Gå til innhold

Om rehabiliteringspenger

Anbefalte innlegg

Sykemeldt husmor
Skrevet

Hei igjen

Ja nå har jeg fått det skriftlige vedtaket om rehabiliteringspenger i posten, og jeg stusset da jeg så hva jeg skulle få!!

Bergeningsbrunnlaget for mine rehab.penger er mindre enn minsteytelsen på 1,8xG.

Jeg skal altså ha mindre enn minsteytelsen.....

Så jeg må til trygdekontoret på mandag ja.

Men, jeg fikk også en annen beskjed sammen med vedtaket.

For trygdekontoret er det helt greit at jeg tar et NKI-kurs i rehabiliteringsperioden. Som det stod, så tar jeg det på fritiden min, og jeg må betale det selv.

Jeg kan altså ta norskfaget så jeg får studiekompetanse før jeg ev. går over på yrkesrettet attføring.

Ha en fin helg dere der ute

dette er mitt nick
Skrevet

Vil ikke minsteytelse si at det er det minste man kan få da? Synes dette hørtes rart ut..

Sykemeldt husmor
Skrevet

Vil ikke minsteytelse si at det er det minste man kan få da? Synes dette hørtes rart ut..

Jo, det synes jeg også.

De har funnet ut at mitt beregningsgrunnlag for rehabiliteringspenger er 137.000. Av det skal jeg ha 66% i rehab, og det blir ikke så mye akkurat (ca 90.000/år FØR skatt). Dette er mindre enn minsteytelsen.

Det som nesten er enda rarere er at jeg faktisk ikke HAR noe bergningsgrunnlag!!

Jeg har ikke jobbet, så ikke skjønner jeg hva de har gjort.

Finner nok ut av det på mandag.

Skrevet

Jo, det synes jeg også.

De har funnet ut at mitt beregningsgrunnlag for rehabiliteringspenger er 137.000. Av det skal jeg ha 66% i rehab, og det blir ikke så mye akkurat (ca 90.000/år FØR skatt). Dette er mindre enn minsteytelsen.

Det som nesten er enda rarere er at jeg faktisk ikke HAR noe bergningsgrunnlag!!

Jeg har ikke jobbet, så ikke skjønner jeg hva de har gjort.

Finner nok ut av det på mandag.

Men er det ikke derfor du får så lavt beregningsgrunnlag fordi du ikke har jobbet. 90 000 er vel ikke under minstesatsen?

Sykemeldt husmor
Skrevet

Men er det ikke derfor du får så lavt beregningsgrunnlag fordi du ikke har jobbet. 90 000 er vel ikke under minstesatsen?

Minsteytelsen for rehab er 1,8 x G

1,8 x 56800(ca)=102.240.

Det blir en del mindre, omtrent 1000 kr/mnd

Dette har jeg også fått oppgitt på tlf fra trygdekontoret.

De må ha gjort en feil

Skrevet

Minsteytelsen for rehab er 1,8 x G

1,8 x 56800(ca)=102.240.

Det blir en del mindre, omtrent 1000 kr/mnd

Dette har jeg også fått oppgitt på tlf fra trygdekontoret.

De må ha gjort en feil

Jepp, stemmer.

Jeg har minstesats, ca 102 000.

Skrevet

Minstesatsen steg fra 1,6x til 1,8x fra nyttår av.

Skrevet

Minstesatsen steg fra 1,6x til 1,8x fra nyttår av.

OK, det er sannelig ikke mye å leve av det heller :o(

Skrevet

OK, det er sannelig ikke mye å leve av det heller :o(

Som regel får man jo en del i tillegg, ev bostøtte dersom man ikke bor sammen med noen som tjener ok, supplerende sosialstønad dersom man bor i boligmessig pressede områder, barnetillegg ..

Studier under attføring er iallefall ingenting å klage på, hehe.

Men det har jeg vel ramset opp før.

