Gå til innhold

Den fineste plassen i Norge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er det? Hva gjør at denne plassen/byen/fjellet er din nr. 1?

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

4

• Matthea

3

• laban

2

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Nestor sin mamma
Skrevet

Moskenes i Lofoten,vakreste sted på jord!

Mvh

Skrevet

Tok toget bikkja og jeg fra Østlandet til Bodø og båten til Lofoten.

Det ble nydeligere og nydeligere dess lengre opp vi kom...

Og plutselig dukket fjelltoppene opp i tåka...mitt første blikk av Lofoten fra båten.

Lofoten tok virkelig pusten fra meg, viste ikke at det kunne være så nydelig en gang jeg.

:)

Pappa Bjørn
Skrevet

Skjærgården langs telemarkskysten. Nå har jeg riktignok en voldsom forkjærlighet for sjøen, men når man sitter i båten og går inne langs små øyer holmer mens man kan se rett ut på det åpne havet utenfor skjærene, da tror jeg ikke det kan bli vakrere.

Annonse

Gjest Rusle
Skrevet

Helgelandskysten er noe av det flotteste jeg har sett med høye fjell, grønne daler og hvite strender.

Dovrefjell kommer på 2.plass.

Skrevet

Jeg er veldig glad i området rundt Gjende i Jotunheimen.

Storslagen natur i utrolig vakre farger; blågrønt vann kranset av lysegrønn løvskog, majestetiske, blågrå fjell med hvit snø på toppene. Og når solen skinner fra knallblå himmel og man hører suset fra et fossefall og en fjellrype eller to som skriker i det fjerne.....ahhh! Jeg blir helt salig ved tanken :-)

Jeg har gått mye fottur rundt omkring i fjellene i Sør-Norge, men dette området er absolutt favoritten.

Skrevet

Vesterålen (Stokmarknes..)

Vi har så mange flotte steder her at de som ikke har vært her, kan bare drømme om..

Gjest Ålesund i mitt hjerte
Skrevet

Å stå på toppen av Aksla (eller hva det nå heter) i Ålesund og se rundt seg er vakkert!!

Man ser langt til havs, man ser nærliggende øyer, man ser byen med dets folkeliv, og man ser innover landet med snødekkede fjell.

Dit vil jeg gjerne igjen en gang i livet!!

Gjest Natur er bra
Skrevet

Finnmarksvidda. Kautokeino. Der folk lever i ett med naturen. Synes det var en spesiell opplevelse.

Skrevet

Finnmarksvidda. Kautokeino. Der folk lever i ett med naturen. Synes det var en spesiell opplevelse.

Hvorfor lever de mer "i ett" med naturen der enn i Oslo?

Hvorfor er det "bra" å leve i ett med naturen?

Med vennlig hilsen

Gjest Natur er bra
Skrevet

Hvorfor lever de mer "i ett" med naturen der enn i Oslo?

Hvorfor er det "bra" å leve i ett med naturen?

Med vennlig hilsen

Jeg er selv fra Oslo, og synes derfor det var spesielt å se hvor forskjellig vi lever. De lever så tett me naturen, og det synes jeg er flott. Fikk inntrykk av at naturen betydde alt. Ikke "bruk og kast", slik vi har det.

Det som gjør det spesielt for meg er at det er så forskjellig med det jeg selv er vant med.

Men vet ikke om jeg hadde klart å leve sånn. For meg er det litt gammeldags, kanskje derfor det er sjarm i levemåten.

Annonse

Skrevet

Lofoten / Vesterålen. Utrolig kombinasjon av vilt og vakkert, hav og fjell.

Med forbehold om at jeg ikke har vært i absolutt hele Norge. Men jeg har sett ganske mye av landet - og er født i Oslo.

Skrevet

Lofoten / Vesterålen. Utrolig kombinasjon av vilt og vakkert, hav og fjell.

Med forbehold om at jeg ikke har vært i absolutt hele Norge. Men jeg har sett ganske mye av landet - og er født i Oslo.

*hvisker* hvor i Vesterålen har du familie?

Skrevet

Jeg er selv fra Oslo, og synes derfor det var spesielt å se hvor forskjellig vi lever. De lever så tett me naturen, og det synes jeg er flott. Fikk inntrykk av at naturen betydde alt. Ikke "bruk og kast", slik vi har det.

Det som gjør det spesielt for meg er at det er så forskjellig med det jeg selv er vant med.

Men vet ikke om jeg hadde klart å leve sånn. For meg er det litt gammeldags, kanskje derfor det er sjarm i levemåten.

Hei,

Jeg tror det er like mye "bruk og kast" der som "her nede", bare at man ser det ikke fordi det er så få der.

Det er forskjellig fra "våre liv", men det er tross alt en grunn til at folk flytter fra Kautokeino til Oslo, og ikke omvendt.

Jeg tror det er "farlig" å romantisere slik det var før - det er få personer som synes det er festlig (mer enn én ukes ferie) å måtte hogge ved for å fyre hver morgen, hente vann i brønnen, ut i -20 grader på utedo, osv.

Med andre ord - jeg tror ikke livet var bedre før. Tvertimot.

Med vennlig hilsen

Skrevet

*hvisker* hvor i Vesterålen har du familie?

Jeg har ikke slekt nord for Nord-Trøndelag.

Er bare litt sånn syntetisk nordlending.

Gjest Rusle
Skrevet

Hei,

Jeg tror det er like mye "bruk og kast" der som "her nede", bare at man ser det ikke fordi det er så få der.

Det er forskjellig fra "våre liv", men det er tross alt en grunn til at folk flytter fra Kautokeino til Oslo, og ikke omvendt.

Jeg tror det er "farlig" å romantisere slik det var før - det er få personer som synes det er festlig (mer enn én ukes ferie) å måtte hogge ved for å fyre hver morgen, hente vann i brønnen, ut i -20 grader på utedo, osv.

Med vennlig hilsen

Det har du sikkert rett i. Men "ser" på 50-60 tallet og den tiden virker rolig. Selv om folk stresset den gang, så på langt nær så mye som i dag.

Gjest Natur er bra
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Alt med måte. De henter nok ikke vann ute, og har nok toalett inne. Og ved kan man jo saga mye om gangen.

Det var ikke snakk om hvor jeg ville bodd, men hvilken plass jeg synes er fin.

Skrevet

Det har du sikkert rett i. Men "ser" på 50-60 tallet og den tiden virker rolig. Selv om folk stresset den gang, så på langt nær så mye som i dag.

Hei,

Det tror jeg faktisk er en illusjon - de hadde nok sitt å stri med, da også. Ofte var det nok langt mer basale behov enn det vi tenker på nå. Idag bruker vi kun 10% av inntekten på mat. Før var dette langt høyere, og det betød nok at det skulle mindre til før man ikke spiste seg mett.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...