Gå til innhold

Mobbing på skolen-hva gjør vi ?

Anbefalte innlegg

Gjest Forbannet mamma !
Skrevet

Har et barn i 6 klasse som stadig blir trakassert og slengt dritt etter av en medelev.I dag kom han hjem ( igjen)å sier at han ikke orker mer.Vi har tatt det opp med foreldrene, men de ser ikke at sønnen har et problem, vi har tatt det opp med skolen, de har hatt samtaler med eleven og foreldrene uten at det har hjulpet.Nesten alle i klassen er redd denne gutten, de MÅ være venner med han for å få være i fred.

Jeg er redd sønnen min ikke orker mer, at han stikker av fra skolen, at han gjør noe dumt.....

Hva kan vi gjøre ?

Gjest annekristiansen
Skrevet

Dette hadde jeg ALDRI godtatt. Hold gutten borte fra skolen til dette blir tatt på alvor!!! gu så provosert jeg ble !!!!

Gjest geggers
Skrevet

Slike småsjefer vil alltid finnes i samfunnet, såvel på skolen som på jobb.Og de mest sårbare personene blir offrene.

Det beste hadde vært om ungen din ble så sterk at han overså mobberen.Styrk selvtillitten hans så han takler slike drittsekker.Jeg tror desverre ingenting annet hjelper, da alle foreldre mæler sin egen kake.

De fleste foreldre tenker kun på sine egne unger og at de skal bli godtatt i den store populære gjengen, desverre.

Skrevet

Hvordan tok dere det opp? Ved et tilfeldig møte med foreldrene og et ikke-avtalt møte med skolen?

Hvis så, så vil jeg anbefale at dere avtaler møter for å få pratet om det. De vil bedre skjønne alvoret bedre på den måten.

Gjest liise lotte
Skrevet

Jeg vet at problemet ikke er gutten din, men den andre gutten. Likevel vil jeg anbefale deg til å bytte klassen for ungen din.

Jeg har selv vært i den situasjonen, og alt ble så mye bedre da ungen fikk en ny klasse der ingen mobbet henne.

Gjest tror det kan hjelpe..
Skrevet

Jeg hadde gått til avisen, jeg! Fortell "deres historie" - det er alltid effektivt!

Gjest what the...
Skrevet

Dette hadde jeg ALDRI godtatt. Hold gutten borte fra skolen til dette blir tatt på alvor!!! gu så provosert jeg ble !!!!

Be rektor om ett møte med ham/henne,foreldrene til gutten,dere og lærer.Ikke barna i første omgang.Sett opp en plan der dere blir enige om hva hver enkelt skal gjøre for å løse problemet.Husk å få alt på papir der hver enkelt skal ha et eksemplar.

Nytter ikke dette så må dere gå til skolesjefen.

Gjest Forbannet mamma !
Skrevet

Hvordan tok dere det opp? Ved et tilfeldig møte med foreldrene og et ikke-avtalt møte med skolen?

Hvis så, så vil jeg anbefale at dere avtaler møter for å få pratet om det. De vil bedre skjønne alvoret bedre på den måten.

Vi har hatt AVTALTE møter både med foreldre og lærere.Lærer - elever har snakket sammen, foreldre - lærere og elever-foreldre + lærere har snakket sammen.

Alt dette jævl...pratet funker ikke.Mobberen blir bare værre og værre for hver samtale.

Gjest ring rektor nå
Skrevet

Vi har hatt AVTALTE møter både med foreldre og lærere.Lærer - elever har snakket sammen, foreldre - lærere og elever-foreldre + lærere har snakket sammen.

Alt dette jævl...pratet funker ikke.Mobberen blir bare værre og værre for hver samtale.

siden dere har hatt et møte, så ble det vel avtalt et oppfølgingsmøte ... ??

hvis dere ikke gjorde det, så var det dårlig ....

MEN ta kontakt med skolen igjen, ring gjerne rektor NÅ IKVELD, du venter ikke med dette !!!!!, hør om han har en løsning å komme med NÅ, har han ikke det så holder du gutten din hjemme fra skolen til rektor kommer med en ny "løsning" som kan prøves ut.

Gjest what the...
Skrevet

Be rektor om ett møte med ham/henne,foreldrene til gutten,dere og lærer.Ikke barna i første omgang.Sett opp en plan der dere blir enige om hva hver enkelt skal gjøre for å løse problemet.Husk å få alt på papir der hver enkelt skal ha et eksemplar.

Nytter ikke dette så må dere gå til skolesjefen.

