Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er stevna inn i en rettssak mot en fyr som er totalt loco og som går rundt og denger de fleste, sånn for moro skyld. Uheldigvis var jeg en av dem som fikk med meg da han slo ned ÈN av de som saksøker, så da dras man inn i retten da..

Men saken er at jeg gjerne vil kunne dra hjem i fremtida, og gå alene på gata, uten å måtte frykte for helsa. Og jeg hadde ALDRI avgitt "vitnemål over telefon" til politiet hvis de på FORHÅND hadde fortalt meg at jeg kunne bli stevna, det fortalte de meg selvfølgelig på slutten av samtalen.

Så MÅ jeg da? Jeg har desperat prøvd å ringe rundt til noen som vet noe, men fikk til slutt beskjed om at jeg måtte prøve igjen på torsdag. Rettssaken er om tre uker, så det er ikke akkurat all verdens tid.

Noen som noengang har blitt stevna, og har sluppet å vitne? Hvordan?

*lettere fortvila*

Skrevet

Er det ikke på tide at det blir reagert mot denne "loco'en" da?

Uten noen som vitner mot han, så kan jo ikke politi og rettsapparatet gjøre noen ting - og da fortsetter han bare som før.

Hva ville du selv følt hvis det var deg han hadde gått til angrep på - og ingen av de som så det ville vitnet til din fordel?

Skrevet

Ble selv stevnet til å vitne i en sak, uten mulighet for å kunne slippe unna... saken var delikat, og kunne skadet meg og mine... men uasett så slapp jeg ikke unna... heldigvis ble fyren dømt og sitter i fengsel idag... men hva han kommer til å gjøre mot henne saken gjaldt og meg (det jeg sa gjorde det slik at retten trodde henne, da jeg bare "tilfeldig" så hva som skjedde) når han kommer ut om et år eller før (har selfølgelig oppført seg bra i fengselet)... vil bare fremtiden vise... får bare håpe at han har fått aggresjonsterapi...

Angela1365380318
Skrevet

Jeg tror det går an å slippe (eller kansje bare få utsatt, men denne saken tar vel ikke all verdens tid, så da er vel saken ferdig) med sykemelding fra lege.

Du kan jo fortelle politiet at du er redd for konsekvenser om du vitner, og høre om du kan vitne i retten, uten at siktede er tilstede?

skorpionfisken
Skrevet

Ja, er du stevnet så er det umulig å slippe unna, med mindre du er sykemeldt fra å vitne. Altså ikke en generell sykemelding, men en som sier at du umulig kan vitne fordi...

Men det er jo ikke noe problem.

Du husker jo ingenting. Du vet ikke hvilken dag det var og du husker ikke hva som skjedde. Det er jo så lenge siden.....

Det er vanlig taktikk for vitner det...

Skrevet

Er det ikke på tide at det blir reagert mot denne "loco'en" da?

Uten noen som vitner mot han, så kan jo ikke politi og rettsapparatet gjøre noen ting - og da fortsetter han bare som før.

Hva ville du selv følt hvis det var deg han hadde gått til angrep på - og ingen av de som så det ville vitnet til din fordel?

Jo, hadde det KUN stått på meg, så hadde jo saken stilt seg annerledes, men jeg vet at de har mange vitner, inkludert ei til som har sett akkurat det samme som jeg så. dette er folk som har mindre kjennskap til fyren, og som ikke bor på samme sted, så de har ikke noe imot å gjøre dette, derfor skjønner jeg ikke hvorfor de på liv og død trenger meg og :/

Skrevet

Ja, er du stevnet så er det umulig å slippe unna, med mindre du er sykemeldt fra å vitne. Altså ikke en generell sykemelding, men en som sier at du umulig kan vitne fordi...

Du husker jo ingenting. Du vet ikke hvilken dag det var og du husker ikke hva som skjedde. Det er jo så lenge siden.....

Heh, jo, har tenkt på det, men jeg ville ikke klart å lyve sånn der og da tror jeg :P

Skrevet

Jeg tror det går an å slippe (eller kansje bare få utsatt, men denne saken tar vel ikke all verdens tid, så da er vel saken ferdig) med sykemelding fra lege.

Du kan jo fortelle politiet at du er redd for konsekvenser om du vitner, og høre om du kan vitne i retten, uten at siktede er tilstede?

