Gå til innhold

Logge på andres hotmail

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde noe litt uetisk er forleden. Jeg mottok en litt truende mail fra en eks, fra dennes hotmailadresse.

Jeg ble litt nysgjerrig på hva denne drev med og forsøkte å logge meg på dennes hotmail. Jeg fant ikke ut av passordet. Jeg gikk da inn og forandret passordet, ved å besvare det hemmelig spørsmålet. Alle som kjenner vedkommende godt, kunne gjort dette, da det var særdeles enkelt og personlig spørsmål.

Inne på mailen fant jeg ut at vedkommende hadde tenkt å begå en straffbar handling, som ville rammet meg. Jeg har ikke foretatt meg noe, ei heller endret/slettet mail e.l.

Vedkommende har nå byttet passord, men har ikke endret det hemmelige passordet.

Jeg var igjen inne på mailen, og der har vedkommende slettet alle innkommende mail, men latt en sendt mail ligge igjen (dette må man jo spesifikt be om). Dette var en mail til microsoft, hvor denne ber om at sikring av spor blir gjort, da hotmailen er blitt hacket. Og sier dette skal brukes i et sivilt søksmål, da sensitive data er lest og slettet. Denne underskriver med navn og utgir seg for å være daglig leder av et firma, som ikke er operativt, og som ikke utfører noe arbeid. Mistanken er rettet mot meg, og jeg tror nok at vedkommende bevisst har gjort det lett for meg å komme meg inn på hotmailen, altså satt det opp som en slags felle, og at det var meningen at jeg skulle lese mailen til microsoft, for å skremme meg.

Vel, det har vedkommende greid...noen som har kjennskap til slikt..vil det få etterspill for meg og vedkommende går videre med dette? Denne har jo på en måte handlet uaktsomt, ved ikke å sikre sitt passord. Mailene var ikke mer sensitive enn en mail jeg kunne sendt, altså ikke firmarelaterte ting eller noe slikt, men tanker om å utføre en straffbar handling, som ikke ville vært senstitive opplysninger om han hadde utført denne handlingen.

Gjest alfakrøll dott kom
Skrevet

Neida, bare å nekte til øya blør. Desuten kan han neppe ha oppdaget et "hackeforsøk" hvis du brukte gyldig passord for å komme inn. Om jeg gir mannen min lov til å gjøre det du gjorde, så vet jo ikke hotmailstaben om det er meg eller han som spør etter passordet, når spørsmålet er riktig!

For en idiot. Drit i hele greia og hold deg laaaaangt unna.

Skrevet

Hadde ikke vært særlig bekymret for juridisk etterspill var jeg deg.

Jeg ville vært mer bekymret for "hevn" fra x'n. Du burde skrevet ut det du fant som gikk på kriminelle handlinger mot deg slik at du har bevis, hvis han utfører det. Ikke slett mailer fra han, men lagre dem og skriv dem ut.

Skrevet

Neida, bare å nekte til øya blør. Desuten kan han neppe ha oppdaget et "hackeforsøk" hvis du brukte gyldig passord for å komme inn. Om jeg gir mannen min lov til å gjøre det du gjorde, så vet jo ikke hotmailstaben om det er meg eller han som spør etter passordet, når spørsmålet er riktig!

Nei, det var jo ikke hacking som sådan, jeg hadde bare "glemt" passordet. Og ja, soleil, jeg har skrevet ut mailene, men kan vel egentlig ikke bruke dem, da jeg ikke har tilegnet meg dem på lovlig vis.

Men, jeg kan da altså regne med at det ikke får noe etterspill...det var godt å høre. Som sagt, det kan jo til og med være han selv som har byttet passordet da, og prøver å legge skylden på meg.

Microsoft kan ihvertfall i så tilfelle finne ut at jeg IKKE har slettet noe fra mailen, og de kan også finne ut at mailene ikke innholdt særdeles sensitive opplysninger som kunne blitt misbrukt. Men de kan jo finne ut IP-adressen min da antar jeg, slik at de kan identifisere hvor påloggingen fant sted.

Men men, er ikke fullt så redd lenger, for jeg har jo som sagt ikke brukt informasjonen til noe annet enn å sikre meg selv litt og være foreberedt på hva som måtte komme.

Men han er en litt skummel type, så det er ikke godt å si hva han kan finne på..

