Gå til innhold

Holmgang - i retrospekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble kanskje ikke slik jeg antydet, men sannelig var det omtrent som jeg forventet. Debatten på Holmgang kunne like gjerne vært erstattet med gamle Duke Ellington-plater, så ville vi kanskje fått noe ut av det. «Konkurrenten» NRK pleide nemlig å gjøre det før i tiden, da de hadde klokke og akvarium. Men det var jo før TV2 og under monopolet.

Bonden og Petersen var ikke på podiet, derimot var to gamle, delvis senile fossiler, Willoch og Kristiansen fra henholdsvis Høyre og Krf tilstede. Noe uventet satt Morten Høglund fra Frp sammen med dem.

I salen satt selvsagt Harald Stanghelle fra Furre-nettverket, en ganske godt innarbeidet marxist med klare sympatier til PLO-fronten. Like selvsagt overdøvet han Ester Kristoffer før hun fikk anledning til å fullføre et eneste resonnement, men det er vel ikke mer enn hva vi kan vente fra den kanten. Men han BURDE ha lyttet til Ester Kristoffer, for der er det visdom ut over det de fleste i salen kunne mobilisere.

Jeg la merke til at Stanghelle ble ganske rød i kjakan og ørene ved flere anledninger, særlig da den gamle naziblekka Aftenposten fikk lyskasterne på seg. Summa summarum, her var det lite nytt, og så visst ingen tegn til enighet eller forsoning.

Så hvordan kan en da forvente enighet og forsoning av de som står midt oppe i dette, som daglig bærer en venn eller slektning til graven? Burde vi, slik som det ble antydet, holde oss unna hele greia, og la dem ordne opp selv?

Jeg vet neimen ikke om det er så lurt, det heller. Så akkurat på «verdens verste naboer», der selv de minste bagateller faktisk utløste skyte-episoder! Og jeg tror ikke dette er noe særskilt amerikansk fenomen, forskjellen er bare at enkelte amerikanske stater har en ganske liberal våpenpolicy med den følge at folk har flere skytevåpen enn fingre og tær.

Så mange argumenter for eller mot den ene eller den andre parten ut over dette skal jeg ikke komme med i denne omgangen, men jeg ber de som så på Holmgang om å merke seg hva det norske folket stemte for i pollen som stilte spørsmålet: var drapet på Yassin nødvendig. Langt mer enn halvparten av de som ringte inn svarte ja. Siden mine meningsmotstandere ofte lever og ånder for polls og statistikk, så må denne ha svidd noe alldeles for jævlig.

Og før de dømmer denne meningsmålingen nord og ned, ikke glem at det kommer flere slike som kan gå i deres favør.

Som om palestinafronterne ikke har forklaringsproblemer nok allerede.

Gjest pasa21
Skrevet

Visste at det kom til å være et innlegg fra deg her ang. debatten....

Det var ganske mye fjas og kjas som verken førte oss fremover eller bakover i denne konflikten....

Bare en liten kommentar at slike meningsmålinger er slett ikke valide og representerer ikke populasjonen....

Skrevet

Heisann Mr Kahn! Jeg er enig med deg i at terrorisme bør bekjempes, hva dette mordet angår tror jeg det vil sette igang mer elendighet enn vi før har sett... usj, jeg er ganske blank i hva man bør gjøre og det nytter heller ikke å "skrike" *HOLD FRED*!!!!

Skrevet

Har det det slått deg at det er bare du som er opptatt at «Holmgang» og tilsvarende «debatt-programmer»?

Har det slått deg at disse «programmene» aldri setter dagsorden, men bare lunter etter andres (mediers) dagsorden?

Har det slått deg at det du ser på er radio på tv?

Har det slått deg at i det øyeblikk programmet er slutt, så er den offentlige debatt over - og saken «død»?

Har du noengang observert at en «sak» fra disse programmene har avstedkommet offentlig debatt som har ført til en bedring i tilværelsen?

Gjest Bar en liten kommentar
Skrevet

Har det det slått deg at det er bare du som er opptatt at «Holmgang» og tilsvarende «debatt-programmer»?

Har det slått deg at disse «programmene» aldri setter dagsorden, men bare lunter etter andres (mediers) dagsorden?

Har det slått deg at i det øyeblikk programmet er slutt, så er den offentlige debatt over - og saken «død»?

Har du noengang observert at en «sak» fra disse programmene har avstedkommet offentlig debatt som har ført til en bedring i tilværelsen?

