Gjest avacado Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Selv har jeg ikke råd til å gå til fysioterapauten som jeg er rekvirert til, det er alt for dyrt. Men jeg må sitte å se på at noen "uføre" mennesker som er friskere enn meg får denne behandlingen nesten gratis.(friskere her betyr små muskelplager, litt ømme muskler, mens jeg har store muskelplager med mye smerter). Er dette rettferdig? Nei, jeg synes alle helsetjenester bør være gratis for alle.Pengene burde ikke styre dette. 0 Siter
soleil Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Flere helseutgifter burde ihvertfall kunne føres på egenandelskort. Tannlegeutgifter også... 0 Siter
Mistera Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Helt enig... ikke gratis men så dyrt behøver det ikke være... selv må jeg gå uten medisiner når pengene er borte for månden 0 Siter
Gjest avacado Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Flere helseutgifter burde ihvertfall kunne føres på egenandelskort. Tannlegeutgifter også... Så enig med deg.Tannlegen er det bare de rike som har råd til, vanlige folk må nøye seg med nødhjelp(i siste liten-behandling). Mange har ikke råd til å gå til tannlegen i det hele tatt, men betale skatt det skal de. 0 Siter
Gjest tuller du? Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Så enig med deg.Tannlegen er det bare de rike som har råd til, vanlige folk må nøye seg med nødhjelp(i siste liten-behandling). Mange har ikke råd til å gå til tannlegen i det hele tatt, men betale skatt det skal de. Tuller du? Tannlege bare for de rike? Det koster ca 300 kroner for en sjekk - hvem har ikke råd til 300 kroner en gang annethvert år???? 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Dø, har du lest lista over de som får gratis fysioterapi og sett hva slags sykdommer de har? Ellers er jeg helt enig med deg at helsetjenster skulle være gratis, også fysioterapeut og tannlege. Du er obs på egenandel 2. Der kan du føre opp utgifter på 4500 kr og vips så er det gratis etterpå. 0 Siter
amber sun Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Tuller du? Tannlege bare for de rike? Det koster ca 300 kroner for en sjekk - hvem har ikke råd til 300 kroner en gang annethvert år???? Det koster ikke 300 kroner å gå til tannlegen. De gangene jeg har vært der, har det vært minst 600, som regel blir det et sted mellom 800 og 1200 ca. Så kom ikke å si at det ikke er dyrt hos tannlegen. For som regel er det ikke bare en sjekk, en betaler for røntgenbilde, og så tar de tannsten, plakk osv osv, og så baller det på seg. Har du et hull i tillegg, så sitter du i saksa. Bla opp, eller la være å gå til tannlegen. 0 Siter
soleil Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Tuller du? Tannlege bare for de rike? Det koster ca 300 kroner for en sjekk - hvem har ikke råd til 300 kroner en gang annethvert år???? En sjekk er kanskje ikke all verden, men når en må ta bilder og eventuelt reparere noe så blir det fort dyrt.. 0 Siter
Gjest tuller du? Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Det koster ikke 300 kroner å gå til tannlegen. De gangene jeg har vært der, har det vært minst 600, som regel blir det et sted mellom 800 og 1200 ca. Så kom ikke å si at det ikke er dyrt hos tannlegen. For som regel er det ikke bare en sjekk, en betaler for røntgenbilde, og så tar de tannsten, plakk osv osv, og så baller det på seg. Har du et hull i tillegg, så sitter du i saksa. Bla opp, eller la være å gå til tannlegen. Jeg har betalt ca 300 kroner. Sist jeg var hos tannlegen var i høst. Sjekken, inklusive røntgenbilder kostet 300 kroner. (Kan ha vært 350, men ikke mer enn det i allefall). Om man har hull eller noe som må gjøres, så er jo ikke det noe de tvinger deg til å gjøre. Jeg måtte skifte en fylling som hadde røket, og ville ha den nye i plast, og den jobben totalt kostet vel ca 700 kroner tror jeg. Du sitte altså ikke i saksa, som du sier. Har du hull så bestemmer du jo selv om du vil fikse det eller vente til det blir rotfylling eller trekking. 0 Siter
