Gjest raisin Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Lager meg gjerne en fruktsalat med krem. Synes dette er kjempegodt! Andre ting jeg pleier å spise når jeg er sugen på noe godt er rosin og nøtteblanding (mrk. mange kcal), muesli med yoghurt og banan eller mørk sjokolade. 0 Siter
Mistera Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Mener du dette seriøst?? At du ikke får mat hver dag?? Har du ingen som kan hjelpe deg litt med penger en periode da?? Foreldre, besteforeldre..hva som helst. Hvis jeg hadde hatt så dårlig råd, hadde jeg sluttet å studere, og heller funnet meg en jobb! Så hadde jeg heller begynt på skolen igjen når jeg hadde spart opp litt penger... Herregud da jente, hva sier foreldrene dine når de ser deg, og ser at du har gått ned så mye som 10 kg?!? Hehe, det er bare det jeg er litt eldre enn de fleste studenter er 29. Min mor er arbeidsledig og må selge bilen og diverse for å kunne brøfø seg selv, så å låne fra henne er uaktuelt, besteforeldre er bare en igjen av, og alle hennes penger går til aldershjemmet. Grunnen til at jeg ikke slutter, er fordi jeg MÅ ha meg en utdannelse, jeg har jobbet og kun hatt til brød og andre må ha ting. Har også vært mye psykisk syk, men er så og si over det værste... eller det vil si var, da å ikke få mat ikke gjør psyken mye bedre... MEN må man så må man, og jeg er ikke den eneste da, men så bruker ikke jeg penger til fest og fyll... 0 Siter
Mistera Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Bodde på studenthybel jeg også. De på gangen min tok ingenting, men det kom folk inn fra andre etasjer og stjal maten vår. Utrolig irriterende.. De stjeler ikke de jeg deler kjøkken med... men de i fra andre etasjer gjør det... og på nachspiel da eier ikke folk hemninger... dessuten er det avogtil folk som ikke hører hjemme her, både på vaskeriet og i leil, og på kjøkken... Falken de gjør så godt de kan... men alle kan ikke gå med studentkort HELE døgnet, for å legitimere seg, så det er litt døfødt:) 0 Siter
Mistera Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 På max 20 får du mange kilo med ris for 20kr - og en pose med peanøtter for 5kr. De har også en haug med annen billig mat! Nå bor jeg på bygda, der har de kun Nille OG Europris som billigkjeder... du må reise 5 mil med ferge (ålesund) for å komme på Max 20:( og det koster meg 500,- 0 Siter
cecily Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 De stjeler ikke de jeg deler kjøkken med... men de i fra andre etasjer gjør det... og på nachspiel da eier ikke folk hemninger... dessuten er det avogtil folk som ikke hører hjemme her, både på vaskeriet og i leil, og på kjøkken... Falken de gjør så godt de kan... men alle kan ikke gå med studentkort HELE døgnet, for å legitimere seg, så det er litt døfødt:) har dere ikke magnetkort da? noen må jo slippe disse ravnene inn eller de sniker seg inn i deres etasje når noen andre går ut. har også bodd på studenthybel i oslo, men der hadde vi det kjempefint. god plass og ingen stjeling. ganske nytt hus, delte bare kjøkken og gang med seks andre, og vi hadde to kjøleskap og to komfyrer. større kjøkken enn bl.a ullevål og st.hanshaugen som deler med dobbelt så mange. 0 Siter
Mistera Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Håper du kjøper poteter. Det er visst utrolig hvor mange retter man kan lage av poteter, og så metter det jo da. Men du, dette går jo ut over skolen da. Null vits å studere om du sulter deg, da er det bedre å jobbe et halvår! Skolen går fint fint, der får du også krite middag til masse penger og betale den 15 om du ikke overskrider osv... MEN det er kriseløysningen... og middag fra 49-70 alt etter hva som er dagens... Jeg slutter IKKE, det er NÅ jeg er motivert og gira på å gå skole... 0 Siter
Mistera Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 har dere ikke magnetkort da? noen må jo slippe disse ravnene inn eller de sniker seg inn i deres etasje når noen andre går ut. har også bodd på studenthybel i oslo, men der hadde vi det kjempefint. god plass og ingen stjeling. ganske nytt hus, delte bare kjøkken og gang med seks andre, og vi hadde to kjøleskap og to komfyrer. større kjøkken enn bl.a ullevål og st.hanshaugen som deler med dobbelt så mange. Her hører du hva naboen sier... du er på fest om du sover eller ikke... om det er i tredje eller i første... så hører du ALT som om du skulle ha vært der! Vi har vanlig nøkkel, men på skolen har vi magnet! Dessuten så bor her en del innvandrere som ikke går på skolen, da kommunen KREVER plass til dem. så ALLE er ikke studenter, og her er også familieboliger der ene går på skolen og andre jobber... 0 Siter
