Gå til innhold

Hva fyller jeg bløtkaka med? (Posta på foreldreforumet også)

Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

Skal lage marsipankake til barnedåp i morra. Hva fyller jeg den med? Har allerede gått til innkjøp av ferdigkjevla marsipanlokk, og mormor har baka et svært sukkerbrød og stilt det til disposisjon. Ellers andre tips? Har aldri gjort dette før... *Uvitende*

Fortsetter under...

Skrevet

Vaniljekrem i første lag og bringebærsyltetøy og valnøtter i andre lag. De er min favoritt.

mariaflyfly
Skrevet

Vaniljekrem i første lag og bringebærsyltetøy og valnøtter i andre lag. De er min favoritt.

Svigermor var veldig opptatt av å fortelle meg at hun var allergisk mot valnøtter i dag... ;o)

Skrevet

Svigermor var veldig opptatt av å fortelle meg at hun var allergisk mot valnøtter i dag... ;o)

Du kan bruke banan i steden. Smører andre laget med syltetøy og så fyller på med krem og banan.

mariaflyfly
Skrevet

Du kan bruke banan i steden. Smører andre laget med syltetøy og så fyller på med krem og banan.

Blir ikke bananene brune og ekle?

Skrevet

Vaniljekrem og tyttebærsyltetøy. Kjempegodt!

Gryntet på nesen første gang jeg hørte om det, er ikke sååå glad i tyttebær. Men i bløtkake er det nydelig!

Når jeg lager slik fest-marsipankake begynner jeg med en mandelbunn nederst. Så krem blandet med herm. pærer i biter og hakka valnøtter (det kan du jo kutte ut).

Så en del av sukkerbrødet. Så vaniljekrem.

Enda en del av sukkerbrødet, og jordbær blandet med krem. Så siste delen av sukkerbrødet.

Krem og marsipan.

Marsipanen kjveler jeg gjerne ut og stikker ut sirkler med et hvitvinsglass, som jeg legger i "taksteinsmønster" rundt og oppå kaka.

Mektig, men skikkelig festkake :o)

Annonse

Skrevet

Nei, ikke inni kaka. Du behøver jo ikke fylle den før i siste liten. Holder noen timer men ikke til dagen etter altså. Men den smaker godt dagen derpå :o)

mariaflyfly
Skrevet

Vaniljekrem og tyttebærsyltetøy. Kjempegodt!

Gryntet på nesen første gang jeg hørte om det, er ikke sååå glad i tyttebær. Men i bløtkake er det nydelig!

Når jeg lager slik fest-marsipankake begynner jeg med en mandelbunn nederst. Så krem blandet med herm. pærer i biter og hakka valnøtter (det kan du jo kutte ut).

Så en del av sukkerbrødet. Så vaniljekrem.

Enda en del av sukkerbrødet, og jordbær blandet med krem. Så siste delen av sukkerbrødet.

Krem og marsipan.

Marsipanen kjveler jeg gjerne ut og stikker ut sirkler med et hvitvinsglass, som jeg legger i "taksteinsmønster" rundt og oppå kaka.

Mektig, men skikkelig festkake :o)

Dritbra. Takk for tips! :o)

mariaflyfly
Skrevet

Nei, ikke inni kaka. Du behøver jo ikke fylle den før i siste liten. Holder noen timer men ikke til dagen etter altså. Men den smaker godt dagen derpå :o)

Må lage den i morra - altså dagen før.

Skrevet

Dritbra. Takk for tips! :o)

Den er knallgod. Lagde den første gang da jeg var 16år, og de 17 årene siden da har det blitt endel bestillinger på akkurat denne. Både til dåp og konfirmasjon :o)

Skrevet

Må lage den i morra - altså dagen før.

Jeg hadde sikkert gjort det likevel. Den sklir i hvert fall ned her i huset dagen etterpå.

Er det ikke slik at bananer bare blir brune når det kommer luft til. Tror det men kan ikke garantere det.

mariaflyfly
Skrevet

Den er knallgod. Lagde den første gang da jeg var 16år, og de 17 årene siden da har det blitt endel bestillinger på akkurat denne. Både til dåp og konfirmasjon :o)

*Imponert*

Gjest elisabeth
Skrevet

Nei. Baker av og til rullekake med bananer inni, og bananen blir ikke brun

Annonse

Skrevet

Jeg vil helst ikke ha så mye kremfløte i kaka, det er så mektig. Foretrekker vaniljekrem inni kaka, gjerne kombinert med jordbær. Marengs eller krokan er også godt i en festkake marsipan.

Bananer som noen har nevnt, gir kanskje litt lite smak, men er godt sammen med blåbær.

Skrevet

Bringebær....mmmmmmmmmmm.....

Skrevet

Sjokolademousse og banan - den beste bløtkaka jeg har laget :)

Delte sukkerbrødet i 3, hadde banan og syltetøy mellom nederste laget. Sjokolademousse mellom de øverste lagene. Krem utenpå.

Kjempegodt!

Gjest thetraveller
Skrevet

Dynk med litt rød saft (eller safta fra fruktcoctail på hvert lag. smør på et lag med rødt syltetøy (hjemmelaget er best, men kjøpt er helt ok det og), og ha på vanilje- eller romkrem oppå der igjen. legg på neste del av kakebunnen, dynk litt, og ha på et lag med krem. Fruktcoctail dekkes over der igjen, og toppen av kakebunnen legges oppå. Smør over et lag med krem. Før du har på marsipan, kan det være greit å legge en bit bakepapir under. Da er det greit å skjære mønster i marsipanen, i tilfelle du vil fylle frukt e.l på toppen. Jeg pleier å skjære i spisser som jeg tvinner over og får ei slags "skål" til å ha enten jordbær eller fruktcoctail i.

Lykke til i dåpen!

mariaflyfly
Skrevet

Det blei kake med hjemmelaga bringebærsyltetøy (mormors det også!), krem og bananer. Håper den smaker bra også... :o)

Skrevet

Det blei kake med hjemmelaga bringebærsyltetøy (mormors det også!), krem og bananer. Håper den smaker bra også... :o)

Du får fortelle oss om kaka ble spist opp :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...