Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive en oppgave om SMS-språk. Har noen gode argumenter for/mot dette språket? Jeg personlig er mot da, men det er jo bra med litt drøfting..

Jeg er veeeeeldig arbeissky for tiden, og trenger litt inspirasjon til å sette i gang!

Gjest tupsitu
Skrevet

Forkortelser gir plass til mer tekst i en og samme mld., og det er penger å spare. Det er mindre tidkrevende for den som skriver også.

En negativ side er at SMS-språket kan snike seg inn andre steder også. De unge lærer ikke å skrive korrekt norsk og bruker SMS-språket på skolen f.eks.

Skrevet

Forkortelser gir plass til mer tekst i en og samme mld., og det er penger å spare. Det er mindre tidkrevende for den som skriver også.

En negativ side er at SMS-språket kan snike seg inn andre steder også. De unge lærer ikke å skrive korrekt norsk og bruker SMS-språket på skolen f.eks.

Har sett mange fagfolk og lærere uttale at de ser at unge klarer å skille mellom vanlig tekst og sms, og at det at unge skriver mer tvert imot hjelper på formuleringsevnene. Det har stått en del avisartikler om dette temaet, går sikkert an å finne ved søk.

Skrevet

Det spørs jo hvor mye det hjelper å være mot SMS-språk. De som skriver det kommer neppe til å høre på deg :)

Ulike sjangere har ulik uttrykksmåte, slik har det alltid vært. Den oppvoksende generasjon har hittil aldri hatt store problemer med å uttrykke seg ulikt alt etter hvilken sjanger og hvilket medium det gjelder, jeg tviler egentlig på om sms står i en særstilling her.

Gjest papirtiger
Skrevet

Har sett mange fagfolk og lærere uttale at de ser at unge klarer å skille mellom vanlig tekst og sms, og at det at unge skriver mer tvert imot hjelper på formuleringsevnene. Det har stått en del avisartikler om dette temaet, går sikkert an å finne ved søk.

Har lest det samme. Man kan si mye rart om fjortiser åndelig kapasitet, men de ser nok forskjell på en mobiltelefon og et ark :)

Skrevet

Er vel ganske enig med de andre her som har svart.

Tidssparende, pengesparende...

men jeg synes ikke alle er så flinke til å bruke det bare på mobilen jeg da...

bare se her på forumet, det har blitt brukt slikt språk også her...helt forferdelig språk spør du meg

:)

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg er i mot! Sterkt i mot! Dette fordi jeg mener det ødelegger språket og at mange ikke lenger klarer å skille når de skal skrive "vanlig".

Er også sterk motstander av koz med z. Isj og æsj. Skriver en gutt det, blir jeg hvertfall kvalm :P

Gjest Daisy
Skrevet

Det spørs jo hvor mye det hjelper å være mot SMS-språk. De som skriver det kommer neppe til å høre på deg :)

Ulike sjangere har ulik uttrykksmåte, slik har det alltid vært. Den oppvoksende generasjon har hittil aldri hatt store problemer med å uttrykke seg ulikt alt etter hvilken sjanger og hvilket medium det gjelder, jeg tviler egentlig på om sms står i en særstilling her.

Så du mener at å skrive SMS-språk på mobilen ikke hemmer ens språk i andre sammenhenger? Har sett gjentatte ganger skrivefeil som følge av forkortinger på SMS.

Gjest Daisy
Skrevet

Kan heller ikke fordra oxo i stedet for også....grr

Skrevet

Er vel ganske enig med de andre her som har svart.

Tidssparende, pengesparende...

men jeg synes ikke alle er så flinke til å bruke det bare på mobilen jeg da...

bare se her på forumet, det har blitt brukt slikt språk også her...helt forferdelig språk spør du meg

Til og med i jobbsøknader ser man sms-språk i dag.. Bare venmt om noen år!

*skrekk og gru*

Koz

Skrevet

Til og med i jobbsøknader ser man sms-språk i dag.. Bare venmt om noen år!

*skrekk og gru*

Koz

Kjære vene...hadde jeg vært arb.giver og mottatt en jobbsøknad med sms språk...

ja, da hadde den søknaden iallefall havnet i søpla, så gammeldags er nå jeg

Skrevet

Så du mener at å skrive SMS-språk på mobilen ikke hemmer ens språk i andre sammenhenger? Har sett gjentatte ganger skrivefeil som følge av forkortinger på SMS.

I det store og det hele tror jeg ikke det. De som har problemer med dette er såvidt jeg har erfart de som uansett har problemer med å skrive riktig. På lengre sikt tror jeg den økte treningen i å formulere seg skriftlig kan være en hjelp - kanskje også til å faktisk se positivt på det å skrive, for de som sliter med lese- og skriveproblemer.

Skrevet

Hei!

Du skriver at du skal skrive oppgave om sms-språk og at du selv ikke liker dette språket. Har du noen faglige grunner til å være mostander av sms-språket?

Vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Du skriver at du skal skrive oppgave om sms-språk og at du selv ikke liker dette språket. Har du noen faglige grunner til å være mostander av sms-språket?