cecily Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Her hører du hva naboen sier... du er på fest om du sover eller ikke... om det er i tredje eller i første... så hører du ALT som om du skulle ha vært der! Vi har vanlig nøkkel, men på skolen har vi magnet! Dessuten så bor her en del innvandrere som ikke går på skolen, da kommunen KREVER plass til dem. så ALLE er ikke studenter, og her er også familieboliger der ene går på skolen og andre jobber... glad jeg ikke bor der du bor. selv om vi bodde bra, så husker jeg at jeg ble sinnsykt lei hele studenthjemmet etter to år. flyttet inn i leilighet og hadde endelig mer enn et rom å oppholde meg i utenom bad og kjøkken. samt litt mer privatliv. føler med deg. 0 Siter
Gjest student med god råd Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Vel jeg sulter, de dagene jeg ikke får mat, får jeg ikke mat! Kan vel legge til at jeg på dette skoleåret har gått ned sånn ca 10 kg ufrivillig... Sutter på tommelen jeg da, ikke gidder jeg "stjele" mat fra de på etasjen heller, selv om "hele" huset av og til er å forsyner seg av mitt... (her er 100 hybler så jeg kan liksom ikke stjele fra de som ikke stjeler) Klart det er jævlig å gå sulten og svimmel, men jeg kan desverre ikke trylle penger heller har jeg sagt til meg selv flere ganger... MEN suppe og buljong terninger fikk jeg kjøpt da, og det holder jo en liten stund iallefall, så jeg har ikke råd å spise hver dag! Må man så må man! Du bor på hybel. Det kan da ikke være så dyrt? På en liten by/bygd.. Jeg bor på hybel i Trondheim. Får også 6000 i mnd. Likevel har jeg råd til både ny sykkel(kjøpte i helga, er såå fornøyd), og er aldri sulten for å si det sånn. Jobber ikke, men er flink å sløse 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Nå bor jeg på bygda, der har de kun Nille OG Europris som billigkjeder... du må reise 5 mil med ferge (ålesund) for å komme på Max 20:( og det koster meg 500,- Men europris har mye billige supper og boksmat da. 0 Siter
snilen Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Skolen går fint fint, der får du også krite middag til masse penger og betale den 15 om du ikke overskrider osv... MEN det er kriseløysningen... og middag fra 49-70 alt etter hva som er dagens... Jeg slutter IKKE, det er NÅ jeg er motivert og gira på å gå skole... Må da være bedre å ikke krite, og heller fordele pengene du får den femtende på hele måneden... middag til over femti kroner er jo rådyrt. Du klarer det med mellom ti og tyve. Kjøp heller kneip og poteter og gulrøtter. 0 Siter
Gjest ønsker deg alt godt Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Hehe, det er bare det jeg er litt eldre enn de fleste studenter er 29. Min mor er arbeidsledig og må selge bilen og diverse for å kunne brøfø seg selv, så å låne fra henne er uaktuelt, besteforeldre er bare en igjen av, og alle hennes penger går til aldershjemmet. Grunnen til at jeg ikke slutter, er fordi jeg MÅ ha meg en utdannelse, jeg har jobbet og kun hatt til brød og andre må ha ting. Har også vært mye psykisk syk, men er så og si over det værste... eller det vil si var, da å ikke få mat ikke gjør psyken mye bedre... MEN må man så må man, og jeg er ikke den eneste da, men så bruker ikke jeg penger til fest og fyll... Mistera..jeg synes du er tøff jeg som står på og skaffer deg utdannelse. Bra! Så kan du høste fruktene av slitet seinere : ) Synes mange her har gitt deg unødvendig mye "pepper" når det gjelder matpenger osv. 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Du bor på hybel. Det kan da ikke være så dyrt? På en liten by/bygd.. Jeg bor på hybel i Trondheim. Får også 6000 i mnd. Likevel har jeg råd til både ny sykkel(kjøpte i helga, er såå fornøyd), og er aldri sulten for å si det sånn. Jobber ikke, men er flink å sløse Vel da er du heldig, og har sikkert foreldre som hjelper deg! Bare fordi du klarer deg, og kan kjøpe sykkel, betyr det ikke at vi har de samme utgiftene... HAr ENDEL å betale på, noe som forsåvidt er vanlig når man er 29. Sjeldent at du IKKE har bagasje av noen slag når man er så gammel. 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Men europris har mye billige supper og boksmat da. Jo de har da det, men europris ligger i nabokommunen, en mil å gå dit! Handler en del der, men det blir for skjeldent da det koster 100 kr fram og tilbake. 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Må da være bedre å ikke krite, og heller fordele pengene du får den femtende på hele måneden... middag til over femti kroner er jo rådyrt. Du klarer det med mellom ti og tyve. Kjøp heller kneip og poteter og gulrøtter. Når sulten er størst så Det er svært sjeldent at jeg gjør det... men når drømmene om skikkelig næringsrik tilnærmet hjemmelaget mat, som når ball lukta blir ekstra sterk og lukta brer seg ut over skolen... sulten romler imagen, du er kvalm av sult... da er det ikke alltid man klarer å holde seg... MEN jeg overlever da på suppe, men det gir hverken næring eller noen særlig lang metthetsfølelse!!! 