Gå til innhold

Tid for NYE grep mot terroren: Israel inn i EU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er også en selvfølge at Israelerne er sinte når palestinerne til stadighet sprenger uskyldige Israelere i stykker.

Men forslaget som sådan var ikke dumt.

Det eneste jeg ser på som et vanskelig problem her er nettopp klausulen om fred. Den må selvfølgelig gjelde for begge parter, og det har vel tidligere vist seg svært vanskelig - for å si det mildt.....

Du skriver: "Det er også en selvfølge at Israelerne er sinte når palestinerne til stadighet sprenger uskyldige Israelere i stykker."

Jo, men ettersom Israel sprenger langt flere uskyldige palestinere i luften (med missiler, helikoptere og F16), i TILLEGG til å okkupere landet, så har nok palestinere langt mer grunn til å være sinte.

Man kan ikke okkupere et land, for så å leke "overrasket" når folk (etter så mange år) forsvarer seg.

Skrevet

Hva tror du Israelerne er sinte for da?

Israelerene har lite å være sinte for - de kan neppe være sinte for at folket de okkuperer forsvarer seg.

Og Israel dreper langt flere uskyldige palestinere enn omvendt (med missiler, helikoptere og F16 jagerfly), så de har åpenbart ingen grunn til å være sinte for det heller.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og det gjør ikke terrorbomber...?

Selvsagt, men nå er det jo engang slik at det er Israel som er den ulovlige okkupanten, og ikke motsatt.

Skrevet

Du sier: "de fleste palestinere ikke støtter terroristene. " - det var FØR det, i følge Skei Grande - parlamentarisk leder for Venstre - så sier hun at det faktisk har forandret seg.

Jeg er helt enig i at man skal presse Israel, -men jaggu skal de også presse Palestina.

http://www.liberal.no/200402/tekster/-%20Lederskifte%20i%20Midt-%AFsten

Hva skal man "presse" palestinerene med/for?

De har INTET å tape. De utsettes for vilkårlig terror, og de fleste har levd slik hele livet.

Så lenge Israel okkuperer ulovlig, så må man forvente at palestinerene, akkurat som nordmennene, forsvarer seg.

Noe annet ville vært merkelig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Ja, fordi en rettferdig løsning vil gjøre at de fleste palestinere ikke støtter terroristene. De aller fleste palestinere vil, akkurat som deg og meg, leve i fred."

Men sånn er det vel i dag også? Eller er det viktigere at grense-linjene er trukket riktig?

Problemet med terrorister er at de ikke bryr seg om hva flertallet vil.

Terroristene lever ikke uten støtte i befolkningen.

Selvsagt er det viktig at grensene er trukket riktig - tror du nordmenn ville akseptert at nazi-Tyskland beholdt sør-Norge?

Skrevet

Det holder ikke med "de aller fleste". Det må være alle.

For det skal ikke mange til for å fortsette med terrorbombingen - og da er man like langt (eller kort).

Og jeg har ingen tro på at den palestinske ledelse har evne til å holde styr på sine egne terrorister....

Men det ville vært svært "hyggelig" (og overraskende) om jeg tok feil.....

Slik situasjonen er idag, ville en dramatisk reduksjon i antall terrorister ikke være å forakte.

Så lenge Israel okkuperer ulovlig så har enhver terrorist akkurat det alibiet de trenger for å få støtte.

Gjest QuePasta
Skrevet

Terroristene lever ikke uten støtte i befolkningen.

Selvsagt er det viktig at grensene er trukket riktig - tror du nordmenn ville akseptert at nazi-Tyskland beholdt sør-Norge?

Terrorismen lever selvsagt godt uten nevneverdig støtte blant befolkningen, det ser vi stadige på, fra 70-tallet og fram til i dag.

"Selvsagt er det viktig at grensene er trukket riktig - tror du nordmenn ville akseptert at nazi-Tyskland beholdt sør-Norge? "

Nå synes ikke jeg det går an å sammenlikne israel og nazi-tyskland er særlig pen.

Uansett er det ethvert menneskes plikt å vurdere hvorvidt saken man kjemper for faktisk er verdt offeret. Hvor mange menneskeliv er en landegrense verdt?

I vår stadig mer internasjonaliserte verden betyr landegrensene

Det var ikke fred der nede før 1967 heller, hvorfor vil det bli det dersom de går tilbake til disse grensene?

Gjest kreemt
Skrevet

"Dette er ett av de mest intelligente forslagene jeg har sett på lang tid. "

Det mest toskete påfunnet jeg har lest på lenge.

Israel greier seg godt med handelsavtalene de har med USA og EU.

Israel har rett til selvforsvar mot terror akkurat som EU-landene har rett til det. Etter min mening burde de bruke hardere virkemidler mot terroren, slik noen NATO-land gjør/gjorde i Afganistan.

Skrevet

Du skriver: "Det er også en selvfølge at Israelerne er sinte når palestinerne til stadighet sprenger uskyldige Israelere i stykker."

Jo, men ettersom Israel sprenger langt flere uskyldige palestinere i luften (med missiler, helikoptere og F16), i TILLEGG til å okkupere landet, så har nok palestinere langt mer grunn til å være sinte.

Man kan ikke okkupere et land, for så å leke "overrasket" når folk (etter så mange år) forsvarer seg.

"Faren min er sterkere enn faren din"....er vel ikke akkurat den type argumenter som veier så tungt i denne type diskusjoner?

Begge føler (med rette) at de har grunn til å være sinte.

Ergo må begge ta sin del av ansvaret for å oppnå en fredlig løsning.

Hvem som har mest grunn til å være sintes er fullstendig irrelevant og fører kun til unyttige diskusjoner som fører fokus vekk fra det som burde være temaets kjerne.

Skrevet

Israelerene har lite å være sinte for - de kan neppe være sinte for at folket de okkuperer forsvarer seg.

Og Israel dreper langt flere uskyldige palestinere enn omvendt (med missiler, helikoptere og F16 jagerfly), så de har åpenbart ingen grunn til å være sinte for det heller.

Med vennlig hilsen

Hva som er åpenbart for deg spiller ingen rolle. Det som spiller noen rolle er det som er åpenbart for "alle andre".

Og det er at alle som blir utsatt for terrorangrep på uskyldige sivile har god grunn til å bli sinte.....

Skrevet

Selvsagt, men nå er det jo engang slik at det er Israel som er den ulovlige okkupanten, og ikke motsatt.

Nå er det faktisk også slik at palestinerne driver den verste form for terror mot uskyldige sivile.

Tar man ikke hensyn til begge siders lidelser i en sak som denne, så kan man aldri komme noen vei i retningen av en fredelig løsning.

Skrevet

Slik situasjonen er idag, ville en dramatisk reduksjon i antall terrorister ikke være å forakte.

Så lenge Israel okkuperer ulovlig så har enhver terrorist akkurat det alibiet de trenger for å få støtte.

Og på samme måte har Israel akkurat det samme alibiet for å fortsette sin politiske linje.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...