Vennlig hilsen

Men triste, da. Ser du bort fra at man kan mene noe fornuftig om SMS-språk uten å ha hovedfag? Det blir jo få innlegg på dol, hvis man skal stille så strenge krav, vet du.

Har du vurdert å slakke litt på kravene kanskje?

Skrevet

Men triste, da. Ser du bort fra at man kan mene noe fornuftig om SMS-språk uten å ha hovedfag? Det blir jo få innlegg på dol, hvis man skal stille så strenge krav, vet du.

Har du vurdert å slakke litt på kravene kanskje?

Hei!

Man kan mene noe om kreft, atomære partikler, ulike teorier om plasmauniverser og nær sagt hva som helst -- men om en ikke har tilstrekkelig faglig grunnlag for å uttale seg, blir det som regel subjektivt vås.

Jeg beklager om du føler krav til faglig relevans som særlig tyngende.

;o)

Vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Man kan mene noe om kreft, atomære partikler, ulike teorier om plasmauniverser og nær sagt hva som helst -- men om en ikke har tilstrekkelig faglig grunnlag for å uttale seg, blir det som regel subjektivt vås.

Jeg beklager om du føler krav til faglig relevans som særlig tyngende.

;o)

Vennlig hilsen

Innlegg om kreftbehandling og atomære plasmauniverser eller hva det heter, har jeg kun skjeldent skrevet.

Jeg synes dog at vi bør skille mellom slike tema og SMS-språkets innvirkning på den norske språkrøkten.

Det er nemlig slik at menigmanns syn på ditt og datt, faktisk tillegges vesentlig vekt. Enkelte land styres rett og slett gjennom dette formastelige system (kalles demokrati).

Når det er sagt, kan vi sikkert enes om at det hadde vært befriende med en viss avgrensing i stemmeretten?

Gjest Daisy
Skrevet

I det store og det hele tror jeg ikke det. De som har problemer med dette er såvidt jeg har erfart de som uansett har problemer med å skrive riktig. På lengre sikt tror jeg den økte treningen i å formulere seg skriftlig kan være en hjelp - kanskje også til å faktisk se positivt på det å skrive, for de som sliter med lese- og skriveproblemer.

Men hva med de som skriver oxo osv her inne?

Skrevet

Innlegg om kreftbehandling og atomære plasmauniverser eller hva det heter, har jeg kun skjeldent skrevet.

Jeg synes dog at vi bør skille mellom slike tema og SMS-språkets innvirkning på den norske språkrøkten.

Det er nemlig slik at menigmanns syn på ditt og datt, faktisk tillegges vesentlig vekt. Enkelte land styres rett og slett gjennom dette formastelige system (kalles demokrati).

Når det er sagt, kan vi sikkert enes om at det hadde vært befriende med en viss avgrensing i stemmeretten?

Grip,

mener du for alvor at språk er noe enhver uten faglig relevant bakgrunn kan si noe vesentlig om?

(En slik holdning vitner vel først og fremst om manglende kunnskaper om språkets egenart.)

På meg virker dette som en klar nedvurdering av humaniora.

Det er i prinsippet like irrelevant hva en ufaglært sier om hhv. humanbiologi og språk.

Det er klart at en kan skrive mye om hva en "synes og "mener" etc. ene og alene basert på følelser -- men hvor interessant er det egentlig at en og annen ikke liker sms-språk? Det fins da vitterlig svært mange brukere av det.

Skal du diskutere for diskusjonens egen del, og innenfor rammer med null krav til faglig relevans, så foreslår jeg at du tar kontakt med Sør.

Vennlig hilsen

Skrevet

Grip,

mener du for alvor at språk er noe enhver uten faglig relevant bakgrunn kan si noe vesentlig om?

(En slik holdning vitner vel først og fremst om manglende kunnskaper om språkets egenart.)

På meg virker dette som en klar nedvurdering av humaniora.

Det er i prinsippet like irrelevant hva en ufaglært sier om hhv. humanbiologi og språk.

Det er klart at en kan skrive mye om hva en "synes og "mener" etc. ene og alene basert på følelser -- men hvor interessant er det egentlig at en og annen ikke liker sms-språk? Det fins da vitterlig svært mange brukere av det.

Skal du diskutere for diskusjonens egen del, og innenfor rammer med null krav til faglig relevans, så foreslår jeg at du tar kontakt med Sør.

Vennlig hilsen

Det er nå engang slik at vår samfunnsorden bygger på at folk uten mellomfag faktisk bestemmer det meste. Indirekte naturligvis, men likevel.

Skal man følge din logikk, burde jo ikke folk uten grad i statsvitenskap få være med å bestemme samfunnsutviklingen. For du kan vel ikke mene at folk (uten vekttall) må tie stille om språkrøkt, men inviteres til å bestemme hvordan vårt land skal være i fremtiden (gjennom stemmerett)?

Skrevet

Men hva med de som skriver oxo osv her inne?

Jeg tror neppe de samme menneskene skriver oxo i jobbsøknad, brev til bestemor, leserbrev i avisen. Innlegg på nettforumer oppfattes gjerne som en litt uformell sjanger, i skjæringspunktet mellom sms og "ordentlig tekst". Språket blir deretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...