Gjest dårlig samvittighet Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Min datter og hennes samboer ønsker å kjøpe seg leilighet, og for å få lån har banken forlangt at de må ha en kausjonist. Jeg har selv lån på egen bolig, og har ikke økonomi til å ta opp noe lån. Det sa jeg til dem, at jeg ikke ønsker å kausjonere fordi jeg ikke har råd til å betale på flere lån. De ble fornærmet og mente jeg var vanskelig, jeg måtte jo skjønne at det var de som skulle betale på lånet. Joda, det skjønner jeg, men i verste fall kan det jo ende med at det er jeg som må betale dette lånet. Ja, jeg har kjempedårlig samvittighet, men har fortsatt ikke lyst til å kausjonere. Hva mener dere, må man stille opp for egne barn på denne måten? 0 Siter
Gjest dimi Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, nei. Hvis de må ha kausjonist, så har de kanskje satt seg litt for høye mål og krav til livsførsel, i forhold til egen inntekt? 0 Siter
Soria Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Det er alltid en risiko. En jeg kjenner vil snart få et krav på et par hundre tusen etter å ha kausjonert for en som nå holder på å gå personlig konkurs. 0 Siter
Gjest tips Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Tvert i mot, hvis man ikke har råd til å evt ta på seg dette lånet som sitt eget, skal man ikke kausjonere. Hvis de kommer i økonomiske vanskeligheter, vil ulykken bli enda større hvis de drar med seg deg i samme slengen.. Viktig at de kan komme til deg og spise middag den dagen de ikke har råd til å lage sin egen! 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Nei, det må man ikke. Hvis man ikke er sikker på at de som skal låne har økonomi til å håndtere det er det riktig ¨å si nei. Og hvis man ikke har penger til å håndtere det sjøl, sier man i hvert fall nei. 0 Siter
Nikki Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Syns du var fornuftig jeg - skulle vært flere som tenkte som deg. Det er greit nok å være snill om man vet at han RÅD til det, men man skal ikke være dumsnill... 0 Siter
Bente831365380491 Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Dere kan jo gjøre en avtale om at dersom de ikke klarer å betale på lånet, så må de selge. Som regel så går dette bra, og jeg mener at det finnes flere typer kausjon. Du vet vel dessuten sånn cirka hvordan økonomien deres er? Har de en stabil økonomi, så burde det ikke være noe problem! Men er du usikker, så gjorde du rett i å si nei! 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Boligprisene stiger mye for tiden. Hvis det skulle vise seg å være en boble, og de skulle bli arbeidsledige, da havner dere alle i klisteret. Du sitter med et lån uten sikkerhet, og de vil sitte med lån og ingen bolig. Så jeg støtter deg! Et alternativ kanskje: Hvor mye egentkapital må de ha for å slippe kausjonist? Hvis det er f.eks. 100.000, kunne du pluss den andre svigerfam låne dem 50.000 hver over f.eks. 2 år? Det er kanskje en hestekur for dem, men nyttig trening i økonomisk risiko. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Boligprisene stiger mye for tiden. Hvis det skulle vise seg å være en boble, og de skulle bli arbeidsledige, da havner dere alle i klisteret. Du sitter med et lån uten sikkerhet, og de vil sitte med lån og ingen bolig. Så jeg støtter deg! Et alternativ kanskje: Hvor mye egentkapital må de ha for å slippe kausjonist? Hvis det er f.eks. 100.000, kunne du pluss den andre svigerfam låne dem 50.000 hver over f.eks. 2 år? Det er kanskje en hestekur for dem, men nyttig trening i økonomisk risiko. Er det ikke 20 % av kjøpesummen man må ha egenkapital for og har man ikke det må man ta opp et topplån med kausjonister. 0 Siter
fresja Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Min datter og samboer snakker om det samme. Jeg har sånn delvis sagt ja, men at jeg ser helst at hun får seg jobb først... Man strekker seg vel langt for sine barn. Min far kausjonerte for et lite lån da jeg kjøpte hus og senere da bror min kjøpte. 0 Siter
