Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 I en liten by/bygd er det vel ikke like dyrt å bo som i en større by? I august og i januar får alle studenter et større beløp som er ment til bøker og lignende. Og den summen er jo ikke så liten. Jeg har bare stipendet jeg og, 6000 kr i mnd. Foreldrene mine har nok med å forsørge mine yngre søsken, så jeg får ingenting derfra. Har heller ikke spart opp noe peng fra før. Så vi har samme utgangspunkt.. Sykkelen kjøpte jeg med penger fra januarstipendet. For å si det slik så er det ikke billigere å bo i bygd enn det er å bo i by... det kan faktisk være dyrere, jeg betaler mere i husleie enn hve en venninne av meg i Oslo gjør. Hele stipendet mitt ble faktisk brukt til bøker, og så og si ingenting annet! Men som jeg sa, jeg har en del regninger som MÅ prioriteres om jeg ikke skal være gjeldsslave av prosenter når jeg er ferdig med studietiden min... altså la en regning på 6000,- bli til 15000,- og en på 1500 bli til 10000,- Jeg tenker nå på fremtiden jeg da! 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Ta deg en jobb på kiosk eller noe. det sliter ikke på ryggen. Det er bare det, her er ikke deltidsjobber å oppdrive om du da ikke er 16 og får minsteløn... 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Hvis du trenger penger så kan du jo ikke tenke på hva andre i bygda vil si om at du både jobber og går på skole. Du må jo tenke på hva som er best for deg selv og ikke ryktet ditt. Herregud, og du er liksom voksen? Det er faktisk VELDIG mange som har en liten jobb med siden av studiet. Du har ikke lest og skjønnt innleggene ordentlig!!! Om du hadde giddet, så har jeg søkt på ALT av deltidjobber.... studerer VELDIG mye, og det er et FULLTIDSSTUDIUM, som ikke tillater full jobb vedsiden av! Full jobb, kunne jeg ha fått meg på hvilken som helst slags fabrikk her, da jeg har vært innom de aller fleste siden jeg gikk ut av niende og også før!!! Dette har ødelaggt ryggen min, slik at løfter jeg så mye som en sofa, må jeg gå tre uker til behandling.... MEN du kan jo godt FINNE en deltidsjobb til meg, HER i bygda.... HER ER INGEN!!! Og det var fulltidsjobb som jeg ikke kunne ta... men lite jeg kan gjøre om jeg da ikke pendler fem mil, med ferge hver jævla dag og må betale 500,- for å reise på jobb, er hjemme da i tolv tiden, og da skal jeg LESE, gjøre oppgaver, og det som studenter ellers må gjøre for å få GODE karakterer... for jeg nøyer meg ikke med en D for å si det slik!!! Finn en deltidsjobb til meg du her i bygda, så skal jeg holde kjeft!!! 0 Siter
Gjest Siiri Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Du har ikke lest og skjønnt innleggene ordentlig!!! Om du hadde giddet, så har jeg søkt på ALT av deltidjobber.... studerer VELDIG mye, og det er et FULLTIDSSTUDIUM, som ikke tillater full jobb vedsiden av! Full jobb, kunne jeg ha fått meg på hvilken som helst slags fabrikk her, da jeg har vært innom de aller fleste siden jeg gikk ut av niende og også før!!! Dette har ødelaggt ryggen min, slik at løfter jeg så mye som en sofa, må jeg gå tre uker til behandling.... MEN du kan jo godt FINNE en deltidsjobb til meg, HER i bygda.... HER ER INGEN!!! Og det var fulltidsjobb som jeg ikke kunne ta... men lite jeg kan gjøre om jeg da ikke pendler fem mil, med ferge hver jævla dag og må betale 500,- for å reise på jobb, er hjemme da i tolv tiden, og da skal jeg LESE, gjøre oppgaver, og det som studenter ellers må gjøre for å få GODE karakterer... for jeg nøyer meg ikke med en D for å si det slik!!! Finn en deltidsjobb til meg du her i bygda, så skal jeg holde kjeft!!! Beklager, ser nå at jeg leste feil. Men fy så hissig dame da! Kan nok ikke finne jobb til deg, det er nok noe du selv må jobbe med, og om det er umulig så er det jo dumt. Men skjønner ikke hvorfor du bor der du bor hvis det byr på så mange problemer. Greit nok hvis du har barn, men om du ikke har det så burde du jo ta studiet et anna sted! Her i Trondheim klarer man seg fint med bare lån og stipend. Hvor ble det av det store januarstipendet...? Du kunne ikke betalt ned bok gjelden med det? 0 Siter
Gjest lisa b Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Det er bare det, her er ikke deltidsjobber å oppdrive om du da ikke er 16 og får minsteløn... Er ikke minstelønn bedre enn å sulte?? 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Er ikke minstelønn bedre enn å sulte?? Joda, skulle gjerne ha tatt dem jeg, men etter tariff så har de ikke lov å gi meg samme lønnen som en 16 åring... Og da sier det seg selv hvem som får jobben! Det er det som er pointet... jeg søker på ALT jeg! 0 Siter
Mistera Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Beklager, ser nå at jeg leste feil. Men fy så hissig dame da! Kan nok ikke finne jobb til deg, det er nok noe du selv må jobbe med, og om det er umulig så er det jo dumt. Men skjønner ikke hvorfor du bor der du bor hvis det byr på så mange problemer. Greit nok hvis du har barn, men om du ikke har det så burde du jo ta studiet et anna sted! Her i Trondheim klarer man seg fint med bare lån og stipend. Hvor ble det av det store januarstipendet...? Du kunne ikke betalt ned bok gjelden med det? Man blir gjerne hissig uten mat;) og når frustrasjonsnivået over at folk ikke forstår hvor FORNUFTIG jeg bruker pengene, fordi jeg ikke vil bli sittende med gjeld på mange hundre tusen + studielån... Også blir jeg sinna for at jeg ikke engang kan klage litt, når sulten slår meg i svime...når man kan klage på at man ikke får være utro slik det gjøres på seksualitet. Stipendet ble faktisk brukt til bøker, men det står fotsatt noe igjen da det var endel andre ting som også måtte kjøpes... jeg flyttet rett før jul, noe som gjorde at jeg MÅTTE betale dobbel husleie i hele november og desember. Det er her strømmen kommer fra, avregning og da jeg er enslig må jeg betale hele selv... de 22000 jeg fikk i september gikk til å betale tilbake sosialkontoret på et lån jeg hadde laaangt tilbake i tid ( ja de tok og krevde pengene fordi de mente jeg hadde mye, og jeg ga meg, fordi sosialkontorene knekker de sterkeste psyker) og en annen strømregning, fordi jeg skulle slippe å få stengt strømmen... litt kjipt men det er jævlig å bo alene når avgifter og strømmen er dyr og de MÅ betales! Er ikke sinna på deg, men staten.... har nå funnet ut at eneste måten å gjøre noe med det på, er å utdanne seg, få en jobb der en har noe å si... åsså SHOCK THE SYSTEM! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.