Gå til innhold

Kan man annet enn å være enig?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Det er jo ufattelig hva som utstyres med ingeniør-diplom og lønnes med skattepenger over offentlige budsjetter.

Hvis han ikke skjønner at det er tryggere å ferdes hvis man fysisk skiller motgående trafikk, er det i grunnen lite håp.

En morsom mongo-teori er jo at "ulykkene forflytter seg", altså hvis man unngår ulykker på en strekning, vil ulykkesfrekvensen øke andre steder.

Send fyren på avrusning.

Gjest også bilist
Skrevet

Det er jo ufattelig hva som utstyres med ingeniør-diplom og lønnes med skattepenger over offentlige budsjetter.

Hvis han ikke skjønner at det er tryggere å ferdes hvis man fysisk skiller motgående trafikk, er det i grunnen lite håp.

En morsom mongo-teori er jo at "ulykkene forflytter seg", altså hvis man unngår ulykker på en strekning, vil ulykkesfrekvensen øke andre steder.

Send fyren på avrusning.

Mener du med det å si at du virkelig tror at vi kan bygge oss ut av trafikkulykker?

Mener du å si at sjåføren ikke har et ansvar?

Skrevet

Mener du med det å si at du virkelig tror at vi kan bygge oss ut av trafikkulykker?

Mener du å si at sjåføren ikke har et ansvar?

Sjåføren har et enormt ansvar. Men viklingen til denne fyren var altfor enkelt og ensidig.

".........................."

Skrevet

Selvsagt vil utbygging av en 4 felts vei sørge for mindre ulykker, men en ting er sikkert og det er at mannen har rett i at det finnes mange idioter i trafikken.

Det er mange ulykker som hadde blitt unngått ved at endel billister hadde tenkt litt lenger enn sitt eget bakhode og nesetipp.

Jeg har kjørt over 20.000 km årlig i de siste 20 årene og jeg har tenkt på når jeg har sett de farligste situasjonene. Det er når vi blir liggende i en kø som går 10 - 20 eller 30 km under fartsgrensen, med en tulling først som ikke skjønner såpass at h*n burde kjøre til side av og til og slippe andre forbi.

At det er mulig å ha så dårlig trafikk-forståelse er helt uforståelig.

Disse billistene er minst like farlig for andre som de som kjører for fort.

Irritasjonen i en slik kø blir meget stor og tilslutt er noen villig til å ta store sjangser for å komme seg forbi.

Disse som lager køer gjør ofte masse annet rart også,kjører uten lys, bruker ikke blinklys legger seg feil i kjørebanen når de skal svinge, osv, osv.

Jeg er i mot at vi ikke skal avlegge en prøve eller opplæring etter f.eks ti år slik vi hadde det før.

På det kurset kunne det ha blitt vist hva vi ikke skal gjøre i trafikken,med andre ord vist de vanligste feilene og konsekvensene av handlingen.

De som lager køer kan ikke forstå noe av det som skjer bakover i køen.

Flere ganger jeg har ligget bak en som kjører i 50 km på E6 i 90 sonen og kjører slik i milevis. Hva f*** er det som foregår i hode på en slik en?? Ikke noe rart det blir ulykker.

Skrevet

Mener du med det å si at du virkelig tror at vi kan bygge oss ut av trafikkulykker?

Mener du å si at sjåføren ikke har et ansvar?

Idiot-spørsmål fordi svarene er åpenbare og fordi alle vil svare det samme. Hvor vil du hen med inlegget?

Annonse

Skrevet

Det er jo ufattelig hva som utstyres med ingeniør-diplom og lønnes med skattepenger over offentlige budsjetter.

Hvis han ikke skjønner at det er tryggere å ferdes hvis man fysisk skiller motgående trafikk, er det i grunnen lite håp.

En morsom mongo-teori er jo at "ulykkene forflytter seg", altså hvis man unngår ulykker på en strekning, vil ulykkesfrekvensen øke andre steder.

Send fyren på avrusning.

Kanskje er det slik at enkelte sjåfører har en mye høyere risikoterskel og innretter kjøringen sin etter dette.

Når veiene blir bedre, endrer de kjørestil slik at risikonivået forblir konstant og dermed skjer statistisk sett like mange ulykker.

Bare en tanke.

Skrevet

Selvsagt vil utbygging av en 4 felts vei sørge for mindre ulykker, men en ting er sikkert og det er at mannen har rett i at det finnes mange idioter i trafikken.

Det er mange ulykker som hadde blitt unngått ved at endel billister hadde tenkt litt lenger enn sitt eget bakhode og nesetipp.

Jeg har kjørt over 20.000 km årlig i de siste 20 årene og jeg har tenkt på når jeg har sett de farligste situasjonene. Det er når vi blir liggende i en kø som går 10 - 20 eller 30 km under fartsgrensen, med en tulling først som ikke skjønner såpass at h*n burde kjøre til side av og til og slippe andre forbi.

