Gjest jda Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Hei Jeg er en av mange som er engasjert i denne saken og det faktum at lille Mehmet ikke kan få den hjelpen han trenger her i landet. Det for denne familien å reise til utlandet for et forsøk der koster 100.000 kr. gangen,med ingen garnti for at moren blir gravid. Denne familien ønsker seg et barn til uansett, men risikerer at dette nye barnet da får samme dødlige sykdom. Derfor kan de vedhjelp av nåværende teknologi få hjelp til å plukke ut et egg uten denne arvelige sykdommen. Det blir altsa ikke skreddersydd, som noen hevder. Det er ingen garanti for hvordan dette fosteret er forøvrig. Så det er ikke et forsøk å skape "et perfekt barn". Jeg håper mange vil være med å støtte denne saken og oppfordrer folk til å gå inn på Stortingets hjemmesider for å finne adresser til Kristin Halvorsen, som enda ikke har bestemt seg, og Dagfinn Høybråten som har bestemt seg for å sette sjebnen til Mehmet i Guds hender, send disse en mail. Håper denne tråden ikke bryter med DOLs reglement. Tuswn takk. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest ova Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 jda Ja, vi får prøve så godt vi kan da - "frøet" er sådd i allefall.Fint, jda hilsen ova 0 Siter
petter smart Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 De fleste er vel enig i at akkurat denne saken burde de fått lov. Men gir vi dem lov her må vi gi andre lov. Og hvor skal det ende? Hva om noen spør om en test for å finne ut om barnet vil få viss lyter? Hvor settes grensen i forhold til hva en skal kunne teste et befruktet egg for? Et godt eksempel på at slike undersøkelser kan misbrukes, er ultralyd i en del asiatiske land, bl.a. kina og india. Der hadde de problemer med at kvinner som fikk beskjed om at de var gravid med en jente tok abort da de heller ønsket gutter. 0 Siter
Mistera Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 De fleste er vel enig i at akkurat denne saken burde de fått lov. Men gir vi dem lov her må vi gi andre lov. Og hvor skal det ende? Hva om noen spør om en test for å finne ut om barnet vil få viss lyter? Hvor settes grensen i forhold til hva en skal kunne teste et befruktet egg for? Et godt eksempel på at slike undersøkelser kan misbrukes, er ultralyd i en del asiatiske land, bl.a. kina og india. Der hadde de problemer med at kvinner som fikk beskjed om at de var gravid med en jente tok abort da de heller ønsket gutter. Er enig med Petter Smart... 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Jeg skulle ønske de kunne avgjøre fra sak til sak, slik som med sen-aborter (jeg innbiller meg at de blir avgjort individuelt). Det burde ikke være noe problem å ta en avgjørelse på at DISSE foreldrene skal kunne velge et friskt befruktet egg, men nekte et annet par som bare ønsker å velge ut fra hvilket kjønn de ønsker f.eks. Det burde ligge noen føringer der om Medmenneskelige hensyn el. - det føler jeg ikke helt gjelder at noen vil ha en førstefødt gutt f.eks. 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 De fleste er vel enig i at akkurat denne saken burde de fått lov. Men gir vi dem lov her må vi gi andre lov. Og hvor skal det ende? Hva om noen spør om en test for å finne ut om barnet vil få viss lyter? Hvor settes grensen i forhold til hva en skal kunne teste et befruktet egg for? Et godt eksempel på at slike undersøkelser kan misbrukes, er ultralyd i en del asiatiske land, bl.a. kina og india. Der hadde de problemer med at kvinner som fikk beskjed om at de var gravid med en jente tok abort da de heller ønsket gutter. JO det burde kunne settes noen Moralske føringer. Gjør det ikke det med sen-aborter? Arrester meg om jeg tar feil. 0 Siter
