Gå til innhold

Røykende gravide

Anbefalte innlegg

Pappa Bjørn
Skrevet

Tror det kommer av at de fleste kjenner noen som har røkt under svangerskapet og ender opp med friske barn på alle områder. Så spøkelset er litt langt unna, for å si det sånn ;-)

3 av våre vennepar har opplevd barn som har vært altfor tidlig født. Felles for dem er at de har røkt under svangerskapet. At det har en smmenheng er jeg ikke i tvil om.

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

18

• Sør

9

• sheba

6

• En_Mamma

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, kvinner er jo så dumme at de ikke forstår bedre....bare tilgi dem, stakkarene.

Når det er sagt så synest jeg det er forferdelig egoistisk å røye i svangerskapet, men noen har vanskelig forå slutte, så det må vi bare respektere. De vet nok godt selv at det de gjør skader fosteret...

Skrevet

3 av våre vennepar har opplevd barn som har vært altfor tidlig født. Felles for dem er at de har røkt under svangerskapet. At det har en smmenheng er jeg ikke i tvil om.

Skal ikke krangle med deg om det; men jeg har også 3 venninder som har fått mye for tidlig uten at de røykte i svangerskapet.

Skrevet

Hvem har bedt om "tilgivelse"??? jeg har selv 3 barn, alle tre hadde en fødselsvekt på over 3500, røkte bittelite i de to første men kutta helt ut i min siste graviditet. Ingen av mine barn har heller noen form for astma/allergi, lærevansker etc...

Kanskje jeg bare har hatt flaks?

Personlig synes jeg det er mye verre og se en kvinne med kulemage og halvliteren i hånda enn at de trapper ned til toppen 4-5 om dagen....

Det kan være Clausthaler i halvliteren da, uten at du vet noe om det....

Skrevet

Man bør stille høyere krav til menn. De kan tenke rasjonelt. Så jeg synes man bør være mer tolerant overfor kvinner.

¤"%()&¤#/((%//=)(?"&/?#/¤?(&?)

Gjest papirtiger
Skrevet

Vi er i ingen posisjon til å tilgi de, det må barna til de røykende gjøre. Vi kan forklare hvor farlig det er, og håpe på det beste.

Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at folk er mer opplyste om faren ved å røyke, enn de er om faren ved å drikke alkohol under svangerskap.

Skrevet

Kjenner flere som sier "har faktisk ikke lyst til å slutte å røyke, så det valget tar jeg selv. Dessuten er det mye farligere å drikke i svangerskapet, og det gjør jeg ikke, så jeg er egentlig fantastisk snill mot barnet mitt".

Grøss...

Men at noen har problemer med å slutte og ikke klarer det de første månedene, det kan jeg skjønne.

Gjest Orphan
Skrevet

¤"%()&¤#/((%//=)(?"&/?#/¤?(&?)

Der ser du.

Skrevet

Joda, sant nok men jeg har sett skikkelig påseila damer med kulemage, det reagerer jeg på... selvfølgelig er det ille at man røyker også, har aldri forsvart det, kom bare med en inrømmelse...

Skrevet

Selvsagt er de egoistiske. Jeg syns det er merkelig at de vil utsette barnet sitt for det.

Skrevet

Det er enda verre å spise smertestillende i svangerskapet både smertestillende og beroligende. Det fikk i hvert fall beskjed om å slutte før jeg ble gravid

Gjest Rusle
Skrevet

Jo, det er klart det skjer. Sånt er trist, også fordi foreldrene kanskje sliter med skyldfølelse.

Gjest Daisy
Skrevet

Kjenner flere som sier "har faktisk ikke lyst til å slutte å røyke, så det valget tar jeg selv. Dessuten er det mye farligere å drikke i svangerskapet, og det gjør jeg ikke, så jeg er egentlig fantastisk snill mot barnet mitt".

Grøss...

Men at noen har problemer med å slutte og ikke klarer det de første månedene, det kan jeg skjønne.

Jøss! Har du virkelig hørt det?!

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg vet også om noen som har allergier hvor moren har røykt i svangerskapet. Jeg tror røykingen kan være årsaken til det, uten at jeg er noen medisisk ekspert.

Gjest Daisy
Skrevet

Tror ikke jeg ville drukket det offentlig heller. _Ser_ jo ut som øl :P

Gjest Daisy
Skrevet

På ingen måte, bare en inrømmelse fra min side og at jeg var heldig kanskje??

Kjenne mange som har røkt under svangerskap men kun en av dem har fått et barn med astma plager, da var i tilegg begge foreldrene allergikere..

Det kan jo selvsagt gå bra, men hvorfor ta sjansen?

Skrevet

Kjenner en som holdt på å miste barnet pga sviktende morkakefunksjon. Barnet overlevde, men er sterkt asmatisk. Moren har innrømmet at dette nok skyldtes hennes røyking under svangerskapet, men hun røykte likefullt under de to neste, om enn noe mindre enn første gang....

Skrevet

Det er enda verre å spise smertestillende i svangerskapet både smertestillende og beroligende. Det fikk i hvert fall beskjed om å slutte før jeg ble gravid

Parcetamol er i orden. Ibux også, men ikke i starten og på slutten.

serendipity
Skrevet

Men det er jo evt. noe man "må" ha i større grad enn røyl Å slutte å røyke går kun på egen vilje. Evt. andre "medisiner" får man jo av en grunn...

Gjest Pricilla
Skrevet

leste her om dagen (husker ikke hvor på nettet, men hadde en link..) at barn til røykende gravide har 4 ganger større risiko for krybbedød....

Ikke særlig lurt å røyke under svangerskapet nei hvis man vil ha et friskt barn som overlever sine første mnd og år og ikke får helseplager som kunne vært ungått senere i livet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...