Gå til innhold

Går det an å lage eggerøre i stekeovnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det har jeg gjort en gang, men det må være minst 20 år siden nå. Jeg var da så ung at jeg tok det for gitt at dette ville gå helt greit uten å ringe og konsultere med en kokk først! *S*

Husker ikke helt detaljene, men jeg rørte vel sammen men 20-30 egg, helte i smurt langpanne, inn i ovnen med den, husker ikke gradetallet, åpnet ovnsdøra og rørte litt innimellom med en stekespade i tre.

Hvis du er tilstede under stekingen og følger litt med, samt ikke setter på altfor mye varme, så kan jeg vel vanskelig se at det vil gå så veldig galt! :-)) Men ikke skyt meg hvis du ikke fixer det, altså! For som sagt: Jeg klarte det som tenåring uten brøkdelen av den matlagingserfaringen jeg har i dag! *S*

Det funket som bare pokker, det. :) Testet det ut med 7 egg i langpanna her hjemme ikveld. Det gikk kjemperaskt, og den ble helt fin. Så da prøver jeg det imorgen.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gjorde det i sommer, da jeg jobbet som frokostservitør. Der hadde vi ferdig eggerøre blandig i 10 liters flasker da. Helte blandinga i ildfastform, kasta i stekeovnen til man så at den var passe tørr, (uten å røre i den). Og rørte i den til slutt, før servering. Nam så godt!

Det funket som bare pokker, det. :) Testet det ut med 7 egg i langpanna her hjemme ikveld. Det gikk kjemperaskt, og den ble helt fin. Så da prøver jeg det imorgen.

Pappa Bjørn
Skrevet

Har du ikke smakt quiche? Det er jo ovnstekt eggestand.

Skrevet

Har du ikke smakt quiche? Det er jo ovnstekt eggestand.

Men der er det jo deig under, er det ikke? Har laget sånn Quiche Lorraine, og der var det en slags butterdeig, og så skinke oppå, en eggeblanding og ost på toppen.

Annen quiche har jeg ikke smakt...

Skrevet

Sukk. Skulle ønske jeg jobba der du er ...

Skrevet

Jo er det ikke det de gjør på hoteller da? Blir jo ikke så porøs, emn ok nok.

Annonse

Skrevet

"det verste som kan skjed er vel at man oversteker det, slik at eggerøren blir tørr og kjedelig."

_Det_ klarer mange ved å lage den på vanlig måte også! :-D

Ja ikke sant? *S*

Skrevet

Fint! :-)

Skrevet

Sukk. Skulle ønske jeg jobba der du er ...

:)

De ble happy nok de som spiste, ihvertfall. Jeg fikk ikke laget ferdig raskt nok engang, eggerøra forsvant nesten før den var lagt på fatet!

Tilslutt stod jeg og laget småporsjoner med eggerøre i gryta, samtidig som jeg stekte bacon i stekeovnen med rullebåndsmetoden - et brett inn, legg på nytt brett, et brett ut og på fat, inn i ovnen med det andre, legg på nytt brett. Samtidig som jeg laget eggerøre ved siden av, og prøvde å få vasket tallerkener og kopper raskt nok.

Det var ihvertfall ikke kjedelig ;)

Skrevet

JA!! Det var veldig godt, og smakte ikke noe annerledes enn der det ble gjort på "tradisjonell" måte.

det verste som kan skjed er vel at man oversteker det, slik at eggerøren blir tørr og kjedelig.

"det verste som kan skjed er vel at man oversteker det, slik at eggerøren blir tørr og kjedelig. "

Den rakk aldri å bli tørr, for det var såvidt jeg fikk den ferdig før den måtte i faten som var tomt på et øyeblikk!

Skrevet

"det verste som kan skjed er vel at man oversteker det, slik at eggerøren blir tørr og kjedelig. "

Den rakk aldri å bli tørr, for det var såvidt jeg fikk den ferdig før den måtte i faten som var tomt på et øyeblikk!

Bra! :-))

Gjest bare lurer !
Skrevet

Mange grader stekte du på da?

Skrevet

Mange grader stekte du på da?

Stekte på 200 grader.

Tilsammen tok det vel kanskje 7-10 minutter å lage en større porsjon, dvs jeg laget av 18 egg, 18 ss melk og litt smør.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...