Skrevet

Joda. De har IP-adresser som kan spores til xtras nettleverandør, som igjen kan spore disse til xtra. Forutsatt at hun satt hjemme hos seg selv eller på jobben og gjorde dette, altså en tilkobling som kan spores tilbake til henne. Offentlige maskiner (nettkafe, bibliotek) kan selvsagt ikke spores tilbake til en bestemt person.

Skrevet

Joda. De har IP-adresser som kan spores til xtras nettleverandør, som igjen kan spore disse til xtra. Forutsatt at hun satt hjemme hos seg selv eller på jobben og gjorde dette, altså en tilkobling som kan spores tilbake til henne. Offentlige maskiner (nettkafe, bibliotek) kan selvsagt ikke spores tilbake til en bestemt person.

Ja, men hva er sannsynligheten for at det blir brukt ressurser for å etterforske en slik sak?

Skrevet

Ja, men tror du Microsoft vil bruke ressurser på dette?

Skrevet

Nei, det var jo ikke hacking som sådan, jeg hadde bare "glemt" passordet. Og ja, soleil, jeg har skrevet ut mailene, men kan vel egentlig ikke bruke dem, da jeg ikke har tilegnet meg dem på lovlig vis.

Men, jeg kan da altså regne med at det ikke får noe etterspill...det var godt å høre. Som sagt, det kan jo til og med være han selv som har byttet passordet da, og prøver å legge skylden på meg.

Microsoft kan ihvertfall i så tilfelle finne ut at jeg IKKE har slettet noe fra mailen, og de kan også finne ut at mailene ikke innholdt særdeles sensitive opplysninger som kunne blitt misbrukt. Men de kan jo finne ut IP-adressen min da antar jeg, slik at de kan identifisere hvor påloggingen fant sted.

Men men, er ikke fullt så redd lenger, for jeg har jo som sagt ikke brukt informasjonen til noe annet enn å sikre meg selv litt og være foreberedt på hva som måtte komme.

Men han er en litt skummel type, så det er ikke godt å si hva han kan finne på..

Hvis han har truet deg og er redd for at han faktisk skal gjøre noe med det, synes jeg du skal vurdere å gå til politiet med disse mailene, selv om du ikke har tilegnet deg dem på lovlig vis. Bedre enn å risikere å bli utsatt for en kriminell handling.

Skrevet

Ja, men tror du Microsoft vil bruke ressurser på dette?

Dersom de får en begjæring fra politiet er de nødt å gjøre dette. Hvis de ikke får en politianmeldelse har de ikke lov å gi ut denne informasjonen. Han er med andre ord nødt å anmelde forholdet, noe som ikke virker sannsynlig slik jeg har forstått det - da må han jo regne med at du viser mailene til politiet. Jeg ville bare understreke at det er teknisk mulig.

Skrevet

Hvis han har truet deg og er redd for at han faktisk skal gjøre noe med det, synes jeg du skal vurdere å gå til politiet med disse mailene, selv om du ikke har tilegnet deg dem på lovlig vis. Bedre enn å risikere å bli utsatt for en kriminell handling.

Du,jeg har gitt opp politiet.

Vi har barn sammen nemlig, og da kan de visstnok ikke gjøre så mye...forstå det den som kan.

Jeg har nylig søkt om besøksforbud, men tviler sterkt på at jeg får gjennomslag. Det er ikke tall på hvor mange ganger jeg har anmeldt ham, men jeg har inntrykk av at jeg blir oppfattet som en hevngjerrig bitch.

Så derfor har jeg nå gått over til å bruke mine egne metoder for å beskytte meg, altså å finne ut selv hva han bedriver tiden sin med.

Han er "dessverre" ikke spesielt voldelig av seg, slik at han stort sett bruker andre metoder for å "ta" meg, det går da på å hele tiden lage hverdagen min vanskelig, ødelegge for meg økonomisk osv.

Eks. stjele posten, stenge telefonen, bestille ting i mitt navn, rapportere meg til Trygdekontor om inntektsfjusk, falske anklager til barnevern, innbrudd, trusler om anmeldelser for forhold jeg ikke har begått, trusler om å reise til utlandet med barna (han er ikke utlending), vage trusler om ta mitt liv (men som ikke er alvorlige nok for politiet).

Den siste trusselmailen, inneholder vel en slags "kamuflert" trussel, dvs at det rent teknisk sett ikke er en formell trussel, det kommer an på hvem som leser den.

