Gå til innhold

Mobbing på skolen-hva gjør vi ?

Anbefalte innlegg

Gjest Rusle
Skrevet

En kom med forslag om å sende klage til skolesjefen, det støtter jeg.

Når skolen ikke klarer å hamle opp med problemet, må du gå til høyere instanser.

Gjest annekristiansen
Skrevet

Holde gutten borte fra skolen? Hvem er det som blir straffet da?

hvem som blir straffet? det er ikke snakk om å straffe noen men om å protestere på skoleverket som ikke har kompetanse til å gjøre noe med situvasjonen. Man kan holde barna borte fra skolen , så kan man kontakte avisen. Dette hadde jeg aldri godtat

Sende barna rett i løvens huls vær dag,.... tenkt på hvordan denne gutten lider. fy sørn. Den som mobber burdet fått straff. det nytter ikke dikke med mobberne og si: stakkars mobbere de har sikkert ikke lett de heller. Nei sikkert ikke , men det gir dem ingen rett å ødelegge andre.

Så forbanna mor hold gutten hjemme og lag rabalder for skoleverket.

Skrevet

Mobbing er et skoleansvar, og når læreren ikke ser ut til å klare å gjøre noe med situasjonen, må dere klage til rektor. Rektor har mulighet til å få hjelp utenfra til å løse situasjonen.

Dersom ikke rektor tar saken på alvor, så hadde jeg klaget til skolesjefen eller bedt om å bli orientert om hva som er rette klageinstans.

Dersom det foreligger et skikkelig mobbeproblem uten at skolen gjør noe, vitner dette om inkompetent skoleledelse.

Skrevet

1. Lærerene må være til stede der barna er.

2. Forebyggende programmer bør planlegges og settes i verk så snart som mulig. Det er gjort undersøkelser som viser at antimobbingprogrammer har GOD effekt.

3. Konsekvenser overfor mobber?

4. Du har helt rett. Det er veldig vanskelig. Men det er like fullt lærerene sitt ansvar. De er de profesjonelle.

Enig :-)

Gjest what the...
Skrevet

Har snakket med læreren i kveld-Ingenting blir gjort.Jeg tror ikke læreren ser problemet.....

Derfor mener jeg du bør gå lengre opp med saken.Først rektor og hjelper ikke det så må du gå til skolesjefen.

Det er viktig og få til et møte med både rektor,lærer og foreldre.

Det må skrives en handlingsplan der -alle- kommer med punkter.Alle skal ha et eksemplar.

Og det må oppfølgingsmøte til,kanskje flere også.

Skrevet

Hvis ikke skolen klarer å ordne opp gå videre med saken til høyere hold. At gutten din fortsatt blir mobbet og at dere ikke har fått hjelp enda er en skam. Jeg ble selv mobbet hele barneskolen og ungdomskolen, det er grusomt, livet blir ødelagt. Bli sinna, gi klar beskjed at du ikke kommer til å gi deg samme søren, gjør alt for sønnen din. Bytt skole om du må. Jeg synes at lærerene bør sette denne mobberen på plass, han kan ikke få lov til å holde på slikt. Feilen er at det finnes for mange lærere som ikke orker å bry seg, ser gjerne ikke at det er et så stort problem, avfeier med at barn er slik av og til.

Gjest Lærer04
Skrevet

Mobbing er et skoleansvar, og når læreren ikke ser ut til å klare å gjøre noe med situasjonen, må dere klage til rektor. Rektor har mulighet til å få hjelp utenfra til å løse situasjonen.

Dersom ikke rektor tar saken på alvor, så hadde jeg klaget til skolesjefen eller bedt om å bli orientert om hva som er rette klageinstans.

Dersom det foreligger et skikkelig mobbeproblem uten at skolen gjør noe, vitner dette om inkompetent skoleledelse.

Som lærer synes jeg det er mange gode forslag her, bortsett fra å gå til avisen. Følg rådet til frosken, og prøv om dere klarer å holde dere rolige og saklige(skjønner absolutt at det ikke er lett), men jeg tror dere kommer lengst med den tilnærmingen. Ellers har Dan Olveus skrevet mye om mobbing, hvis det skulle være et ønske for sin egen del og lese mer om emnet. Det burde vi vel alle gjøre som har barn eller jobber med dem.Ikke gi dere. Av og til kan det som virker som likegyldighet fra lærerens side, være et uttrykk for at vedkommende eri en presset situasjon som han ikke helt takler. Nå vet ingen her av oss noe om dette barnet som plager og mobber. Kanskje har barnet AD/ HD eller det er andre opplysninger skolen sitter på som de ikke kan dele med dere. Og nå er det jo slik at alle elever skal være i den offentlige skolen, selv om det ikke gies ressurser til å takle alle utfordringene. Nå sier ikke jeg dette for å legitimere at din sønn blir mobbet. Det skal ikke skje og må ta en slutt.

