Gjest mor i juni Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 For å være litt unøyaktig - Nord-norge. Pga at alle barndoms sommerferier ble tilbragt på en øy i havgapet. Midnattssol og måker. Og det var alltid fint vær. :-) 0 Siter
Gjest mor i juni Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Moskenes i Lofoten,vakreste sted på jord! Mvh Jeg har vært i Å. :-) 0 Siter
Gjest Lonkil Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Hum? Spørs om du tenker på sommer eller på vinter. Er enig i at Nord-Norge er bra på sommeren (da både helgelandskysten og lengre nord). På sommeren mener jeg at himmel på jord må være Frøya (en øy langt ute i havet i trøndelag). På vinteren er disse nevnte steder helvete på jord - kaldt, surt, vått og trist. Da tror jeg faktisk at det hadde vært penere et sted med kald, tørr vinter - som for eksempel Vinstra i Gudbrandsdalen. bare noen tanker.... 0 Siter
Gjest mor i juni Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Hum? Spørs om du tenker på sommer eller på vinter. Er enig i at Nord-Norge er bra på sommeren (da både helgelandskysten og lengre nord). På sommeren mener jeg at himmel på jord må være Frøya (en øy langt ute i havet i trøndelag). På vinteren er disse nevnte steder helvete på jord - kaldt, surt, vått og trist. Da tror jeg faktisk at det hadde vært penere et sted med kald, tørr vinter - som for eksempel Vinstra i Gudbrandsdalen. bare noen tanker.... er det meg du svarer....? Siden du skriver om sommer i nordnorge og en øy.? 0 Siter
Gjest Lonkil Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 er det meg du svarer....? Siden du skriver om sommer i nordnorge og en øy.? Heh, var bare flere som nevnte Nord-Norge som den fineste plassen i Norge. Jeg er altså enig - men da kun på sommerstid Svarte egentlig ingen, bare kom med en del løse tanker. 0 Siter
Gjest bare en tanke Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Hei, Det tror jeg faktisk er en illusjon - de hadde nok sitt å stri med, da også. Ofte var det nok langt mer basale behov enn det vi tenker på nå. Idag bruker vi kun 10% av inntekten på mat. Før var dette langt høyere, og det betød nok at det skulle mindre til før man ikke spiste seg mett. Med vennlig hilsen I gamle dager handlet de ofte ikke med penger. De byttet. De jobbet med dyr, og fikk derfra mat og drikke. De jobbet for å leve, ikke for pengene. 0 Siter
huufsa Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Den er for meg på hytta. Det er det eneste stedet jeg har ro i sjelen. 0 Siter
Sør Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 I gamle dager handlet de ofte ikke med penger. De byttet. De jobbet med dyr, og fikk derfra mat og drikke. De jobbet for å leve, ikke for pengene. Det endrer vel ikke på noe. Folk idag lever da like mye/lite som den gang for penger. Hvis avlingen slår feil, så har du verken mat eller penger. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Onkel i nord Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Påska er finest på finnmarksvidda. Gå på ski eller kjøre scooter i deilig vær! Grand prix i joik og sang. Scooter drive-in kino(!!) I det hele tatt, fint vær og alt er bare bra! Sommeren er finest helt sør i landet. 0 Siter
Gjest bare en tanke Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Det endrer vel ikke på noe. Folk idag lever da like mye/lite som den gang for penger. Hvis avlingen slår feil, så har du verken mat eller penger. Med vennlig hilsen Sant nok. Nå jobber vi for å få penger, mat er aldri noe problem. Alt handler om penger, i alt for stor grad! Merkeklær og utstyr av beste kvalitet er viktig. Unger utsettes for motepress. Vi bekymrer oss om noen kilo for mye eller for lite. Foreldre jobber hele dagen og ungene sendes i barnehage. Familien får lite tid sammen. Jeg levde ikke i gamle dager, så kan ikke si at det var så mye bedre. Men jeg må få drømme. Kan ikke tro at denne utviklinga er så sunn. Men det har vel både ulemper og fordeler. Var nok mye fysisk slit for å få alt gjort før, men familiene gjorde det sammen. Ungene lekte sammen om de hadde tid til overs, de satt ikke foran pc-skjermen. 0 Siter
cathlin Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Jeg er selv fra Oslo, og synes derfor det var spesielt å se hvor forskjellig vi lever. De lever så tett me naturen, og det synes jeg er flott. Fikk inntrykk av at naturen betydde alt. Ikke "bruk og kast", slik vi har det. Det som gjør det spesielt for meg er at det er så forskjellig med det jeg selv er vant med. Men vet ikke om jeg hadde klart å leve sånn. For meg er det litt gammeldags, kanskje derfor det er sjarm i levemåten. Jeg skjønner ikke uttrykket "å leve i ett med naturen". Jeg mener at vi lever i naturen. Den er her, og vi er en del av den. Uansett Oslo eller Finmarksvidda. mvh 0 Siter
cathlin Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Kjerringøy i Nordland, der de spilte inn Dina filmen. 0 Siter
Gjest mor i juni Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Heh, var bare flere som nevnte Nord-Norge som den fineste plassen i Norge. Jeg er altså enig - men da kun på sommerstid Svarte egentlig ingen, bare kom med en del løse tanker. Enig i at Nord Norge er best om sommeren, ja. :-) 0 Siter
Matthea Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 - mektige fjell. Jeg går i dalene der når jeg ønsker å fylle opp energilageret. 0 Siter
Gjest dimi Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 - mektige fjell. Jeg går i dalene der når jeg ønsker å fylle opp energilageret. Hvor er det? 0 Siter
Gjest Natur er bra Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Jeg skjønner ikke uttrykket "å leve i ett med naturen". Jeg mener at vi lever i naturen. Den er her, og vi er en del av den. Uansett Oslo eller Finmarksvidda. mvh At man utnytter naturen litt mer enn det man gjør i en stor by. Man blir "venn" med naturen. Men mange der tilber jo naturen på en spesiell måte også da. Naturens guder. Så kanskje det er derfor de har større respekt for naturen, og lever tettere med den. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Hei, Det tror jeg faktisk er en illusjon - de hadde nok sitt å stri med, da også. Ofte var det nok langt mer basale behov enn det vi tenker på nå. Idag bruker vi kun 10% av inntekten på mat. Før var dette langt høyere, og det betød nok at det skulle mindre til før man ikke spiste seg mett. Med vennlig hilsen Det tror jeg ikke gjaldt 50-60 årene. Det var jo oppgangstider med svært lav arbeidsledighet. 0 Siter
fresja Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Hvor er det? Kanskje det var de jeg såg da jeg stod i ferjekø i Lyngseidet? Det var iallfall et vakkert sted. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Jeg har vært i Å. :-) Det finnes to Å`er, i Lofoten og i Meldal ;-) Tipper det var Å i Lofoten du mente ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.