At det er mulig å ha så dårlig trafikk-forståelse er helt uforståelig.

Disse billistene er minst like farlig for andre som de som kjører for fort.

Irritasjonen i en slik kø blir meget stor og tilslutt er noen villig til å ta store sjangser for å komme seg forbi.

Disse som lager køer gjør ofte masse annet rart også,kjører uten lys, bruker ikke blinklys legger seg feil i kjørebanen når de skal svinge, osv, osv.

Jeg er i mot at vi ikke skal avlegge en prøve eller opplæring etter f.eks ti år slik vi hadde det før.

På det kurset kunne det ha blitt vist hva vi ikke skal gjøre i trafikken,med andre ord vist de vanligste feilene og konsekvensene av handlingen.

De som lager køer kan ikke forstå noe av det som skjer bakover i køen.

Flere ganger jeg har ligget bak en som kjører i 50 km på E6 i 90 sonen og kjører slik i milevis. Hva f*** er det som foregår i hode på en slik en?? Ikke noe rart det blir ulykker.

Jeg kjenner meg igjen i irritasjonen over andre bilister som kjører sakte. Men mener at den som lar seg irritere ofte må ta skylden for irritasjonen på seg selv.

Og når du nevner bilister som ligger "10-20 og 30 km under grensen", føler jeg meg ganske trygg når jeg hevder at rent faktisk er det snakk om minimalt under fartsgrensen, kanskje ned til 10 km/t under.

Minimalt under fartsgrensen eller t.o.m. pinlig nøyaktig p grensen føles ofte som irriterende og frusterende fordi det er en generell kjørekultur at man gjerne skal ligge litt over grensen.

Kjører også ca 18 - 20 000 km i året, og syntes jeg opplever flere farlige tilfeller blandt sjåfører som lar seg irritere/provosere av sinkene til å gjøre farlige manøvre.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i irritasjonen over andre bilister som kjører sakte. Men mener at den som lar seg irritere ofte må ta skylden for irritasjonen på seg selv.

Og når du nevner bilister som ligger "10-20 og 30 km under grensen", føler jeg meg ganske trygg når jeg hevder at rent faktisk er det snakk om minimalt under fartsgrensen, kanskje ned til 10 km/t under.

Minimalt under fartsgrensen eller t.o.m. pinlig nøyaktig p grensen føles ofte som irriterende og frusterende fordi det er en generell kjørekultur at man gjerne skal ligge litt over grensen.

Kjører også ca 18 - 20 000 km i året, og syntes jeg opplever flere farlige tilfeller blandt sjåfører som lar seg irritere/provosere av sinkene til å gjøre farlige manøvre.

Du bekrefter det jeg sier. Det er de som blir irritert over sinkene som gjør at det oppstår farlige situasjoner. At sinkene ikke forstår dette er for meg ei gåte, de også må ta ansvar for at alt skal gå greit. Hvorfor i helvete skal de tusle forran langt under fartsgrensen og ikke se at trafikken bak dem bare øker og øker?

Det skal da ikke rare omløpet til for å forstå at de burde kjøre til side.

Jeg har ligget i slike køer og vet at køen er over 4 km bak dem. Det er vannvittig at sinkene ikke skjønner hva de gjør.

Jeg mener at lager du kø, uansett hastighet,burde du kjøre til side av og til.Hvis alle hadde forsøkt å være til minst mulig hinder for andre,så hadde ikke dette vært noe problem.

Jeg skjønner ikke hvor du kjører hvis du ikke til stadighet kjører bak de som ligger 20 til 30 km under fartsgrensen.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i irritasjonen over andre bilister som kjører sakte, dette skjer dagelig. De ligger på Drammensveien og andre hovedveier, 10-20 km under fartsgrensen, ofte mye mer fordi speedometret viser minst 7 km feil, i tillegg holder de over 100 meter til bilen foran og ligger i ventre felt. Fjern disse menneskene fra veien, gi dem kraftige bøter.

Lenny, du har misforstått hele trafikkbildet og alle de farlige situasjonene disse menneskene provoserer frem.

Sjefsingeniøren er som de fleste i Statens veiuvesen, de godkjenner de mest utrolige sjåførene til å ha førerkort, setter ned fartgrensen på innfartsårene for å redusere støv??? *blææææ* hvorfor ikke jage ut noen medarbeidere til å spyle veien.

Sitat: *Og når du nevner bilister som ligger "10-20 og 30 km under grensen", føler jeg meg ganske trygg når jeg hevder at rent faktisk er det snakk om minimalt under fartsgrensen, kanskje ned til 10 km/t under.*

Når var du ute i trafikken sist? de ligger 20- 30 km under, ofte mer da speedometer viser for mye.

Jeg kjører ca 30 - 35 000 km i året, og ser at disse sinkene lager mengder av farlige situasjoner i trafikken, de stopper opp i påkjøringsfilene, noen klarer til og med å stoppe i rundkjøringer for å slippe inn fra høyre.

