bo i enebolig på landsbygda, alle andre er dønn ulykkelige.

Døh..Nå hørtes du nesten bittelitt misunnelig ut altså. Tror ikke det var ment slik fra "landsbygdas folk" ;o)

Gjest landsbygdas folk
Skrevet

Skjønner at jeg provoserer med innlegget mitt. Det var ikke meningen. Det jeg mente å si er at å høre om andres små og store problemer kan være en hjelp til at man setter mer pris på det man har. En "aldri så galt at det ikke er godt for noe" holdning.

Men jeg ble visst misforstått, beklager det. Jeg har heller ikke kyr til naboer, men innimellom plager det meg å bo på en liten og gjennomsiktig plass hvor alle vet alt om alle. Da kan man drømme om å bo i en stor by hvor man drukner i mengden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...