Gå til innhold

The passion of the Christ?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

men skal du se den?

Nei.

Jeg kjenner jo historien, og jeg vet hvordan blod ser ut...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

10

• Prozak

5

• misjonær

1

• cecily

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jolly Roger
Skrevet

"The passion of the Christ" er ikke eventyr og tøv slik som Ringenes Herre.

Det er en ultravoldelig spekulativ film som er ment å evangelisere.

Det er min grunn til å ikke se den. Og det er det jeg svarer på i denne tråden.

"so what"? - Det er nettopp slike likegyldige holdninger som gjør at vårt samfunn blir stadig mer kaldt og voldelig.

Jeg syntes at det er viktig å engasjere seg når det kommer en slik film på markedet. Likegyldighet er feigt!

"Det er en ultravoldelig spekulativ film som er ment å evangelisere."

Jeg synes du skal se den før du dømmer.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Nei, jeg syntes at det er en utrolig spekulativ og smakløs fremstilling av en religiøs myte. Myten om en sønn av guddommen som ofrer sitt liv for menneskeheten er vakker og har påvirket vårt samfunn i over 2000 år.

Men jeg ser ingen grunn til at Hollywood skal tjene ennå mer penger, fordi vi er blodtørstige i "sannhetssøkens" navn. Denne filmen er et resultat av sensasjonslyst og ikke historisk fakta.

Jesus er en mytisk figur, ikke et menneske som virkelig har levd!

"Jesus er en mytisk figur, ikke et menneske som virkelig har levd!"

Det har ikke Mr. Bean, John Dunbar, Superman eller Spiderman heller gjort. Eller Frodo for den del, det betyr ikke at man lar være å gå på kino av den grunn. (Uten sammenligning forøvrig).

Gjest DOL-fan
Skrevet

Denne filmen er en spektakulær videreføring av de gamle katolske pasjons-spillene som har blitt holdt i gatene i sør-europa i hundrevis av år rundt påsketider.

Du vet, med flere ulike sivile som spiller Jesu lidelse, med blod rennende nedover kroppen, selvpining som overgår den mest imponerende SM-dyrkelse. Store folkemasser stimler sammen i gatene i massesuggesjon og sensasjonslyst over volden. Og i denne blodtørstige tilstanden gikk ofte frustrasjonen ut over de jødiske bosettingen... (de som "drepte" Jesus...)

Jødiske folk har i hundrevis av år måtte gå i dekning i løpet av påsken i redsel for å bli offer for forfølgelse som følge av disse pasjonsspillene.

Og du syntes at det er litt herlig "opprørsk" (mot Stålset)å gå å se filmen!!!?

Jeg syntes at alle som trigges av å se denne filmen, føyer seg pent inn i rekken av blodtørstige kultmedlemmer uten egen tanke for hva som EGENTLIG utspiller seg.

Eneste grunnen til at jeg ennå har litt respekt for noen deler av kirken, er at Gunnar Stålset har gått så grundig ut mot denne filmen - og satt fingeren på hva det egentlig handler om: Nemlig sensasjonslyst.

Tror ikke det gjelder sensasjonslyst for min del. Jeg er en kristen, og jeg vil se filmen for å få mer forståelse av hva Jesus egentlig gikk gjennom for min skyld. Ingen kan vel egentlig sette seg inn i hva Han gjennomgikk. Men jeg tror at ved å se filmen, vil jeg få litt mer forståelse.

Når det gjelder Stålset, så mener jeg at han burde gå litt mer stille i dørene. Er det ikke på tide at menneskeheten får se hva Jesus gikk gjennom? Er det noen av oss mennesker idag som ville gjort det samme? Nei, trodde ikke det.

Og selvsagt fikk filmen dårlig kritikk. Det er jo vanlig at filmer som er gode får dårlig kritikk, ikke sant? Mens drittfilmer med blod og gørr, med mennesker som blir slått så mye at de egentlig skulle vært døde, som reiser seg og slåss videre. Snakk om overdrevent. Jesus gikk igjennom mange timer før Han ble hengt på korset, og Han hang der i mange timer. Hvorfor ikke se filmen, og få mer forståelse for kjærligheten en mann ga?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...