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Mistera..jeg synes du er tøff jeg som står på og skaffer deg utdannelse. Bra! Så kan du høste fruktene av slitet seinere : ) Synes mange her har gitt deg unødvendig mye "pepper" når det gjelder matpenger osv. Takk:) Vel, jeg gjør så godt jeg kan, har desverre gitt etter for "maset" fra kreditorer (strøm) men kommer ikke til å være ferdig med nedbetalingen før jeg er ferdig dette året, men på sommeren en gang... Har man ikke penger så har man ikke penger. Det er derfor jeg tar meg en utdannelse, også tar jeg meg en utdannelse fordi tidligere jobber har slitt på kroppen min slik at ryggen ikke tåler det som han burde tåle... Så det er ikke for meg å bare ta en jobb... det har jeg gjort så mange ganger før. 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Du bor på hybel. Det kan da ikke være så dyrt? På en liten by/bygd.. Jeg bor på hybel i Trondheim. Får også 6000 i mnd. Likevel har jeg råd til både ny sykkel(kjøpte i helga, er såå fornøyd), og er aldri sulten for å si det sånn. Jobber ikke, men er flink å sløse Ok, hvordan klarer du å sløse penger? Kjøpe deg sykkel, osv? på 6000 i månden.... Har du spart opp penger? Eller er 6000 ALT du har? Får du hjelp fra foreldrene dine? Plassen der jeg studerer opererer ikke med studentrabatter slik de gjør i byene, her må alt betales til full pris, ikke får vi rabatt på skolebøkene, som forøvrig har tatt det meste av studielånet... da de aller fleste var helt nye for i år, og lå på priser mellom 359 til 600 kr når man da tilsammen her nesten over 20 bøker i hvert semester så sier det seg selv at det meste går til bøker som MAN MÅ HA! Men det er fint at du klarer deg... Men tviler på at du ikke har så mye annet å betale på når du har til å sløse... 0 Siter
Gjest student med god råd Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Ok, hvordan klarer du å sløse penger? Kjøpe deg sykkel, osv? på 6000 i månden.... Har du spart opp penger? Eller er 6000 ALT du har? Får du hjelp fra foreldrene dine? Plassen der jeg studerer opererer ikke med studentrabatter slik de gjør i byene, her må alt betales til full pris, ikke får vi rabatt på skolebøkene, som forøvrig har tatt det meste av studielånet... da de aller fleste var helt nye for i år, og lå på priser mellom 359 til 600 kr når man da tilsammen her nesten over 20 bøker i hvert semester så sier det seg selv at det meste går til bøker som MAN MÅ HA! Men det er fint at du klarer deg... Men tviler på at du ikke har så mye annet å betale på når du har til å sløse... I en liten by/bygd er det vel ikke like dyrt å bo som i en større by? I august og i januar får alle studenter et større beløp som er ment til bøker og lignende. Og den summen er jo ikke så liten. Jeg har bare stipendet jeg og, 6000 kr i mnd. Foreldrene mine har nok med å forsørge mine yngre søsken, så jeg får ingenting derfra. Har heller ikke spart opp noe peng fra før. Så vi har samme utgangspunkt.. Sykkelen kjøpte jeg med penger fra januarstipendet. 0 Siter
Gjest lisa b Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Takk:) Vel, jeg gjør så godt jeg kan, har desverre gitt etter for "maset" fra kreditorer (strøm) men kommer ikke til å være ferdig med nedbetalingen før jeg er ferdig dette året, men på sommeren en gang... Har man ikke penger så har man ikke penger. Det er derfor jeg tar meg en utdannelse, også tar jeg meg en utdannelse fordi tidligere jobber har slitt på kroppen min slik at ryggen ikke tåler det som han burde tåle... Så det er ikke for meg å bare ta en jobb... det har jeg gjort så mange ganger før. Ta deg en jobb på kiosk eller noe. det sliter ikke på ryggen. 0 Siter
Gjest Siiri Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Altså for å si det slik... Studielånet er bare på 6000,- jeg betaler en del på gammel gjeld, som en strømregning på over 6000 kroner som må delest opp... dessuten har jeg bøker på krita (enste måten å få tak i bøker på før studielånet kom) dette er bøker vi MÅ ha... Har husleie også... betaler heldigvis ikke strøm nå! men de som jeg har strøm regning med har strekt seg så lang de kan ang nedbetaling... jeg gidder ikke at en regn på 6000 skal bli til 10000 for å si det slik! da jeg er alene, har jeg bare studielånet å leve på... har prøvd å fått meg xtra jobb, men prøv det i en liten by/bygd... der alle krever at du jobber når du burde være på skolen... for skole er ikke såååå nødvendig!!! Så 200 var det jeg fikk denne gangen, neste blir det sikkert mindre... Og nei, jeg nedverdiger meg IKKE til å gå på sossen Hvis du trenger penger så kan du jo ikke tenke på hva andre i bygda vil si om at du både jobber og går på skole. Du må jo tenke på hva som er best for deg selv og ikke ryktet ditt. Herregud, og du er liksom voksen? Det er faktisk VELDIG mange som har en liten jobb med siden av studiet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.