Gå til innhold

Å plage andre mens de sover..

Anbefalte innlegg

Skrevet

_Noen_ ganger må jo bråkejobber gjøres. Og da er det naturlig at de gjøres i samme arbeidstid som resten av samfunnet er innrettet på, sekundært før rushtrafikk og slikt settes inn hvis det handler om gatearbeide o.l.

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

45

• Dorthe

13

• tiliti

11

• cecily

9

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

_Noen_ ganger må jo bråkejobber gjøres. Og da er det naturlig at de gjøres i samme arbeidstid som resten av samfunnet er innrettet på, sekundært før rushtrafikk og slikt settes inn hvis det handler om gatearbeide o.l.

Det blir aldri noe særlig rush i den aktuelle bakgården/sidegaten denne demoniske byggningsarbeideren operer i;)

Det passer tydligvis ham/firmaet å gjøre det DA, uansett hva folk måtte mene om det.

Om jeg hadde utvist samme totale likgyldighet til mine medmenneskers ønsker og behov hadde de pusset politiet på meg.

Dette tror jeg, kun skyldes, A-menneskenes tradisjonelle hersketeknikker og klokketro på at sovemønstret deres automatisk gjør dem til mer respektable mennesker enn f.eks meg.

Skrevet

Det blir aldri noe særlig rush i den aktuelle bakgården/sidegaten denne demoniske byggningsarbeideren operer i;)

Det passer tydligvis ham/firmaet å gjøre det DA, uansett hva folk måtte mene om det.

Om jeg hadde utvist samme totale likgyldighet til mine medmenneskers ønsker og behov hadde de pusset politiet på meg.

Dette tror jeg, kun skyldes, A-menneskenes tradisjonelle hersketeknikker og klokketro på at sovemønstret deres automatisk gjør dem til mer respektable mennesker enn f.eks meg.

Men laguna, du kan vel ikke mene at en samfunnsorden som omfatter mange hundretusener lønnsmottakere, store og små bedrifter, offentlig virksomhet, transport / logistikk, privat næringsliv og et vell av servicevirksomheter, skal innrette seg etter din høyst private og individuelle døgnrytme som antagelig varierer fra døgn til døgn, fra uke til uke osv.osv.?

Skrevet

Ikke klag, da de bygde barnehagen over gata der jeg bodde før, startet de klokken 4 om morgene og gav seg klokka 2 om natta. De holdt på i 3/4 år og jeg trodde jeg skulle bli gal av boring og banking hele døgnet.

Det er nemlig lov i sentrum, tro det eller ei.

laguna1365380434
Skrevet

Men laguna, du kan vel ikke mene at en samfunnsorden som omfatter mange hundretusener lønnsmottakere, store og små bedrifter, offentlig virksomhet, transport / logistikk, privat næringsliv og et vell av servicevirksomheter, skal innrette seg etter din høyst private og individuelle døgnrytme som antagelig varierer fra døgn til døgn, fra uke til uke osv.osv.?

Jeg savner variasjon, da søvnmønstret også varierer fra person til person.

Jeg ser ikke noe annet enn tradisjon til hinder for denne variasjonen.

Samfunnet holder stort sett oppe fra 9-4, på grunnlag av at det alltid har vært sånn. Dette er ikke nødvendig lenger.

Og en trenger absolutt ikke å lage bråk før kl 10 på formiddagen. Du får meg ikke til å tro at pressluftboring i boligstrøk med litt velvilje ikke kunne legges til en litt mer anstendig tid på dagen.

laguna1365380434
Skrevet

Ikke klag, da de bygde barnehagen over gata der jeg bodde før, startet de klokken 4 om morgene og gav seg klokka 2 om natta. De holdt på i 3/4 år og jeg trodde jeg skulle bli gal av boring og banking hele døgnet.

Det er nemlig lov i sentrum, tro det eller ei.