Skrevet

Som regel får man jo en del i tillegg, ev bostøtte dersom man ikke bor sammen med noen som tjener ok, supplerende sosialstønad dersom man bor i boligmessig pressede områder, barnetillegg ..

Studier under attføring er iallefall ingenting å klage på, hehe.

Men det har jeg vel ramset opp før.

Men du vet jeg er ikke av de heldige som mottar slike snacksy saker bortsett fra barnetillegg for minstemann.

Nå hadde de til og med klart å gjøre feil på bostønaden igjen, svett, kan ikke kjerringa på boligkontoret noen ting.

Så må man ordne opp igjen da. Nå orker jeg ikke mer. Gir opp snart og gir ungene til barnevernet. Jeg tror jeg trenger en lang, lang ferie hvor jeg ikke behøver å tenke på noen andre enn meg selv.

Men jeg gjør det selvfølgelig ikke.

Skrevet

Men du vet jeg er ikke av de heldige som mottar slike snacksy saker bortsett fra barnetillegg for minstemann.

Nå hadde de til og med klart å gjøre feil på bostønaden igjen, svett, kan ikke kjerringa på boligkontoret noen ting.

Så må man ordne opp igjen da. Nå orker jeg ikke mer. Gir opp snart og gir ungene til barnevernet. Jeg tror jeg trenger en lang, lang ferie hvor jeg ikke behøver å tenke på noen andre enn meg selv.

Men jeg gjør det selvfølgelig ikke.

Kanskje du burde ta en lang lang ferie?

Kan de ikke sende deg på rehabilitering i spania eller noe, tror prisene til spania dropper rimelig raskt nå snart :P

Sykemeldt husmor
Skrevet

Jepp, stemmer.

Jeg har minstesats, ca 102 000.

Godt å høre at jeg ikke tar feil :-)

Får jo også tillegg for barn da, hele 17krx3/dag. Blir ikke fet av det nei, men alle monner drar.

Det er sltisomt å være i en situasjon der du hele tiden må "slåss" mot samfunnet. Må hele tiden passe på, sjekke lover og regler osv. men har jeg kommet så langt så skal jeg videre.

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke tar feil :-)

Får jo også tillegg for barn da, hele 17krx3/dag. Blir ikke fet av det nei, men alle monner drar.

Det er sltisomt å være i en situasjon der du hele tiden må "slåss" mot samfunnet. Må hele tiden passe på, sjekke lover og regler osv. men har jeg kommet så langt så skal jeg videre.

Jeg måtte sloss mot en udugelig lege, men ellers gikk det forbløffende glatt når jeg søkte attføring.

Så det er ikke alltid det går ille :-)

Legen var forøvrig enig i at jeg burde ha attføring, men han rotet så mye med søknaden at den ble avslått.

Vel, den var jo 80% feil, med feil diagnosenavn osv da ..

Fikk rettet den opp og da gikk det gjennom på 2 dager (hastesak).

Skrevet

Kanskje du burde ta en lang lang ferie?

Kan de ikke sende deg på rehabilitering i spania eller noe, tror prisene til spania dropper rimelig raskt nå snart :P

Akkurat nå har jeg verken barnevakt eller penger så det er uaktuelt. Men jeg hørt rykter om at bydelen kan betale ferien min til sommeren og da har jeg barnevakt også. Får se hvor mye jeg orker å fikse.

Sykemeldt husmor
Skrevet

Jeg måtte sloss mot en udugelig lege, men ellers gikk det forbløffende glatt når jeg søkte attføring.

Legen var forøvrig enig i at jeg burde ha attføring, men han rotet så mye med søknaden at den ble avslått.

Godt det ordnet seg da.

Jeg har en kjempeflink lege. Hun vil gjerne at jeg kommer ut i jobb med tid og stunder, noe jeg er helt enig i. Legeerklæringen hun skrev var kjempefin. Hun hadde fattet poenget liksom.

Måtte mase flere ganger på psykologen før han skrev sin uttalelse om meg, men den kom til slutt.