musikeren Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Det kommer helt an på. Hvis du er sikker på at de kommer til å klare å betjene lånet, så er det jo ingenting å lure på. Men i motsatt fall skjønner jeg at du vegrer deg litt. 0 Siter
soleil Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Har de søkt om startlån da? (Etableringslån) http://www.startlan.no 0 Siter
Gjest ikke signatur Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Jeg tror ikke jeg ville latt mine foreldre kausjonere. Men om det er en løsning for å få lån er det jo vanskelig. Mine foreldre skal kausjonere for et lite lån til kjæresten til søsteren min.. Det liker jeg ikke! Jeg synes ikke du skal kausjonere om du ikke vil; du vil jo tenke på det og stresse med det da. 0 Siter
Gjest lurer jeg på Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Er det ikke 20 % av kjøpesummen man må ha egenkapital for og har man ikke det må man ta opp et topplån med kausjonister. Kan man da ikke få et lån på over en million om egenkapitalen "kun"(...) er 100.000? 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet,- men jeg kan forstå at du føler det slik. Selv om de er i jobb i dag, og det ser relativt sikkert ut, vet man jo ikke hvordan tingene utvikler seg framover. Og - hvis du har andre barn, så burde du jo da kunne gjøre det samme for dem? Nei, man skal ha råd til å være kausjonist,- ikke bare blindt skrive under. 0 Siter
Gjest du er neppe økonom Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Boligprisene stiger mye for tiden. Hvis det skulle vise seg å være en boble, og de skulle bli arbeidsledige, da havner dere alle i klisteret. Du sitter med et lån uten sikkerhet, og de vil sitte med lån og ingen bolig. Så jeg støtter deg! Et alternativ kanskje: Hvor mye egentkapital må de ha for å slippe kausjonist? Hvis det er f.eks. 100.000, kunne du pluss den andre svigerfam låne dem 50.000 hver over f.eks. 2 år? Det er kanskje en hestekur for dem, men nyttig trening i økonomisk risiko. Tilstrekkelig med hundre tusen kroner i egenkapital for en leilighet i dette markedet? Yeah right. 0 Siter
Gjest Sainte Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Hmm...jeg er ikke enig i de andre her i det hele tatt!!! Slik det er i dagens boligmarked blir man jo nesten nødt til å ha kausjonist på topplånet, for det er vel få av oss som er så heldige å ha masse penger på bok! Så skal du kjøpe bolig for første gang i dag, og ikke har noe å selge først, må du enten ha 100 til 200 tusen i banken, eller ha arvet! Dette hadde verken jeg eller min mann, så vi fikk mine foreldre til å kausjonere for oss! Det var ikke noe problem, de har kausjonert for oss flere ganger, siden vi har flyttet en del. Uten de, hadde vi måttet leie, og det er jo svindyrt og penger kastet rett ut av vinduet! Hadde vi kommet i "uløkka" så hadde vi selvfølgelig solgt, slik at det ikke gikk utover kausjonistene, de fleste gjør jo det, så sant du ikke er helt ut på kjøret og har en helt annen livstil, men det vet jo som regel foreldrene. Du kausjonerer jo ikke for hele huset/leiligheten, for banken tar pant i deres egen bolig først, også er det det resterende (topplånet, som i vårt tilfelle for tiden er på 200.000,-) som faller på kausjonisten, hvis de ikke selger boligen selv og det går så langt at den blir begjært tvangsolgt! Men det er jo få som gjør det på den måten for det blir jo veldig dyrt for alle parter. Jeg kommer selv til å kausjonere for mine barn, det er eneste muligheten for de i dagens boligmarked! Kunne aldri falle meg inn å nekte for at de skal kunne få kjøpt seg sin førstegangs bolig! Synes det er alt for mye skrekk-propoganda for det å stille som kausjonist, eller ta en liten del av sin egen bolig som pant for at mine barn skal kunne få kjøpt seg en bolig...det er nå min mening! Hadde mine foredre tenkt som dere her inne kunne vi bare ha glemt å skaffe oss et sted å bo, og livet er ganske anderledes uten bolig. Så fort taksten på leiligheten eller huset stiger og den blir mer verdt,trenger ikke kausjonisten stå til ansvar lenger og første gang vi fikk kausjonist, sto de som det i et år, så ble de slettet. Mulig vår generasjon er litt mer egoistisk og tenker bare på seg selv i forholdt til hva våre foredre gjorde? Vet ikke jeg, bare spør.. 