Jeg kan da altså ikke anmelde ham, men alle som kjenner ham godt og meg, vet at det mellom linjene er en trussel.

Det var som politiet sa, sorry, men du må nok ligge der halvt ihjelslått før vi kan gjøre noe, slik er lovverket.

Eneste muligheten min er som sagt å finne ut hva han bedriver, slik at jeg kan ta noen forhåndsregler.

Problemet er jo at jeg selv på en måte på "kriminalisere" meg selv for å oppnå dette.

Skrevet

Dersom de får en begjæring fra politiet er de nødt å gjøre dette. Hvis de ikke får en politianmeldelse har de ikke lov å gi ut denne informasjonen. Han er med andre ord nødt å anmelde forholdet, noe som ikke virker sannsynlig slik jeg har forstått det - da må han jo regne med at du viser mailene til politiet. Jeg ville bare understreke at det er teknisk mulig.

Hans mail til Microsoft lyder som følger:

Noen har i løpet av de siste 8 dagene gjort inbrudd på min konto hos hotmail.com . Her har de slettet data i utboksen og sansynligvis lest svært fortrolig data.

Dette vil følgelig bli anmeldt her hos det lokale politiet.

Jeg har mine mistanker om hvem som har gjort dette, og har flere kraftige indiser på det.

For å sikre bevis ber jeg om at dere umiddelbart sikrer alle logger som kan fortelle hvem som har gjort hva og når, på min konto de siste 8 dagene, ber dessuten om en sikkerhetskopi av den samme periode.

Kopi av anmeldelse vil bli overlevert så snart den foreligger, det er svært viktig at gjerningspersonen blir tatt, og det vil bli reist sivilt søksmål om nødvendig for å sikre nevnte bevis.

Ber om tilbakemelding til :

[email protected]

Telefon xxxxxxxx

Vennlig Hilsen

xxxxx xxxx

Daglig leder

xxx xxxxx

Det kommer vel frem at han har tenkt å anmelde det, og sannsynligheten er stor for at han gjør det.

Men om politiet går videre med saken, er vel det store spørsmålet.

De har tidligere henlagt alle hans anmeldelser mot meg da, men han er typen til å true de med å anmelde de til SEFO, gå til avisen osv osv.

Hen er vel en ekstremist kan man vel si. Så jeg er ikke helt sikker på hva som kommer til å skje nå.

Skrevet

Hans mail til Microsoft lyder som følger:

Noen har i løpet av de siste 8 dagene gjort inbrudd på min konto hos hotmail.com . Her har de slettet data i utboksen og sansynligvis lest svært fortrolig data.

Dette vil følgelig bli anmeldt her hos det lokale politiet.

Jeg har mine mistanker om hvem som har gjort dette, og har flere kraftige indiser på det.

For å sikre bevis ber jeg om at dere umiddelbart sikrer alle logger som kan fortelle hvem som har gjort hva og når, på min konto de siste 8 dagene, ber dessuten om en sikkerhetskopi av den samme periode.

Kopi av anmeldelse vil bli overlevert så snart den foreligger, det er svært viktig at gjerningspersonen blir tatt, og det vil bli reist sivilt søksmål om nødvendig for å sikre nevnte bevis.

Ber om tilbakemelding til :

[email protected]

Telefon xxxxxxxx

Vennlig Hilsen

xxxxx xxxx

Daglig leder

xxx xxxxx

Det kommer vel frem at han har tenkt å anmelde det, og sannsynligheten er stor for at han gjør det.

Men om politiet går videre med saken, er vel det store spørsmålet.

De har tidligere henlagt alle hans anmeldelser mot meg da, men han er typen til å true de med å anmelde de til SEFO, gå til avisen osv osv.

Hen er vel en ekstremist kan man vel si. Så jeg er ikke helt sikker på hva som kommer til å skje nå.

Politiet kjenner jo åpenbart til fyren, og har sikkert oppfattet at han gjør hva som helst for å plage deg, innbefattet grunnløse anmeldelser. Tror neppe en sak som dette vil få noen etterspill.

Det må være slitsomt å ha det slik...

Gjest alfakrøll dott kom
Skrevet

ja. Jeg skjønner. Men nå han har lagt en felle, som damen her sa. Og hun HAR brukt et gyldig passord. Så kan hun jo si at han GAV henne passordet. Og da blir det påstand mot påstand, sant?