Gjest halogen Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 De fleste er vel enig i at akkurat denne saken burde de fått lov. Men gir vi dem lov her må vi gi andre lov. Og hvor skal det ende? Hva om noen spør om en test for å finne ut om barnet vil få viss lyter? Hvor settes grensen i forhold til hva en skal kunne teste et befruktet egg for? Et godt eksempel på at slike undersøkelser kan misbrukes, er ultralyd i en del asiatiske land, bl.a. kina og india. Der hadde de problemer med at kvinner som fikk beskjed om at de var gravid med en jente tok abort da de heller ønsket gutter. Jeg tror ikke jeg er enig i at de burde få lov i denne saken. (Tror, kjenner fortsatt litt tvil) Jeg tenker på det barnet de ønsker å lage. Hvordan er det for et barn å vite at det var "spesiallaget" for å redde livet til broren sin? Hvilken byrde vil barnet få hvis brorens liv likevel ikke kan reddes? Jeg syns ikke man skal tillate å skreddersy barn med tanke på å kurere sykdom hos et annet menneske. For meg blir det uetisk. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Jeg skulle ønske de kunne avgjøre fra sak til sak, slik som med sen-aborter (jeg innbiller meg at de blir avgjort individuelt). Det burde ikke være noe problem å ta en avgjørelse på at DISSE foreldrene skal kunne velge et friskt befruktet egg, men nekte et annet par som bare ønsker å velge ut fra hvilket kjønn de ønsker f.eks. Det burde ligge noen føringer der om Medmenneskelige hensyn el. - det føler jeg ikke helt gjelder at noen vil ha en førstefødt gutt f.eks. Enig med deg! For meg virker det rett og slett som at den enkleste løsningen er å si nei til alle for da slipper man et apparat som skal ta stilling til hvert enkelt tilfelle. Når det gjelder dette med ønske om kjønn... Noen kan kanskje ønske kjønn ut fra arvelige defekter og dødelige sykdommer som kun slår ut hos ene kjønnet. Hva med dem? Lett er det ikke, men denne gangen syns jeg Høybråten er stivsinnet og mangler evne til å vurdere ut fra medmenneskelige hensyn. 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Enig med deg! For meg virker det rett og slett som at den enkleste løsningen er å si nei til alle for da slipper man et apparat som skal ta stilling til hvert enkelt tilfelle. Når det gjelder dette med ønske om kjønn... Noen kan kanskje ønske kjønn ut fra arvelige defekter og dødelige sykdommer som kun slår ut hos ene kjønnet. Hva med dem? Lett er det ikke, men denne gangen syns jeg Høybråten er stivsinnet og mangler evne til å vurdere ut fra medmenneskelige hensyn. Ja, da velger man jo kjønn ut fra MEDISINSKE grunner - det må da være ok? 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Enig med deg! For meg virker det rett og slett som at den enkleste løsningen er å si nei til alle for da slipper man et apparat som skal ta stilling til hvert enkelt tilfelle. Når det gjelder dette med ønske om kjønn... Noen kan kanskje ønske kjønn ut fra arvelige defekter og dødelige sykdommer som kun slår ut hos ene kjønnet. Hva med dem? Lett er det ikke, men denne gangen syns jeg Høybråten er stivsinnet og mangler evne til å vurdere ut fra medmenneskelige hensyn. ...ellers liker jeg at Høybråten setter fokus på alt det vi bederver oss med Man blir like irritert på at han forteller oss sannheten, som vi ble på mamma i tenårene :-) Litt barnslig synes jeg.. Røyker man så får man tåle å høre at det er idiotisk, selv om det stikker. Jeg var storrøyker, startet da jeg var 14 og var like "dum" - nå er jeg ekstrem andre veien fordi jeg syns det er det eneste rette 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Ja, da velger man jo kjønn ut fra MEDISINSKE grunner - det må da være ok? JEG mener det er OK, men Høybråten er neppe enig. :-) 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 JEG mener det er OK, men Høybråten er neppe enig. :-) Mulig han ikke kan svare på alt - det han personlig mener - slik vi kan heller ! 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Mulig han ikke kan svare på alt - det han personlig mener - slik vi kan heller ! Det interessante er jo hva politikeren Høybråten står for og mener, ikke hva han personlig syns. Jeg vil likevel tro det er en viss sammenheng mellom disse to. 0 Siter
Gjest jda Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 jda Ja, vi får prøve så godt vi kan da - "frøet" er sådd i allefall.Fint, jda hilsen ova Tusen takk!! 0 Siter