Det er helt utrolig. Og det illustrerer akkurat hva jeg mener om at a-mennesker tar seg til rette;-)

Skrevet

Det er helt utrolig. Og det illustrerer akkurat hva jeg mener om at a-mennesker tar seg til rette;-)

Klarer aldri å komme meg opp til butikken. Jeg skal prøve snart :o)

laguna1365380434
Skrevet

Klarer aldri å komme meg opp til butikken. Jeg skal prøve snart :o)

Du får ha lykke til! :-)

Skrevet

Tjene penger kun man gjort til andre tidert på døgnet, i større grad, om butikker og bedrifter o.l kunne ha vekslende åpnongstider.

Jeg tror ikke det er etterspørsel alene som er avgjørende her. MANGE har lyst til å gjøre ærend 8 om kvelden i stedet for 8 om morgenen.

Forøvrig tjener jeg penger nå, og har tjent penger tidligere, men aldri mellom 8 og 4.

Det er sludder at samfunnet vil gå av hengslene om folk fikk sove til de tider de lyster. Jeg ser intet behov for synkronisert hvile og våke tid for menneskene, basert på rasjonalitet og ikke føleri om skikkelighet og majoritet.

Greit nok det,men kanskje ikke like enkelt å få til dersom man har barn.

Hvis du vil spille musikk på natta, er du faktisk nødt til å ta hensyn til folk må sove.

Hvis du forteller meg at jeg ikke kan ringe deg kl.15.00 på dagen fordi du sover,hadde jeg tatt hensyn til det.

Men hvis du f.eks hadde sagt at min datter ikke fikk øve på piano midt på dagen fordi du skal sove, hadde jeg antagelig bare ledd.

Hun kan ikke øve piano på natta, fordi hun skal på skolen dagen etter, det sier seg selv.

Jeg mener at hvis du vil ha et annerledes liv som strider i mot hvordan samfunnet er lagt opp, bør du flytte langt inn i skogen for deg selv,og dra ut telefonkontakten.

Gjest Er det ikke slik da?
Skrevet

Jeg er A - menneske og jeg er (også) kraftig lei av å bli stigmatisert og satt i bås fordi jeg legger meg tidlig om kvelden!

Akkurat som om alle kreative og morsomme aktiviteter på død og liv må foregå etter klokken 22.

Jeg dømmer ikke noen fordi de er B- mennesker, og jeg forlanger å få respekt for min døgnrytme. Jeg syntes A-mennesker får utrolig mye pepper i musiker/kulturelle miljøer. Hvor det eneste legitime er å jobbe utover natten. Hvem er det som sier at B-mennesker har monopol på denslags.

Grrr..

Tror jeg ikke noe på,de sitter bare oppe om natta og røyker, drikker,og spiser potetgull

Om dagen sover de,og får aldri frisk luft.

laguna1365380434
Skrevet

Greit nok det,men kanskje ikke like enkelt å få til dersom man har barn.

Hvis du vil spille musikk på natta, er du faktisk nødt til å ta hensyn til folk må sove.

Hvis du forteller meg at jeg ikke kan ringe deg kl.15.00 på dagen fordi du sover,hadde jeg tatt hensyn til det.

Men hvis du f.eks hadde sagt at min datter ikke fikk øve på piano midt på dagen fordi du skal sove, hadde jeg antagelig bare ledd.

Hun kan ikke øve piano på natta, fordi hun skal på skolen dagen etter, det sier seg selv.

Jeg mener at hvis du vil ha et annerledes liv som strider i mot hvordan samfunnet er lagt opp, bør du flytte langt inn i skogen for deg selv,og dra ut telefonkontakten.

Man bør rtett pg slett vise gjensidig hensyn. Slik det er nå er denne gjensidigheten fraværende. A-mennesker trenger rett og slett ikke å utvise hensyn, de er skikkelige og har i kraft av dette rett;)

Jeg tror det hadde blitt mange i den skogen om alle som hadde foretrukket en balanse hadde flyttet dit.

