Gå til innhold

Antibiotika og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går for tiden på antibiotika (oxytetral) pga et "lite filleproblem", dvs et lite utslett i ansiktet. Jeg er altså ikke syk på noen måte, men fikk likevel to mnd antibiotikakur av hudlegen for å få bort dette utslettet.

Så til saken, på lørdag skal jeg ut med noen venner for å feire noe, og jeg vet jo at man egentlig ikke skal drikke alkohol når man går på medisiner, men tror dere det går bra om jeg drikker litt likevel? Bare et par øl eller noe, kan det ødelegge kuren min slik at jeg må begynne på nytt?

Fortsetter under...

Gjest vernepleierstudent
Skrevet

Du kan nok trygt drikke alkohol samtidig som du tar disse medisinene (ifølge Felleskatalogen). Det er ikke all antibiotika som ikke går å kombinere med alkohol altså. Jeg har selv gått på lignende medisiner (tetracycliner) mot utslett under armene og jeg gikk på de et halvt år, og jeg lot ikke være å drikke alkohol så lenge altså :) Det du må passe på er å ta tablettene 1 time før eller 2 timer etter måltid, for de skal ikke tas sammen med jern, aluminium, magnesium og kalsium (melk).

Lykke til med kuren! Jeg blei kvitt utslettet forresten :)

Skrevet

Det går som regel bra, men det kan skje et av to følgende ting:

1. Virkningen av tbl. forsterkes (med. dosen i blodet blir høyere enn tiltenkt)

2. Virkningen av alkohol forsterkes, altså du vil tåle mindre mengde alkohol enn ellers før du blir påvirket.

mvh

Skrevet

Det går som regel bra, men det kan skje et av to følgende ting:

1. Virkningen av tbl. forsterkes (med. dosen i blodet blir høyere enn tiltenkt)

2. Virkningen av alkohol forsterkes, altså du vil tåle mindre mengde alkohol enn ellers før du blir påvirket.

mvh

.........eller mest sannsynlig at virkningen av antibiotikakuren blir nedsatt.

Skrevet

Det finnes lite holdepunkter for det :-)

http://www.uib.no/isf/eyr/2002q3/015164.html

mvh

ifølge alle undervisninger jeg har hatt om temaet så er det nettopp nedsatt effekt som er resultatet. men jeg er ingen forsker da, så jeg kan jo alltids ta feil.

men dosen er jo uansett den samme, så det du sa at konsentrasjonen av virkestoffet i blodet blir høyere ved inntak av alkohol er jo rent sludder om jeg får uttrykke meg sterkt. om alkohol har forsterkende effekt på anitibiotikum som en av bivirkningene, det er noe annet. noe helt annet faktisk.

Annonse

Skrevet

ifølge alle undervisninger jeg har hatt om temaet så er det nettopp nedsatt effekt som er resultatet. men jeg er ingen forsker da, så jeg kan jo alltids ta feil.

men dosen er jo uansett den samme, så det du sa at konsentrasjonen av virkestoffet i blodet blir høyere ved inntak av alkohol er jo rent sludder om jeg får uttrykke meg sterkt. om alkohol har forsterkende effekt på anitibiotikum som en av bivirkningene, det er noe annet. noe helt annet faktisk.

Det finnes masse medisiner som har forsterkende interaksjoner med alkohol.

mvh

Skrevet

Det finnes masse medisiner som har forsterkende interaksjoner med alkohol.

mvh

vet det. men _konsentrasjonen_ av virkestoffet i blodet kan ikke bli høyere av alkohol.

Skrevet

vet det. men _konsentrasjonen_ av virkestoffet i blodet kan ikke bli høyere av alkohol.

Joda, noen medisiner/ stoffer øker opptaket av andre. Potenserer.

F.eks. D- vitamin tbl. øker opptaket av calsium og fosfor o.s.v

Ha en god dag, kverrulanten :-)

mvh

Skrevet

Joda, noen medisiner/ stoffer øker opptaket av andre. Potenserer.

F.eks. D- vitamin tbl. øker opptaket av calsium og fosfor o.s.v

Ha en god dag, kverrulanten :-)

mvh

takk.

liker å kverrulere når jeg selv mener jeg har rett c",)

Gjest vernepleierstudent
Skrevet

Altså... hadde man ikke kunnet drikke alkohol samtidig som man går på disse tablettene så hadde det stått i felleskatalogen, og det gjør det ikke.

Skrevet

Jeg spurte legen min, og fikk til svar at det ikke har noen innvirkning om man drikker alkohol, når man går på antibiotika.

Gjest what the...
Skrevet

Du kan nok trygt drikke alkohol samtidig som du tar disse medisinene (ifølge Felleskatalogen). Det er ikke all antibiotika som ikke går å kombinere med alkohol altså. Jeg har selv gått på lignende medisiner (tetracycliner) mot utslett under armene og jeg gikk på de et halvt år, og jeg lot ikke være å drikke alkohol så lenge altså :) Det du må passe på er å ta tablettene 1 time før eller 2 timer etter måltid, for de skal ikke tas sammen med jern, aluminium, magnesium og kalsium (melk).