Gjest jda Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 De fleste er vel enig i at akkurat denne saken burde de fått lov. Men gir vi dem lov her må vi gi andre lov. Og hvor skal det ende? Hva om noen spør om en test for å finne ut om barnet vil få viss lyter? Hvor settes grensen i forhold til hva en skal kunne teste et befruktet egg for? Et godt eksempel på at slike undersøkelser kan misbrukes, er ultralyd i en del asiatiske land, bl.a. kina og india. Der hadde de problemer med at kvinner som fikk beskjed om at de var gravid med en jente tok abort da de heller ønsket gutter. Jeg er enig i at vi trenger i grundig debatt. Men denne gutten kan ikke vente på at vi skal bli derdig med denne. Derfor mener jeg vi må påvirke Høybråten til å gjøre et unntak. Da kan vi i etterkant bruke god tid på denne saken. Dersom Høybråten ikke gjør dette unntaket, vil Stortinget kanskje gjøre en overilt lovendring. Derfor bedre med et unntak denne gangen, for så ta debatten. Takk! 0 Siter
Gjest jda Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Jeg tror ikke jeg er enig i at de burde få lov i denne saken. (Tror, kjenner fortsatt litt tvil) Jeg tenker på det barnet de ønsker å lage. Hvordan er det for et barn å vite at det var "spesiallaget" for å redde livet til broren sin? Hvilken byrde vil barnet få hvis brorens liv likevel ikke kan reddes? Jeg syns ikke man skal tillate å skreddersy barn med tanke på å kurere sykdom hos et annet menneske. For meg blir det uetisk. Dette barnet skal IKKE lages for kun å redde broren. Det skal lages for at familien ønsker seg et barn til. De ønsker derfor genetisk veiledning og hjelp for å unngå at de får et barn til med samme lidelse. At dette barnet også kan hjelpe det syke barnet er selvfølgelig et pluss. Jeg er helt enig i at vi ikke skal "spesialbestille" barn med de og de egenskapene, men dette barnet skal ikke lages av "egoistiske" grunner. Det er snakk om å redde et liv. Prøv og tenk om det var ditt barn? Ikke misforstå meg, jeg respekterer at vi har ulike meninger,men jeg ønsker så inderlig at Mehmet skal få hjelp. :-) 0 Siter
Gjest jda Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 JO det burde kunne settes noen Moralske føringer. Gjør det ikke det med sen-aborter? Arrester meg om jeg tar feil. Enig med deg, noen moralske føringer MÅ det være. Og jeg er selvfølgelig imot at man skal ta abort bare fordi det er "feil" kjønn. Men jeg mener det må kunne vurderes. Og i Mehmets tilfelle mener jeg at det er grunnlag for å åpne for denne type behandling her hjemme. Men sånn det er i dag, har vi et firkantet regelverk som ikke engang vurderer dette. Typisk norsk! 0 Siter
Gjest jda Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Jeg skulle ønske de kunne avgjøre fra sak til sak, slik som med sen-aborter (jeg innbiller meg at de blir avgjort individuelt). Det burde ikke være noe problem å ta en avgjørelse på at DISSE foreldrene skal kunne velge et friskt befruktet egg, men nekte et annet par som bare ønsker å velge ut fra hvilket kjønn de ønsker f.eks. Det burde ligge noen føringer der om Medmenneskelige hensyn el. - det føler jeg ikke helt gjelder at noen vil ha en førstefødt gutt f.eks. Bra sagt Fuga!! :-) Da er vi jo enig!! 0 Siter
Gjest jda Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Enig med deg! For meg virker det rett og slett som at den enkleste løsningen er å si nei til alle for da slipper man et apparat som skal ta stilling til hvert enkelt tilfelle. Når det gjelder dette med ønske om kjønn... Noen kan kanskje ønske kjønn ut fra arvelige defekter og dødelige sykdommer som kun slår ut hos ene kjønnet. Hva med dem? Lett er det ikke, men denne gangen syns jeg Høybråten er stivsinnet og mangler evne til å vurdere ut fra medmenneskelige hensyn. Enig med deg. Jeg opplever også Høybråten slik. Det virker som han lar seg styre mer av stivbente paragrafer og Gud enn menneskekjærlighet... :-) 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Jeg tror ikke jeg er enig i at de burde få lov i denne saken. (Tror, kjenner fortsatt litt tvil) Jeg tenker på det barnet de ønsker å lage. Hvordan er det for et barn å vite at det var "spesiallaget" for å redde livet til broren sin? Hvilken byrde vil barnet få hvis brorens liv likevel ikke kan reddes? Jeg syns ikke man skal tillate å skreddersy barn med tanke på å kurere sykdom hos et annet menneske. For meg blir det uetisk. Min forrige sjef ble født under krigen - for at søstra skulle få mer melk De hadde rasjonering med så og så mye melk pr. barn - og han fikk jo brystmelk så...han brukte å si at han var verdt en halvliter.....melk :-) Tror de var like glad i han for det! *s* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.