Gå til innhold

Middagstips til i morgen ønskes u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

laguna1365380434
Skrevet

Jeg konfererte "Ingrids matkalander"

Ingrid mener at søndagen i fjerdeuke i mars, da spiser man Baconbiffer med grønnsaker, sjy og potet, og man har hvetekake med eple til dessert..

:-)

Skrevet

Hjemmelaget lapskaus? Denne er nydelig.

1 kg oksekjøtt

3 ss olivenolje

3 ss hvetemel

3 hakkede løk

3 store hakkede gulrøtter

4 hakkede selleristenger

7,5 dl oksekraft

1 dl tomatpuré

1 ss worcestershire saus

2 ss soyasaus

½ ts hver av salt, pepper,

timian og paprikapulver

6 store poteter

Skjær kjøttet i terninger og brun dem i olje. Ta gryten av platen og dryss mel over, stek i 5 minutter på svak varme. Ta ut kjøttet. Surr løk, gulrøtter og selleri til det blir mørt. Tilsett kjøtt, kraft, tomatpuré, worcestershiresaus, soya og krydder. Sett på lokk og la småkoke i 45 minutter. Skrell potetene og skjær dem i små terninger. Ha dem i lapskausen og la det koke i 30 minutter til.

Gjest malun
Skrevet

Tja..jeg skal spise indisk kyllinggryte med masse deilig curry og grønnsaker i morgen.

Skrevet

Hjemmelaget lapskaus? Denne er nydelig.

1 kg oksekjøtt

3 ss olivenolje

3 ss hvetemel

3 hakkede løk

3 store hakkede gulrøtter

4 hakkede selleristenger

7,5 dl oksekraft

1 dl tomatpuré

1 ss worcestershire saus

2 ss soyasaus

½ ts hver av salt, pepper,

timian og paprikapulver

6 store poteter

Skjær kjøttet i terninger og brun dem i olje. Ta gryten av platen og dryss mel over, stek i 5 minutter på svak varme. Ta ut kjøttet. Surr løk, gulrøtter og selleri til det blir mørt. Tilsett kjøtt, kraft, tomatpuré, worcestershiresaus, soya og krydder. Sett på lokk og la småkoke i 45 minutter. Skrell potetene og skjær dem i små terninger. Ha dem i lapskausen og la det koke i 30 minutter til.

Jeg for min del syntes det er sløsing av fint kjøtt å lage lapskaus. Lapskaus lager man av restekjøtt, som f.eks det som blir igjen av ei steik.

Det tenker jeg at jeg skal ha i morgen.

Skrevet

Jeg for min del syntes det er sløsing av fint kjøtt å lage lapskaus. Lapskaus lager man av restekjøtt, som f.eks det som blir igjen av ei steik.

Det tenker jeg at jeg skal ha i morgen.

Man bruker jo ikke ytrefilet i lapskaus da, man bruker billig kjøtt som kommer til sin rett ved lang tids koking. :-)

Annonse

Skrevet

Man bruker jo ikke ytrefilet i lapskaus da, man bruker billig kjøtt som kommer til sin rett ved lang tids koking. :-)

Åssen kjøtt bruker du da? Oksebibringe? Bedre å lage fersk suppe av kraften da, med grønnsaker og bolle oppi først. For så å ha poteter og sursøt saus til kjøttet etterpå. DET er godt det.

Er jeg vrang nå :-)

Skrevet

Åssen kjøtt bruker du da? Oksebibringe? Bedre å lage fersk suppe av kraften da, med grønnsaker og bolle oppi først. For så å ha poteter og sursøt saus til kjøttet etterpå. DET er godt det.

Det varierer litt, kjøper ofte i pakker hvor det står "grytekjøtt", mye fett og sener på, men det gir god smak. Å bruke ferdig stek synes jeg liksom ikke blir det samme, da har ikke kjøttet kokt med hele tiden og det mangler den fyldige smaken. Men, altså, smak og behag da, noen liker det ene og noen liker det andre. Jeg er på ingen måte lapskaus-dronning. :-)

Skrevet

Åååå det hadde vi når jeg var barn! Sånn kjøtt med sursøt saus. Jeg har ennå ikke klart å finne noen oppskrift. for sausen var da jammen ikke sånn tomatbasert sursøt? Har du oppskrift?

Skrevet

Åååå det hadde vi når jeg var barn! Sånn kjøtt med sursøt saus. Jeg har ennå ikke klart å finne noen oppskrift. for sausen var da jammen ikke sånn tomatbasert sursøt? Har du oppskrift?

Håper du får en oppskrift av Shandy, kunne tenke meg den jeg også.

Men kan det være noe sånt som dette?

http://www.nrk.no/mat/3304086.html

Skrevet

Hei du :-)

Smelt ca. 50 gram smør, og ha i en stor ss mel.

Spe med kraften av kjøttet ca. 5-6dl (bland med litt vann, hvis kraften er sterk)

kok opp.

Ha i ca. 1ss 7% eddikk 1-2 ss sukker. Bittelitt salt, men smak det til.

Dette er sånn nogenlunde hva jeg bruker, men du må smake deg til, for å få den slik du liker den.

Lykke til, det er iallefall sabla godt :-)

Skrevet

Hei du :-)

Smelt ca. 50 gram smør, og ha i en stor ss mel.

Spe med kraften av kjøttet ca. 5-6dl (bland med litt vann, hvis kraften er sterk)

kok opp.

Ha i ca. 1ss 7% eddikk 1-2 ss sukker. Bittelitt salt, men smak det til.

Dette er sånn nogenlunde hva jeg bruker, men du må smake deg til, for å få den slik du liker den.

Lykke til, det er iallefall sabla godt :-)

Tusen takk!

Og bare fordi jeg er litt treg..... Du koker kjøttet lang tid og har vanlige poteter til? Hvordan kjøtt bruker du? Lapsaus kjøtt?

Skrevet

Tusen takk!

Og bare fordi jeg er litt treg..... Du koker kjøttet lang tid og har vanlige poteter til? Hvordan kjøtt bruker du? Lapsaus kjøtt?

Koker kjøttet i ca. 2timer. Bruk 2ts salt pr.liter vann. Du kan også ha i kjøttbuljongterning, men dette gjør du kun hvis det er nødvendig. Det kjenner du når kjøttet er ferdig kokt.

Husk å skumme av. Ikke la kjøttet fosskoke, men småputre

Jeg bruker oksebibringe(best), men oksebog og oksehøyrygg er også godt.

Bruker vanlige poteter ja :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...