Dette skulle selvsagt stå under hovedinnlegget.:o)

Skrevet

Jeg hadde gått til avisen, jeg! Fortell "deres historie" - det er alltid effektivt!

Hva med ham som mobber da? Skal han bli blåst opp i avisen? Med navn og nummer liksom?

Gjest egne erfaringer
Skrevet

Jeg ble selv mobbet store deler av barndommen. Og enden på det var at jeg byttet skole. Det ble redningen for meg. Lærerene hadde ikke kompetanse eller vilje til å få bukt med problemene.

Det er veldig viktig at dere får gjort noe med dette raskt. Det er snakk om din sønns liv, han risikerer å bli merket for livet- kanskje er han allerede det.

Jeg tror det finnes en paragraf et sted, som gjør det mulig å flytte en mobber fra skolen. Hvis det ikke er det, burde det være det! Skolen har uansett et stort ansvar her. Og trakassering av medelever bør kunne føre til utvisning. Først for kortere tid, og hvis det ikke hjelper, for lengre tidsrom.

Sjekk hva som står om dette i opplæringsloven. Bruk gjerne arbeidsmiljøloven også hvis det står noe der som kan brukes som gode argumenter. Trakassering av medarbeidere på arbeidsplassen er god nok grunn til å si opp en ansatt. Skolen er din sønns arbeidsplass.

Som det har blitt foreslått tidligere her, krev møte. Krev at det blir gjort noe. Det haster!

Jeg mener også at barnevernet kan være en ressurs her. Din sønns hverdag kan være skadelig for hans emosjonelle utvikling. Det er barnevernets ansvar når et barn lever under forhold som er skadelig for hans eller hennes utvikling. Du vil nok finne en paragraf om dette i barnevernloven. Det er mulig barnevernet ikke er villig til å gjøre så mye, men jeg syns det er viktig å prøve alt...

Ønsker dere lykke til. Har lest mange gode råd på denne tråden. Kjemp med alle midler!

Gjest sorimori
Skrevet

Hva med ham som mobber da? Skal han bli blåst opp i avisen? Med navn og nummer liksom?

Han som mobber trenger ikke bli nevnt. Det som er viktig er å belyse at et barn lider og muligens blir skadet for livet, fordi lærerene ved en gitt skole ikke gjør jobben sin.

Gjest Rebecha
Skrevet

Nei, det mest effektive er nok å ikke si hvem det er (det er heller ikke riktig å gjøre det uten tillatelse?) fordi den som mobber, lærerne og foreldrene hans vet hvem de selv er!

Gjest bytt skole
Skrevet

Bytt skole. Ikke mer å si om det. Som du sier, prat er bare prat og den drittungen hevner seg like mye på ungen din etterpå. Med mindre noen knuser trynet hans. Og det er desverre ikke lov.

Skrevet

Han som mobber trenger ikke bli nevnt. Det som er viktig er å belyse at et barn lider og muligens blir skadet for livet, fordi lærerene ved en gitt skole ikke gjør jobben sin.

Vel, jeg og mine to søsken ble mobbet, og alle lærerene visste det, det ble gjort hundre forsøk, men det funket aldri... så før man ber lærerene om å "gjøre noe" så bør man kanskje diskutere HVA som kan gjøres... for det er ikke lett, spesielt når mobbingen ikke er fysisk dytting og slossing, men psykisk terror.

Gjest sorimori
Skrevet

Vel, jeg og mine to søsken ble mobbet, og alle lærerene visste det, det ble gjort hundre forsøk, men det funket aldri... så før man ber lærerene om å "gjøre noe" så bør man kanskje diskutere HVA som kan gjøres... for det er ikke lett, spesielt når mobbingen ikke er fysisk dytting og slossing, men psykisk terror.

1. Lærerene må være til stede der barna er.

2. Forebyggende programmer bør planlegges og settes i verk så snart som mulig. Det er gjort undersøkelser som viser at antimobbingprogrammer har GOD effekt.

3. Konsekvenser overfor mobber?

4. Du har helt rett. Det er veldig vanskelig. Men det er like fullt lærerene sitt ansvar. De er de profesjonelle.

Gjest Persille
Skrevet

Holde gutten borte fra skolen? Hvem er det som blir straffet da?

Gjest Forbannet mamma !
Skrevet

Dette skulle selvsagt stå under hovedinnlegget.:o)

Har snakket med læreren i kveld-Ingenting blir gjort.Jeg tror ikke læreren ser problemet.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...