Babette Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Ok, får presisere/justere litt, da: Trønder har et tonefall som ligner mer på oslo-dialekt enn nordlandsk. Var noe slikt jeg mente med "mer eller mindre", ikke at noen av de var identiske :-) (jeg er forøvrig både trønder og nordlenning) "......................" Da er vi enige. Nordlending synger betydelig mere enn trønder og Oslo. Jeg må innrømme at i mine ører er det også enkelte nordnorske dialekter som har et survende tonefall. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Det tviler jeg ikke på at du blir. Det er sånn vi hørende aldri tenker på. Hvordan går det å munnavlese en skikkelig telemarking f.eks fra Vinje. De er jo innmari vanskelig å forstå for oss som hører? Det er klart at jeg vil jo miste detaljene i dialekter, så jeg "ser" nok ikke dialektforskjellen på en telemarking fra Vinje og en fra Bø f.eks. Noen mennesker er uansett dialekt klin umulige å munnavlese pga f.eks. tannstilling eller for små munnbevegelser, men de aller fleste går greit å munnavlese. Nå skal det sies at jeg etterhvert har fått maaaange års erfaring også da... Når man har vært "avhengig" av munnavlesning i over 30 år for i det hele tatt å kunne kommunisere, så sier det seg selv at man må få et visst treningsgrunnlag. Uansett, til syvende og sist er det norsk tegnspråk som er mitt "hovedspråk" og som jeg har lært uten å bli "undervist" i. Tegnspråk er også det eneste språket jeg føler meg 100% komfortabel med. Her forstår jeg jo automatsik alt som blir sagt og tegnspråk er minst like rikt på nyanser og grammatikk som talespråk ) 0 Siter
Prozak Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Da er vi enige. Nordlending synger betydelig mere enn trønder og Oslo. Jeg må innrømme at i mine ører er det også enkelte nordnorske dialekter som har et survende tonefall. "Survende"? "....................." 0 Siter
Babette Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 "Survende"? "....................." Ja, som om de beklager seg over ett eller annet. Tom Sandberg, f. eks. Hvis du er nordlending selv, spørs det om du skjønner hva jeg mener. 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Det er klart at jeg vil jo miste detaljene i dialekter, så jeg "ser" nok ikke dialektforskjellen på en telemarking fra Vinje og en fra Bø f.eks. Noen mennesker er uansett dialekt klin umulige å munnavlese pga f.eks. tannstilling eller for små munnbevegelser, men de aller fleste går greit å munnavlese. Nå skal det sies at jeg etterhvert har fått maaaange års erfaring også da... Når man har vært "avhengig" av munnavlesning i over 30 år for i det hele tatt å kunne kommunisere, så sier det seg selv at man må få et visst treningsgrunnlag. Uansett, til syvende og sist er det norsk tegnspråk som er mitt "hovedspråk" og som jeg har lært uten å bli "undervist" i. Tegnspråk er også det eneste språket jeg føler meg 100% komfortabel med. Her forstår jeg jo automatsik alt som blir sagt og tegnspråk er minst like rikt på nyanser og grammatikk som talespråk ) Det tviler jeg ikke på selv om jeg aldri har lært noe. Togli, jeg synes det er hyggelig at vi skriver så blir det i hvert fall ikke noen misforståelser ) 0 Siter
KaVa Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 æ e væsteråling æ og d ho Linda prata va langt fra vårres dialækt!!! vældi utvanna spørr du mæ! Ja, nettopp. Poenget var jo at hun hadde flytta sørover for _lenge_ siden, i en tid da det var en skam å snakke nordlending. De fleste nordlendinger som er 50+ som har bodd sørpå siden de var unge, snakker skikkelig utvanna. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Det tviler jeg ikke på selv om jeg aldri har lært noe. Togli, jeg synes det er hyggelig at vi skriver så blir det i hvert fall ikke noen misforståelser ) Nettopp det som er så fint med data da vet du ;o) 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Nettopp det som er så fint med data da vet du ;o) Vi blir alle like med like forutsetninger ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.