Gjest studianita Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 To venner vil leie leiligehet sammen. Den ene (A) vil ikke betale mer enn 3500,-, den andre ( har mer å rutte med, men vil ikke betale mer en den andre. Leiligheten koster 7000,-/mnd. I tillegg kan de ha internett, men det koster 500,-/mnd slik at A ikke ser seg råd til dette. Det ene rommet er større og finere (mer verdt) enn det andre. Forslag til hvordan A og B kan løse dette dilemmaet? 0 Siter
Tornerose Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Ja, løsningen sier seg vel selv? A får det minste rommet, mot reduksjon i prisen (såpass at de kan ha internet), mens B (hvis h*n sier seg enig) får de store rommet og betaler tilsvarende mer enn A. 0 Siter
Gjest studianita Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 B vil ha det minste rommet....... og A vil _ikke_ ha det..... 0 Siter
Gjest Novembermom Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Kan ikke B betale internett da? Nå vet jo ikke jeg om de er studenter eller har fast inntekt e.l., men jeg synes man skal betale etter evne. Dvs at B kan godt betale litt mer siden B tjener litt mer. Og siden B ikke vil betale mer i husleie, så kan B kanskje betale internett da. Det er kun snakk om 500,- ekstra her og det synes ikke jeg er så forferdelig mye hvis B har mer å rutte med enn A. Men så er det jo andre utgifter i tilleg som mat, telefon, strøm o.l. som de også må dele på. Det må de jo ta med i betraktning og når A ikke har så mye penger og sikkert ikke kan betale så forferdelig mye på andre utgiftene heller, så har de et problem hvis B vil at de skal dele 50/50 på aboslutt alt..... Bare et forslag da, som sikkert ikke faller i smak til B, men kanskje verdt et forsøk.......? 0 Siter
Gjest Novembermom Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Kan ikke B betale internett da? Nå vet jo ikke jeg om de er studenter eller har fast inntekt e.l., men jeg synes man skal betale etter evne. Dvs at B kan godt betale litt mer siden B tjener litt mer. Og siden B ikke vil betale mer i husleie, så kan B kanskje betale internett da. Det er kun snakk om 500,- ekstra her og det synes ikke jeg er så forferdelig mye hvis B har mer å rutte med enn A. Men så er det jo andre utgifter i tilleg som mat, telefon, strøm o.l. som de også må dele på. Det må de jo ta med i betraktning og når A ikke har så mye penger og sikkert ikke kan betale så forferdelig mye på andre utgiftene heller, så har de et problem hvis B vil at de skal dele 50/50 på aboslutt alt..... Bare et forslag da, som sikkert ikke faller i smak til B, men kanskje verdt et forsøk.......? Eller så synes jeg også forslaget til tornerose er veldig fint ) 0 Siter
Soria Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Student B tar det største og fineste rommet og betaler 500 mer for det. 0 Siter
Mistera Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Min erfaring med venner og deling av leil/penger/strøm osv... er kun negativ!!! Med andre ord dere bør ikke være bestiser, for det er dere ikke etter å ha bodd ilag!!! Kjenner ingen jeg som noengang har levet lenge og problemfritt og som ikke prater ilag nesten lenger.... 0 Siter
asterix Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Med slike grunnleggende uenigheter allerede før "samboerskapet" er begynt tror jeg det smarteste for A og B vil være å finne andre å dele leilighet med, eller bo alene. 0 Siter
Gjest forever young Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 B vil ha det minste rommet....... og A vil _ikke_ ha det..... hvorofr ikke det da??? 0 Siter
Gjest forever young Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 hvorofr ikke det da??? de må finne en annen leil. da. Ellers hadde jo løsningen vært enkel 0 Siter
petter smart Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 B er en stor fjott og A bør velge noen bedre å bo med. Så lenge rommene ikke er like store må den som får det største rommet betale mer. Evt kan den personen betale for internett som kompensasjon. Så lenge A ikke har råd til internett/det store rommet så må enten B ta dette eller så må de bo en annen plass, helst med noen andre. 0 Siter
lex Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Min erfaring med venner og deling av leil/penger/strøm osv... er kun negativ!!! Med andre ord dere bør ikke være bestiser, for det er dere ikke etter å ha bodd ilag!!! Kjenner ingen jeg som noengang har levet lenge og problemfritt og som ikke prater ilag nesten lenger.... Jeg har bodd i bofelleskap i snart 9 år, og stortrives med det! Har bodd med tilsammen 6 personer (ikke alle samtidig), korteste periode 6 måneder, lengste nesten 5 år. Nå bor jeg sammen med en av mine beste venninner. Går så fint så! Min erfaring er at fordelene absolutt oppveier ulempene. 0 Siter
Gjest forever young Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Jeg har bodd i bofelleskap i snart 9 år, og stortrives med det! Har bodd med tilsammen 6 personer (ikke alle samtidig), korteste periode 6 måneder, lengste nesten 5 år. Nå bor jeg sammen med en av mine beste venninner. Går så fint så! Min erfaring er at fordelene absolutt oppveier ulempene. iallfall gikk det fint - jeg har erfa fra 6 forskjellige kollektiv - grunnen til at det er så mange, er ikke at vi gikk lei, men at vi bare fikk leid hus/leilighet for et eller halvannet år av gangen. Kjempefordel å bo slik! Mht. middag til alle, bedre standard og bedre råd til nyttige ting. Og hyggelig på toppen av alt!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.