Gå til innhold

Bostøtte/inntekt

Anbefalte innlegg

Gjest på flyttefot
Skrevet

På kommunen sier de at jeg fra høsten av kommer til å ha for høy inntekt til å kunne få bostøtte. "Inntekten" min pr. i dag består av overgangsstønad, men til høsten blir jeg student og da blir lån og stipend OGSÅ regnet som inntekt.

Inntektsgrensen er på 171 000. Kan jeg la vær å søke fullt lån/stipend, og heller søke slik at inntekten kommer rett oppunder dette?

Vil i så fall stipendandelen bli redusert?

Skrevet

Utvidet inntektsbegrep (hvis du tenker på bostøtte fra husbanken) skal bare taes med dersom du krever at de ser bort fra ligningen i 2002, siden du har gått mye ned i inntekt.

Dersom du søker på vanlig grunnlag og det skal beregnes fra ligningen har jeg forstått det som at de ikke tar med stipend/lån.

Selv etter de nye reglene med meldeplikt for inntektsoppgang skal ikke dette meldes.

"Det er brutto skattbar inntekt i løpet av året som skal meldes inn. Inntektsøkningen skal meldes inn til bostøttekontoret i kommunen/bydelen.

Hva er skattbar inntekt?

inntekt fra arbeid (lønn, honorar, feriepenger o.l.

inntekt som kommer i stedet for arbeidsinntekt (dagpenger, sykepenger, fødselspenger)

inntekt i form av pensjon, trygd, føderåd og livrente

inntekt fra kapital eller virksomhet

OBS: studielån/stipend, utdanningsstønad, sosial stønad, barnebidrag, barnetrygd og kontantstøtte er ikke skattbare inntekter, og dermed heller ikke meldepliktige"

www.husbanken.no

Skrevet

Utvidet inntektsbegrep (hvis du tenker på bostøtte fra husbanken) skal bare taes med dersom du krever at de ser bort fra ligningen i 2002, siden du har gått mye ned i inntekt.

Dersom du søker på vanlig grunnlag og det skal beregnes fra ligningen har jeg forstått det som at de ikke tar med stipend/lån.

Selv etter de nye reglene med meldeplikt for inntektsoppgang skal ikke dette meldes.

"Det er brutto skattbar inntekt i løpet av året som skal meldes inn. Inntektsøkningen skal meldes inn til bostøttekontoret i kommunen/bydelen.

Hva er skattbar inntekt?

inntekt som kommer i stedet for arbeidsinntekt (dagpenger, sykepenger, fødselspenger)

OBS: studielån/stipend, utdanningsstønad, sosial stønad, barnebidrag, barnetrygd og kontantstøtte er ikke skattbare inntekter, og dermed heller ikke meldepliktige"

www.husbanken.no

Pga sommel har ikke folkeregisteret registrert adresseforandring på meg før 9/1 04. Selv om jeg flyttet og sendte flyttemeldingen i begynnelsen av desember. Så nå har den damen jeg er så glad i bestemt at jeg ikke kan få bostøtte i mai.

Skrevet

Pga sommel har ikke folkeregisteret registrert adresseforandring på meg før 9/1 04. Selv om jeg flyttet og sendte flyttemeldingen i begynnelsen av desember. Så nå har den damen jeg er så glad i bestemt at jeg ikke kan få bostøtte i mai.

Niiice :-)

Du er jo verre jaget av uhell enn meg jo.

Utrolig!

Skrevet

Niiice :-)

Du er jo verre jaget av uhell enn meg jo.

Utrolig!

jeg spyr.

Og det nye på sosialkontoret var at de ikke kunne hjelpe med med mine "akutte" regninger fordi jeg eide leiligheten min og ikke leide.

Men jeg kunne jo ikke få leie fordi jeg eide leilighet sa damen på boligkontoret når jeg så etter ny.

Dette begynner å bli utrolig.

Skrevet

jeg spyr.

Og det nye på sosialkontoret var at de ikke kunne hjelpe med med mine "akutte" regninger fordi jeg eide leiligheten min og ikke leide.

Men jeg kunne jo ikke få leie fordi jeg eide leilighet sa damen på boligkontoret når jeg så etter ny.

Dette begynner å bli utrolig.

sukkstønn

SKriv brev til fylkesmannen, han har bare godt av å få kaffen i vranghalsen.

Skrevet

sukkstønn

SKriv brev til fylkesmannen, han har bare godt av å få kaffen i vranghalsen.

Noe må jeg jo gjøre men jeg må vente litt ellers så tipper jeg over. Nå gjelder det først og fremst å roe meg ned så jeg ikke får sammenbrudd.

Eller er det nå jeg går til avisen. Det har vært nok nå?

Gjest på flyttefot
Skrevet

Hva er skattbar inntekt?

www.husbanken.no

Jaha ja.

I 2002 er jeg oppført med en kjempeinntekt, men altså: Ei lenger.

Hva skjer hvis/når jeg søker seinere da? Har vært i denne situasjonen i snart ett år, og regner med å studere de følgende fem.

Kan jeg da søke bostøtte seinere, uten at lån/stipend blir regnet som inntekt??

Skrevet

Noe må jeg jo gjøre men jeg må vente litt ellers så tipper jeg over. Nå gjelder det først og fremst å roe meg ned så jeg ikke får sammenbrudd.

Eller er det nå jeg går til avisen. Det har vært nok nå?

Jada.

