Gå til innhold

restskatt

Anbefalte innlegg

Bente831365380491
Skrevet

Syntes at det er rart det er forskjell!!!

Hadde 111000,- i inntekt før skatt sist jeg gikk på skole...

Da hadde jeg INGEN rett på lån eller stipend... så det så!

Men så er det ikke likt for alle, virker det som!

Er kommet noen nye regler nå. Var det fra vanlig jobb eller uføretrygd/attføring eller lignende?

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bente831365380491

14

• Mistera

5

• Tornerose

4

• petter smart

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er kommet noen nye regler nå. Var det fra vanlig jobb eller uføretrygd/attføring eller lignende?

Vanlig jobb...

Reglene forandrer seg hele tiden.

Bente831365380491
Skrevet

Vanlig jobb...

Reglene forandrer seg hele tiden.

Ja, de gjør det. Mener at disse reglene kom for ca halvannet år siden, da jeg begynte på høgskole. Da var det nemlig en overgangsordning. I teorien kan du faktisk tjene så mye du bare vil, det eneste som skjer da, er at du ikke får stipend. Lån har du krav på uansett.

Skrevet

Ja, de gjør det. Mener at disse reglene kom for ca halvannet år siden, da jeg begynte på høgskole. Da var det nemlig en overgangsordning. I teorien kan du faktisk tjene så mye du bare vil, det eneste som skjer da, er at du ikke får stipend. Lån har du krav på uansett.

hmmmm... ok, er ikke så mye man får i stipend da når man er over 25 som meg... reisestip og alt bortfaller uansett etter fyllte 25..:(

Så neste år flytter jeg en plass som er MULIG å få seg jobb vedsiden av skolen, for det finner man seg ikke her jeg går nå:(

Gjest skatteprosenten
Skrevet

Du har tjent for mye! Det er vel ikke vanlig at studenter tjener såpass mye, derfor har vel likningskontoret gitt deg for høy skatteprosent.

Regner med at studenter/skoleelever han søke om rentefri utsettelse av innbetaling av restskattten til du er ferdig med studiene. Søknad sendes skatteutvalget i kommunen. Får du igjen på skatten et senere år, går nok restskatten til fråtrekk.

Skjønner jeg deg rett nå? Vil det man får til gode nå trekkes fra på tidligere restskatt? Jeg har en restskatt jeg ikke har betalt, men nå fikk jeg altså til gode. Disse pengene ønsker jeg at de trekker direkte fra slik at restskatten blir mindre. Jeg vil kort sagt ikke ha det jeg fikk til gode for det betyr sannsynligvis at jeg neppe greier å sende dem tilbake :)

Bente831365380491
Skrevet

hmmmm... ok, er ikke så mye man får i stipend da når man er over 25 som meg... reisestip og alt bortfaller uansett etter fyllte 25..:(

Så neste år flytter jeg en plass som er MULIG å få seg jobb vedsiden av skolen, for det finner man seg ikke her jeg går nå:(

Er det ikke butikkjobber å få da? Det er det vel stort sett overalt.... Er det ikke?? Her som jeg bor, jobber de aller fleste på butikker. Gjerne matbutikker. Jeg jobber på obs, der er vi over 100 ansatte, og hvertfall 1/3 av dem er studenter...

Annonse

petter smart
Skrevet

Jeg har da hatt 15% så må ha betalt mer enn 10 000 i skatt

Hvor har du tallet 12 000 i restskatt fra?

Dersom du går inn på skatteetaten.no og forenklet beregning for 2004 kan du legge inn alle verdier og finne ut hva du skulle betalt i skatt. Trekk fra det du har betalt og du finner restskatten din.

Synes dine tall virker noe rare.

petter smart
Skrevet

14 000!!!!!!

Gjest hjelp meg da
Skrevet

Dersom du går inn på skatteetaten.no og forenklet beregning for 2004 kan du legge inn alle verdier og finne ut hva du skulle betalt i skatt. Trekk fra det du har betalt og du finner restskatten din.

Jeg fikk selvangivelsen i dag da, og tallene er riktige. I fjor betalte jeg mye mindre skatt og tente nesten like mye, men da fikk jeg bare 3000 i restskatt. Synes at det virker rart dette

Skrevet

Er det ikke butikkjobber å få da? Det er det vel stort sett overalt.... Er det ikke?? Her som jeg bor, jobber de aller fleste på butikker. Gjerne matbutikker. Jeg jobber på obs, der er vi over 100 ansatte, og hvertfall 1/3 av dem er studenter...

Ikke dette året, har det vært ledigt noe annet enn telefonselger jobb, som krever at du jobber 3-4 dager i uken fra 9-3... ikke noe om og men, for å si det slik... og jeg hadde liksom tenkt å konse om skolen og ikke jobb... jobber omtrent 40 timers uke med skolen.

Da man nesten ikke kan ha over 50% og 100% skole...

De fleste småjobbene går til de som 16-17 (gatekjøkken, lørdagshjelp) da desse er billiger å annsette enn ei på 29.

Tro meg har vært OVER ALT og spurt, søkt osv...

Gjest hjelp meg da
Skrevet

Selvfølgelig har hun krav på studielån!!! Det som skjer dersom man er student og tjener over 100 000, er at 60% av det du tjener over grensen blir gjort om til lån! Dvs at dersom du tjener 110000, så får du 6000 mer i lån. Så det så!!!

Vil det si at jeg i tilleg til 14000 i restskatt vil få 12000 mer i lån for at jeg tente 20 000 mer enn grensa på 100 000?? Hva er poenget med å jobbe da?

