Gå til innhold

Hvor mye får konfirmanter til sammen nå til dags?

Anbefalte innlegg

Gjest begynne å spare?
Skrevet

Hvor mye har barna deres fått til sammen når de har blitt konfirmert. Hvor mye er det vanlig at foreldrene gir?

Gruer meg litt. Det virker som litt sånn konkurransepress om hvem som får mest....

Samtidig er det lurt at de unge får så mye som så ung, det forsvinner vel stort sett på kortvarige gleder, mens det opprinnelig kanskje var ment for å spare til voksenlivet.

Skrevet

Mine søsken og jeg fikk 10 000 kr hver av foreldrene våre, 1500 kr av besteforeldrene, 500 kr av tanter og onkler som bodde sammen og 250 kr av tanter og onkler som var skilt (og som hadde dårlig råd). Av venner og naboer fikk vi 100-200 kr. Dette er fra 5-11 år siden.

Jeg minns jeg fikk 16 000 kr tilsammen i min konfirmasjon, + litt gaver. Jeg kjøpte klær og tull for 2000-3000, resten gikk til BSU. Tror søsknene mine gjorde det samme.

Gjest slik er det
Skrevet

Som du sikkert har sett på de mange innlegg om dette temaet, så gir folk alt fra 100-1000(1500) kroner. Da er det bare å regne ut, etter hvor mange gjester. Husk at noen gir gaver.

Noen får 2000 tilsammen, andre får 30 000.

Skrevet

Sett inn penger i et langsiktig fond, en sperret konto eller på BSU da vel!

Si fra til slektninger at dere ønsker at pengegaver skal gå til BSU konto feks?

Det pengestyret rundt konfirmasjoner er jo helt vilt, da. Ikke la dere presse med på den karusellen. Det fins mye viktigere ting å fokusere på rundt konfirmasjonen som holdninger, verdier og identitet.

Og ja, pengene fra konfirmasjonen blir fort brukt opp på tull.... eller moped.

laguna1365380434
Skrevet

Mine søsken og jeg fikk 10 000 kr hver av foreldrene våre, 1500 kr av besteforeldrene, 500 kr av tanter og onkler som bodde sammen og 250 kr av tanter og onkler som var skilt (og som hadde dårlig råd). Av venner og naboer fikk vi 100-200 kr. Dette er fra 5-11 år siden.

Jeg minns jeg fikk 16 000 kr tilsammen i min konfirmasjon, + litt gaver. Jeg kjøpte klær og tull for 2000-3000, resten gikk til BSU. Tror søsknene mine gjorde det samme.

Tror det varierer en masse. Søskenbarna mine(konfirmert fortløpende i løpet av de senere år..) hadde vel en sånn 14-16 000 hver seg i loot.

De var smørblide, de.

Jeg hadde ca 10 000 dengang da, og det syntes jeg var dødsbra, for jeg er en aldrene dame og konfirmerte meg vel i 88 eller 89.

laguna1365380434
Skrevet

Og jeg mente selvsagt å svare damen med hovedinnlegget, ikke deg.

Beklager.

Gjest bebba
Skrevet

Tror det varierer en masse. Søskenbarna mine(konfirmert fortløpende i løpet av de senere år..) hadde vel en sånn 14-16 000 hver seg i loot.

De var smørblide, de.

Jeg hadde ca 10 000 dengang da, og det syntes jeg var dødsbra, for jeg er en aldrene dame og konfirmerte meg vel i 88 eller 89.

Ja tenk så gammel du er. Jeg ble konfirmert i 1972, og jeg tror kronetallet var ca. 10000 islandske kroner. Det var voldsom inflasjon den gangen og ca. 10 år senere tok de to null vekk så 100 kroner ble 1 krone osv. Kanskje det nå tredve år senere er omtrent samme kronetall :)

Skrevet

Det varierer mye fra familie til familie.

Husker at min mormor og morfar hadde sparekontoer til barnebarna, så vi fikk ca 7000,- av dem. Det må legges til at de hadde bare to barnebarn. I store familier, er det stort sett vanlig med 1500-3000,- av besteforeldre.

