Gå til innhold

Henvisning og refusjon

Anbefalte innlegg

Gjest blank
Skrevet

Hvordan henger dette egentlig sammen, jeg går til fysioterapeut, etter henvisning fra legen.

Kunne fint gått til fysio uten henvisning også, men han hevdet det lønte seg for meg om jeg fikk henvisning.

Hvordan lønner det seg? Får jeg refusjon på noen måte? Hvordan går jeg fram for å få det?

Skrevet

Har du henvisning betaler du bare en liten egenandel pr. gang, har du ikke henvisning koster det nok noen hundringser for en time.

Skrevet

Det kommer jo an på diagnosen da. Noen diagnoser har ingen egenandel, De fleste en andel på 120 kr.

Men må man ikke ha henvisning fra lege da?

Gjest blank
Skrevet

Har du henvisning betaler du bare en liten egenandel pr. gang, har du ikke henvisning koster det nok noen hundringser for en time.

Jeg betalte ti kr mindre pr time da jeg ikke hadde henvisning..

Så det er fysioterapeuten som skal gi meg refusjon altså, ikke trygdeetaten?

Gjest blank
Skrevet

Det kommer jo an på diagnosen da. Noen diagnoser har ingen egenandel, De fleste en andel på 120 kr.

Men må man ikke ha henvisning fra lege da?

Jeg kontaktet et fysikals institutt, og fikk time uten henvisning. Men etter noen ganger rådet han meg til å få henvisning fra lege, fordi det ble billigere.

Betaler 170 pr time nå, og 160 pr time før jeg fikk henvisning... Merkelig.

Skrevet

Jeg kontaktet et fysikals institutt, og fikk time uten henvisning. Men etter noen ganger rådet han meg til å få henvisning fra lege, fordi det ble billigere.

Betaler 170 pr time nå, og 160 pr time før jeg fikk henvisning... Merkelig.

Her står det om egenandel til fysioterapeut. Nå kan en behandling vare 30 min, 40 min og 60 min så egenandelen går vel på tiden også

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=helsetjenester&path_sub=egenandeler

Skrevet

du har misforstått hele definisjonen av refusjon høres det ut som.

en fysioterapeut kan drive med eller uten driftstilskudd, og disse tilskuddene er på kommunal basis. trygdekontoret dekker en del av utgiftene av behandlingen og du en annen del. lønnen til en selvstendig fysioterapeut blir derfor summen av refusjon og egenandelen du betaler.

du kan få fysikalsk behandling også uten rekvisisjon, men det vil da koste mer pr behandling. egenandelen er fastsatt, men prisen du betaler utenom dersom du ikke har rekvisisjon og bruker en fysio uten driftstilskudd setter fysioen selv.

see?

Skrevet

Jeg betalte ti kr mindre pr time da jeg ikke hadde henvisning..

Så det er fysioterapeuten som skal gi meg refusjon altså, ikke trygdeetaten?

Det er fysioterapeuten som får refusjon fra trygdekontoret ved å levere inn din henvisning såvidt jeg har skjønt. Det er sånn hos meg i alle fall.

Gjest blank
Skrevet

du har misforstått hele definisjonen av refusjon høres det ut som.

en fysioterapeut kan drive med eller uten driftstilskudd, og disse tilskuddene er på kommunal basis. trygdekontoret dekker en del av utgiftene av behandlingen og du en annen del. lønnen til en selvstendig fysioterapeut blir derfor summen av refusjon og egenandelen du betaler.

du kan få fysikalsk behandling også uten rekvisisjon, men det vil da koste mer pr behandling. egenandelen er fastsatt, men prisen du betaler utenom dersom du ikke har rekvisisjon og bruker en fysio uten driftstilskudd setter fysioen selv.

see?

Ja, jeg sier jo at jeg ikke har forstått.. det er derfor jeg spør.

For jeg betalte 160 kr timen før jeg fikk henvisning, men 170 nå som henvisning er levert. Er det logisk?

Skrevet

For jeg betalte 160 kr timen før jeg fikk henvisning, men 170 nå som henvisning er levert. Er det logisk?

Prisen har gått opp fra 1.1 og kanskje han bare ventet på at du skulle få henvisning.

Jeg aner ikke priser, jeg har fri fysioterapi.

Skrevet

mulig at egenandelsatsen er steget fra nyttår, det vet jeg ikke. eller du har mer behandlingstid pr gang, eller får annen behandling med annen egenandelsats.

ingen fysioer operer med lavere sats enn egenandelsatsen, da er det ikke noe penger å hente. så en eller forandring har nok skjedd.

Gjest sarisvati
Skrevet

jeg tror man er avhengig av at fysioterapien er rekvirert av en lege for at kostnadene skal kunne regnes inn i det såkalte "egenandelstak 2"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...