P.S Å ha unger er også et valg. Jeg er imot at unger gir forkjørsrett i alle mulige tilfeller. Folk med unger er også folk som innimellom må inrette seg etter andres behov og ta hensyn.

Skrevet

Tror jeg ikke noe på,de sitter bare oppe om natta og røyker, drikker,og spiser potetgull

Om dagen sover de,og får aldri frisk luft.

Spiller det noe rolle om man gjør det om dagen eller om natta da :o)

Skrevet

Spiller det noe rolle om man gjør det om dagen eller om natta da :o)

He he ja faktisk, det er da naturlig at samfunnet er laget slik at vi helst bør være våkne når det er lyst ute,og sove når det er mørkt.

Vanskelig å utrette ting i mørket.

Skrevet

Man bør rtett pg slett vise gjensidig hensyn. Slik det er nå er denne gjensidigheten fraværende. A-mennesker trenger rett og slett ikke å utvise hensyn, de er skikkelige og har i kraft av dette rett;)

Jeg tror det hadde blitt mange i den skogen om alle som hadde foretrukket en balanse hadde flyttet dit.

P.S Å ha unger er også et valg. Jeg er imot at unger gir forkjørsrett i alle mulige tilfeller. Folk med unger er også folk som innimellom må inrette seg etter andres behov og ta hensyn.

Nei nå må du gi deg.

Jeg liker selv å være lenge oppe om kvelden og sove lenge om morgenen.

Men jeg prøver å forestille meg hvordan samfunnet skulle vært, hvis man skulle innrettet hele samfunnet etter hver enkelts døgnrytme.

Vet du jeg ser for meg det totale kaos.

Har du kanskje en oppskrift på hvordan dette skal la seg gjennomføre?

Skrevet

He he ja faktisk, det er da naturlig at samfunnet er laget slik at vi helst bør være våkne når det er lyst ute,og sove når det er mørkt.

Men jeg er tydeligvis ikke laget slik :o)

laguna1365380434
Skrevet

Nei nå må du gi deg.

Jeg liker selv å være lenge oppe om kvelden og sove lenge om morgenen.

Men jeg prøver å forestille meg hvordan samfunnet skulle vært, hvis man skulle innrettet hele samfunnet etter hver enkelts døgnrytme.

Vet du jeg ser for meg det totale kaos.

Har du kanskje en oppskrift på hvordan dette skal la seg gjennomføre?

Ja. Ikke starte bråkete arbeid i boligstrøk av 2 timersvarighet kl 5.30.

F.eks.

Ha lengre åpningstider.

Å jevnt over ta hensyn til menneskene rundt deg, enten det er svært tidlig eller svært sent. Å ikke ha la fok ha mer rett enn andre kun begrunnet med at de står opp tidlig og muligens har majoritet.

Dette er helt mulig å løse. Det er rett og slett bare å innrømme folk visse ulikheter og preferanser.

laguna1365380434
Skrevet

Naturlig? Det er mye som er naturlig, som vi dog allikevel, i valgfrihetensnavn, har sivilisert oss bort i fra.

At noe er "naturlig" misbrukes gjerne av folk som ikke har noe rasjonelt å henge meningene sine på.

At noe er naturlig medfører ikke alltid at det bra. Sykdom er f.eks også naturlig. Men det er få som er i mot medisin.

Gjest QuePasta
Skrevet

"Gjør det deg til en dårlig person å like å sove til 11, eller for densaks skyld 3?"

Dersom du har noe du skulle ha gjort for andre kl. 08:30, så ja. Og sånn er det for de fleste som jobber.

Det at man står opp tidlig, betyr ikke at man har lyst til å gjøre det. Når du gjør noe for andre, eller noe av plikt, selv om du egentlig har lyst til å gjøre noe annet, så føler du deg ofte snill/flink.

