Gå til innhold

Kjøpe bolig

Anbefalte innlegg

Gjest Boligkjøperen
Skrevet

Nå har jeg fått innvilget lån og alt er klart for kjøp av min første bolig.

Jeg vet hvor jeg har lyst å bo her i byen, og til hvilken pris, og har allerede funnet noen leiligheter som jeg har lyst å se på. Men.. hvordan går jeg frem? Kontakterer jeg megleren for å spørre om visning? Hvordan fungerer leiligheter som du trenger ansinitet og sånn på? Jeg har bare et halvt år ansinitet.. ligger jeg dårlig ann da?

Som dere ser er jeg ganske grønn. Håper dere har en noen gode råd til meg.

Fortsetter under...

Skrevet

regner med at du har vært innom en megler, sett på internett eller har en selgeravis for å sjekke ut boliger.

dersom det ikke står noe om visninger, ringer du direkte til selger eller eventuelt megler og spør om det er mulig å få en visning av aktuell bolig. se gjerne flere boliger før du bestemmer deg, men ikke mer enn fire-fem på samme dag, da vil du glemme detaljer i hver enkelt bolig. sett opp liste over pluss og minus ved hver bolig, slik at du lettere husker ved budgivning.

på visninger er det viktig å sjekke og spørre om bla. dette:

- hvorfor selges boligen?

- hvor lang tid har den vært på markedet?

- evt husleie, hva dekker den, er det planlagt renovering e.l i nærmeste fremtid som har innvirkning på husleien. fellesgjeld og nedbetaling på denne?

- er det gjort noen som helst ombygginger, når? av hvem? hvorfor? detaljer.

- oppussing, hva er gjort, hvem har gjort?

- se hovedkran til vann.

- sikringsskap

- sniffetest i alle rom, spesielt bad og kjøkken. fukt og sopp er ikke noe en vil ha.

- kjenn langs alle våtkanter. dusj, avløp, vasker, under servant og kjøkkenvask.

- boder og oppbevaringsrom

- dugnadsarbeid ute og inne, trappevask.

- naboforhold, hvilke typer, aldersammensetning, bråk, fester...

- hva følger med boligen? hvitevarer, gardinstenger og fastmonterte gjenstander.

- parkeringsmuligheter

- bredbånd og kabeltv

- gjennomsnittlig strømforbruk

- varmtvannstank, felles eller egen for hver leilighet.

- kollektivmuligheter

- butikker, barnehager, skoler, treningsmuligheter osv i nærheten

- vaktmester? hva gjør denne? priser? hva kan gjøres selv?

- overtakelsesdato

sikkert en hel haug jeg har glemt her, men det er en god start.

liker du boligen, sender du inn et skriftlig bud. evt neste bud går via telefon. ikke gi for lang tidsfrist, et par timer rekker.

lykke til c",)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...