Gå til innhold

Dysleksi

Anbefalte innlegg

Angela1365380318
Skrevet

Jeg vet at dysleksi er lese og skrive vansker, men dersom man har lese og skrive vansker har man da nødvendigvis dysleksi?

Det finnes jo forsjellige grader av lese og skrivevansker/dyslesksi, noen har mange (unormalt) når de skriver, og andre har enda flere, så det blir helt uforståelig. Vet noen om slike vansker blir målt på noen måte, feks grad av dysleksi?

En venn av meg fikk konstatert dysleksi når han gikk på barneskolen, dette har merket han for livet, ødlagt perioder av livet hannes og gjort at han han dårlig skrive selvtilitt.

Jeg har tatt mange slike, tester og gjort det alt fra unormalt godt til dårlig, så jeg vet litt hva det går i, men ikke mye.

Han fikk konstatert dysleksi i 8års alderen og er nå 23. Han ble etterhvært tvunget med på sms bølgen, og er den vennen jeg har med ferrest skrivefeil!! (jeg har venninder med 6 i både norsk og engelsk)

Jeg vet han slt litt med sms i begynnelsen, måtte tenke litt og lese over flere ganger, men han har jo blitt flink da.

Han leser ikke bøker, har aldri lest en hel bok, hater bøker. Men ser litt i avisen, leser mye på text tv og får med seg alt korrekt,

Går det an å "bli" frisk av dysleksi? Jeg har nemmelig store problemer med å tro at han lider av det, han er veldig smart,har sagt det var vanskelig å skrive/lese før, men at nå går det bedre.

Skrevet

Nei, man blir ikke frisk men jeg synes det ser ut som man blir litt flinkere til å skrive etterhvert.

Men problemet oppstår jo hver gang man skal begynne på et nytt språk. Dattera mi har i hvert fall utrolig mange skrivefeil både i engelesk og tysk. Lite å gjøre med, hun pugger og pugger.

laguna1365380434
Skrevet

Lese og skrivevansker kan også skyldes andre ting enn dysleksi.

Det finnes dessuten flere former og grader av dysleksi.

Noen kan bedre seg, mens noen kan slite kraftig hele livet.

Skrevet

Lese og skrivevansker kan også skyldes andre ting enn dysleksi.

Det finnes dessuten flere former og grader av dysleksi.

Noen kan bedre seg, mens noen kan slite kraftig hele livet.

Tror du det hjelper med tran? Dattera mi sier hun er villig til å drikke.

Så jeg lurer på om jeg skal ha et lite forsøk her hjemme med både henne og minstemann.

Skrevet

Så jeg lurer på om jeg skal ha et lite forsøk her hjemme med både henne og minstemann.

Tran er jo sunt uansett så det skader ikke! Hadde gitt det et forsøk, selv om det smaker dr**. :)

Skrevet

Tran er jo sunt uansett så det skader ikke! Hadde gitt det et forsøk, selv om det smaker dr**. :)

Jeg klarer bare ikke tran, selv ikke trankapsler, uansett får jeg tran "i retur" resten av dagen, evt. neste morgen (hvis jeg tar om kvelden).

Så jeg tar nå Omega3 Woman, de får jeg ingen reaksjon på (har forsøkt flere Omega3-kapsler, det er også andre som fungerer for meg, bl.a. Triomega Kids(!).

Dyrere enn tran, men jeg orker bare ikke å gulpe tran hele dagen hver dag...

Skrevet

Hu sier det smaker greit bare det er vanlig tran og ikke med sitronsmak.

Skrevet

Mitt hovedproblem med dysleksien min er stavemåter, problemere med hvordan lese lyder, skrive lyder, og dobbelkonsonanter osv...

Lesedelen er litt værre, da sidene har en tendens til å flyte sammen, jeg klarer ikke å skille mellom linjene og kan hoppe over flere linjer uten å merke det!

Dessuten må jeg lese linjer opp og opp igjen for å forstå hva jeg leser, det fester seg ikke på netthinnen bare flyter sammen...

Jeg ble sett på som dum på skolen, da dysleksi var å være dum, og dette har preget min ungdomstid og barndom, med mobbing og "vittige" uttalelser som " hør nå skal hun lese, og vitigheter på min bekostning...

lærerene så på meg som et problembarn, fordi jeg ikke var skoleflink, og all mobbingen fra andre ungdommer og uttalelser fra lærere om at jeg er dum gjorde det slik at jeg skulket og "bare " fikk med meg litt under halve ungdommskolen!!!

Men jeg har utviklet meg, data har hjulpet mye, men der er "feil" som jeg må rette opp gang på gang som er de samme og samme hvordan jeg prøver å avlegge de feilene så kommer de gang på gang!

PS; Hvor mange ganger tror du jeg brukte Backspace tasten på dette innlegget?

Skrevet

Mitt hovedproblem med dysleksien min er stavemåter, problemere med hvordan lese lyder, skrive lyder, og dobbelkonsonanter osv...

Lesedelen er litt værre, da sidene har en tendens til å flyte sammen, jeg klarer ikke å skille mellom linjene og kan hoppe over flere linjer uten å merke det!

Dessuten må jeg lese linjer opp og opp igjen for å forstå hva jeg leser, det fester seg ikke på netthinnen bare flyter sammen...

