Gå til innhold

Hva gjør man med spinnvill aloe-vera?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en aloe vera-plante som truer med å sprenge potta her nå. Skal selvsagt potte den om, men hvordan tar man avleggere? Jeg går jo ut fra at det er det du gjør, siden den har formert seg. Jeg har IKKE grønne fingre, så jeg må ha det inn med småååå te-skjeer (mocca-skjeer helst)... :-)

Bare riv den forsiktig fra hverandre (det er jo masse små planter som står i en stor "haug" nedi der).

Som regel faller det ut en del allerede når du tar den ut av krukka.

Og ellers leter jeg etter de som ikke er så sterkt forbundet med "moderplanten" slik at jeg kan skille dem ad :)

Så tar en bare alt man tok av og planter i en ny krukke.

De bruker kanskje et par mnd på å frese i gang, men etter det er det på'n igjen med å spre seg.

Skrevet

Har nå 7 krukker her, så det er neppe et problem :-)

Det er hyggelig å høre :o)

Skrevet

Bare riv den forsiktig fra hverandre (det er jo masse små planter som står i en stor "haug" nedi der).

Som regel faller det ut en del allerede når du tar den ut av krukka.

Og ellers leter jeg etter de som ikke er så sterkt forbundet med "moderplanten" slik at jeg kan skille dem ad :)

Så tar en bare alt man tok av og planter i en ny krukke.

De bruker kanskje et par mnd på å frese i gang, men etter det er det på'n igjen med å spre seg.

Takk takk! :-)

Skrevet

Tror du den overlever pakkepost hos Posten Norge?

:D

:o)

Hvis jeg klarer å plante om en av mine, så kan du få en hos meg, hvis du tar turen hitover en gang i løpet av våren/sommeren eller no'. :-)

Skrevet

Jeg liker heller ikke ting med blomster på.

Ellers dvs de liker ikke meg.

Men chili, basilikum og duft-ranke trives hos meg, selv om de ofte har blomster.

Samt avblomstrede ild-topper.

Jeg hadde en timian-plante som daua med en gang. Lukta pizza i hele leiligheta mens den levde så det var kanskje like greit at det skjedde. :)

Skrevet

Jeg hadde en timian-plante som daua med en gang. Lukta pizza i hele leiligheta mens den levde så det var kanskje like greit at det skjedde. :)

Hehe, hadde timian og oregano også, men de tok kveld i en ferie.

Får se hva jeg får plass til i vinduene i år .. har sådd hengetomater, krukketomater, agurk og basilikum i tillegg til de jeg har fra før. Stønn..

Skrevet

Hehe, hadde timian og oregano også, men de tok kveld i en ferie.

Får se hva jeg får plass til i vinduene i år .. har sådd hengetomater, krukketomater, agurk og basilikum i tillegg til de jeg har fra før. Stønn..

Jeg fikk en plante av muttern som jeg tror skal hete porselensblomst (?) Får prøve å holde liv i den for den var dyr og skal visst bli ganske fin når den blomstrer.

Har en orkidee som har blomstret i et par uker, men noen av knoppene dauer.. Tror vi har det litt for varmt her. Kaktuser og planter som kan tørke ut for å så vannes er tingen for meg :P

Du må jo bare ha grønne fingre da! Det beundrer jeg. :)

Skrevet

Jeg fikk en plante av muttern som jeg tror skal hete porselensblomst (?) Får prøve å holde liv i den for den var dyr og skal visst bli ganske fin når den blomstrer.

Har en orkidee som har blomstret i et par uker, men noen av knoppene dauer.. Tror vi har det litt for varmt her. Kaktuser og planter som kan tørke ut for å så vannes er tingen for meg :P

Du må jo bare ha grønne fingre da! Det beundrer jeg. :)

Hadde en porseleens-blomst, men tror jeg gjødselsforgiftet den :P

Den blomstret iallefall ikke noe særlig under mine hender.

Men er først de siste par årene ting har begynt å fungere sånn noenlunde, så jeg prøver igjen.

Med mer lærdom om gjødsel denne gangen.

hare1365380455
Skrevet

Ja, den blir slapp noen ganger.

Vanligvis er det for lite eller for mye vann, eller at den trenger mer/ny jord, større plass.

Den ble brun en gang også - det var for mye gjødsel.

Skal den altså ha litt gjødsel?

Skrevet

Skal den altså ha litt gjødsel?

Min tok seg iallefall betraktelig opp når den fikk littegrann mild flytende gjødsel i ny og ne.

Kanskje hver 1,5 mnd om sommeren, og hver 3 om vinteren?

Noe sånt.

Gjest blomster-dreperen
Skrevet

Gi dem til meg, så kan jeg ta livet av dem for deg. Er flink til å drepe blomster! Må vel snart sette opp et blomster-budsjett.... :)

Skrevet

Gi dem til meg, så kan jeg ta livet av dem for deg. Er flink til å drepe blomster! Må vel snart sette opp et blomster-budsjett.... :)

Ta livet av dem kan jeg nok selv :P

Men jeg vil jo helst ikke det da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...