Gå til innhold

barnehage/uførepensjon alenemor

Anbefalte innlegg

Gjest June L
Skrevet

Finnes det økonomiske tilskuddsordninger for alenemødre som er uføre?

Jeg har fått motstridende svar fra trygdekontorene og fylkestrygdekontorene og er usikker. Er det så at kun alenemødre som vil ut i jobb får dekket noe av barnehagen, eller finnes det noe for meg som alenemor med tre små barn og uførepensjon?

Skrevet

Nei, det er ingenting i regelverket som sier at du kan få hjelp til barnehage. Det finnes ingen regler for uføre foreldre.

Ikke engang sosialkontoret vil hjelpe deg til å dekke dette.

Skrevet

Nei, det er ingenting i regelverket som sier at du kan få hjelp til barnehage. Det finnes ingen regler for uføre foreldre.

De vil kanskje ikke, men enkelte av dem gjør det åkke som, etter klage.

Gjerne dersom man spiller på barnets beste, og ikke så mye mors.

Skrevet

De vil kanskje ikke, men enkelte av dem gjør det åkke som, etter klage.

Gjerne dersom man spiller på barnets beste, og ikke så mye mors.

Det er jo ikke alle som er like vriene som de jeg har vært borti.

Skrevet

Det er jo ikke alle som er like vriene som de jeg har vært borti.

heldigvis :)

Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på det? Tror det er flere forhold som tilsier at hun burde forsøke å søke sosialkontoret. For det første er det faktisk ulik praksis ved sosialkontorene. For det andre er jo vedkommende uføretrygdet, og det kan være særskilte grunner til at barna har behov for en barnehageplass av den grunn. Kan hun dokumentere dette er det sannelig verdt et forsøk. Hun bør ta kontakt med fastlegen sin.

Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på det? Tror det er flere forhold som tilsier at hun burde forsøke å søke sosialkontoret. For det første er det faktisk ulik praksis ved sosialkontorene. For det andre er jo vedkommende uføretrygdet, og det kan være særskilte grunner til at barna har behov for en barnehageplass av den grunn. Kan hun dokumentere dette er det sannelig verdt et forsøk. Hun bør ta kontakt med fastlegen sin.

Selvfølgelig kan hun prøve hun også, Jeg har prøvd de siste 20 årene og har leita ganske intenst de siste 4 årene etter løsninger sammen med Norges Handikapforbund og sendt søknader både til sosialkontoret, barnevernet og Bestillerenheten.

Hvis noen finner en løsning på dette eller et smutthull i loven blir jeg kjempehappy for jeg har virkelig lagt mye arbeid i det. Og fikk avlastning i det samme øyeblikk sønnen min ble sendt til utredning for ADHD. Der var mitt smutthull selv om jeg fikk avlastning på feil grunnlag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...