Jeg vil ha bedre trafikkultur med riktig fart, riktig valg av kjørefelt der man bruker høyre felt til kjøring, venstre felt til forbipassering og ytre høyre til avkjøring.

Synd at "hattekjørerne" har tatt av hatten, de var lettere å se i trafikken før, nå dukker de opp over alt.

Skrevet

Du bekrefter det jeg sier. Det er de som blir irritert over sinkene som gjør at det oppstår farlige situasjoner. At sinkene ikke forstår dette er for meg ei gåte, de også må ta ansvar for at alt skal gå greit. Hvorfor i helvete skal de tusle forran langt under fartsgrensen og ikke se at trafikken bak dem bare øker og øker?

Det skal da ikke rare omløpet til for å forstå at de burde kjøre til side.

Jeg har ligget i slike køer og vet at køen er over 4 km bak dem. Det er vannvittig at sinkene ikke skjønner hva de gjør.

Jeg mener at lager du kø, uansett hastighet,burde du kjøre til side av og til.Hvis alle hadde forsøkt å være til minst mulig hinder for andre,så hadde ikke dette vært noe problem.

Jeg skjønner ikke hvor du kjører hvis du ikke til stadighet kjører bak de som ligger 20 til 30 km under fartsgrensen.

Jepp, vi er enige i at sinker skaper irritasjon og at dette fremprovoserer at andre foretar farlige manøvrer.

Der vi ikke er enige er at jeg tror du overdriver hvor sinker sinkene er. Kanskje for å rettferdiggjøre din egen irritasjon.

Vet hvordan en som ligger 5 under kan oppleves å ligge 20 under (tviler ikke på at du har opplevd 20 også). Det er som å sitte i telefonkø i 5 minutter, og det oppleves som en halvtime.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i irritasjonen over andre bilister som kjører sakte, dette skjer dagelig. De ligger på Drammensveien og andre hovedveier, 10-20 km under fartsgrensen, ofte mye mer fordi speedometret viser minst 7 km feil, i tillegg holder de over 100 meter til bilen foran og ligger i ventre felt. Fjern disse menneskene fra veien, gi dem kraftige bøter.

Lenny, du har misforstått hele trafikkbildet og alle de farlige situasjonene disse menneskene provoserer frem.

Sjefsingeniøren er som de fleste i Statens veiuvesen, de godkjenner de mest utrolige sjåførene til å ha førerkort, setter ned fartgrensen på innfartsårene for å redusere støv??? *blææææ* hvorfor ikke jage ut noen medarbeidere til å spyle veien.

Sitat: *Og når du nevner bilister som ligger "10-20 og 30 km under grensen", føler jeg meg ganske trygg når jeg hevder at rent faktisk er det snakk om minimalt under fartsgrensen, kanskje ned til 10 km/t under.*

Når var du ute i trafikken sist? de ligger 20- 30 km under, ofte mer da speedometer viser for mye.

Jeg kjører ca 30 - 35 000 km i året, og ser at disse sinkene lager mengder av farlige situasjoner i trafikken, de stopper opp i påkjøringsfilene, noen klarer til og med å stoppe i rundkjøringer for å slippe inn fra høyre.

Jeg vil ha bedre trafikkultur med riktig fart, riktig valg av kjørefelt der man bruker høyre felt til kjøring, venstre felt til forbipassering og ytre høyre til avkjøring.

Synd at "hattekjørerne" har tatt av hatten, de var lettere å se i trafikken før, nå dukker de opp over alt.

Jeg er ute i trafikken hver dag.. Drammensveien er en del av mine daglige kjørerute.

Er det du som har uflaks eller jeg som har flaks siden jeg svært sjeldent opplever ekstreme sinker som du nevner, og aldri opplever bilister som stopper i påkjøringsfelter eller stopper i rundkjøringer. Det er fremmed for meg.

Beklager, men jeg tror du kjører så mye at du har blitt en sær bilist, som lar deg irritere over andre som ikke er like flinke som deg og ikke er så trafikkvante som deg.

Skrevet

Jeg er ute i trafikken hver dag.. Drammensveien er en del av mine daglige kjørerute.

Er det du som har uflaks eller jeg som har flaks siden jeg svært sjeldent opplever ekstreme sinker som du nevner, og aldri opplever bilister som stopper i påkjøringsfelter eller stopper i rundkjøringer. Det er fremmed for meg.

Beklager, men jeg tror du kjører så mye at du har blitt en sær bilist, som lar deg irritere over andre som ikke er like flinke som deg og ikke er så trafikkvante som deg.

hehe, ligger du i venstre fil å sinker trafikken så får du heller ikke så mye oversyn. Håper du ikke er en av KE bilene som lager de store stoppene hver dag på E6 og E 18? *S*

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...