Jeg skal fortelle dem det ja. Og sette himmel og jord i bevegelse for å slippe å måtte stå foran han å avgi vitnemål. Herregud, jeg skjønner ikke hvorfor man på liv og død MÅ det. Mange flere hadde nok vitna, hvis de ikke var NØDT til å stå nærmest ansikt til ansikt med mistenkte. Ser ikke hva som er i veien med anonyme vitnemål, jeg *grr*

Skrevet

Ble selv stevnet til å vitne i en sak, uten mulighet for å kunne slippe unna... saken var delikat, og kunne skadet meg og mine... men uasett så slapp jeg ikke unna... heldigvis ble fyren dømt og sitter i fengsel idag... men hva han kommer til å gjøre mot henne saken gjaldt og meg (det jeg sa gjorde det slik at retten trodde henne, da jeg bare "tilfeldig" så hva som skjedde) når han kommer ut om et år eller før (har selfølgelig oppført seg bra i fengselet)... vil bare fremtiden vise... får bare håpe at han har fått aggresjonsterapi...

Jeg skjønner ikke hvorfor systemet er som det er. Hvorfor MÅ man vitne foran en fyr som kan komme til å skade en senere, når man istedet kunne tatt det anonymt, og sørga for at personen ikke fikk vite HVEM det er som vitner. Argh! Jeg visste jeg ikke skulle gått ut den kvelden :/

Håper det går bra når "din" loco kommer ut da.

Skrevet

Er det ikke bare å forkynne til forsvarsadvokaten at 'denne karen skal jeg sørge for kommer bak lås og slå!!! - evt til byrettsdommere el.l. 'denne karen skal jeg sørge for blir frikjent!!!'?

Vitner skal jo være 'nøytrale' og hvis du da er alt annet enn 'nøytral', er du selvsagt ubrukelig som vitne.

Gjest en fisk
Skrevet

Eneste er om du lyver. Si at du ikke husker hva som skjedde.

Skrevet

Dersom du og de andre tilskuerene lar være å vitne, blir kanskje ikke trollungen buret inne i det hele tatt. Husk at dere kan være med å gi ham en lærepenge.

Skrevet

Nei - med mindre han direkte har truet deg, får du bare vitne. Om han har truet deg må du si ifra om dette snarest mulig, så får de bestemme hva de gjør med det. Gjør for all del en god jobb og sørge for at han blir dømt. Ellers vil det sikkert gnage på samvittigheten senere.

Det er for mange pyser som sørger for at drittsekker kan gå rundt der ute og banke opp folk når de finner det for godt.

Gjør din samfunnsplikt nå!

Hilsen en meddommer i borarting lagmannsrett.

PS: Absolutt ikke lurt å ikke møte opp eller å ikke huske noe - da signaliserer du jo at voldsbruken hans nytter, og han får ikke den lærepengen han fortjener. Tvert imot kan det forsterke atferden. Og husk at du er under ed, og å lyve eller villede under ed er straffbart.

Skrevet

Jeg skal fortelle dem det ja. Og sette himmel og jord i bevegelse for å slippe å måtte stå foran han å avgi vitnemål. Herregud, jeg skjønner ikke hvorfor man på liv og død MÅ det. Mange flere hadde nok vitna, hvis de ikke var NØDT til å stå nærmest ansikt til ansikt med mistenkte. Ser ikke hva som er i veien med anonyme vitnemål, jeg *grr*

Anonyme vitnemål er et problem for rettssikkerheten. Enhver skal ha den sikkerheten at de vet hvem som har vitnet mot en i en straffesak, slik at de har muligheten til å vite hvorfor de er blitt dømt. Det skal sterke hensyn til for å vike fra dette.

Skrevet

Forslår du vitner selv om du er redd.

Politiloven inneholder noe om vitnebeskyttelse. Det bør du kunne kreve.

Er fyren så gal som du gir intrykk av (gjør det kun for moro skyld) bør du i ditt vitnemål si fra at du ikke er sikker på om fyren er riktig vel bevart.

Det kan få aktor til å kreve mentalundersøkelse av siktede for å undesøke behovet for forvaring. Blir fyren dømt til forvaring, kan det være at han aldri slipper ut igjen. I så fall får du det mye tryggere enn om han ikke blir dødmt i det hele tatt.

Finn deg også gode rådgivere, blir fyren dømt og det er reel grunn til frykt for hevn, trenger du hjelp.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor systemet er som det er. Hvorfor MÅ man vitne foran en fyr som kan komme til å skade en senere, når man istedet kunne tatt det anonymt, og sørga for at personen ikke fikk vite HVEM det er som vitner. Argh! Jeg visste jeg ikke skulle gått ut den kvelden :/

Håper det går bra når "din" loco kommer ut da.

det er dumt at det skal være sånn, og det er synd at "vanlige" mennesker ufrvillig blir dradd inn i andre mennesker konflikter... i mitt tillfelle kjenner jeg hverken den ene eller andre parten... men han vet og kjenner navnet mitt... om det ikke går bra så blir det vel en værre dom senere... får jeg håpe!