amber sun Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Jeg har betalt ca 300 kroner. Sist jeg var hos tannlegen var i høst. Sjekken, inklusive røntgenbilder kostet 300 kroner. (Kan ha vært 350, men ikke mer enn det i allefall). Om man har hull eller noe som må gjøres, så er jo ikke det noe de tvinger deg til å gjøre. Jeg måtte skifte en fylling som hadde røket, og ville ha den nye i plast, og den jobben totalt kostet vel ca 700 kroner tror jeg. Du sitte altså ikke i saksa, som du sier. Har du hull så bestemmer du jo selv om du vil fikse det eller vente til det blir rotfylling eller trekking. "Har du hull så bestemmer du jo selv om du vil fikse det eller vente til det blir rotfylling eller trekking. " *ler* ja, særlig. Det var jo litt av et valg, da. Blir sånn frivillig tvang, det der. Hvem vil vente på rotfylling, trekking og annet jævelskap? 0 Siter
Gjest DOL-fan Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 "Har du hull så bestemmer du jo selv om du vil fikse det eller vente til det blir rotfylling eller trekking. " *ler* ja, særlig. Det var jo litt av et valg, da. Blir sånn frivillig tvang, det der. Hvem vil vente på rotfylling, trekking og annet jævelskap? Takk, var nettopp inne og skulle skifte en plombe, men måtte kirurgisk trekke / operere ut en tann. Kom på 1700. Så ikke kom å si at det ikke er dyrt. JEG har ikke råd til å gå ofte, og når jeg HAR råd, er det nesten for sent. Tannleger er noe dritt. 0 Siter
soleil Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Jeg har betalt ca 300 kroner. Sist jeg var hos tannlegen var i høst. Sjekken, inklusive røntgenbilder kostet 300 kroner. (Kan ha vært 350, men ikke mer enn det i allefall). Om man har hull eller noe som må gjøres, så er jo ikke det noe de tvinger deg til å gjøre. Jeg måtte skifte en fylling som hadde røket, og ville ha den nye i plast, og den jobben totalt kostet vel ca 700 kroner tror jeg. Du sitte altså ikke i saksa, som du sier. Har du hull så bestemmer du jo selv om du vil fikse det eller vente til det blir rotfylling eller trekking. "Har du hull så bestemmer du jo selv om du vil fikse det eller vente til det blir rotfylling eller trekking." Så man velger selv hvor dyrt det blir? Blir fort dyrt for den fattige som ikke har råd der og da, men som venter.. Det er jo det som er konsekvensen av det du sier, enda du påstår at det ikke er dyrt å gå til tannlegen. Jeg tror ikke du skjønner problemstillingen utfra en fattig persons synsvinkel. 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Jeg har betalt ca 300 kroner. Sist jeg var hos tannlegen var i høst. Sjekken, inklusive røntgenbilder kostet 300 kroner. (Kan ha vært 350, men ikke mer enn det i allefall). Om man har hull eller noe som må gjøres, så er jo ikke det noe de tvinger deg til å gjøre. Jeg måtte skifte en fylling som hadde røket, og ville ha den nye i plast, og den jobben totalt kostet vel ca 700 kroner tror jeg. Du sitte altså ikke i saksa, som du sier. Har du hull så bestemmer du jo selv om du vil fikse det eller vente til det blir rotfylling eller trekking. Skjekk med røntgenbilder + rensing av tannkjøttet koster 1500 kr og det gjør jeg tre ganger i året. Det blir penger det. Men endelig har jeg fått gratis tannlege. Den offentlige tannlegen var helt grei han. 0 Siter
