Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest siwidi
Skrevet

De fleste er vel enig i at akkurat denne saken burde de fått lov. Men gir vi dem lov her må vi gi andre lov. Og hvor skal det ende?

Hva om noen spør om en test for å finne ut om barnet vil få viss lyter? Hvor settes grensen i forhold til hva en skal kunne teste et befruktet egg for?

Et godt eksempel på at slike undersøkelser kan misbrukes, er ultralyd i en del asiatiske land, bl.a. kina og india. Der hadde de problemer med at kvinner som fikk beskjed om at de var gravid med en jente tok abort da de heller ønsket gutter.

Den gamle bioteknologiloven tillot PGD (som er forkortelsen til den prøverørsteknikken de ønsker å bruke) ved alvorlig, arvelig sykdom. Eksempel:

Mor er bærer av blødersykdommen og risikerer å få barn som enten er bærere (jenter) eller som faktisk får sykdommen (gutter). PGD leter ut de eggene som ikke har blødergenet og mor blir gravid med dette og får et friskt barn.

Tilsvarende med Cyctisk fibrose.

Eksempel 2:

En kvinne har en kromosommessig translokasjon, dvs. at to kromosomer henger sammen. Hun risikerer å få barn med et kromosom for mye, der Downs er en av de få der barnet har noe form for leveutsikter. Andre varianter er trisomy 13, der barnet fødes med sterke misdannelser som ett øye, tre ben, uten lunger mv. Oftest er fosteret ikke forenlig med liv og dør under graviditeten eller rett etter fødsel.

Alt dette kan oppdages ved PGD og mor kan få tilbake et beviselig friskt egg - dvs. et egg som IKKE har den ubalanserte translokasjonen, men som selvfølgelig kan ha andre egenskaper det ikke er mulig å se ved PGD - man kan bare teste for enkelt-gen, eller enkeltkromosomer/-par.

Dette har regjeringen og Sosialkomiteen nå forbudt og de sier det nå kun er mulig å teste for kjønn der det er alvorlig, arvelig, kjønnsbundenn sykdom. Dette kom etter et oppslag i VG, ikke ulikt Mehmet-saken. Nok et eksempel på at tabloidene styrer politikken.

Noen form for forsøk på å sette seg inn i rekkevidden av det de vedtar - nei, det er vel for mye forlangt.

Kan endel om dette, da jeg var sentral i lobbyeringen rundt loven før den ble vedtatt. Er også selv rammet av den nye loven da vi står i risiko for å få barn med kromosomavvik.

Men det er jo bare å spytte i en 30.000 og reise til Gøteborg. De er flinke der også!

Fortsetter under...

Gjest siwidi
Skrevet

Kan kanskje nevne at det ikke FINNES legekompetanse på området i Norge og at de norske myndighetene - om de gir dispensasjon i denne saken - da må være med på å betale for behandling i utlandet, f.eks Sverige, slik tilfellet var med Kaja som var omtalt i VG for en tid siden.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg er enig i at de burde få lov i denne saken. (Tror, kjenner fortsatt litt tvil)

Jeg tenker på det barnet de ønsker å lage. Hvordan er det for et barn å vite at det var "spesiallaget" for å redde livet til broren sin? Hvilken byrde vil barnet få hvis brorens liv likevel ikke kan reddes?

Jeg syns ikke man skal tillate å skreddersy barn med tanke på å kurere sykdom hos et annet menneske.

For meg blir det uetisk.

Ja det er litt vanskeleg det med å vere eit middel og ikkje eit mål i seg sjølv. Det har vore tilfelle hos enkelte i utlandet, men her i denne saka er ikkje det tilfellet. Her ønsker jo foreldra UANSETT svært gjerne å få eit barn til. Men dei ønsker eit barn utan ein dødeleg sjukdom, som kan hjelpe storebror å bli frisk i tillegg til å vere eit etterlengta barn nr 2.

Gjest halogen
Skrevet

Ja det er litt vanskeleg det med å vere eit middel og ikkje eit mål i seg sjølv. Det har vore tilfelle hos enkelte i utlandet, men her i denne saka er ikkje det tilfellet. Her ønsker jo foreldra UANSETT svært gjerne å få eit barn til. Men dei ønsker eit barn utan ein dødeleg sjukdom, som kan hjelpe storebror å bli frisk i tillegg til å vere eit etterlengta barn nr 2.

Det er ikke bare det. De vil også sikre seg det befruktede egget som har riktig vevstype. For barnet må ikke bare være friskt, men ha samme vevstype som Mehmet, ellers kan det ikke være donor.

Skrevet

Det er ikke bare det. De vil også sikre seg det befruktede egget som har riktig vevstype. For barnet må ikke bare være friskt, men ha samme vevstype som Mehmet, ellers kan det ikke være donor.

Jovisst, men om ein no får hjelp til å gå ei halv mil, da kan ein vel også gå ei heil mil?

Eg støtter det ikkje, men eg forstår jo ønsket deira.

Gjest halogen
Skrevet

Jovisst, men om ein no får hjelp til å gå ei halv mil, da kan ein vel også gå ei heil mil?

Eg støtter det ikkje, men eg forstår jo ønsket deira.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår ønsket deres en gang. Hvert barn er unikt i seg selv. Det neste barnet er også deres barn, som de bør verdsette og elske like mye som det første.

Annonse

petter smart
Skrevet

De sier de ønsker et barn til, men det argumentet blir noe tynt all den tid vi vet at de skal teste det befruktede egget for å se om det er friskt og at det kan brukes som donor for Mehmet. Hadde det kun vært snakk om å unngå sykdom hos det nye barnet hadde det vært noe annet.

De er ute etter reservedeler til Mehmet, akkurat det er det ingen tvil om. Men om dette er greit eller ikke blir en annen diskusjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...