Avis og/eller tv.

Det får da være grenser.

Her er vi omringet av advokater (!) 3 stk faktisk.

Ingen har noe særlig håp om en løsning for ham, dog. Men de håper å kunne påføre arbeidsplassen en skramme.

Nå forsøker vi bare å omstille oss til å gå ned 6000 kr mnd i inntekt.

Har ikke bostøtten lengre heller.

Får håpe det ikke blir langvarig!

Skrevet

Jaha ja.

I 2002 er jeg oppført med en kjempeinntekt, men altså: Ei lenger.

Hva skjer hvis/når jeg søker seinere da? Har vært i denne situasjonen i snart ett år, og regner med å studere de følgende fem.

Kan jeg da søke bostøtte seinere, uten at lån/stipend blir regnet som inntekt??

Ja, til neste år bruker de 2003. Deretter 2004. osv osv.

Så etterhvert kan du få bostøtte uten av stipend/lån regnes med.

Skrevet

Jada.

Avis og/eller tv.

Det får da være grenser.

Her er vi omringet av advokater (!) 3 stk faktisk.

Ingen har noe særlig håp om en løsning for ham, dog. Men de håper å kunne påføre arbeidsplassen en skramme.

Nå forsøker vi bare å omstille oss til å gå ned 6000 kr mnd i inntekt.

Har ikke bostøtten lengre heller.

Får håpe det ikke blir langvarig!

6000 er mye når man har dårlig råd. Jeg gikk ned 5000 når datteren min fylte 18 i august og bidraget for mistemann gikk ned.

Du får glemme den gode tiden, den varte jo ikke så lenge og så får du prise deg lykkelig for at du bor så nært svenskegrensa.

Skrevet

"Ved flytting:

Alle i husstanden må være bosatt og registrert i Folkeregisteret senest på situasjonsdatoen. I følge folkeregisterloven § 7 har man imidlertid 8 dagers frist til å melde flytting. Registrering i Folkeregisteret inntil 8 dager etter innflyttingsdato godkjennes derfor, men faktisk innflytting må alltid ha skjedd innen situasjonsdato. "

8 dager etter den 1 blir vel den 9? Flytting var jo skjedd innen situasjondato?

Skrevet

6000 er mye når man har dårlig råd. Jeg gikk ned 5000 når datteren min fylte 18 i august og bidraget for mistemann gikk ned.

Du får glemme den gode tiden, den varte jo ikke så lenge og så får du prise deg lykkelig for at du bor så nært svenskegrensa.

Hm, nå man skulle hatt bil .. hehe.

Men det hadde vel gått opp i opp.

Hm .. får vel sette meg inn i bussrutene.

Urk, nei .. arbeidsmarkedet her heldigvis på vei opp, og vikarbyrået føler seg bad over det som skjedde, så de jobber på spreng for å finne noe.

Pluss at det er sommer, med dertilhørende sommerjobber/vikariater.

Satser på at dette ikke er varig!

Skrevet

"Ved flytting:

Alle i husstanden må være bosatt og registrert i Folkeregisteret senest på situasjonsdatoen. I følge folkeregisterloven § 7 har man imidlertid 8 dagers frist til å melde flytting. Registrering i Folkeregisteret inntil 8 dager etter innflyttingsdato godkjennes derfor, men faktisk innflytting må alltid ha skjedd innen situasjonsdato. "

8 dager etter den 1 blir vel den 9? Flytting var jo skjedd innen situasjondato?

Takk, jeg skal ringe på boligkontoret med en gang til mandag.

Skrevet

Hm, nå man skulle hatt bil .. hehe.

Men det hadde vel gått opp i opp.

Hm .. får vel sette meg inn i bussrutene.

Urk, nei .. arbeidsmarkedet her heldigvis på vei opp, og vikarbyrået føler seg bad over det som skjedde, så de jobber på spreng for å finne noe.

Pluss at det er sommer, med dertilhørende sommerjobber/vikariater.

Satser på at dette ikke er varig!

Ja, jeg skal krysse fingrene for det.

Skrevet

Hva er skattbar inntekt?

www.husbanken.no

Jeg trodde bidrag var skattbar inntekt nå?

Skrevet

Jeg trodde bidrag var skattbar inntekt nå?

Tror det var skattbart før, men etter de nye reglene ikke er det lengre?

Er ikke helt mitt område, men mener å huske noe sånt.

Uansett var teksten kopiert fra husbanken sine sider om bostøtte (de blir fortløpende holdt oppdatert).

Skrevet

Tror det var skattbart før, men etter de nye reglene ikke er det lengre?

Er ikke helt mitt område, men mener å huske noe sånt.

Uansett var teksten kopiert fra husbanken sine sider om bostøtte (de blir fortløpende holdt oppdatert).

Det var sagt/skrevet mye om at etter de nye reglene skal mottaker ikke betale skatt av bidraget. Betaler får da heller ikke fradrag. Jeg tror de nye reglene er trått i kraft, men vet ikke helt hvilket inntektsår de gjelder for.

Skrevet

Det var sagt/skrevet mye om at etter de nye reglene skal mottaker ikke betale skatt av bidraget. Betaler får da heller ikke fradrag. Jeg tror de nye reglene er trått i kraft, men vet ikke helt hvilket inntektsår de gjelder for.

Jeg har forstått det slik at det gjelder fra oktober 2003, da de tredte i kraft.

Men er ikke sikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...