Bente831365380491
Skrevet

Vil det si at jeg i tilleg til 14000 i restskatt vil få 12000 mer i lån for at jeg tente 20 000 mer enn grensa på 100 000?? Hva er poenget med å jobbe da?

Det gjør nok det! Poenget med å jobbe er jo at man som regel ikke klarer seg med de stakkarslige 80 000 som man får fra lånekassen. Det gjør hvertfall ikke jeg! Men dersom du ikke har stipend, vil du ikke få mer i lån.

Det hadde jo vært en ide å sjekke dette før du tjente over grensa...

Bente831365380491
Skrevet

Den der regninga på skatteetaten, er ikke til mye hjelp da! er bare rot der, og ingenting blir riktig! Tro meg, jeg har prøvd!

Annonse

Skrevet

Husk at det du tjente i juli og august ikke regnes med i den summen man kan tjene i løpet av et år uten at det går ut over stipendet. Du tjente 124 000, og har sannsynligvis jobbet ekstra på sommeren, så sjansen er vel stor for at du da kommer under 100 000 hvis du trekker fra de to mnd.

Bente831365380491
Skrevet

Jeg fikk selvangivelsen i dag da, og tallene er riktige. I fjor betalte jeg mye mindre skatt og tente nesten like mye, men da fikk jeg bare 3000 i restskatt. Synes at det virker rart dette

Har du lån? Eller hadde du lån ifjor? Betalt mye inn på BSU? Du får fradrag på skatten for rente du har betalt på lån, og kan få inntil 3000 i direkte skattefradrag på BSU. + at det er mange andre ting du får fradrag for. Hvor mye var du hadde betalt i skatt sa du? Skatteprosenten? Og hva var inntekten din?

Bente831365380491
Skrevet

Husk at det du tjente i juli og august ikke regnes med i den summen man kan tjene i løpet av et år uten at det går ut over stipendet. Du tjente 124 000, og har sannsynligvis jobbet ekstra på sommeren, så sjansen er vel stor for at du da kommer under 100 000 hvis du trekker fra de to mnd.

Hvor har du det fra? Jeg har vært i kontakt med lånekassen flere ganger ang. dette, da jeg tjente litt for mye ifjor, og det er 100 000 på hele året. Det er ikke slik at du kan trekke bort noe!

Gjest hjelp meg da
Skrevet

Har du lån? Eller hadde du lån ifjor? Betalt mye inn på BSU? Du får fradrag på skatten for rente du har betalt på lån, og kan få inntil 3000 i direkte skattefradrag på BSU. + at det er mange andre ting du får fradrag for. Hvor mye var du hadde betalt i skatt sa du? Skatteprosenten? Og hva var inntekten din?

Har ca 2000 på bsu kontoen, så det er jo ikke noe å snakke om. Har lån på 150 000 (sammen med x èn), men det er ikke jeg som betaler avdragene på lånet, men det vet vel ikke myndighetene noe om. Tente 120 000, og ca 15% skatt tror jeg, endra det noe høyere i høst.

Trodde de nye reglene med stipend var sånn at du ikke kunne trekke fra sommermnd lenger???

Irritert

Skrevet

Det står da på likningsutkastet og på lønnsoppgave fra arbeidsgiver hva du betalte i skatt. Sjekk om de har skrevet riktig!

Bente831365380491
Skrevet

Har ca 2000 på bsu kontoen, så det er jo ikke noe å snakke om. Har lån på 150 000 (sammen med x èn), men det er ikke jeg som betaler avdragene på lånet, men det vet vel ikke myndighetene noe om. Tente 120 000, og ca 15% skatt tror jeg, endra det noe høyere i høst.

Trodde de nye reglene med stipend var sånn at du ikke kunne trekke fra sommermnd lenger???

Irritert

Står lånet på deg eller han da? Eller begge? I såfall deler dere nok rentefradraget uansett hvem det er som betaler. Reglene er slik ja, man kan ikke trekke fra sommermånedene. Jeg har tjent like mye som deg. Hadde skatteprosent på 22, som tilsvarer at man skal gå ut i 0 når man har tjent akkurat 100 000. I tillegg sparte jeg 15000 på BSU og fikk 3000 igjen derfra. + at jobben og trygdekontoret har rotet veldig med skatteprosenten min slik at jeg har betalt alt for mye i skatt. Giddet ikke krangle på det jeg, for det var ikke så mange hundrelappene hver måned, og jeg får dem uansett tilbake nå!

Sett opp skatteprosenten nå, så slipper du hvertfall dette til neste år!

Skrevet

Skjønner jeg deg rett nå? Vil det man får til gode nå trekkes fra på tidligere restskatt? Jeg har en restskatt jeg ikke har betalt, men nå fikk jeg altså til gode. Disse pengene ønsker jeg at de trekker direkte fra slik at restskatten blir mindre. Jeg vil kort sagt ikke ha det jeg fikk til gode for det betyr sannsynligvis at jeg neppe greier å sende dem tilbake :)

Jeg tror det. Fikk du restskatten utsatt pga at du går på skole, har du klaget på restskatten, eller har du bare gitt blaffen i å betale?

Jeg synes å huske (var med i skatteutvalget, men det er et par perioder siden), at det stod i det generelle vedtaket om betalingsutsettelse for skoleelever. ...får vedkommende et senere år skatt til gode, blir disse trukket fra den skyldige skatten. Det høres da rimelig ut?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...