Gjest TIGA Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Jeg skal i konfirmasjon til sønnen av søskenbarnet mitt, vi har god kontakt. Jeg har aldri vært i konfirmasjon før, har bare gitt gave utenom, og da har det vært vanlig å gi 200kr når man ikke går i konfirmasjonen. Men så tenker jeg jo at dette er lite når vi er invitert, hvor mye gir dere? Er 200kr også lite å gi hvis man ikke er invitert og det er noen som vi ikke har noe særlig kontakt med? 0 Siter
tiliti Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Synes snart folk bør ta litt til vettet når det gjelder konfirmasjon og penger. I min slekt/omgangskrets vil det ikke være vanlig å gi mer enn kr 100. kr 1000 er forbeholdt foreldre/besteforeldre .. så kan du jo selv trappe ned derfra. Tanter/onkler, søskenbarn, venner .. Jeg ville gitt 100-200. Invitert eller ei. Du kan jo si 100 til ikke-inviterte man ikke har så god kontakt med, og 200 til inviterte man har god kontakt med? Men seff hvis du vil gi mer, så er det neppe noen som kommer ti å bli lei seg fordet. Bortsett fra muligens konfirmantens foreldre i tilfelle du hadde et barn som ble konfirmert og de gav det mindre 0 Siter
tiliti Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 (Da tenkte jeg på venner og perifere slektninger, det er nok mer normalt å gi mer til de i nærmere slekt) 0 Siter
Gjest TIGA Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Synes snart folk bør ta litt til vettet når det gjelder konfirmasjon og penger. I min slekt/omgangskrets vil det ikke være vanlig å gi mer enn kr 100. kr 1000 er forbeholdt foreldre/besteforeldre .. så kan du jo selv trappe ned derfra. Tanter/onkler, søskenbarn, venner .. Jeg ville gitt 100-200. Invitert eller ei. Du kan jo si 100 til ikke-inviterte man ikke har så god kontakt med, og 200 til inviterte man har god kontakt med? Men seff hvis du vil gi mer, så er det neppe noen som kommer ti å bli lei seg fordet. Bortsett fra muligens konfirmantens foreldre i tilfelle du hadde et barn som ble konfirmert og de gav det mindre takk for svar jeg har jo ikke peiling jeg, vi har alltid bare gitt det i slekta våres fordi det er det som har vært vanlig, men så tenkte jeg at kanskje det var vanlig å gi mere at det hadde steget med årene, for jeg har ikke fulgt med på sånt. Men så vet jeg jo at det er forskjell på folk også, noen har veldig liten slekt og ikke så mangen å gi til, mens andre har veldig stor slekt igjen og derfor gir mindre til hver pga at det hele tiden er konfirmasjoner og dåp osv. 0 Siter
tiliti Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 takk for svar jeg har jo ikke peiling jeg, vi har alltid bare gitt det i slekta våres fordi det er det som har vært vanlig, men så tenkte jeg at kanskje det var vanlig å gi mere at det hadde steget med årene, for jeg har ikke fulgt med på sånt. Men så vet jeg jo at det er forskjell på folk også, noen har veldig liten slekt og ikke så mangen å gi til, mens andre har veldig stor slekt igjen og derfor gir mindre til hver pga at det hele tiden er konfirmasjoner og dåp osv. Det er nok helt forskjellig fra slekt til slekt, vennekrets til vennekrets, sted til sted, person til person, inntekt til inntekt .. YOU name it :-) Eneste jeg noen gang har hørt er litt kræsj er når man gir til "hverandre" og den ene gav mer/mindre. 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Jeg hadde gitt 500. 200 gir jeg i bursdager til de nære. Men har du 100 sånne slektninger så begrenser det seg jo selv! 0 Siter
tonil Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Hadde nok gitt 500,- Sønnen til broren min konfirmerte seg i fjor, og da ga både jeg m/fam og søsteren min m/fam 1000,-. Men det er nok store forskjeller fra slekt til slekt. For fra tanter fra morssiden fikk konfirmanten 300,-. 0 Siter
Bente831365380491 Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Jeg synes ikke at du burde gi mer enn 200kr. Da jeg ble konfirmert fikk jeg 1000 fra besteforeldre, ca 500 fra onkler og tanter og ca 100 fra de som var enda lenger ut i slekten. Kommer jo litt an på også da, om man har god kontakt med disse. Faddere bruker også gi litt mer. 0 Siter