Lykke til med kuren! Jeg blei kvitt utslettet forresten :)

Bare et spørsmål.Var det keratosis pilaris du hadde?

Annonse

Skrevet

Har spurt legen om dette. Det går helt fint å ta seg noen øl når en går på antibiotika.

Problemet er vel at kveldens dose kan komme opp, hvis det blir alt for mye:)

Gjest vernepleierstudent
Skrevet

Bare et spørsmål.Var det keratosis pilaris du hadde?

Veit ikke hva det var jeg. Fikk ikke vite hva de kalte det. Kviselignende prikker under armene og litt lenger ned enn armhulen.Prøvde først skinoren (salve), men det virket ikke. Så fikk jeg altså halvt års kur med tetracyclin

Gjest what the...
Skrevet

Veit ikke hva det var jeg. Fikk ikke vite hva de kalte det. Kviselignende prikker under armene og litt lenger ned enn armhulen.Prøvde først skinoren (salve), men det virket ikke. Så fikk jeg altså halvt års kur med tetracyclin

http://huden.nu/dermatologen/patinfo/21-30/28.shtm

Ligner dette på det du hadde?

Det står at det forekommer på utsiden av armene og på lårene,men dette stemmer ikke helt.Man kan ha det på baksiden og i ansiktet også.

Jeg spør pga at det står "overalt" at det ikke finnes noen behandling for dette,bare forebygging.

Men hvis det var det samme du hadde og at det hjelper å bruke tetracycliner så kanskje finnes det et "håp" for meg også.:o)

Gjest what the...
Skrevet

http://huden.nu/dermatologen/patinfo/21-30/28.shtml

Linken jeg satte inn virker ikke da jeg glemte en bokstav,men denne virker.Håper jeg:o)

Gjest vernepleierstudent
Skrevet

http://huden.nu/dermatologen/patinfo/21-30/28.shtm

Ligner dette på det du hadde?

Det står at det forekommer på utsiden av armene og på lårene,men dette stemmer ikke helt.Man kan ha det på baksiden og i ansiktet også.

Jeg spør pga at det står "overalt" at det ikke finnes noen behandling for dette,bare forebygging.

Men hvis det var det samme du hadde og at det hjelper å bruke tetracycliner så kanskje finnes det et "håp" for meg også.:o)

Linken virker ikke. Men jeg har lest litt om det på doktoronline: http://www.doktoronline.no/pub/qa/100.html

og jeg tror ikke at det var dette jeg hadde. Jeg tror jeg har sett ei som har hatt dette (nupper på armene). Jeg hadde altså røde prikker i armhulen og i området over og under armhulen. Noen ganger var disse fylt med litt puss, altså kviselignende. Jeg lurte på om det kunne komme av barbering, men det hjalp ikke da jeg hadde et opphold fra barberinga. Mulig at dette var årsaken og at prikkene og kvisene blei til pga det, men jeg orket ikke ha det sånn lenger fordi det var ikke særlig lekkert på sommeren! Derfor fikk jeg altså denne tetracyclin-kuren. Men hvis du ikke har vært hos legen med problemet ditt burde du ta deg en tur da! :o)

Gjest vernepleierstudent
Skrevet

http://huden.nu/dermatologen/patinfo/21-30/28.shtml

Linken jeg satte inn virker ikke da jeg glemte en bokstav,men denne virker.Håper jeg:o)

Nå virka linken ja :) Nei, det er nok ikke dette jeg hadde... Jeg hadde ikke masse rødt utslett og nupper, men flere enkeltstående røde prikker/kviser

Gjest what the...
Skrevet

Linken virker ikke. Men jeg har lest litt om det på doktoronline: http://www.doktoronline.no/pub/qa/100.html

og jeg tror ikke at det var dette jeg hadde. Jeg tror jeg har sett ei som har hatt dette (nupper på armene). Jeg hadde altså røde prikker i armhulen og i området over og under armhulen. Noen ganger var disse fylt med litt puss, altså kviselignende. Jeg lurte på om det kunne komme av barbering, men det hjalp ikke da jeg hadde et opphold fra barberinga. Mulig at dette var årsaken og at prikkene og kvisene blei til pga det, men jeg orket ikke ha det sånn lenger fordi det var ikke særlig lekkert på sommeren! Derfor fikk jeg altså denne tetracyclin-kuren. Men hvis du ikke har vært hos legen med problemet ditt burde du ta deg en tur da! :o)

Har vært hos legen,men han sa det ikke var noe å gjøre med.

Men alle leger vet jo ikke alt om alt,hvis du forstår.

Har lagt til ny link med bilde.

Men det høres ikke ut som det samme som du hadde nei.

Det er puss i disse prikkene også ligner litt på kviser bare mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...