Sør Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 Kreft skjærer man vekk eller behandler med gift..... Nettopp. Kreften her er bl.a. den ulovlige israelske okkupasjonen av palestinske områder. 0 Siter
Sør Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 "Nei, det viser bare at de fleste her i verden forstår at den strategien "mot terrorisme" som Bush osv har valgt, åpenbart ikke vil virke. Det har den aldri gjort, og det vil den aldri gjøre." Nulltoleranseprinsippet fungerte på 70-tallet. Det er også interessant å se på analysene som mener 11 september-aksjonen kom som en følge av snillisme mot terrorister på 90-tallet. "Det du overser (Guantanamo) er at terrorister ikke lever isolert fra samfunnet. De har støtte fra deler av det, og den støtten øker jo mer brutale USA er." Behandlinge USA gir sine fanger er for koseprat å regne, sammenlignet med hva som skjer med fanger i landene der disse kommer fra. Det burde derfor ikke øke støtten mot USA i disse landene. Du skriver: "Behandlinge USA gir sine fanger er for koseprat å regne, sammenlignet med hva som skjer med fanger i landene der disse kommer fra. Det burde derfor ikke øke støtten mot USA i disse landene." Hva så? Det berettiger overhodet ikke noe som helst. Og enten du liker det eller ei, så er USA og Vesten **LANGT*** mer upopulære blant flertallet av verdens befolning nå enn for 5 år siden. MEd vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 Ingen vet hvordan terrorsituasjonen ville vært - eller vil bli - om man ikke hadde iverksatt de tiltak som har blitt gjort. Helt sikkert er det også slik at man i etterkant alltid vil kunne se at noe kunnet vært gjort annerledes og bedre. Personlig tror jeg man ville kommet bedre ut om man hadde slått vesentlig hardere til mot all form for terrorisme fra "starten av". Og jeg håper det er linjen man velger å legge seg på fremover. Ikke minst når det gjelder å ta livet av "internasjonalt annekjente" terrorledere av alle ulike terrororganisasjoner. Og terroristene mener nok det samme om vår "terrorisme". Ergo ingen løsning. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Tull. USA har flere ganger sagt at PAlestina skal opprettes. Det er det "Veikartet for Fred" handler om. Til og med Sharon har annerkjent det. Tilbake står noen ekstremister i norsk kristenmiljø. Så langt har da araberne gjort hva de kan for å stanse denne såkalte fredsprosessen, og poenget er jo samtidig å legge skylden på Israel slik at de kan fremstå som offer - atter en gang. http://www.agsconsulting.com/articles/ht030427.htm 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Nettopp. Kreften her er bl.a. den ulovlige israelske okkupasjonen av palestinske områder. Og bare det? 0 Siter
Sør Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 Og bare det? Nei. Vesten har også støttet Saddam Husseins (bl.a. levert kjemiske våpen som han brukte i sin krig mot muslimene), støttet Gaddafi (som blir mislikt i den arabiske verden nettopp pga hans forbindelser til Vesten (før de ble uvenner)). Historien er faktisk meget lang, men det krever jo at man setter seg inn i det. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 Så langt har da araberne gjort hva de kan for å stanse denne såkalte fredsprosessen, og poenget er jo samtidig å legge skylden på Israel slik at de kan fremstå som offer - atter en gang. http://www.agsconsulting.com/articles/ht030427.htm Ja, ettersom det er Israel som okkuperer palestinerenes landområder (og ikke omvendt). SAMTLIGE land i verden mener at palestinerene har rett til egen stat. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Nei, det betyr at vi skal ta tak i problemstillingen (fattigdom, urettferdighet, mangel på palestinsk stat), istedet for å forsøke plaster på kreft. Med vennlig hilsen For det er en kreftbyll dette er, og kreft behandles aggresivt, fortrinnsvis med skalpell. 0 Siter