Dere kan på kort sikt be om at det i friminuttene alltid er en assistent eller en vakt på denne eleven som mobber. En som kan følge med på hva som skjer, og dette gjør ofte det lettere å vite noe om tiltak som bør settes i gang.

Sier de at det ikke er ressurser så gi dere ikke på det. Hvis hjemveien er et problem, kan dere kanskje komme frem til ordninger der også som beskytter ditt barn og andres.

Vet ikke om dette er til noen hjelp, men det er så fortvilende.De fleste lærere blir veldig glad i elevene sine. Av og til tenker jeg at foreldrene skulle visst hvor glad jeg blir i de aller fleste av "ungene"mine.

Skrevet

Har snakket med læreren i kveld-Ingenting blir gjort.Jeg tror ikke læreren ser problemet.....

Slike lærere er grunnen til at noen elever mobber. Læreren har overlatt ledelsen av klassen til en elev. Tragisk.

Gjest Persille
Skrevet

hvem som blir straffet? det er ikke snakk om å straffe noen men om å protestere på skoleverket som ikke har kompetanse til å gjøre noe med situvasjonen. Man kan holde barna borte fra skolen , så kan man kontakte avisen. Dette hadde jeg aldri godtat

Sende barna rett i løvens huls vær dag,.... tenkt på hvordan denne gutten lider. fy sørn. Den som mobber burdet fått straff. det nytter ikke dikke med mobberne og si: stakkars mobbere de har sikkert ikke lett de heller. Nei sikkert ikke , men det gir dem ingen rett å ødelegge andre.

Så forbanna mor hold gutten hjemme og lag rabalder for skoleverket.

Men, å bli holdt borte fra skolen blir jo en straff? Jeg antar at foreldrene jobber og hvem skal undervise ham da?

Du mener vel ikke at han skal gå glipp av verdifull lærdom fordi det finnes en pøbel i klassen hans?

Jeg er enig at skolen har et problem, men å holde gutten hjemme er ikke rette måten å håndtere det på. Dessuten er det ulovlig å holde barn hjemme fra skolen i Norge.

Skjønner at du blir provosert, men det der var ikke noen god løsning.

petter smart
Skrevet

1. Lærerene må være til stede der barna er.

2. Forebyggende programmer bør planlegges og settes i verk så snart som mulig. Det er gjort undersøkelser som viser at antimobbingprogrammer har GOD effekt.

3. Konsekvenser overfor mobber?

4. Du har helt rett. Det er veldig vanskelig. Men det er like fullt lærerene sitt ansvar. De er de profesjonelle.

Det er mange elever pr lærer. De kan umulig være overalt hele tiden. Forøvrig har de også krav på pauser. Mobberne er smarte nok til å ikke gjøre noe med en lærer i nærheten.

Forebyggende program hjelper ikke i situasjoner der det allerede foregår mobbing.

Hva med foreldrenes ansvar? De har ikke så mange barn å ta seg av som en lærer. Og det er de som burde lært opp barna sine til ikke å mobbe.

Hva konkret mener du en lærer kan gjøre? Det er jo ikke lov å legge en hånd på elevene lenger, og det vet de godt. Slike mobbere har som regel null respekt for lærere eller andre voksne.

Skjønner godt foreldre som møter opp på skolene og banker opp de som mobber barna deres. Det skjer jo ingenting om en bare klager til skolen.

Gjest annekristiansen
Skrevet

Men, å bli holdt borte fra skolen blir jo en straff? Jeg antar at foreldrene jobber og hvem skal undervise ham da?

Du mener vel ikke at han skal gå glipp av verdifull lærdom fordi det finnes en pøbel i klassen hans?

Jeg er enig at skolen har et problem, men å holde gutten hjemme er ikke rette måten å håndtere det på. Dessuten er det ulovlig å holde barn hjemme fra skolen i Norge.

Skjønner at du blir provosert, men det der var ikke noen god løsning.

hvor mye verdifull læring tror du guttungen får i seg med mageknipe og engstelse på hva moberen kan finne på i dag da? Ikke mye skal jeg love deg. Hvorfor jeg blir så jævla provosert....?? kanskje jeg var en som ble mobbet og vet hvor lite undervisning man klarer å få med seg. Det ble ikke gjort noe den gangen og da jeg ble eldre ga jeg f... i å gå på skolen.