"Det er urettferdig! MEG banker de i veggen til om jeg spiller en hyggelig plate ved midnattstider, men bygningsarbeideren utenfor her, som i TO ÅR, velger å jobbe med pressluftborr mellom kl 5.30 og 9.30, for så å gå hjem har ingen skutt enda...:-/"

Forskjellen er at du spiller en plate for din egen del, mens hun byggningsarbeideren jobber for din/andres sin skyld.

laguna1365380434
Skrevet

"Gjør det deg til en dårlig person å like å sove til 11, eller for densaks skyld 3?"

Dersom du har noe du skulle ha gjort for andre kl. 08:30, så ja. Og sånn er det for de fleste som jobber.

Det at man står opp tidlig, betyr ikke at man har lyst til å gjøre det. Når du gjør noe for andre, eller noe av plikt, selv om du egentlig har lyst til å gjøre noe annet, så føler du deg ofte snill/flink.

"Det er urettferdig! MEG banker de i veggen til om jeg spiller en hyggelig plate ved midnattstider, men bygningsarbeideren utenfor her, som i TO ÅR, velger å jobbe med pressluftborr mellom kl 5.30 og 9.30, for så å gå hjem har ingen skutt enda...:-/"

Forskjellen er at du spiller en plate for din egen del, mens hun byggningsarbeideren jobber for din/andres sin skyld.

Men også mange liker å stå opp da. Hvorfor er det verdifullt i seg selv? Hadde det vært verdifult om noen tvang seg til å være våken lengre om kvelden for å glede andre? Nødvendig?

Hvor ligger forskjellen?(bortsett fra at forskjellen alltid har vært til stede. At noe har vart lenge er ikke noe argument i seg selv.)

Mange A-mennesker nekter å "gjøre noe" for b-mennesker, feks å være tilgjengelig sent, samtidig som de forlanger at andre skal være tilgjengelige for dem på ubehagelige tidspunkter.

Byggningsarbeidet utenfor her kunne fint vært lagt til senere på dagen, uten at arbeidet hadde blitt forsømt. De går rett på pub, jeg har sett dem.

Det er en ubalanse her, og den er urimelig.

Gjest QuePasta
Skrevet

Men også mange liker å stå opp da. Hvorfor er det verdifullt i seg selv? Hadde det vært verdifult om noen tvang seg til å være våken lengre om kvelden for å glede andre? Nødvendig?

Hvor ligger forskjellen?(bortsett fra at forskjellen alltid har vært til stede. At noe har vart lenge er ikke noe argument i seg selv.)

Mange A-mennesker nekter å "gjøre noe" for b-mennesker, feks å være tilgjengelig sent, samtidig som de forlanger at andre skal være tilgjengelige for dem på ubehagelige tidspunkter.

Byggningsarbeidet utenfor her kunne fint vært lagt til senere på dagen, uten at arbeidet hadde blitt forsømt. De går rett på pub, jeg har sett dem.

Det er en ubalanse her, og den er urimelig.

"Men også mange liker å stå opp da. Hvorfor er det verdifullt i seg selv?"

Tror ikke det er mange som mener det.

"Hadde det vært verdifult om noen tvang seg til å være våken lengre om kvelden for å glede andre?"

Javisst! Og det er det da - nattevakter f.eks.

"Mange A-mennesker nekter å "gjøre noe" for b-mennesker, feks å være tilgjengelig sent, samtidig som de forlanger at andre skal være tilgjengelige for dem på ubehagelige tidspunkter."

Skal samfunnet fungere må det være en "kjernetid" der man kan forvente at tjenester er tilgjengelige.

"Byggningsarbeidet utenfor her kunne fint vært lagt til senere på dagen, uten at arbeidet hadde blitt forsømt. De går rett på pub, jeg har sett dem."

Det må de gjerne. Men deres arbeidstid er også bestemt av vår. Det er sannsynligvis mye enklere både for dem og oss å utføre arbeidet når det er minimalt med trafikk.

"Det er en ubalanse her, og den er urimelig. "

Neida.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...