Jeg husker ikke (!) hva jeg fikk at mamma og pappa. Fikk 16000,- til sammen, i -90.

Gjest Daisy
Skrevet

Spare til voksenlivet? Hva mener du da? Til hus og sånt? Jeg brukte mine på et stereoanlegg (men det kan jeg innrømme var litt bortkastet) og en ferietur med venninner (et minne jeg aldri kan få igjen, aldri kan glemme og som bare kunne oppleves der og da - er det kortvarig glede?).

Men jeg er enig med deg i at det sikkert er litt konkurransespress.

Synes det er greit at de får litt gaver også. Jeg fikk et nydelig perlehalsbånd jeg enda bruker. Men de småbillige smykkene har jeg ikke alle igjen av :P

Gjest Daisy
Skrevet

Sett inn penger i et langsiktig fond, en sperret konto eller på BSU da vel!

Si fra til slektninger at dere ønsker at pengegaver skal gå til BSU konto feks?

Det pengestyret rundt konfirmasjoner er jo helt vilt, da. Ikke la dere presse med på den karusellen. Det fins mye viktigere ting å fokusere på rundt konfirmasjonen som holdninger, verdier og identitet.

Og ja, pengene fra konfirmasjonen blir fort brukt opp på tull.... eller moped.

Tror mange konfimerer seg for pengenes skyld jeg faktisk.

Du sier tull, moped f.eks. Kan hende dette er tull for deg, men ikke for ungdommen som velger å gjøre det. Men dersom du mener tull som i bare klær og fest er jeg enig.

Skrevet

Tror mange konfimerer seg for pengenes skyld jeg faktisk.

Du sier tull, moped f.eks. Kan hende dette er tull for deg, men ikke for ungdommen som velger å gjøre det. Men dersom du mener tull som i bare klær og fest er jeg enig.

"Du sier tull, moped f.eks."

Nei, jeg skrev "tull.... eller moped". Har ikke sagt at mopedkjøp i alle tilfeller er tull. For mange er det en smart investering, spesielt for de som bor på bygda som er avhengige av skyss når de skal noe. Selv brukte jeg opp alle pengene på klær og litt moro. Jeg fikk rundt 4000.

Gjest Terakotta
Skrevet

De får selskapet og klærne. Vi ga henne valget. Konfirmasjon (borgelig) eller en uke i USA med mormor og morfar - hun valgte konfirmasjon, og angret dagen etter! :)

Gjest Terakotta
Skrevet

Ja tenk så gammel du er. Jeg ble konfirmert i 1972, og jeg tror kronetallet var ca. 10000 islandske kroner. Det var voldsom inflasjon den gangen og ca. 10 år senere tok de to null vekk så 100 kroner ble 1 krone osv. Kanskje det nå tredve år senere er omtrent samme kronetall :)

Jeg fikk 500 kr til sammen, og noen smykker -min kusine fikk 3000,- og vi hadde konfirmasjon sammen.DEtte var i 1977.

Jeg kjøpte krølltang og den har jeg da jaggu enda! hehehe

serendipity
Skrevet

Jeg fikk ca. 20.000 og brukte opp opp alt sammen på to måneder på en ferie med ei venninne og det var verdt hver eneste krone!!!!

Bente831365380491
Skrevet

Jeg fikk totalt 15000 kr. Dette er 6-7 år siden nå. Hos foreldrene mine fikk jeg bunad (ca 8000, ble ganske billig da mormoren min broderte alt, og at det egentlig er en drakt)+ konfirmasjonen + en arvegullring og 5000 kr. Hos besteforeldrene mine fikk jeg 1000 kr fra hver, ca 4-500 fra tanter og onkler, 2000 fra den ene gudfaren min (også onkel) + smågaver fra resten av familien og venner og kjente til foreldrene mine.

Jeg kjøpte meg datamskin for 10 000 av dem og resten ble vel brukt opp litt sånn etterhvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...