Sør Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 For det er en kreftbyll dette er, og kreft behandles aggresivt, fortrinnsvis med skalpell. Nettopp. Kreften her er, bla., at Israel okkuperer palestinerenes landområder ulovlig. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Du skriver: "Behandlinge USA gir sine fanger er for koseprat å regne, sammenlignet med hva som skjer med fanger i landene der disse kommer fra. Det burde derfor ikke øke støtten mot USA i disse landene." Hva så? Det berettiger overhodet ikke noe som helst. Og enten du liker det eller ei, så er USA og Vesten **LANGT*** mer upopulære blant flertallet av verdens befolning nå enn for 5 år siden. MEd vennlig hilsen "Det berettiger overhodet ikke noe som helst." Nei, det gjør det ikke, men argumentasjonen om at det skaper mer motstand, holder ikke. "Og enten du liker det eller ei, så er USA og Vesten **LANGT*** mer upopulære blant flertallet av verdens befolning nå enn for 5 år siden." Det er statistikk jeg ikke har sett, men det høres ikke helt usannsynlig ut. Man blir sjelden populær av å ta ansvar. 0 Siter
Goliath Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Nettopp. Kreften her er bl.a. den ulovlige israelske okkupasjonen av palestinske områder. Du støtter med andre ord palestinske ekstremisters terrorhandlinger mot uskyldige kvinner og barn... ja-ja...det var vel det vi visst innerst inne.... ps: og jeg bruker kun den retorikken du selv er så kjent for, og kan derfor ikke anta annet enn at det er hva du står for selv. 0 Siter
Goliath Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Nei. Vesten har også støttet Saddam Husseins (bl.a. levert kjemiske våpen som han brukte i sin krig mot muslimene), støttet Gaddafi (som blir mislikt i den arabiske verden nettopp pga hans forbindelser til Vesten (før de ble uvenner)). Historien er faktisk meget lang, men det krever jo at man setter seg inn i det. Med vennlig hilsen Og mot disse så mener du at man bør bruke "drastiske virkemidler" - som mot kreft? Du er visst en større støttespiller for fundamentalistiske terroraktivister enn hva de fleste her fra før var klar over..... 0 Siter
Goliath Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Og terroristene mener nok det samme om vår "terrorisme". Ergo ingen løsning. Visst er det en løsning all den tid "vi" har større og mer effektive ressurser enn hva de har. Det som har gjort at "vi" har vært på vikende front til nå, er jo nettopp fordi "vi" har vist en uheldig tilbakeholdenhet når det gjelder bruken av de ressurser "vi" faktisk besitter. Nå begynner det endelig å gå opp for flere at "vi" ikke lenger kan følge våre "snille" regler overfor motstandere som overhode ikke forholder seg til noen regler. Det er så enkelt som f.eks en fotballkamp. Du kan ikke vinne over et lag som spiller uten regler, og som slår, sparker, tar ballen med hendene etc - samtidig som du ikke er i stand til å få dem til å følge reglene. Uansett hvor store/sterke/dyktige spillere du selv har, så er du da dømt til å tape den kampen - så fremt du ikke selv velger å tøye de regler du selv spiller etter. For først da kan du ha noen som helst mulighet til å vinne kampen..... 0 Siter
Goliath Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Det er jo LEDERNE som hisser FOLKET sitt her - på begge sider. Bortsett fra at Israel bruker soldater - de andre bruker "alle og enhver". Det er klart det er lederne som må vekk. jeg syns likevel at Israel burde trukket seg tilbake til 67-grensene, SELV om de føler at det er urettferdig, -for jeg mener at de har "mer vett i skallen" - i alle fall BURDE de hatt det (demokratisk land). SÅ, ville de kanskje oppnå at verden var MED dem, istedet for MOT dem, slik de føler det nå. Saken er jo at vi andre vet så inderlig godt hvordan det er å være Israel, tror vi.... Israel er nå ensom, og de er desperate. de vet ikke helt hva de skal og ikke skal - det blir galt uansett. Enten blir de fordømt, ellers så blir sivilbefolkningen deres drept på bussen... Om de setter opp et gjerde (som så blir kalt MUR) blir de fordømt, ellers så blir sivilbefolkningen deres drept på bussen.... Og på begge sider vokser det