Gå til innhold

Får ikke depositumskonto - satt på gata?

Anbefalte innlegg

Gjest tror ikke det er sant
Skrevet

For et mareritt.

Jeg har fått leilighet. Skulle betale inn depositum sammen med utleier. Jeg har vært syk/sykemeldt/attføring i mange år. Jeg har har/har hatt betalingsproblemer p.g.a. sykdommen og har anmerkninger.

Jeg måtte selge leiligheten for et par år siden. Med tap. (Ikke tvangssalg). Dette var i samme bank som utleiers konto. Derfor fikk ikke jeg opprette konto. Selv ikke en sperret depositumskonto.

Har ringt rundt og alle bankene sier at dep. må være i samme bank leien blir innbetalt. Ingen kan hjelpe.

Hva skal jeg gjøre?

Tenk om det var slik at jeg ble sagt opp her jeg bor nå. (og ikke flytter frivillig). Den ene banken sa at jeg ikke får opprette konto i banker fordi jeg har anmerkninger. Ikke kan jeg opprette i utleiers bank.

Da kan man jo bli satt på gata?!

Da sitter man jo fast mellom to stoler.

Pengene har man. Lånt for å betale depositum. Men ingen steder å sette dem inn. Derfor mister man leiligheten og kan ikke få fler. Av samme grunn. Fordi man ikke får konto.

Har noen opplevd det samme? Hva kan man gjøre??

Gjest sorimori
Skrevet

Dette høres da veldig merkelig ut.

Jeg har depositumskonto i nordea, for det er den banken jeg er kunde i. Det er derimot ikke samme bank som utleier er kunde i. Og i forbindelse med opprettelse av depositumskonto ble dette aldri nevnt som noe problem. Jeg kan heller ikke skjønne at du ikke får opprette depositumskonto selv om du har merknader. Det er jo ikke noen risiko for banken det vel, hvis du allerede har pengene?

Jeg håper dette ordner seg for deg. Høres ut som en umulig situasjon å være i.

Hvis det skulle ordne seg, og du får opprette dep. konto, så husk at gebyret for å opprette konto skal betales av utleier, dette i henhold til husleieloven. Mange som blir lurt på dette. I nordea er dette gebyret på 400 kroner.

Skrevet

Hva med å høre om kommunen (sosialen) kan gi deg en garanti? Eller går du ikke inn under de reglene?Kan være verdt ett forsøk å undersøke det.

Gjest elisabeth
Skrevet

Det er feil! Du kan opprette depositumskonto i din egen bank, det er det som er vanlig.

Skrevet

Det er feil! Du kan opprette depositumskonto i din egen bank, det er det som er vanlig.

Dessverre, det er blitt mer og mer vanlig at man bruker utleiers bank.

Dette pga denne bestemmelsen

"Er depositumskonto og konto for innbetaling av husleie i samme bank, kan banken etter leieforholdets opphør og uten leietakers samtykke utbetale skyldig leie fra depositumskonto over til utleiers konto. Forutsetningen er at utleier kan dokumentere at leie ikke er innbetalt til avtalt tid."

Kilde: http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjoner/1023824302.54/1023894218.22/publikasjon_view.pt

Det står også en del annet nyttig på den siden.

Gjest Daisy
Skrevet

Vi bruker utleiers bank, det sto i standardkontrakten vi brukte.

Gjest tror ikke det er sant
Skrevet

Men vi bruker ikke standardkontrakt. Har sjekka opp og det heter at HVIS konti er i samme bank, så kan det utbetales... osv.

Det betyr også at HVIS betyr at det ikke trenger å være i samme bank.

Gjest elisabeth
Skrevet

Vi bruker utleiers bank, det sto i standardkontrakten vi brukte.

Vi bruker også standardkontrakt. Og vi kunne selv velge bank, men ble anbefalt å bruke vår egen(lettere å få overførst til egen konto etter utleieperiode)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...