Føler at de begge forstår meg godt, og at jeg har nådd frem til dem på en måte. Ellers er det jo lett å bli missforstått og feiltolket.

Men jeg føler virkelig at de "ser" meg.

kanskje det er en fordel å bo på et lite sted. Legen har ikke så voldsomt mange pasienter, og kjenner meg godt. Det er veldig deilig å bli husket ved bare å si navnet sitt i telefonen. Jeg trenger ikke å gjenta meg flere ganger.

Skrevet

Godt det ordnet seg da.

Jeg har en kjempeflink lege. Hun vil gjerne at jeg kommer ut i jobb med tid og stunder, noe jeg er helt enig i. Legeerklæringen hun skrev var kjempefin. Hun hadde fattet poenget liksom.

Måtte mase flere ganger på psykologen før han skrev sin uttalelse om meg, men den kom til slutt.

Føler at de begge forstår meg godt, og at jeg har nådd frem til dem på en måte. Ellers er det jo lett å bli missforstått og feiltolket.

Men jeg føler virkelig at de "ser" meg.

kanskje det er en fordel å bo på et lite sted. Legen har ikke så voldsomt mange pasienter, og kjenner meg godt. Det er veldig deilig å bli husket ved bare å si navnet sitt i telefonen. Jeg trenger ikke å gjenta meg flere ganger.

Eller som for meg, en bakdel å bo på et lite sted :P

Legene byttes hele tiden, og journalføringen er ELENDIG.

Jeg måtte selv finne kopier av gamle gamle legeerklæringer som jeg kunne levere min (nok en gang) nye lege, ingenting av det var innført i journalen.

Gjest uten signatur
Skrevet

Måtte du gå til en annen lege for å få det rettet opp da heller, dette diagnosegreiene? Bare tenkte at det vel ikke er lett å få en ny lege til å stille diagnose med en gang.

Legen min har ikke vært helt oppegående han heller. Det er et problem. Blir jo slitsomt å bytte lege også.

Skrevet

Måtte du gå til en annen lege for å få det rettet opp da heller, dette diagnosegreiene? Bare tenkte at det vel ikke er lett å få en ny lege til å stille diagnose med en gang.

Legen min har ikke vært helt oppegående han heller. Det er et problem. Blir jo slitsomt å bytte lege også.

Nei, jeg ble forbannet og skrev et langt brev til min lege. (Han var jo forøvrig rimelig ny uansett åssen man så det, hadde bare truffet meg én gang før, ang p-piller, samt den dagen jeg skulle søke om attføring, heh).

Jeg kontaktet også trygdeetaten og sosialkontoret, og hadde dem i ryggen.

Deretter møtte jeg opp på time, og hadde med meg alt jeg klarte å grave opp av papirer ang min helsetilstand, erklæringer fra gammel lege til sos.kontor/skoler og papirer fra fysioterapeut og sykehusundersøkelser.

Jeg HADDE jo en diagnose, men han satte omtrent alt opp ned. Smerter i øvre del av ryggen grunnet scoliose ble til lumbago i korsryggen, smerter i beina pga overbevegelige ledd ble til smerter i armene, syntes godt på røngten ble til ingen funn på røngten.

Osv ovs, jeg kunne ramset opp i det uendelige.

Attpåtil klarer han å slenge med i erklæringen at jeg har psykiske problemer, basert på en journalføring om at jeg ønsket kontakt med psykolog etter at det ble slutt mellom meg og min forlovede, samt en nær venns selvmord.

Jeg fikk en ny erklæring der alt var rettet opp.

Legen tok det hele meget sporty, skyldte på tidspress og dårlig journalføring (noe han forøvrig hadde rett i), sa fra at han ikke kunne si at jeg "hadde prøvd all behandling for å bedre arbeidsevnen" fordi han hadde nye ideer som ingen av mine andre leger hadde forsøkt (mente han) ..

Men erklæringen var bra den, og stemte med virkeligheten. Og saken gikk fint gjennom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...