soleil Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Skjekk med røntgenbilder + rensing av tannkjøttet koster 1500 kr og det gjør jeg tre ganger i året. Det blir penger det. Men endelig har jeg fått gratis tannlege. Den offentlige tannlegen var helt grei han. Jeg går til skoletannlegen fortsatt og han er veldig flink og rimelig. Jeg har vært der 4 ganger i år og det har blitt rundt 2000 kr og så har han henvist meg til kjevekirurg så det blir nok enda dyrere... Normalt sett har jeg bare hatt en sjekk i året og aldri hatt hull, men denne gangen oppdaget han et krater av et hull og han ble obs på en ganske gåen kjeve da jeg måtte gape lenge. Jeg skjønner ikke logikken i at tannlegeutgifter ikke skal gå på egenandelskortet. Fint at minstepensjonister slipper egenandeler, men studenter og de med en inntekt under et visst nivå burde også gå under en lignende ordning. 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Jeg går til skoletannlegen fortsatt og han er veldig flink og rimelig. Jeg har vært der 4 ganger i år og det har blitt rundt 2000 kr og så har han henvist meg til kjevekirurg så det blir nok enda dyrere... Normalt sett har jeg bare hatt en sjekk i året og aldri hatt hull, men denne gangen oppdaget han et krater av et hull og han ble obs på en ganske gåen kjeve da jeg måtte gape lenge. Jeg skjønner ikke logikken i at tannlegeutgifter ikke skal gå på egenandelskortet. Fint at minstepensjonister slipper egenandeler, men studenter og de med en inntekt under et visst nivå burde også gå under en lignende ordning. Minstepensjonister må også betale tannlegen. Og det er faktisk mange av dem som har sine egne tenner og er redd for å miste dem. Jeg har brukt så mye penger på tannlegen de siste årene at jeg orker ikke å tenke på det engang. 0 Siter
Gjest Kurt Kubein Skrevet 20. mars 2004 Skrevet 20. mars 2004 Skjekk med røntgenbilder + rensing av tannkjøttet koster 1500 kr og det gjør jeg tre ganger i året. Det blir penger det. Men endelig har jeg fått gratis tannlege. Den offentlige tannlegen var helt grei han. Hæ?? Hvem, hva, hvor, hvordan?? 0 Siter
frosken Skrevet 20. mars 2004 Skrevet 20. mars 2004 Uførhet gir ikke fri fysikalsk behandling, derimot gir bestemte diagnoser det. Dette kan man selvfølgelig synes er urettferdig, men de fleste av diagnosene som gir rett til gratis fysioterapi medfører store plager. I det ideelle samfunnet burde helsetjenester være gratis for alle. Dette vil imidlertid koste enormt - og slik situasjonen er i dag bør man være mer opptatt av de sykeste får færre egenandeler enn at folk flest må betale noen tusen i året for diverse helsetjenester. Det blir feil når svært syke mennesker må betale mange tusen i måneden for medisiner... 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. mars 2004 Skrevet 20. mars 2004 Hæ?? Hvem, hva, hvor, hvordan?? Fordi jeg har fått en time med den psyk sykepleieren i bydelen annen hver uke 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. mars 2004 Skrevet 20. mars 2004 Hæ?? Hvem, hva, hvor, hvordan?? Det er en hel liste i trygdeloven på hvem som kan få gratis tannlege. 0 Siter
frosken Skrevet 21. mars 2004 Skrevet 21. mars 2004 Så enig med deg.Tannlegen er det bare de rike som har råd til, vanlige folk må nøye seg med nødhjelp(i siste liten-behandling). Mange har ikke råd til å gå til tannlegen i det hele tatt, men betale skatt det skal de. Men det er vel også til en viss grad snakk om prioritering? Mange bruker f.eks. mer penger på frisør i løpet av ett år enn på tannlege, uten at man tenker at det offentlige burde betale for dette. Det er viktigere at det offentlige sørger for at de som trenger helsetjenester mest får det, enn at alt skal være gratis for alle. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.