opp unger som lærer å hate hverandre. For ikke lenge siden hadde den tidligere Israelske ledelse (før Sharon) kommet langt på vei når det gjaldt en varig fredsplan - og der begge parter var enige om 98% av grenseområdene. Hamas aksepterte ikke dette, og iverksatte nye terroraksjoner. Vilket innebar en slutt på fredsprosessen, en ny eskalering av konflikten - OG medførte at Sharon ble Israels nye leder.... Så lenge Hamas (og tilsvarende militante organisasjoner) eksisterer blant palestinerne, så vil det ALDRI kunne bli fred. Derfor støtter jeg ALLE tiltak som går ut på å utrydde disse organisasjoner så raskt og effektivt som mulig - og jeg tror at henrettelse av ALLE deres ledere er en av veiene å gå. 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 For ikke lenge siden hadde den tidligere Israelske ledelse (før Sharon) kommet langt på vei når det gjaldt en varig fredsplan - og der begge parter var enige om 98% av grenseområdene. Hamas aksepterte ikke dette, og iverksatte nye terroraksjoner. Vilket innebar en slutt på fredsprosessen, en ny eskalering av konflikten - OG medførte at Sharon ble Israels nye leder.... Så lenge Hamas (og tilsvarende militante organisasjoner) eksisterer blant palestinerne, så vil det ALDRI kunne bli fred. Derfor støtter jeg ALLE tiltak som går ut på å utrydde disse organisasjoner så raskt og effektivt som mulig - og jeg tror at henrettelse av ALLE deres ledere er en av veiene å gå. jo jeg ser hva du seier, og er enig i mye av det -men Israel burde også - SELV OM DET KAN VIRKE URETTFEDIG - være lydhøre overfor hva Europa mener om dem, og kanskje også gjøre noen trekk som er, hva skal jeg si, -"mer siviliserte" - for å oppnå goodwill. 0 Siter
Goliath Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 jo jeg ser hva du seier, og er enig i mye av det -men Israel burde også - SELV OM DET KAN VIRKE URETTFEDIG - være lydhøre overfor hva Europa mener om dem, og kanskje også gjøre noen trekk som er, hva skal jeg si, -"mer siviliserte" - for å oppnå goodwill. Det er jeg enig med deg i. Israel burde ikke minst latt være å fortsette med alle de nye bosettingene. Og de burde vist større vilje til tilbaketrekning fra de mest kontroversielle områdene. Samtidig som de økte innsatsen med å få tatt livet av Hamas lederne og deres nøkkelpersoner..... 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Det er jeg enig med deg i. Israel burde ikke minst latt være å fortsette med alle de nye bosettingene. Og de burde vist større vilje til tilbaketrekning fra de mest kontroversielle områdene. Samtidig som de økte innsatsen med å få tatt livet av Hamas lederne og deres nøkkelpersoner..... Tiltredes 0 Siter
Sør Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 "Det berettiger overhodet ikke noe som helst." Nei, det gjør det ikke, men argumentasjonen om at det skaper mer motstand, holder ikke. "Og enten du liker det eller ei, så er USA og Vesten **LANGT*** mer upopulære blant flertallet av verdens befolning nå enn for 5 år siden." Det er statistikk jeg ikke har sett, men det høres ikke helt usannsynlig ut. Man blir sjelden populær av å ta ansvar. "ta ansvar"? Hvem som helst kan påstå at de "tar ansvar". Inklusive Hamas. ==== Selvsagt skaper det mer motstand hvis de som intervenerer med påskuddet om "demokrati" ikke følger sine egne spilleregler. Med vennlig hilsen 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Nettopp. Kreften her er, bla., at Israel okkuperer palestinerenes landområder ulovlig. Ja, for terror og drap på jøder anser jo du og dine likesinnede som legitimt politisk virkemiddel. Gud forby å kritisere det. 0 Siter
Sør Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 Ja, for terror og drap på jøder anser jo du og dine likesinnede som legitimt politisk virkemiddel. Gud forby å kritisere det. Nå er det vel først og fremst Israel som ser på drap av palestinere som et "legitimt politisk virkemiddel. Gud forby å kritisere det." Igjen møtte du deg selv i døren! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.