Det har jo vært enkeltsaker som har blitt løftet fram og hvor folk har fått hjelp da! Men det er jo ikke til hjelp for de tusenern av adnre med samme problemet som disse.

Var bl.a. ei sosialklientdame som fikk noen tusen av et rikt ektepar. Var ei gammel dame under strømkrisa som fikk personlig hjelp bl.a. Men disse kunne sikkert like godt stått fram i VG.

Her i landet bedrives det jo brannslukking. De som roper høyest, og blir mest synlig, får hjelp, så dysses saken ned siden lidelseesfellene deres ikke orker kjempe allikevel.

Gjest werwe
Skrevet

Liker Willoch's argumentering, jeg. Klarsynt og kunnskaprik.

Skrevet

Spørsmålet du bør stille, er om Israel er blitt et tryggere sted etter mordet av denne mannen i rullestol:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=220678

Neppe etter bare denne ene aksjonen.

Men hvis de nå bare fortsetter i samme spor, og tar knekken på de ulike lederne så fort de får anledning og så fort det blir oppnevnt nye - så tror jeg disse feigingene forholdsvis raskt stikker halen mellom beina.

Det som ikke nytter så mye er å ta deres hjernevaskede utøvere av selve terroraksjonene. Disse er bare nyttige idioter som kan bli ofret i større antall.

Fortsett å ta ledelsen bak og Israel blir et tryggere sted og man kan muligens komme nærmere en fredsløsning.

For da tør kanskje også palestinernes politiske ledere å ta et initiativ - noe de ikke gjør med sterke Hamas ledere.

Skrevet

Heisann Mr Kahn! Jeg er enig med deg i at terrorisme bør bekjempes, hva dette mordet angår tror jeg det vil sette igang mer elendighet enn vi før har sett... usj, jeg er ganske blank i hva man bør gjøre og det nytter heller ikke å "skrike" *HOLD FRED*!!!!

Jeg deler din frustrasjon og fortvilelse. Men det som angår bare dem i dag kan angå oss i morgen.

Historien har fortalt oss at vi må bekjempe totalitære krefter før de får vokse oss over hodet. Og hver stemme teller, selv din og min. Si nei til drap på kvinner og barn i Israel, si nei til global terrorisme, si nei til den totalitære familien som binder deg og meg i 2004.

Skrevet

Spørsmål 1: Nei.

Spørsmål 2: Nei.

Spørsmål 3: Nei.

Spørsmål 4: Nei.

Spørsmål 5: Nei.

Skrevet

Spørsmålet du bør stille, er om Israel er blitt et tryggere sted etter mordet av denne mannen i rullestol:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=220678

...is for good men to do nothing, skrev Edmund Burke engang i tiden. Avlivningen av Yassin var såvisst en nødvendighet.

Disse sabelraslingene er ikke noe nytt fra den kanten, spesielt for oss som er gamle nok til å huske lenger tilbake enn hva vi spiste til kvelds igår.

Dessuten, la dem bare gape og skrike, den dagen de prøver seg på noen offensiv eller utfall mot israelske ledere, så er det teppefall for hele gjengen.

Skrevet

Liker Willoch's argumentering, jeg. Klarsynt og kunnskaprik.

Og det er dypt beklagelig, for Willoch har gjort en kuvending i denne saken som egentlig burde plassert ham langt ut på den sosialistiske fløyen.

Det er ikke så mange årene siden han lot seg avbilde sammen med Moshe Dayan, med ditto svart lapp over det ene øyet og et bredt glis, og nærmst hyllet Israels handlemåte.

Willoch er nok full av gode intensjoner, men vil kanskje også være en fotnote i debatten, siden han tilhører en fløy der Israel vanligvis hadde støtte. Ut over dette vil ikke jeg spekulere i hans motiver, men jeg er overbevist om at han tar feil, og jeg skal gjøre så godt jeg kan for å bevise det.

Skrevet

jeg så det også - så du var ikke alene, gitt! :)

Jeg har hørt Ester Kristoffer før,- en meget klok dame, hun har evnen til å ta to skritt bakover og undre seg! :)

Skrevet

jeg så det også - så du var ikke alene, gitt! :)

Jeg har hørt Ester Kristoffer før,- en meget klok dame, hun har evnen til å ta to skritt bakover og undre seg! :)

Ja, hun egner seg som Israels ansikt utad. Men Hamas-tilhengerne her i Gnore har ikke til hensikt å lytte til henne, ikke engang la henne snakke.