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Tilstrekkelig med hundre tusen kroner i egenkapital for en leilighet i dette markedet? Yeah right. Jeg er nok økonom. Jeg kjenner også personlig noen som har fått lån med mindre enn 20% i egenkapital, med det opplegget jeg foreslo åpent fortalt til banken. Dette er veldig avhengig av kundeforholdet til banken, lønn, stabil jobb, kreditthistorie osv. Så spørs det om disse to skal kjøpe seg en 4-roms på Frogner eller en mer beskjeden 1-2 roms for å komme inn i markedet. Det fins ennå selv i Oslo brukbare leiligheter på en drøy million. Skal de på Frogner uten egenkapital i ung alder så er det vel ikke så synd på dem om de blir stanset.:-) Hva er dine erfaringer? 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Hmm...jeg er ikke enig i de andre her i det hele tatt!!! Slik det er i dagens boligmarked blir man jo nesten nødt til å ha kausjonist på topplånet, for det er vel få av oss som er så heldige å ha masse penger på bok! Så skal du kjøpe bolig for første gang i dag, og ikke har noe å selge først, må du enten ha 100 til 200 tusen i banken, eller ha arvet! Dette hadde verken jeg eller min mann, så vi fikk mine foreldre til å kausjonere for oss! Det var ikke noe problem, de har kausjonert for oss flere ganger, siden vi har flyttet en del. Uten de, hadde vi måttet leie, og det er jo svindyrt og penger kastet rett ut av vinduet! Hadde vi kommet i "uløkka" så hadde vi selvfølgelig solgt, slik at det ikke gikk utover kausjonistene, de fleste gjør jo det, så sant du ikke er helt ut på kjøret og har en helt annen livstil, men det vet jo som regel foreldrene. Du kausjonerer jo ikke for hele huset/leiligheten, for banken tar pant i deres egen bolig først, også er det det resterende (topplånet, som i vårt tilfelle for tiden er på 200.000,-) som faller på kausjonisten, hvis de ikke selger boligen selv og det går så langt at den blir begjært tvangsolgt! Men det er jo få som gjør det på den måten for det blir jo veldig dyrt for alle parter. Jeg kommer selv til å kausjonere for mine barn, det er eneste muligheten for de i dagens boligmarked! Kunne aldri falle meg inn å nekte for at de skal kunne få kjøpt seg sin førstegangs bolig! Synes det er alt for mye skrekk-propoganda for det å stille som kausjonist, eller ta en liten del av sin egen bolig som pant for at mine barn skal kunne få kjøpt seg en bolig...det er nå min mening! Hadde mine foredre tenkt som dere her inne kunne vi bare ha glemt å skaffe oss et sted å bo, og livet er ganske anderledes uten bolig. Så fort taksten på leiligheten eller huset stiger og den blir mer verdt,trenger ikke kausjonisten stå til ansvar lenger og første gang vi fikk kausjonist, sto de som det i et år, så ble de slettet. Mulig vår generasjon er litt mer egoistisk og tenker bare på seg selv i forholdt til hva våre foredre gjorde? Vet ikke jeg, bare spør.. Jeg er så gammel at jeg husker krakket rundt 1990. Det skapte mange tragedier, hos folk som måtte selge med tap og hos kausjonister som ikke hadde råd til å stille opp og fikk egen bolig i klemme. Noen lever med etterdønningene på det ennå (gjeldsofre) Dette er bakgrunnen for min forsiktighet. 0 Siter
Mistera Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Syntes ikke du har grunn til å ha dårlig samvittighet! selv vet jeg at min mor hadde stillt som kausjonist uten å mukke, men av respekt for min mor, ber jeg henne ikke om dette, da jeg vet at hun selv sliter økonomisk etter at hun nettopp gjorde dette for broren til stefaren min... da kona og han skillte seg, ble det mye kluss, noe som endte med at de ikke klarte å betale for seg.... så min mor ble ansvarlig!!! Grunnen til at det var hun og ikke min kjipe stefar som kausjonerte var fordi han var/er betalingsudyktig.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.