Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Goliath

19

• Grip

8

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Pøh, både jeg og gråbein har hijab på når vi DOLer!

Gjest strandhai
Skrevet

Nope, det virker ikke sånn. Hvertfall ikke for mindreårige, men de må da få lov til å bruke det. Det er en del av deres religion og kultur, er det ikke?

Får vel forby bunad oxo da, siden vi ikke liker synlige kulturelle symboler.

Skrevet

Pøh, både jeg og gråbein har hijab på når vi DOLer!

Puh, har aldri sett noen av dere med hijab. Dessuten er jeg sikker på at ingen av dere hadde tatt det på med tvang.

Gjest Daisy
Skrevet

Nope, det virker ikke sånn. Hvertfall ikke for mindreårige, men de må da få lov til å bruke det. Det er en del av deres religion og kultur, er det ikke?

synlige RELIGIØSE symboler er det vel debatten har dreid seg om. Men tar poenget ditt.

Skrevet

Men er det frivillig når norske statsborgere blir presset av den pakistanske ambassaden til å bruke hijab?

Jeg vil absolutt ikke tilbake til den tiden hvor alle skikkelige, gifte damer, brukte skaut eller hatt i Norge. Det er tilbakegang for kvinnefrigjøring.

Skrevet

Hei Dorthe,

Men det er da vel INGEN som påstår at alle bruker hijab frivillig. Selvsagt er det en del som blir presset til det.

Men da er ikke løsningen å ekskludere de som blir presset til det fra samfunnet, ved å umuliggjøre deres deltakelse. (De blir sittende hjemme istedet.)

Videre - det som er problemet er kvinneundertrykkingen. Dvs. at noen *andre* enn kvinnen selv bestemmer hva hun skal ha på hodet sitt. Det blir ikke bedre av at du bestemmer istedet for at fundamentalistiske imamer bestemmer.

Løsningen er at KVINNEN selv må få bestemmme - og det oppnår vi jo ikke hvis vi bestemmer for henne.

Med vennlig hilsen

Gjest Daisy
Skrevet

Hei Dorthe,

Men det er da vel INGEN som påstår at alle bruker hijab frivillig. Selvsagt er det en del som blir presset til det.

Men da er ikke løsningen å ekskludere de som blir presset til det fra samfunnet, ved å umuliggjøre deres deltakelse. (De blir sittende hjemme istedet.)

Videre - det som er problemet er kvinneundertrykkingen. Dvs. at noen *andre* enn kvinnen selv bestemmer hva hun skal ha på hodet sitt. Det blir ikke bedre av at du bestemmer istedet for at fundamentalistiske imamer bestemmer.

Løsningen er at KVINNEN selv må få bestemmme - og det oppnår vi jo ikke hvis vi bestemmer for henne.

Med vennlig hilsen

Godt sagt, Sør.

Skrevet

Hei Dorthe,

Med vennlig hilsen

Ja men det er jo ikke lett å vite når den pakistanke ambassaden prøver og presse et norsk bystyremedlem til å bruke hijab. Og damen har gått åpent ut med at hun er i mot det.

Skrevet

Hm. Jeg tror aldri jeg har sett en pakistansk kvinne med hijab i Oslo, har du? Med tildekket hår, ja, men ikke hijab.

Skrevet

Huff skulle jeg ha gått i den stakken hver en jævla dag hadde det klikka for meg... den er varm, tung og den klør...

Men herregud her finnest mange fiiiiine bundader i Norge...

hijab er ikke en nasjonaldrakt, er den?

Skrevet

Huff skulle jeg ha gått i den stakken hver en jævla dag hadde det klikka for meg... den er varm, tung og den klør...

Men herregud her finnest mange fiiiiine bundader i Norge...

hijab er ikke en nasjonaldrakt, er den?

Du tenker sannsynligvis på burqa, som er fra Afghanistan.

Hijab er sjal/slør.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja men det er jo ikke lett å vite når den pakistanke ambassaden prøver og presse et norsk bystyremedlem til å bruke hijab. Og damen har gått åpent ut med at hun er i mot det.

Men du kan da ikke la et overtramp fra en ambassadør styre noe slikt?

Det er forresten interessant at de går sånn opp i at hun er norsk. Hvis hun hadde gjort noe kriminelt, ville det stått "av utenlandsk opprinnelse" i avisen!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du tenker sannsynligvis på burqa, som er fra Afghanistan.

Hijab er sjal/slør.

Med vennlig hilsen

Vet at hijab er slør som damene bruker!

Vet også at jeg har sett nasjonaldraktene en eller annen plass (kvinnenes) men husker ikke om dette hadde med farger å gjøre eller om den er helt annen...

*tenker tilbake til barneskolen da vi skulle farge og lime inn nasjonaldrakter fra hele verden, da var den med*

Skrevet

Men du kan da ikke la et overtramp fra en ambassadør styre noe slikt?

Det er forresten interessant at de går sånn opp i at hun er norsk. Hvis hun hadde gjort noe kriminelt, ville det stått "av utenlandsk opprinnelse" i avisen!

Med vennlig hilsen

Det har du rett i men skrev de ikke det i artikkelen, at hun opprinnelig var pakistaner.

Men jeg liker ikke hijab og synes ikke damene skulle ha det på seg av den grunnen de gjør.

Skrevet

Klart det er frivillig, -MEN det skal sies at det kreves MOT å bryte med gamle tradisjoner. Ikke lett for deg og meg heller om vi skulle kastet trusa!

Skrevet

Men er det frivillig når norske statsborgere blir presset av den pakistanske ambassaden til å bruke hijab?

Jeg vil absolutt ikke tilbake til den tiden hvor alle skikkelige, gifte damer, brukte skaut eller hatt i Norge. Det er tilbakegang for kvinnefrigjøring.

Hun kan da vel godt være norsk statsborger og VELGE å gå i hijab. Nå velger hun altså å ikke gjøre det. Det er BRA! Hun står i mot "mørkemennene"

Skrevet

Puh, har aldri sett noen av dere med hijab. Dessuten er jeg sikker på at ingen av dere hadde tatt det på med tvang.

jeg MÅTTE jo prøve da - hehe, og fy som jeg så ut! :)

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke frivillig å bruke Hijab blandt mange fremmedkulturelle miljøer også i Norge.

De som påstår noe slikt lyver eller lider av stor grad av naivisme eller uvitenhet.

Like selvfølgelig er det at mange bruker Hijab uten å bli tvunget til å gjøre det. Men det er jo latterlig å bruke det som argument, all den tid de som gjør det ikke vil kunne slutte om de så skulle ønske det......

Skrevet

Hei Dorthe,

Med vennlig hilsen

Hvordan skal så kvinnen selv bestemme hvis det ikke er frivillig å bruke Hijab?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...