Gå til innhold

Tid for NYE grep mot terroren: Israel inn i EU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nytt og spennende forslag til Israel, fra lederen for Stortingets utenrikskomité, Thorbjørn Jagland.

"Mitt forslag til være at EU sier til Israel: - Hvis dere skaper fred med palestinerne og går med på at det opprettes en palestinsk stat omtrent langs grensen fra 1967, vil vi bruke tiden frem til en fredsavtale er ferdig, til å utarbeide en spesialavtale som knytter Israel til det indre marked. Den palestinske staten vil nyte godt av det samme. Men det krever at dere setter i gang økonomiske reformer. Vi er villige til å spesialdesigne avtalene til deres situasjon slik tilfellet var med EFTA-landene. Andre land i området må få muligheten til å gå i samme retning."

Kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article.jhtml?articleID=755896

Dette er ett av de mest intelligente forslagene jeg har sett på lang tid. Man kan bruke Genève-forslaget som forslag til grense, og som en del av EU vil Israels sikkerhet være garantert.

Med vennlig hilsen

Gjest QuePasta
Skrevet

Det er hvertfall et mer konstruktivt forslag enn "trekk styrkene ut av Irak".

Men så var det dette "hvis" da:

"Hvis dere skaper fred med palestinerne "...

Gjest selje
Skrevet

Ingen bryr seg!

Hallo, snakk for deg sjøl! De fleste bryr seg. Jeg syns også det var et godt forslag, fra en (Jagland) jeg ikke har all verdens respekt for fra før.

Men det spørs, som Que Pasta sier. Om Israel vil.Ble det en annen fordeling i Knesset, så k anskje. Det fins jo fornuftige folk i Israel også, skjønt man skulle ikke tro det når man så de som styrer nå.

Skrevet

*Hvis dere skaper fred med palestinerne *

Da må jo samme beskjde gå til Palestina -ellers blir det jo litt teit....

Skrevet

*Hvis dere skaper fred med palestinerne *

Da må jo samme beskjde gå til Palestina -ellers blir det jo litt teit....

Selvsagt, men det er nå engang slik at det er Israel som okkuperer dem, og ikke omvendt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er hvertfall et mer konstruktivt forslag enn "trekk styrkene ut av Irak".

Men så var det dette "hvis" da:

"Hvis dere skaper fred med palestinerne "...

Ja, en god forutsetning for fred er selvsagt at man ikke okkuperer nabolandet. Ulovlig okkupasjon fører ofte til nabofeider!

Med vennlig hilsen

Gjest QuePasta
Skrevet

Ja, en god forutsetning for fred er selvsagt at man ikke okkuperer nabolandet. Ulovlig okkupasjon fører ofte til nabofeider!

Med vennlig hilsen

Men blir det fred selv om de går tilbake til tidligere definerte grenser?

Skrevet

Men blir det fred selv om de går tilbake til tidligere definerte grenser?

Ja, fordi en rettferdig løsning vil gjøre at de fleste palestinere ikke støtter terroristene. De aller fleste palestinere vil, akkurat som deg og meg, leve i fred.

Husk at Genève-forslaget ble forhandlet frem av både palestinere og israelere, og det er basert på grensene fra 1967 (med få unntak).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt, men det er nå engang slik at det er Israel som okkuperer dem, og ikke omvendt.

Med vennlig hilsen

åja! så da er det liksom greit at Palestinerne er sinna!

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det høres ut som du syns at okkupasjon av land er verre enn alt det andre kan finne på. Spør du deg noen gang om HVORFOR de har okkupert dette landområde? Er det en grunn til at Irael er sint på noen, eller har de bare å forholde seg i ro - uansett? :-)

Ja, jeg bare spør.

Skrevet

Ja, fordi en rettferdig løsning vil gjøre at de fleste palestinere ikke støtter terroristene. De aller fleste palestinere vil, akkurat som deg og meg, leve i fred.

Husk at Genève-forslaget ble forhandlet frem av både palestinere og israelere, og det er basert på grensene fra 1967 (med få unntak).

Med vennlig hilsen

Du sier: "de fleste palestinere ikke støtter terroristene. " - det var FØR det, i følge Skei Grande - parlamentarisk leder for Venstre - så sier hun at det faktisk har forandret seg.

Jeg er helt enig i at man skal presse Israel, -men jaggu skal de også presse Palestina.

http://www.liberal.no/200402/tekster/-%20Lederskifte%20i%20Midt-%AFsten

Gjest QuePasta
Skrevet

Med vennlig hilsen

"Ja, fordi en rettferdig løsning vil gjøre at de fleste palestinere ikke støtter terroristene. De aller fleste palestinere vil, akkurat som deg og meg, leve i fred."

Men sånn er det vel i dag også? Eller er det viktigere at grense-linjene er trukket riktig?

Problemet med terrorister er at de ikke bryr seg om hva flertallet vil.

Skrevet

åja! så da er det liksom greit at Palestinerne er sinna!

Det er da en selvfølge at palestinerene er sinte når et annet land okkuperer landområdene deres ulovlig. Nordmenn var da mer enn bare "sinte" da Tyskland okkuperte våre landområder, og Tyskland gjorde det bare i 5 år.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er da en selvfølge at palestinerene er sinte når et annet land okkuperer landområdene deres ulovlig. Nordmenn var da mer enn bare "sinte" da Tyskland okkuperte våre landområder, og Tyskland gjorde det bare i 5 år.

Med vennlig hilsen

Hva tror du Israelerne er sinte for da?

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er også en selvfølge at Israelerne er sinte når palestinerne til stadighet sprenger uskyldige Israelere i stykker.

Men forslaget som sådan var ikke dumt.

Det eneste jeg ser på som et vanskelig problem her er nettopp klausulen om fred. Den må selvfølgelig gjelde for begge parter, og det har vel tidligere vist seg svært vanskelig - for å si det mildt.....

Skrevet

Med vennlig hilsen

Og det gjør ikke terrorbomber...?

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det holder ikke med "de aller fleste". Det må være alle.

For det skal ikke mange til for å fortsette med terrorbombingen - og da er man like langt (eller kort).

Og jeg har ingen tro på at den palestinske ledelse har evne til å holde styr på sine egne terrorister....

Men det ville vært svært "hyggelig" (og overraskende) om jeg tok feil.....

Skrevet

Nææææææh!! tenk at jeg er enig med deg:-)

Veldig enig faktisk, den ideen likte jeg.

Skrevet

Det høres ut som du syns at okkupasjon av land er verre enn alt det andre kan finne på. Spør du deg noen gang om HVORFOR de har okkupert dette landområde? Er det en grunn til at Irael er sint på noen, eller har de bare å forholde seg i ro - uansett? :-)

Ja, jeg bare spør.

Alle nasjonene i FN har fordømt okkupasjonen, og den er klart ulovlig. Så lenge de okkuperer andre folks landområder, så må de forvente at folk forsvarer seg.

Israel kan selvsagt trekke seg ut når som helst.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...