Jeg ble sett på som dum på skolen, da dysleksi var å være dum, og dette har preget min ungdomstid og barndom, med mobbing og "vittige" uttalelser som " hør nå skal hun lese, og vitigheter på min bekostning...

lærerene så på meg som et problembarn, fordi jeg ikke var skoleflink, og all mobbingen fra andre ungdommer og uttalelser fra lærere om at jeg er dum gjorde det slik at jeg skulket og "bare " fikk med meg litt under halve ungdommskolen!!!

Men jeg har utviklet meg, data har hjulpet mye, men der er "feil" som jeg må rette opp gang på gang som er de samme og samme hvordan jeg prøver å avlegge de feilene så kommer de gang på gang!

Mange.

Jeg leser over leksene til dattera mi enda jeg. Og det gjør kjæresten hennes og venninnene så alle er snille til å hjelple.

Vi snakket litt om det nå og hun sier at det verste er lærere som er sure fordi hun har skrivefeil enda de vet hun har dysleksi og andre elevers misunnelse fordi hun har en time ekstra på heldagsprøver.

Heldigvis har hun selvtillit som en dronning, gjør det svært bra på skolen og bryr seg lite om det.

Skrevet

Mange.

Jeg leser over leksene til dattera mi enda jeg. Og det gjør kjæresten hennes og venninnene så alle er snille til å hjelple.

Vi snakket litt om det nå og hun sier at det verste er lærere som er sure fordi hun har skrivefeil enda de vet hun har dysleksi og andre elevers misunnelse fordi hun har en time ekstra på heldagsprøver.

Heldigvis har hun selvtillit som en dronning, gjør det svært bra på skolen og bryr seg lite om det.

Flott:)

Mamma leste med meg, men jeg ble så uregjerelig i tenårene at hun mistet kontrollen!!!

Men det er en annen historie...;)

Gjest Rusle
Skrevet

Søk på 'lese og skrivevansker' og også 'dysleksi', så får du opp mye info. Google synes jeg er best å bruke som søkemotor.

Gjest Rusle
Skrevet

Hun kan godt drikke tran. Et omega3- merke reklamerte for 2-3 år siden om dets fantastiske egenskaper som skulle hjelpe mot dysleksi. Reklamen måtte trekkes tilbake.

Det er vel slik at omega 3 kan hjelpe litt for enkelte, så det er jo verdt et forsøk.

Skrevet

Flott:)

Mamma leste med meg, men jeg ble så uregjerelig i tenårene at hun mistet kontrollen!!!

Men det er en annen historie...;)

Jeg synes hun er en helt. Hun sliter virkelig for å få gode karakterer men klarer det. At jeg får kjeft både av det offentlige og av bekjentskapskretsen fordi hun ikke jobber ved siden av, driter jeg i.

Skrevet

Hun kan godt drikke tran. Et omega3- merke reklamerte for 2-3 år siden om dets fantastiske egenskaper som skulle hjelpe mot dysleksi. Reklamen måtte trekkes tilbake.

Det er vel slik at omega 3 kan hjelpe litt for enkelte, så det er jo verdt et forsøk.

Jeg kjøper etterpå og skal både hun og minstemann drikke. Så skal jeg melde fra hvis det helper på noen av dem.

Skrevet

ja, det er flere former for dysliksi og det er svært individuelt hvor hardt man er angrepet. noen eksakte tall for det, har jeg ikke hørt om.

de som har denne type: jei, mei,åsså osv., mestrer lydene godt, men "ser" ikke at det blir feil.

andre kan ha problemer med å skille lyder fra hverandre, g/k, p/b . mange har blandingsformer.

Dysleksi er spesifikke vansker

i skrive og leseferdighet, dvs. at det er spesielt norskfaget det gjelder( og andre språkfag), i andre fag og sammenhenger skal det ikke være noen dysfunksjon. altså har ingenting med dumhet å gjøre.

jo, det kan trenes opp veldig mye. noen kan faktisk bli så flinke at de klarer dette riktig bra.

problemet er motivasjonen. man forstår jo at slike lekser blir utsatt i det lengste,og at det er vanskelig å komme i gang.

før 10 års alder er det vanskelig å få noen innsikt i problemene.

denne vennen din, er tydeligvis en av dem som har jobbet seg igjennom det meste- takket være denne motivasjonen med sms.

du selv, da angelia, du skriver jo så greit her !!

en hånd er ubrukelig for tiden, derfor bare småbokstaver.

Skrevet

mistera.

du har skrevet et kjempeflott innlegg her, kunne ikke tenkt meg at du er dyslektiker.

godt jobba.

Skrevet

mistera.

du har skrevet et kjempeflott innlegg her, kunne ikke tenkt meg at du er dyslektiker.

godt jobba.

Det er værre med lesinga, for å si det slik...

Men så har jeg også jobba for å bli bedre, men har fortsatt problemer med å skrive for hånd!

Skrevet

Av alt jeg har lest av det du har skrevet her inne så har det aldri falt meg inn at du har dysleksi. Men at du er standhaftig har jeg jo skjønt utfra det du har skrevet om utdannelsen du tar :)

Skrevet

Av alt jeg har lest av det du har skrevet her inne så har det aldri falt meg inn at du har dysleksi. Men at du er standhaftig har jeg jo skjønt utfra det du har skrevet om utdannelsen du tar :)

Gir meg ikke så lett nei!:)

Hmmm... flere har mobbet meg for dette her inne da!!!

Men det tar jeg ikke så tungt:)

Skrevet

Eheee.. vet dere... har alltid likt tran jeg!!!

Gjør meg liksom IKKE no å ta det!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...