I voksen alder har jeg tatt 7-8 og 9 klasse på nytt.jeg har også tatt gymnas og høyere skolegang. Alt dette hadde kunne ha vært ingått vist noen hadde tatt meg på alvor. Skjønner?

Gjest sorimori
Skrevet

Det er mange elever pr lærer. De kan umulig være overalt hele tiden. Forøvrig har de også krav på pauser. Mobberne er smarte nok til å ikke gjøre noe med en lærer i nærheten.

Forebyggende program hjelper ikke i situasjoner der det allerede foregår mobbing.

Hva med foreldrenes ansvar? De har ikke så mange barn å ta seg av som en lærer. Og det er de som burde lært opp barna sine til ikke å mobbe.

Hva konkret mener du en lærer kan gjøre? Det er jo ikke lov å legge en hånd på elevene lenger, og det vet de godt. Slike mobbere har som regel null respekt for lærere eller andre voksne.

Skjønner godt foreldre som møter opp på skolene og banker opp de som mobber barna deres. Det skjer jo ingenting om en bare klager til skolen.

Det er klart lærerene ikke kan være til stede overalt til enhver tid. Men de bør tilstrebe å kunne være det mest mulig. Jeg husker at det ikke en gang var lærer ute sammen med oss i alle friminuttene. Det bør være et minstekrav mener jeg.

Lærer bør være tilstede i klasserommet når friminuttet er over og elevene kommer inn igjen. Mye mobbing skjer fra klokka har ringt til læreren innfinner seg på klasserommet. Ikke gi mobberne denne muligheten!

Lærerene har krav på pauser, men alle trenger vel ikke ha pause til samme tid? Noen lærere bør alltid gå rundt og inspisere korridorer, toaletter osv.- være der elevene oppholder seg. Lærerene bør VISE at de er til stede, prate med elevene, spørre hvordan det går osv.

Lærerene bør også være konsekvente i forhold til alvorlig mobbing. Vise at "dette godtar vi ikke"! Dette kan skje ved at eleven blir tatt ut av klassen, raskt etterfølgende møte med mobbers foreldre- med mobber til stede, når det har skjedd episoder og siste konsekvens er utvisning. Mobbing er verre enn herverk! Hadde en elev oppført seg mot en lærer slik som mot mobbeoffer, eller gjort hærverk (over tid) hadde han blitt utvist!

Når jeg foreslår mobbeprogram i skolen, så er dette fordi det virker forebyggende. Skrev jeg ikke det? Fordi enkelte skoler har et stort problem med mobbing og de klarer ikke ta tak i det. For å forhindre at flere skal få deler av sine liv ødelagte, er det viktig å sette inn slike antimobbingprogrammer i skolene. Olweus har utviklet et som har dokumentert positiv effekt. Dette programmet kan også bidra til bedre miljø generelt på skolen og i klassen og det vil forhåpentligvis også komme den som blir mobbet nå til gode.

Alle skoler har mobbere og mobbeofre. Derfor har også jeg sett det på nært hold. Jeg har sett hvordan lærere unnlater å ta sitt ansvar og gripe inn. Det er et SVIK overfor de elever som blir mobbet.

Gjest Persille
Skrevet

hvor mye verdifull læring tror du guttungen får i seg med mageknipe og engstelse på hva moberen kan finne på i dag da? Ikke mye skal jeg love deg. Hvorfor jeg blir så jævla provosert....?? kanskje jeg var en som ble mobbet og vet hvor lite undervisning man klarer å få med seg. Det ble ikke gjort noe den gangen og da jeg ble eldre ga jeg f... i å gå på skolen.

I voksen alder har jeg tatt 7-8 og 9 klasse på nytt.jeg har også tatt gymnas og høyere skolegang. Alt dette hadde kunne ha vært ingått vist noen hadde tatt meg på alvor. Skjønner?

Jeg skjønner hva du mener, det er ikke det jeg sier. Og jeg vet også hva det vil si å bli mobbet, du er ikke den eneste.

Men; likevel er ikke det rette å holde barna hjemme fra skolen!

Å holde ungen hjemme sier at "den slemme" har vunnet, han har markert sitt territorie og vunnet det. I tillegg til at ungen går glipp av verdifull læring, og samvær med andre barn.

Ettersom jeg forsto var det flere barn det var snakk om her, og da får heller disse foreldrene gå sammen om å ordne opp i problemene. Å trekke seg unna og holde seg hjemme er i hvertfall ikke løsningen, og det tror jeg du skjønner også, uavhengig av hva du har opplevd tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...