Gå til innhold

Utmeldelse av statskirken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selvsagt stemmer ikke dette. Ingen kan melde deg inn i et trossamfunn mot din vilje. Alle som er medlem av statskirken ble aktivt innmeldt på et tidspunkt - de fleste gjennom dåpen.

For en del år siden ble en del mennesker innmeldt i statskirken mot sin vilje fordi de gikk over til dataregistre, og ikke fikk med seg alle endringer. Dette var en engangshendelse.

Gjest utmeldt

Selvsagt stemmer ikke dette. Ingen kan melde deg inn i et trossamfunn mot din vilje. Alle som er medlem av statskirken ble aktivt innmeldt på et tidspunkt - de fleste gjennom dåpen.

For en del år siden ble en del mennesker innmeldt i statskirken mot sin vilje fordi de gikk over til dataregistre, og ikke fikk med seg alle endringer. Dette var en engangshendelse.

OK.Da er det kanskje det jeg har hørt og ikke fått med meg alt. Takk for svar.

Mvh

Nå har du jo fått en del svar allerede, så dette er bare en oppsummering/ utdyping.

Nei, er du utmeldt av statskirken, så er du utmeldt. Det var tilfeller der folk feilaktig ble innmeldt igjen for noen år siden pga. feil ved overgang til dataregistre, men dette var (forhåpentligvis) en engangsforetredelse.

Men så vidt jeg vet, blir norske barn faktisk innmeldt i statskirken selv om de ikke døpes - så lenge ikke BEGGE foreldrene er utmeldt og/eller medlem av andre trossamfunn. Jeg ble ikke blid da jeg leste dette for noen år tilbake. Hvis her vet at dette er feil (eller endret siden), så synes jeg det er en god nyhet.

Annonse

Nå har du jo fått en del svar allerede, så dette er bare en oppsummering/ utdyping.

Nei, er du utmeldt av statskirken, så er du utmeldt. Det var tilfeller der folk feilaktig ble innmeldt igjen for noen år siden pga. feil ved overgang til dataregistre, men dette var (forhåpentligvis) en engangsforetredelse.

Men så vidt jeg vet, blir norske barn faktisk innmeldt i statskirken selv om de ikke døpes - så lenge ikke BEGGE foreldrene er utmeldt og/eller medlem av andre trossamfunn. Jeg ble ikke blid da jeg leste dette for noen år tilbake. Hvis her vet at dette er feil (eller endret siden), så synes jeg det er en god nyhet.

Dette stemmer ikke.... er ikke medlem av statskirken, og har meldt meg ut....

MEN jeg står der fortsatt jeg!!!

Det gjør også venninnen min, som har foreldre der den ene hører til pinsemenigheten og den andre jehovas vitner...

Hun er hverken døpt i kirken eller hos noen av de andre, da de ville hun skulle finne dette ut da hun var voksen nok!

ALLE dem står i statskirken!!!

Gjest kanskje meldes ut

Virker som du vet litt om dette,så jeg spør deg jeg:o)

Hva skjer med dem som er gift og den ene senere velger å melde seg ut av statskirken?

Må man "giftes" på nytt hos sorenskriver f.eks?

Virker som du vet litt om dette,så jeg spør deg jeg:o)

Hva skjer med dem som er gift og den ene senere velger å melde seg ut av statskirken?

Må man "giftes" på nytt hos sorenskriver f.eks?

Jeg har en slektning som meldte seg ut ab statskirken, fordi han var uenig i en sak. Hans kone er fortsatt medlem (tror jeg), og alle barna er døpt. Ekteskapet er like gyldig fordi om den ene parten senere melder seg ut av statskirken.

Et par kan jo også gifte seg i kirken, selv om den ene parten ikke er medlem av statskirken.

Dette stemmer ikke.

Når jeg gikk gravid med mitt første barn, fikk jeg beskjed av jordmor om at barnet mitt ville bli medlem av statskirken selv om jeg ikke var medlem. For å unngå dette måtte jeg melde meg inn i noe annet (valgte Humanetisk forbund).

Så et barn blir medlem selv om man ikke melder det inn, uavhengig av dåp eller ikke dåp...

Det vet jeg ikke, men jeg har hørt at statskirken får økonomisk støtte fra myndighetene for alle som ikke står innmeldt i andre trossamfunn. Så om man melder seg ut av statskirken og ikke har noen annen tro, bør man melde seg inn i Human-Etisk Forbund dersom man vil påse at ikke statskirken fortsatt skal få støtte som om man var statskirkemedlem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...