Skrevet

Ikke rart ting skjer i verden med slike vitner som du beskriver der...

Jeg har vitnet to ganger i retten, ene gangen da det hjeld meg selv ble jeg trodd (hadde bildebevis) men han ble ikke dømt, andre gangen da jeg var øyenvitne ble jeg trodd da jeg ikke hadde noesomhelst annet med saken å gjøre kjennte ikke personene engang...

det eneste slike vitner gjør er å fremme videre voldsbruk og kriminalitet, og det er ganske feigt å sette seg ned å si at man ikke husker noe...

Min samvittighet takler ikke det, uansett... hva saken gjelder så hjelper det ikke å lyve... og hva med vedommende som ble angrepet... fortjener ikke det oppreising?

Skrevet

Nei - med mindre han direkte har truet deg, får du bare vitne. Om han har truet deg må du si ifra om dette snarest mulig, så får de bestemme hva de gjør med det. Gjør for all del en god jobb og sørge for at han blir dømt. Ellers vil det sikkert gnage på samvittigheten senere.

Det er for mange pyser som sørger for at drittsekker kan gå rundt der ute og banke opp folk når de finner det for godt.

Gjør din samfunnsplikt nå!

Hilsen en meddommer i borarting lagmannsrett.

PS: Absolutt ikke lurt å ikke møte opp eller å ikke huske noe - da signaliserer du jo at voldsbruken hans nytter, og han får ikke den lærepengen han fortjener. Tvert imot kan det forsterke atferden. Og husk at du er under ed, og å lyve eller villede under ed er straffbart.

Fyren skal tas for en hel rekke med volds-/div. annet-episoder nå, så de mangler ikke akkurat vitner. Er ei anna som også skal vitne på den episoden jeg er stevna for, så jeg tror ikke det akkurat står og faller på mitt vitnemål. Men må man, så må man, og det ser det jo tydeligvis ut som jeg må *sukke*

Jeg kan godt skjønne at folk blir "pysete" da, når det er ens eget liv og helse det går utover når personen kommer ut igjen. Og det gjør han. Her til lands kan man jo drepe noen, for så å slippe unna med et par år og en dask på lanken.

Å ikke møte opp er vel både uaktuelt og ulovlig, hehe, og det er ingen fare for at jeg skal lyve heller. Jeg vil ikke vitne, ikke i det hele tatt, men hvis jeg først blir dratt opp der, så skal jeg love deg at jeg ikke vil gi fyren tilfredsstillelsen av å se meg IKKE tørre å vitne mot han.

...jeg bare håper han har dårlig hukommelse. Sånn for ettertida.

Skrevet

Dersom du og de andre tilskuerene lar være å vitne, blir kanskje ikke trollungen buret inne i det hele tatt. Husk at dere kan være med å gi ham en lærepenge.

De andre har, såvidt meg bekjent, ikke noe imot å vitne, da de visstnok ikke har "vokst opp" med å se denne fyren denge løs på kameraetne deres, bare fordi'n kjeda seg.

Får bare håpe at de fleste andre avgir langt værre vitnemål enn meg, sånn at jeg "forsvinner i mengden". Eller noget.

skorpionfisken
Skrevet

Ikke rart ting skjer i verden med slike vitner som du beskriver der...

Jeg har vitnet to ganger i retten, ene gangen da det hjeld meg selv ble jeg trodd (hadde bildebevis) men han ble ikke dømt, andre gangen da jeg var øyenvitne ble jeg trodd da jeg ikke hadde noesomhelst annet med saken å gjøre kjennte ikke personene engang...

det eneste slike vitner gjør er å fremme videre voldsbruk og kriminalitet, og det er ganske feigt å sette seg ned å si at man ikke husker noe...

Min samvittighet takler ikke det, uansett... hva saken gjelder så hjelper det ikke å lyve... og hva med vedommende som ble angrepet... fortjener ikke det oppreising?

Jeg vet ikke hvordan de kriminelle du vitnet mot var. Mulig de var i den "snille" sjangeren.

Jeg har heller ikke, heldigvis, vært nødt til å vitne mot noen jeg er redd for.

Men jeg vet, at mot noen spesielle kriminelle i min by ville jeg av ren feighet, for å berge mitt eget og mine barns liv og framtid, fått hukommelsestap.

Det finnes ingen som kunne beskytte meg mot dem om de ville ta meg. Så tøff er jeg ikke at jeg bare for å være moralsk riktig ville risikert livet for at de skulle få noen få måneder innafor murene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...