Sånne som henne, og meg også for den saks skyld, skal enten ties ihjel, latterliggjøres, fordømmes eller på annen måte stigmatiseres slik at vi kan diskvalifiseres fra debatten. Aller helst vil de ikke ha noen debatt i det hele tatt.

Det er åpenbart at den totalitære familien føler seg truet i disse dager.

Skrevet

Ja, hun egner seg som Israels ansikt utad. Men Hamas-tilhengerne her i Gnore har ikke til hensikt å lytte til henne, ikke engang la henne snakke.

Sånne som henne, og meg også for den saks skyld, skal enten ties ihjel, latterliggjøres, fordømmes eller på annen måte stigmatiseres slik at vi kan diskvalifiseres fra debatten. Aller helst vil de ikke ha noen debatt i det hele tatt.

Det er åpenbart at den totalitære familien føler seg truet i disse dager.

Folk vet ALT for lite - de bare føler,det er det som er saken. Jeg vet heller ikke noe som helst - og derfor er jeg heller ikke bastant. men jeg MENER mye! :)

Skrevet

Folk vet ALT for lite - de bare føler,det er det som er saken. Jeg vet heller ikke noe som helst - og derfor er jeg heller ikke bastant. men jeg MENER mye! :)

Meninger bør følges opp med funderte argumenter. Men allikevel er det greit å mene noe om sak, selv om en ikke vet alt. Det er når en begynner å mene noe om personene en diskuterer med at ting går galt.

Mange vil sikkert mene at jeg er en dårlig lytter, og det er kanskje mye sant i det. Men jeg har lyttet til så mange løgner at ørene er dørgende fulle av dem, og det er faktisk ikke plass til flere.

Nå er det andres tur til å høre litt på hva jeg har å si, og jeg kommer til å tale Israels sak der jeg kommer til, så lenge det er nødvendig.

Skrevet

Spørsmål 1: Nei.

Spørsmål 2: Nei.

Spørsmål 3: Nei.

Spørsmål 4: Nei.

Spørsmål 5: Nei.

hehe:-)

Skrevet

Neppe etter bare denne ene aksjonen.

Men hvis de nå bare fortsetter i samme spor, og tar knekken på de ulike lederne så fort de får anledning og så fort det blir oppnevnt nye - så tror jeg disse feigingene forholdsvis raskt stikker halen mellom beina.

Det som ikke nytter så mye er å ta deres hjernevaskede utøvere av selve terroraksjonene. Disse er bare nyttige idioter som kan bli ofret i større antall.

Fortsett å ta ledelsen bak og Israel blir et tryggere sted og man kan muligens komme nærmere en fredsløsning.

For da tør kanskje også palestinernes politiske ledere å ta et initiativ - noe de ikke gjør med sterke Hamas ledere.

De nye lederene (og det er MILLIONER å ta av) er MER ekstreme enn den forrige.

Vietnam viste deg vel også at ting ikke skjer slik du beskriver.

Skrevet

...is for good men to do nothing, skrev Edmund Burke engang i tiden. Avlivningen av Yassin var såvisst en nødvendighet.

Disse sabelraslingene er ikke noe nytt fra den kanten, spesielt for oss som er gamle nok til å huske lenger tilbake enn hva vi spiste til kvelds igår.

Dessuten, la dem bare gape og skrike, den dagen de prøver seg på noen offensiv eller utfall mot israelske ledere, så er det teppefall for hele gjengen.

Det er interessant at din "løsning" er den samme som ble forsøkt mot jødene under krigen.

Skrevet

Meninger bør følges opp med funderte argumenter. Men allikevel er det greit å mene noe om sak, selv om en ikke vet alt. Det er når en begynner å mene noe om personene en diskuterer med at ting går galt.

Mange vil sikkert mene at jeg er en dårlig lytter, og det er kanskje mye sant i det. Men jeg har lyttet til så mange løgner at ørene er dørgende fulle av dem, og det er faktisk ikke plass til flere.

Nå er det andres tur til å høre litt på hva jeg har å si, og jeg kommer til å tale Israels sak der jeg kommer til, så lenge det er nødvendig.

Nuvel, jeg som kjenner deg vet jo at du hører etter da - vel, kanskje ikke alltid - men når du skjønner det er viktig for meg så :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...