fresja Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Da jeg var i konfirmasjon sist (2002), var det ingen av gjestene som ga så lite som 100-200 (og vi er ikke vant med dyre presanger i min familie). Du skriver "vi", så det kan tyde på at di ikke er invitert alene, da spiser dere jo for mer enn det beløpet. Noen par ga 1.000, andre ca 600. En grandtante, som ikke var invitert (enslig) ga 1.000. Er jeg ikke i konfirmasjon gir jeg gjerne 100 +/- om det er slektninger elller naboer jeg ikke har noe særlig kontakt med. 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 hvorfor gir dere ikke en gave? Noe som VARER. Noe som gjør at konfirmanten husker at det fikk jeg fra tante Line osv..?? Er litt forundret her! Uansett synes jeg 200,- er lite hvis du er invi. og det er slekt. Det holder jo fx. til en CD. Hvis man ikke er en diger familie, synes jeg gave à la CD er mer passe som julegave el.l. Nå behøver jo ikke konf.gaven være så himla dyr, men en innrammet litt spesiell plakat, som ikke går ut på dato når fyren er voksen, eller en dings til å holde slipset på plas med, er kult nå for tiden. (Ungdom liker mer sånt nå enn i min tid da vi sverget til jeans ved enhver anledning). Gullsmeder har kule sølvsmykker som bare koster noen få hundrelapper. En bok (oppslagsverk) er også en fin gave, avhengig av interesser. 2-300 kr. der også. Men penger?? :-o litt kjipt, selv om ungdom liker penger, men de vil jo ikke BARE ha hard cash! 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 500 kr har mine fått fra denne typen slektninger 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 hvorfor gir dere ikke en gave? Noe som VARER. Noe som gjør at konfirmanten husker at det fikk jeg fra tante Line osv..?? Er litt forundret her! Uansett synes jeg 200,- er lite hvis du er invi. og det er slekt. Det holder jo fx. til en CD. Hvis man ikke er en diger familie, synes jeg gave à la CD er mer passe som julegave el.l. Nå behøver jo ikke konf.gaven være så himla dyr, men en innrammet litt spesiell plakat, som ikke går ut på dato når fyren er voksen, eller en dings til å holde slipset på plas med, er kult nå for tiden. (Ungdom liker mer sånt nå enn i min tid da vi sverget til jeans ved enhver anledning). Gullsmeder har kule sølvsmykker som bare koster noen få hundrelapper. En bok (oppslagsverk) er også en fin gave, avhengig av interesser. 2-300 kr. der også. Men penger?? :-o litt kjipt, selv om ungdom liker penger, men de vil jo ikke BARE ha hard cash! De blir jo drita sure når de får gaver som ikke kan byttes i penger...:-) 0 Siter
Gemini Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 De blir jo drita sure når de får gaver som ikke kan byttes i penger...:-) Utakknemlige beist! Seriøst, man skal være takknemlig for gaver da. Greit nok at det kanskje kan være ålreit at det følger med et byttekort, dersom gaven ikke falt i smak eller man fikk flere like/lignende, men å bli sur for alt annet enn penger er intet mindre enn uakseptabelt utakknemlig. Hadde det vært slike signaler i min familie/vennekrets, hadde jeg heller stått over gaven, og bare sent et kort. Misforstå meg rett, jeg kan gjerne gi penger i konfirmasjonsgave (fx hvis h*n sparer til noe spesielt), men ikke fordi det er gitt signaler om at det er det eneste man vil ha. 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Utakknemlige beist! Seriøst, man skal være takknemlig for gaver da. Greit nok at det kanskje kan være ålreit at det følger med et byttekort, dersom gaven ikke falt i smak eller man fikk flere like/lignende, men å bli sur for alt annet enn penger er intet mindre enn uakseptabelt utakknemlig. Hadde det vært slike signaler i min familie/vennekrets, hadde jeg heller stått over gaven, og bare sent et kort. Misforstå meg rett, jeg kan gjerne gi penger i konfirmasjonsgave (fx hvis h*n sparer til noe spesielt), men ikke fordi det er gitt signaler om at det er det eneste man vil ha. hehe, helt enig! 0 Siter
Gjest mikmak Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Jeg synes ikke at du burde gi mer enn 200kr. Da jeg ble konfirmert fikk jeg 1000 fra besteforeldre, ca 500 fra onkler og tanter og ca 100 fra de som var enda lenger ut i slekten. Kommer jo litt an på også da, om man har god kontakt med disse. Faddere bruker også gi litt mer. 100 kr? Det hørtes lite ut med tanke på at to stykker skal spise og drikke. Tror jeg hadde vært flau over å gi så lite. 0 Siter
Bente831365380491 Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 100 kr? Det hørtes lite ut med tanke på at to stykker skal spise og drikke. Tror jeg hadde vært flau over å gi så lite. Du gir ikke gave for at det skal betales for maten!!! Alle var selvfølgelig ikke bedt i min konfirmasjon. Jeg hadde bare nærmeste familie.... 0 Siter
Gjest TIGA Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Takk for alle svar. Jeg ser at det er litt forskjellige meninger, men at de fleste mener at 200,- er litt lite så jeg gir mere siden vi er invitert i selskapet. Grunnen til at vi alltid har gitt 200,- hvis vi ikke går i konfirmasjonen er at jeg har veldig stor slekt og her er det vanlig å gi det. Men jeg har aldri vært invitert i selskapet før og tenkte at da må man jo gi mere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.