Gjest alfakrøll dott kom
Skrevet

Du,jeg har gitt opp politiet.

Vi har barn sammen nemlig, og da kan de visstnok ikke gjøre så mye...forstå det den som kan.

Jeg har nylig søkt om besøksforbud, men tviler sterkt på at jeg får gjennomslag. Det er ikke tall på hvor mange ganger jeg har anmeldt ham, men jeg har inntrykk av at jeg blir oppfattet som en hevngjerrig bitch.

Så derfor har jeg nå gått over til å bruke mine egne metoder for å beskytte meg, altså å finne ut selv hva han bedriver tiden sin med.

Han er "dessverre" ikke spesielt voldelig av seg, slik at han stort sett bruker andre metoder for å "ta" meg, det går da på å hele tiden lage hverdagen min vanskelig, ødelegge for meg økonomisk osv.

Eks. stjele posten, stenge telefonen, bestille ting i mitt navn, rapportere meg til Trygdekontor om inntektsfjusk, falske anklager til barnevern, innbrudd, trusler om anmeldelser for forhold jeg ikke har begått, trusler om å reise til utlandet med barna (han er ikke utlending), vage trusler om ta mitt liv (men som ikke er alvorlige nok for politiet).

Den siste trusselmailen, inneholder vel en slags "kamuflert" trussel, dvs at det rent teknisk sett ikke er en formell trussel, det kommer an på hvem som leser den.

Jeg kan da altså ikke anmelde ham, men alle som kjenner ham godt og meg, vet at det mellom linjene er en trussel.

Det var som politiet sa, sorry, men du må nok ligge der halvt ihjelslått før vi kan gjøre noe, slik er lovverket.

Eneste muligheten min er som sagt å finne ut hva han bedriver, slik at jeg kan ta noen forhåndsregler.

Problemet er jo at jeg selv på en måte på "kriminalisere" meg selv for å oppnå dette.

Det hadde jeg ikke nølt med i ditt sted! Han der høres ut som han kunne trenge en smak av sin egen medisin...

Skrevet

Politiet kjenner jo åpenbart til fyren, og har sikkert oppfattet at han gjør hva som helst for å plage deg, innbefattet grunnløse anmeldelser. Tror neppe en sak som dette vil få noen etterspill.

Det må være slitsomt å ha det slik...

Ja, det faktisk ganske slitsomt.

Du lever liksom i forsvarsposisjon hele tiden, og det er frusterende at ingen kan stoppe dette.

Har tenkt tanken på å gå til avisen selv jeg, i full offentlighet.

Høy pris å betale, men muligens er det det som kan stoppe hele greie.

Drite han ut for alle, og samtidig rette fokus på denne problemstilingen.

For det er ikke bare jeg som har det sånn.

Det har vært så mye snakk om politets nye avd. for familievold osv, men desverre er det ikke mye å hente der, så lenge han ikke regelmessig er voldelig mot meg (det har skjedd, det er anmeldt), så kommer jeg liksom ikke under denne ordningen heller.

De kjenner til fyren ja, og tar han ikke særlig seriøst i utgangspunktet. Men om han går til media f.eks, så kan det jo være at de foretar seg noe, bare for å unngå å bli stilt i dårlig lys.

I hans verden, er det nemlig jeg som gjør HANS liv vanskelig. Du kan si han har en litt annerledes virkelighetsoppfatning, og føler seg krenket på det groveste om ikke ting helt hans vei.

Derfor kan han finne på å gjøre hva som helst for å "justere" denne uretten han mener seg utsatt for.

Skrevet

Det hadde jeg ikke nølt med i ditt sted! Han der høres ut som han kunne trenge en smak av sin egen medisin...

Ja, han kunne trengt det.

Vurderer sterkt å gå til de skritt.

Dette rammer jo ikke bare meg, men også barna, og øvrige familiemedlemmer som jeg må ty til for å få økonomisk hjelp osv.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Hvorfor ikke innrømme hva du har gjort til eksen, si at du har utskrifter av mailene (med header selvsagt, det kan han vel ikke sjekke?). Disse er sikret på en måte at så lenge du får være i fred har han ingen ting å frykte, men "skjer det noe med deg" eller han gjør alvor av de tingene han har skissert i mail så vil de som har kopiene av dette overlevere dem til politiet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...