mariaflyfly Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Skal lage marsipankake til barnedåp i morra. Hva fyller jeg den med? Har allerede gått til innkjøp av ferdigkjevla marsipanlokk, og mormor har baka et svært sukkerbrød og stilt det til disposisjon. Ellers andre tips? Har aldri gjort dette før... *Uvitende* 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Vaniljekrem i første lag og bringebærsyltetøy og valnøtter i andre lag. De er min favoritt. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Vaniljekrem i første lag og bringebærsyltetøy og valnøtter i andre lag. De er min favoritt. Svigermor var veldig opptatt av å fortelle meg at hun var allergisk mot valnøtter i dag... ;o) 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Svigermor var veldig opptatt av å fortelle meg at hun var allergisk mot valnøtter i dag... ;o) Du kan bruke banan i steden. Smører andre laget med syltetøy og så fyller på med krem og banan. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Du kan bruke banan i steden. Smører andre laget med syltetøy og så fyller på med krem og banan. Blir ikke bananene brune og ekle? 0 Siter
nitni Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Vaniljekrem og tyttebærsyltetøy. Kjempegodt! Gryntet på nesen første gang jeg hørte om det, er ikke sååå glad i tyttebær. Men i bløtkake er det nydelig! Når jeg lager slik fest-marsipankake begynner jeg med en mandelbunn nederst. Så krem blandet med herm. pærer i biter og hakka valnøtter (det kan du jo kutte ut). Så en del av sukkerbrødet. Så vaniljekrem. Enda en del av sukkerbrødet, og jordbær blandet med krem. Så siste delen av sukkerbrødet. Krem og marsipan. Marsipanen kjveler jeg gjerne ut og stikker ut sirkler med et hvitvinsglass, som jeg legger i "taksteinsmønster" rundt og oppå kaka. Mektig, men skikkelig festkake ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Blir ikke bananene brune og ekle? Nei, ikke inni kaka. Du behøver jo ikke fylle den før i siste liten. Holder noen timer men ikke til dagen etter altså. Men den smaker godt dagen derpå ) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Vaniljekrem og tyttebærsyltetøy. Kjempegodt! Gryntet på nesen første gang jeg hørte om det, er ikke sååå glad i tyttebær. Men i bløtkake er det nydelig! Når jeg lager slik fest-marsipankake begynner jeg med en mandelbunn nederst. Så krem blandet med herm. pærer i biter og hakka valnøtter (det kan du jo kutte ut). Så en del av sukkerbrødet. Så vaniljekrem. Enda en del av sukkerbrødet, og jordbær blandet med krem. Så siste delen av sukkerbrødet. Krem og marsipan. Marsipanen kjveler jeg gjerne ut og stikker ut sirkler med et hvitvinsglass, som jeg legger i "taksteinsmønster" rundt og oppå kaka. Mektig, men skikkelig festkake ) Dritbra. Takk for tips! ) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Nei, ikke inni kaka. Du behøver jo ikke fylle den før i siste liten. Holder noen timer men ikke til dagen etter altså. Men den smaker godt dagen derpå ) Må lage den i morra - altså dagen før. 0 Siter
nitni Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Dritbra. Takk for tips! ) Den er knallgod. Lagde den første gang da jeg var 16år, og de 17 årene siden da har det blitt endel bestillinger på akkurat denne. Både til dåp og konfirmasjon ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Må lage den i morra - altså dagen før. Jeg hadde sikkert gjort det likevel. Den sklir i hvert fall ned her i huset dagen etterpå. Er det ikke slik at bananer bare blir brune når det kommer luft til. Tror det men kan ikke garantere det. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Den er knallgod. Lagde den første gang da jeg var 16år, og de 17 årene siden da har det blitt endel bestillinger på akkurat denne. Både til dåp og konfirmasjon ) *Imponert* 0 Siter
Gjest elisabeth Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Blir ikke bananene brune og ekle? Nei. Baker av og til rullekake med bananer inni, og bananen blir ikke brun 0 Siter
fresja Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Jeg vil helst ikke ha så mye kremfløte i kaka, det er så mektig. Foretrekker vaniljekrem inni kaka, gjerne kombinert med jordbær. Marengs eller krokan er også godt i en festkake marsipan. Bananer som noen har nevnt, gir kanskje litt lite smak, men er godt sammen med blåbær. 0 Siter
Nikki Skrevet 27. mars 2004 Skrevet 27. mars 2004 Sjokolademousse og banan - den beste bløtkaka jeg har laget Delte sukkerbrødet i 3, hadde banan og syltetøy mellom nederste laget. Sjokolademousse mellom de øverste lagene. Krem utenpå. Kjempegodt! 0 Siter
Gjest thetraveller Skrevet 27. mars 2004 Skrevet 27. mars 2004 Dynk med litt rød saft (eller safta fra fruktcoctail på hvert lag. smør på et lag med rødt syltetøy (hjemmelaget er best, men kjøpt er helt ok det og), og ha på vanilje- eller romkrem oppå der igjen. legg på neste del av kakebunnen, dynk litt, og ha på et lag med krem. Fruktcoctail dekkes over der igjen, og toppen av kakebunnen legges oppå. Smør over et lag med krem. Før du har på marsipan, kan det være greit å legge en bit bakepapir under. Da er det greit å skjære mønster i marsipanen, i tilfelle du vil fylle frukt e.l på toppen. Jeg pleier å skjære i spisser som jeg tvinner over og får ei slags "skål" til å ha enten jordbær eller fruktcoctail i. Lykke til i dåpen! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Skrevet 27. mars 2004 Det blei kake med hjemmelaga bringebærsyltetøy (mormors det også!), krem og bananer. Håper den smaker bra også... ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2004 Skrevet 27. mars 2004 Det blei kake med hjemmelaga bringebærsyltetøy (mormors det også!), krem og bananer. Håper den smaker bra også... ) Du får fortelle oss om kaka ble spist opp ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.